۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۶۳۶۵۱۵
شرحی بر حدیث ولایت؛

ایام الله، راه‌نشان آینده

ایام الله، راه‌نشان آینده
آن روزي که ده‌ها ميليون در ايران و صدها هزار در عراق و بعضي کشورهاي ديگر به پاس خونِ فرمانده سپاه قدس به خيابان‌ها آمدند و بزرگ‌ترين بدرقه‌ جهان را شکل دادند، اين‌ يکي از ايام‌الله است.

به گزارش خبرگزاري رسا، آن روزي که ده‌ها ميليون در ايران و صدها هزار در عراق و بعضي کشورهاي ديگر به پاس خونِ فرمانده سپاه قدس به خيابان‌ها آمدند و بزرگ‌ترين بدرقه‌ جهان را شکل دادند، اين‌ يکي از ايام‌الله است. آن‌چه اتفاق افتاد، کار هيچ عاملي جز دست قدرت خدا نمي‌توانست باشد. آن روزي هم که موشک‌هاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، پايگاه آمريکايي را در هم کوبيد، آن روز هم يکي از ايام‌الله است. امام خامنه‌اي در خطبه نمازجمعه ۲۷/۱۰/۹۸

نمازجمعه اين هفته تهران در شرايطي توسط امام‌جمعه‌ تهران و ولي امر مسلمين جهان حضرت آيت‌الله امام خامنه‌اي اقامه شد که ايران اسلامي دو هفته پر حادثه و استثنائي را در طول تاريخ ۴۰ ساله بعد از انقلاب پشت سر گذاشت.

دو هفته‌ تلخ و شيرين و عبرت‌آموز که هرکدام تحليل ويژه‌اي را مي‌طلبد.در اين قسمت از شرحي بر حديث ولايت، به ايام‌الله اين روزها و راه آينده‌اي که نشان مي‌دهند خواهيم پرداخت .

ايام‌الله چيست ؟

امام خميني (ره)از روزهاي سرنوشت‌ساز در تاريخ جمهوري اسلامي ايران همچون ۲۲بهمن روز پيروزي انقلاب اسلامي ايران در سال ۱۳۵۷ش، ۱۵خرداد رويدادي که در پي بازداشت امام خميني (ره) به وقوع پيوست، ۱۷شهريور ۱۳۵۷ش، رويدادي در جريان ناآرامي‌هايي بود که به انقلاب ۱۳۵۷ ايران انجاميد و ۱۲فروردين روز اعلام نتيجه برگزاري همه‌پرسي براي برقراري نظام جمهوري اسلامي در ايران، به‌عنوان «ايام‌الله» ياد مي‌کرد.

ايشان درباره ايام‌الله گفته است:
«قضايايي که در ايام‌الله رخ‌ داده است، براي تاريخ و انسان‌ها در طول تاريخ آموزنده و بيدارکننده است. حوادث بزرگ تاريخ که قرآن مجيد هم از بعضي از آن‌ها ياد کرده است، سرمشقي پربرکت براي ساختن جامعه‌ها و اشخاص و جامعه عصر ماست که عصر انقلاب است… و شاهد بسياري از حوادث بزرگ هستیم که بايد آن‌ها را ايام‌الله محسوب کنيم و به ذکر آن‌ها و تذکر آن ايام بپردازيم.»

مقام معظم رهبري در خصوص ايام‌الله به آياتي از سوره ابراهيم استناد کرده و فرمودند:

يک آيه‌ پُر مغز و پُر مضموني -مثل بقيه‌ آيات قرآن- در سوره‌ ابراهيم هست. امروز بحث من پيرامون اين آيه و آيات بعد از اين آيه است. مي‌فرمايد که وَ لَقَد أَرسَلنا موسى بِآياتِنا أَن أَخرِج قَومَکَ مِنَ الظُلُماتِ إِلَى النورِ وَ ذَکِرهُم بِأَيامِ اللَهِ؛توصيه مي‌کند، دستور مي‌دهد حضرت موسي را که «ذَکِرهُم بِأَيامِ الله.» دو احتمال در معناي «ذَکِرهُم بِاَيامِ ‌الله» هست که در مقصودي که ما از اين آيه داريم فرقي نمي‌کند. يک احتمال آن ‌که منظور اين است که ايام‌الله را به ياد آن‌ها بياور؛ يک احتمال هم اين‌که مقصود آن است که به وسيله‌ ايام‌الله خدا را، دين را و قيامت را به ياد آن‌ها بياور. اهميت ايام‌الله در اين‌جا معلوم مي‌شود که موسي پيامبر عظيم‌الشأن الهي مأمور است که ايام‌الله را به ياد مردم بياورد. بعد مي‌فرمايد: إِنَ في ذلِکَ لَآياتٍ لِکُلِ صَبارٍ شَکورٍ.ايام‌الله آيه‌اند، نشانه‌اند و دليل راه‌اند. براي چه کساني؟ براي کساني که اين دو صفت را دارند: صبارند و شکورند. صبار يعني کسي که سر تا پا استقامت و صبر است، يکسره اهل صبر و استقامت؛شکور يعني آن کسي که نعمت را مي‌شناسد و شکرگزاري مي‌کند.

