۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۶۳۶۵۲۷
استاد حوزه و دانشگاه:

ارائه الگو‌های عملی لازمه نهادینه شدن سبک زندگی اسلامی در جامعه است

ارائه الگو‌های عملی لازمه نهادینه شدن سبک زندگی اسلامی در جامعه است
حجت الاسلام کاظمی با اشاره به اینکه نقش معصومین (ع) در تربیت انسان‌ها بی‌بدیل است، گفت: ارائه الگو‌های عملی لازمه نهادینه شدن سبک زندگی اسلامی در جامعه است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام یحیی کاظمی، استاد حوزه و دانشگاه، پیش از ظهر امروز در نشست فاطمی طلاب مدرسه علمیه کوثر فرخشهر، با بیان اینکه خانواده اصلی‌ترین نهاد اجتماعی است، گفت: خداوند در قرآن کریم برای خانواده اهمیت زیادی قائل شده و آن را مجموعه‌ای منزه و پاکیزه می‌داند.

وی با اشاره به اینکه نقش معصومین (ع) در تربیت انسان‌ها بی‌بدیل است، خاطرنشان کرد: خداوند با معرفی اهل بیت پیامبر (ص) تابلویی از یک خانواده الهی را برای بشریت به نمایش گذاشته است که مادر این خانواده بانوی همه بانوان دو جهان است.

حجت الاسلام کاظمی با تأکید بر اینکه لازمه نهادینه شدن سبک زندگی اسلامی در جامعه ارائه الگو‌های عملی است، گفت: اهل بیت پیامبر (ص) در عرصه‌های مختلف زندگی الگوی عینی و عملی انسان‌ها هستند که تنها راه سعادت خانواده و بالتبع سعادت جامعه اسلامی تمسک به این الگو‌ها است.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه یکی از عوامل اختلاف بین زوجین سوء تفاهم است، تصریح کرد: خداوند بندگانش را به پرهیز و دوری از ظن سفارش کرده و طبق نص صریح آیات قرآن، سوء ظن را گناه شمرده است؛ بنابراین همسران نباید کاری انجام دهند که در معرض تهمت و گمان بد قرار گیرند و اگر یکی از طرفین احساس کرد که مورد سوء ظن قرار گرفته است، باید در اولین فرصت مطلب را توضیح دهد و سوء تفاهم را برطرف کند.

وی با اشاره به حساسیت مسأله رازداری بین زوجین، اظهار کرد: زن و مرد محرم‌ترین افراد نسبت به یکدیگر هستند و بسیاری از مشکلات و مسائل تنها مختص به خودشان است؛ با این حال اگر رازی از زندگی مشترک بیرون برده شود، نخستین جرقه اختلاف زده می‌شود.

کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه استفاده از اهرم فشار از سوی زن در برابر شوهر و با هدف دستیابی به خواسته‌ها یکی دیگر از عوامل اختلاف زوجین است، افزود: زن نباید از داشته‌ها و امتیازات مادی و معنوی خود در جهت رسیدن به تمایلاتش استفاده کند؛ زیرا اگر با این ترفند غرور و غیرت مرد در خانواده شکسته شود، جبرانش سخت و در برخی موارد غیرممکن است.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه ارتباط فامیلی ناهمگون آسیب جدی برای خانواده است، خاطرنشان کرد: برخی از رفت و آمد‌های فامیلی نتیجه‌ای جز ایجاد دلخوری و اختلاف نخواهد داشت؛ زن و مرد باید با رعایت احترام نسبت به برخی از اقوام و آشنایان، ارتباط با خانواده‌های پر‌آسیب را به حداقل برسانند تا مضراتش دامن پاک خانواده را آلوده نکند.

وی با اشاره به اینکه نصیحت‌های پی‌در‌پی همسر و فرزندان نتیجه معکوس می‌دهد، تصریح کرد: زوجین باید بتوانند خواسته‌ها و انتظارات خود را به صورت غیر مستقیم و با اسلوبی ضابطه‌مند و صحیح بیان کنند؛ زیرا یکی دیگر از عوامل اختلاف در زندگی‌های زناشویی نصیحت‌های مکرر و شبانه روزی طرفین است.

حجت الاسلام کاظمی با تأکید بر اینکه هر مسأله و مشکلی دارای راه چاره و گشایش است، گفت: جهل و نادانی بشر معضل بزرگی است که همیشه مایه رنج و سختی بوده است و کمتر خانواده آگاه و هوشیاری را میتوان مثال زد که در بحران‌های خانوادگی مستاصل شده باشد.

وی توجه به مسأله ازدواج موفق و پایدار جوانان و آگاه سازی دختران و پسران جامعه را نیازی ضروری دانست و ادامه داد: به یقین در مباحث خانواده و زندگی زناشویی با تمسک به سنت و سیره اهل بیت پیامبر (ص) می‌توانیم شاهد افزایش روز‌افزون ازدواج و کاهش سرانه طلاق در کشور باشیم./۹۴۵۷/پ310/ب1
سجاد محمدی فارسانی
ارسال نظرات