۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۶۳۶۵۵۲
حجت الاسلام والمسلمین عباس ظهیری:

مرحوم رسولی محلاتی جامع بین شاخصه های علمی، اخلاقی، انقلابی و اجتماعی بود

مرحوم رسولی محلاتی جامع بین شاخصه های علمی، اخلاقی، انقلابی و اجتماعی بود
استاد درس خارج حوزه با بیان این که مرحوم رسولی محلاتی جامع بین شاخصه های علمی، اخلاقی، انقلابی و اجتماعی بود، گفت: امام و رهبری اعتماد خاصی به این عالم ربانی داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین عباس ظهیری استاد درس خارج حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله رسولی محلاتی(ره) را شخصیتی ارزشمند توصیف کرد و اظهار داشت: ایشان از جهات مختلفی ممتاز و از شاخصه های کمالی متعددی برخوردار بود که از جمله آن می توان به شاخصه های علمی، معنوی، اجتماعی و انقلابی اشاره کرد.

وی با بیان این که جمع بین این شاخص های مختلف یک کمالی فوق کمال محسوب می شود، تصریح کرد: در حوزه علمی ایشان از مرتبت علمی قابل توجهی برخوردار بودند و اساس و ریشه بنیه علمی قوی داشتند؛ چراکه دوران تحصیل را در حوزه مقدسه نجف در جواهر حضرت امیرالمؤمنین(ع) در محضر اساتید والایی همچون امام خمینی(ره) و مرحوم آیت الله خویی و برخی از بزرگان گذراندند.

شاخصه های علمی مرحوم رسولی محلاتی

حجت الاسلام والمسلمین ظهیری با بیان این که اساسا اقتدار علمی یک عالم و قوه علمی او به سه چیز بستگی دارد، گفت: یکی برخورداری از استعداد، دوم برخورداری از اساتید قوی و سوم پشتکار و جدیت در تحصیل علم است؛ مرحوم رسولی محلاتی در دورانی که در نجف اشرف بودند استعداد خدادایی که آثار ایشان از آن حاکی است توأمان با اساتید قدری از جمله امام راحل و مرحوم آیت الله خویی با جدیت در امر تحصیل و پشتکار نتیجه قابل توجه و چشم گیری به وجود آورده بود و قدرت استنباط و قدرت ملکه اجتهاد در روح و جان ایشان پدید آورده بود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: شاخصه دوم علمی ورود جدی ایشان در عرصه قلم و تألیف در حوزه های مختلف تاریخ، اخلاق، تفسیر و کتاب هایی جدا قابل استفاده دارند؛ از جمله کتابی مشابه تاریخ انبیاء ایشان را من در جایی ندیدم و در میان بزرگان کسی کتابی به این جامعیت و مشتمل بر ظرایف تاریخی ندارد.

تألیف حدود 100 جلد کتاب ارزنده

وی تأکید کرد: آثار ایشان که حدود 100 تألیف است حاکی از موفقیت ستودنی ایشان در حد گسترده است و کمتر عالمی بوده و هست که ضمن جمع بین ابعاد مختلف اجتماعی و معنوی و مسجد داری و حضور در عرصه های مختلف نظام، چنین موفقیت و توفیقی در عرصه قلم و تألیف داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ظهیری با اشاره به شاخصه های معنوی این عالم ربانی گفت: آیت الله رسولی محلاتی(ره) از نظر بعدی معنوی و اخلاقی خصوصیاتی داشت که جدا قابل توجه است و جز این که تفضلی از جانب خداب باشد، چیز دیگری نبود؛ از جمله خصوصیت بی ادعایی در عین خدمات و تألیفات و کارهایی بود که برای نظام و در خدمت امام و رهبری داشتند که در کنار این ها روحیه بی توقعی و بی ادعایی، کمالی فوق کمال محسوب می شود.

وی با اشاره به روحیه دنیا گریزی و دوری از تجملات و ساده زیستی و پرهیز از مقام و پست در مرحوم آیت الله رسولی محلاتی گفت: همین که ایشان به زندگی ساده خودشان قانع بود خیلی قابل توجه است و امتیاز بلندی محسوب می شود.

حضور در عرصه های اجتماعی و بین مردم

استاد مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی خاطرنشان ساخت: در بعد اجتماعی حضور ایشان در جامعه نیز قابل توجه است، با این که ایشان خیلی در سراسر کشور جز در محضر روحانیت و کسانی که با ایشان مأنوس بودند شهرت آن چنانی نداشت و خودش هم طالب این جهات نبود ولی در همان فضای مسجد و محراب مقید بود نماز را در مسجد و به جماعت خوانده و در فضای مردم حضور پیدا کند و پاسخ گفتن به نیازهای فرهنگی جامعه یک شاخصه دیگری از این عالم جلیل محسوب می شود.

وی با اشاره به کیفیت برخورد و جذابیت روحی و اخلاقی ایشان گفت: همین مسأله ارادتمندان خاصی را از همه اقشار برای این عالم ربانی پدید آورده بود و و در رده های مختلف از جامعه دانشگاهی، مهندسان و پزشک ها ارادتمند و مرتبط با ایشان بودند.

همگامی و همراهی با انقلاب

حجت الاسلام والمسلمین ظهیری با بیان این که از جمله ویژگی های ایشان همگامی و همراهی در انقلاب بود، گفت: همین دو کلمه در این باره کافی است که قبل از انقلاب در محضر امام خمینی(ره) و از حواریون ایشان بود و بعد از انقلاب نیز در دفتر مرحوم امام راحل خدمت می کرد و بعد از ارتحال امام خمینی(ره) در محل وجوهات رهبر معظم انقلاب خدمت رسانی می کرد.

وی اضافه کرد: نفس حضور در بخش مالی دفاتر امام و رهبری نشان می دهد که هم مرحوم امام و هم رهبری معظم به ایشان کاملا اعتماد داشتند و این مسأله نیز یک امتیاز فوق امتیاز محسوب می شود و حاکی از برخورداری از خصلت امانتداری و صداقت در حد کمال است که بخش وجوهات کامل در اختیار ایشان بود و وثاقت بالا و مقبولیت ایشان را می رساند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به  تعادل ایشان در دوران امام راحل و بعد از آن یادآور شد: ایشان به گونه ای همپای با انقلاب بود که رهبر معظم انقلاب بعد از امام راحل چهره انقلابی، علمی و معنوی ایشان را کشف کردند و از ایشان دعوت کردند که جهت خدمت در دفتر ایشان حضور پیدا کند، از این رو بُعد ولایی در همه ادوار و همپایی و همراهی با انقلاب خود یک شاخصه بسیار بزرگ محسوب می شود و ان شاءالله آثار گرانسنگ این عالم ربانی حسنه ای برای ایشان باشد و مورد عنایت رب جلیل و توجهات خاصه خدای متعال قرار بگیرند./1330/ج

ارسال نظرات