سپس در آيه‌ بعد مي‌فرمايد که حضرت موسي اين دستور را عمل کرد: وَ إِذ قالَ مُوسي‌ لِقَومِهِ اذکُرُوا نِعمَةَ اللَهِ عَلَيکُم إِذ أَنجاکُم مِن آلِ فِرعَونَ؛(به ياد آن‌ها آورد نجاتشان از دست فرعون را، فرعونيان را، از دست قدرت فائقه و غالب ستمگر را که چطور شما را نجات داد؛ اين از ايام‌الله است ،يکي از نمونه‌هاي ايا‌م‌الله اين است؛ إِذ أَنجاکُم مِن آلِ فِرعَونَ. پس اين روز يکي از ايام‌الله شد؛ آن وقتي‌که جوامع و انسان‌ها و اقوام از دست قدرت‌هاي ستمگر نجات پيدا مي‌کنند. بعد دنباله‌ اين نداي عمومي پروردگار است، صداي بلند خدا ست: وَ إِذ تَأَذَنَ رَبُکُم، «تأذن» يعني با صداي بلند خداي متعال به همه اعلان مي‌کند که لَئِن شَکَـرتُم لَاَزيدَنَکُم؛ اگر شکرگزاري کرديد، ما آن نعمتي را که به شما داديم اين را روزبه‌روز افزايش خواهيم داد، زياد مي‌کنيم؛ وَ لَئِن کَفَرتُم إِنَ عَذابي لَشَديد؛اما اگر کفران نعمت کرديد، وظايف شکر را به جا نياورديد، آن وقت آنجا عذاب الهي است، مشکلات فراواني است که براي شما پيش خواهد آمد. سپس در آيه‌ بعد هم نتيجه‌ کلي از اين مطالب را مي‌فرمايد که: وَ قالَ مُوسي‌ إِن تَکفُرُوا أَنتُم وَ مَن فِي الأَرضِ جَميعاً فَإِنَ اللَهَ لَغَنِيٌ حَميد.اين‌که ما مي‌گوييم شکرگزار باشيد، اين‌که مي‌گوييم مراقب نعمت خدا باشيد و نعمت خدا را از ياد نبريد، اين براي خود شما ست وَالا خداي متعال بي‌نياز است. امام خامنه‌اي ۲۷/۱۰/۹۸

پس معلوم مي‌شود که ايام‌الله به‌روزهاي خاصي گفته مي‌شود که امتيازي بر روزهاي ديگر دارد و از روزهاي بزرگ الهي است و تحولاتي در زندگي و سرنوشت مردم پديد آمده است.

به هر حال يادآوري روزهاي بزرگ اعم از روزهاي پيروزي و يا روزهاي سخت و طاقت‌فرسا، نقش مؤثري در بيداري و هوشياري ملت‌ها دارد و با الهام از همين پيام آسماني است که ما خاطره روزهاي بزرگي مانند پيروزي انقلاب اسلامي را گرامي مي‌داريم که از مصاديق ايام‌الله است و بايد خاطره آن حفظ شود.

چرا حضور مردم در بدرقه شهيد سليماني يوم الله است ؟

۱-بي‌سابقه‌ترين تشييع جنازه‌ شهيد در دنيا و تاريخ بود

۲-خالصانه‌ترين و عاشقانه‌ترين و پرانگيزه‌ترين اجتماع بشري در سوگ يک انسان مجاهد مخلص بود.

۳-گستره‌ اين مراسم و بزرگداشت در کشورهاي متعدد و فراوان دنيا حتي در سرزمين دشمن پيدا بود.

۴-تنفر يکپارچه و عميق بدرقه کنندگان از قاتلان شهيد سليماني منحصر به فرد بود.

۵-تنوع بي‌سابقه از اقشار مردم با هر سليقه سياسي و ديني و تفکري در اجتماعات ديده مي‌شد .

۶-۳روز عزاي عمومي به‌صورت خودجوش و بي‌سابقه به يک هفته کشيده شد.

۷-حيرت جهانيان و تحليلگران را برانگيخت زيرا که اين حضور کار انساني نبود و کاري خدایي بود .

۸-تنها پیکر شهيدي بود که به زيارت نجف و کربلا و کاظمين و امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) رفت و ساعت‌ها مردم براي تشييع او سينه زده و عزاداري کرده و چون نگيني او را در آغوش گرفتند .

۹-تنها شهيدي بود که تشييع بي‌شمار مردم؛ سوخت موشک‌هاي انتقام خون او شد .

۱۰-تنها شهيدي بود که در مراسم تدفين او عده‌اي جان خود را از دست دادند و خود را فداي او کردند .

اين‌ها واقعا کار خدا نيست ؟ کار چه کسي مي‌تواند باشد ؟ آيا از انسان‌ها ساخته است که چنين محبوبيتي را در دل‌هاي مردم ايجاد کنند ؟

۱۱-چه شد که پس از تلاش امپراتوري خبري صهيونيسم -در چند روز قبل از اين حادثه و بعد از اين حادثه، امپراتوري خبري صهيونيسم در همه‌ دنيا سعي کردند سردار بزرگوار عزيز ما را متهم کنند به تروريست؛ خود رئيس‌جمهور آمريکا گفت، وزير خارجه‌اش گفت، دستگاه‌هاي خبري صهيونيستي در همه‌ دنيا تکرار کردند «تروريست، تروريست»- خداي متعال صفحه را درست به‌عکس آن‌چه که آن‌ها مي‌خواستند ترتيب داد؟ نه فقط در اين‌جا در ايران، در کشورهاي مختلف مردم به روح اين شهيد بزرگ درود فرستادند و پرچم آمريکا و صهيونيست‌ها را آتش زدند. آيا دست خدا را به‌وضوح نمي‌شود ديد؟

چرا انهدام پايگاه عين الاسد آمريکا يوم‌الله است ؟

آن روزي هم که موشک‌هاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، پايگاه آمريکايي را در هم کوبيد، آن روز هم يکي از ايام‌الله است.امام خامنه‌اي ۲۷/۱۰/۹۸
۱-پايگاه عين الاسد با ۵۰ کيلومتر وسعت بزرگ‌ترين مرکز فرماندهي اطلاعات عمليات آمريکا و مهم‌ترين مرکز سايبري و شنود آمريکا در غرب آسياست.

۲- ساخت پايگاه هوايي عين الاسد، ۷ سال طول کشيد (۱۹۸۷-۱۹۸۰) و مهندسان يوگوسلاو در آن مشارکت داشتند.

۳-اين پايگاه هوايي پس از پايگاه هوايي البلد (نزديک فرودگاه بغداد) دومين پايگاه هوايي عراق است که ۳۰ کيلومتر محيط دارد و در آن امکانات خدماتي و رفاهي نيز بوده است.

۴ -علاوه بر آمار حضور حدود ۵ هزار نظامي تروريست آمريکايي در پايگاه عين الاسد، آن‌طور که در تصاوير گوگل مشخص است، حداقل ۲۰ بالگرد و ۲۵ جنگنده در اين پايگاه قرار داشته است.

۵- اکنون آن چه که طبق گزارش‌ها روشن است، اين است که عين الاسد يک پادگان – شهر نظامي آمريکايي است که واشنگتن روي آن حساب ويژه باز کرده و به نوعي آن را مرکز فعاليت‌هاي خود در عراق و تا حدودي منطقه قرار داده بود و به قول برخي رسانه‌ها «پايتخت آمريکا در عراق» بود.

۶- با مطالعه اجمالي سابقه حضور آمريکا در عين الاسد و اقدامات آن براي حفاظت از اين پايگاه و رفت‌وآمدهايي که در آن شده، اهميت آن در نگاه مسئولان کاخ سفيد روشن مي‌شود.

۷- آمريکا سال ۲۰۰۵ با يکي از شرکت‌هاي خصوصي امنيتي ۶/۴ ميليون دلار قرارداد براي تأمين امنيت عين الاسد امضا کرد. اين ميزان هزينه در آن سال‌ها با توجه به اين‌که خود عين الاسد ميزبان شمار زيادي از سربازان آمريکايي بود، قابل توجه است.

۸- شاهد ديگر در اثبات اهميت عين الاسد براي آمريکايي‌ها اين است که آن‌ها هيچ‌گاه، حتي وقتي در سال ۲۰۱۱ رسما اعلام کردند که از عراق خارج شده‌اند، دست از عين الاسد نکشيدند.

توضيح آن‌که از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ (که آمريکايي‌ها مجددا در پوشش ائتلاف بين‌المللي ضد داعش در ابعادي گسترده به عراق بازگشتند) حداقل ۳۰۰ نيروي آمريکايي در پايگاه مورد بحث مستقر بودند و به اصطلاح به عراقي‌ها، مشاوره نظامي مي‌دادند.

۹- سال ۲۰۱۳ وقتي داعش رقه را گرفته بود و در بيابان‌هاي الانبار رفت‌وآمد مي‌کرد، ولي هنوز موصل را اشغال نکرده بود، فرمانده آمريکايي‌هاي مستقر در عين الاسد مصاحبه‌اي داشت و مدعي شد که آن‌ها در اين پايگاه به نيرو‌هاي عراقي آموزش مي‌دهند.

۱۰- دليل ديگر در اثبات اهميت وافر عين الاسد براي آمريکايي‌ها، سفر مقامات عالي‌رتبه دولت اين کشور به اين پايگاه است.

ترامپ رئيس‌جمهور تروريست آامريکا که حتي پايش را در بغداد نگذاشت، چراغ خاموش به عين الاسد رفت و در ميان سربازان آمريکايي سخنراني کرد و در اين سال‌ها بار‌ها مقامات آمريکايي با خدشه‌دار کردن حاکميت عراق، به عين الاسد سفر کردند.

​​​​​​​۱۱- اين‌که يک نيرويي، يک ملتي، اين قدرت را دارد، اين توان روحي را دارد که به يک قدرت متکبر زورگوي عالم اين‌جور سيلي بزند، نشان‌دهنده‌ دست قدرت الهي است، پس آن روز جزو ايام‌الله است؛ روزها تمام مي‌شوند، لکن تأثيرات اين روزها در زندگي ملت‌ها باقي مي‌مانند؛ در روحيه‌ ملت‌ها، در منش ملت‌ها، در مسير ملت‌ها، آثاري که اين روزها باقي مي‌گذارند آثار ماندگار و بعضاً جاودانه است.مقام معظم رهبري ۲۷/۱۰/۹۸
۱۲- عکس‌العمل و واکنش قدرتمندانه‌ سپاه طرف ديگر قضيه است، آن‌هم درخور تدبر است، اين ضربه‌ به آمريکا بود. البته ضربه‌ نظامي بود، ضربه‌ مؤثر نظامي بود اما مهم‌تر و بالاتر از ضربه‌ نظامي، ضربه‌ حيثيتي بود، ضربه‌ به هيبت ابرقدرتيِ آمريکا بود.آمريکا سال‌ها است در سوريه، عراق، لبنان و افغانستان ضربه مي‌خورد، از دست قدرتمند مقاومت ضربه مي‌خورد لکن اين ضربه از همه‌ آن‌ها بالاتر بود؛ اين ضربه، ضربه‌ حيثيتي بود، ضربه به ابهت آمريکا بود؛ اين ضربه با هيچ‌چيزي جبران نمي‌شود. مقام معظم رهبري

راه‌نشان اين دو ايام‌الله:

مردم ايران که صبارند و شکورند. صبارند يعني يکپارچه اهل استقامت و صبرند، به اندک چيزي از ميدان خارج نمي‌شوند، ايستادگي مي‌کنند. شکورند، يعني اولاً نعمت را مي‌شناسند، ابعاد پنهان و آشکار نعمت را مي‌بينند؛ ثانياً قدرشناس نعمت‌اند، يعني ارزش اين نعمت را، وزن اين نعمت را، قيمت اين نعمت را مي‌دانند.

ثالثاً بر اساس آن احساس مسئوليت مي‌کنند، بر اساس اين نعمتي که خدا داده، احساس مسئوليت مي‌کنند؛ ملتي، جمعيتي، قومي که بي‌صبر نيستند، مسئوليت ‌ناشناس نيستند. اين آيات، آيات سوره‌ ابراهيم است، مکي است؛ يعني در آن‌وقتي که مسلمان‌ها در اوج مبارزات و ايستادگي و مقاومت در مقابل جريان کفر قرار داشته‌اند، در آن‌وقت اين آيات نازل‌شده است، به آن‌ها مژده مي‌دهد، به مردم مي‌گويد که بدانيد که خداي متعال ايام‌اللهي دارد، آن ايام‌الله را به شما نصيب خواهد کرد؛ بايد شما شکرگزار ايام‌الله باشيد.

اگر واکنش درست و شاکرانه نشان داديد از آنچه خداي متعال به شما داده است، خداي متعال به شما پيروزي‌هاي بيشتري را در آينده خواهد داد.امام خامنه‌اي نماز جمعه ۲۷/۹/۹۸
الف)-اراده الهي بر اين است که اين ملت در اين راه و در اين خط حرکت و پيروز شود و خدا با اوست.

ب)ملت ايران با خط امام و رهبري بيعت مجدد کرده است.

ج)-اخلاص برکت دارد. هر جا اخلاص بود، خداي متعال به اخلاص بندگان مخلصش برکت مي‌دهد، کار برکت پيدا مي‌کند، رشد و نمو پيدا مي‌کند، کار به نحوي مي‌شود که اثر آن به همه ما رسد، برکات آن در ميان مردم باقي مي‌ماند. اين ناشي از اخلاص است.

د)-ما به حاج‌قاسم سليماني -شهيد عزيز- و به ابومهدي -شهيد عزيز- به چشم يک فرد نگاه نکنيم؛ به آن‌ها به چشم يک مکتب نگاه کنيم. سردار شهيد عزيز ما را با چشم يک مکتب ، يک‌راه، يک مدرسه‌ درس‌آموز، با اين چشم نگاه کنيم آن‌وقت اهميت اين قضيه روشن خواهد شد. قدر و قيمت اين قضيه روشن خواهد شد.

ه)-سپاه قدس. رزمندگان بدون مرزند؛ يک نيرويي است که با سعه‌ صدر به همه‌جا و همه‌کس نگاه مي‌کند رزمندگان بدون مرز. رزمندگاني که هر جا نياز باشد، آن‌ها در آنجا حضور پيدا مي‌کنند؛ کرامت مستضعفان را حفظ مي‌کنند، خود را بلاگردان مقدسات و حريم‌هاي مقدس مي‌کنند. سپاه قدس را به اين چشم نگاه بکنيم.

و)-همين‌ها سايه‌ جنگ و ترور و تخريب را از کشور خودمان هم دور مي‌کنند و دفع مي‌کنند همين کساني که با جان خودشان، با همه‌ توان خودشان به کمک ملت‌هاي ديگر و ضُعَفاي اطراف منطقه که در دسترس آن‌ها است مي‌روند، همين‌ها سايه‌ جنگ و ترور و تخريب را از کشور خودمان هم دور مي‌کنند و دفع مي‌کنند. ميهن عزيز ما يک بخش مهمي از امنيتش محصول کار همين جوانان مؤمني است که در زير فرماندهي سردار شهيد عزيزمان سال‌ها کار کردند، تلاش کردند؛ اين‌ها امنيت ‌آورند، براي کشور هم اين‌ها امنيت مي‌آورند
ز)- ملت ايران در اين ايام الله گفتمان مقاومت را بر سازش و مذاکره ترجيح دادند.

ح)- ملت ايران در اين ايام الله کينه‌ عميق‌تري نسبت به آمريکا و غرب به‌عنوان عامل مشکلات کشور پيدا کردند.

ط)-ملت ايران در اين ايام الله افراد مزدور و خائن به کشور و عامل بيگانه را در درون خود شناخت.

ي)- نخبگان جامعه راز محبوبيت و تأليف قلوب مردم نسبت به سليماني را کشف کردند .

ک)- ملت ايران راه انتقام سخت را از طريق قوي شدن در همه عرصه‌ها و بيرون راندن آمريکا از منطقه و مشارکت گسترده در انتخابات و نه گفتن به غرب‌گرايان دنبال خواهد کرد ./1360/

منبع: رسالت
ارسال نظرات