۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۶۳۶۶۵۲

برگزیدگان همایش کتاب سال حوزه تجلیل شدند + اسامی

برگزیدگان همایش کتاب سال حوزه تجلیل شدند + اسامی
بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه با حضور حضرت آیت الله سبحانی و شخصیت های برجسته حوزوی در سالن همایش های دارالشفا به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه پیش از ظهر امروز با حضور حضرت آیت الله جعفر سبحانی و شخصیت های برجسته حوزوی در سالن همایش های دارالشفا به کار خود پایان داد.

بر اساس این گزارش، آیات اعرافی، غروی، مقتدایی، خاتمی، حسینی بوشهری، موسوی، محمدی عراقی و فقیهی و حجج اسلام والمسلمین میرمعزی، رستم نژاد، دیرباز و مقیمی حاجی در این مراسم حضور داشتند.

مقدمات چاپ آثار تراز و پاسخگوی نیازهای روز حوزه و جامعه فراهم شود

حضرت آیت الله سبحانی در این همایش با بیان اینکه مقدمات چاپ آثار تراز و پاسخگوی نیازهای روز حوزه و جامعه فراهم شود، بیان کرد: تجلیل از نویسندگان حوزه یکی از ابتکارات مهم شورای مدیریت حوزه های علمیه است.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه متأسفانه دشمنان در ادوار مختلف تاریخ آثار شیعه را از بین برده اند، گفت: امروز بسیاری از آثار مسمانان در هند است و باید آنها را جمع آوری کنیم؛ برخی از پایان نامه های امروزی نیز جدید هستند و باید چاپ شود و باید سرمایه گذاری برای آنها صورت بگیرد.

وی تأکید کرد: در فضای مجازی کتابی منتشر شده و قرآن را نقد کرده است؛ این کتاب بسیاری از «ان قلت ها» را از تفاسیر رازی و غیر رازی جمع آوری کرده و «قلت ها» را حذف کرده و این موضوع مایه گمراهی برخی جوانان شده است؛ ما باید حرکت کنیم و با هجمه های سنگین دشمن علیه مبانی و اعتقادات شیعه مقابله داشته باشیم.

اگر تحقیقات دینی درست صورت بگیرد حیات جاویدان بشریت را تضمین می کند

همچنین آیت الله اعرافی در این جلسه با بیان اینکه گزاره های فقهی و خروجی پژوهش های دینی با تعالی و کمال بشریت ارتباط مستقیم دارد، عنوان کرد: هنگامی که تحقیق به سوی شریعت و عالم تشریع سوق پیدا می کند از حساسیت بیشتری برخوردار می شود، زیرا در پژوهش های غیر دینی چیزی به شارع مقدس اسناد داده نمی شود، اما در پژوهش های دینی خروجی نظریه ها را به شارع قدس اسناد داده می شود.

عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر اینکه اگر تحقیقات دینی درست صورت بگیرد حیات جاویدان بشریت را تضمین می کند، خاطرنشان کرد: اگر یک پژوهش دینی به صورت صحیح صورت نگیرد، بدون شک سبب گمراهی بشریت شده و حیات جاویدان بشر را به خطر می اندازد.

وی افزود: حساسیت مسأله پژوهش در قلمرو دین اقتضا دارد تا شخصیت های بزرگ همه عمر خود را در زمینه روش شناسی درست صرف کنند تا پژوهش های دینی به صورت صحیح انجام شده و نظریه درست به خداوند اسناد داده شود.

آیت الله اعرافی بیان کرد: با احترام به هه سنن پژوهشی در دنیا باید بگوییم سنن و روش های اصیل و دقیق پژوهش در حوزه های علمیه امروز نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ سنت مباحثه استاد و شاگرد، سنت تقریر دروس، سنت تعلیقه نویسی و حاشیه نویسی، سنت مذاکره علمی و سنت تحقیق هایی که به امور مادی گره نخورده باشد از جمله سنن اصیل حوزه است که باید مورد توجه قرار گیرد.

ارسال 933 اثر علمی به دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه

همچنین حجت الاسلام مقیمی حاجی به ارائه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه پرداخت و گفت: 933 اثر از کتب و پایان نامه های سطح 4 حوزه به دبیرخانه این همایش رسیده است.

وی ادامه داد: در بیست دوره گذشته حدود 17 هزار کتاب و پایان نامه به دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه واصل شده بود که امسال این رقم به 18 هزار کتاب و پایان نامه رسیده است.

حجت الاسلام مقیمی حاجی خاطرنشان کرد: امسال برای آن که کتاب سال حوزه پاسخگوی نیازهای جامعه اسلامی باشد مواردی همچون آسیب های اجتماعی، علوم انسانی اسلامی، فضای مجازی، اقتصاد مقاومتی، ابعاد علمی بیانیه گام دوم و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را محورهای اصلی همایش قرار دادیم.

گفتنی است، تجلیل از شخصیت علمی آیت الله سید محسن خرازی و تجلیل از برگزیدگان همایش کتاب سال حوزه نیز از دیگر برنامه های این همایش بود.

اسامی برگزیدگان همایش کتاب سال حوزه

حجج اسلام محمد رحیم درانی، حمید رفیعی هنر، مهدی خطیبی، سید مهدی نبوی، سید ابوالقاسم ژرفا و محمد صادق یوسفی مقدم صاحبان آثار برگزیده بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه بودند.

همچنین حجج اسلام وحید وثوقی راد، حمیدرضا مقیمی اردکانی، مهدی عباسی، مجتبی افشار پور، حسین حاجی پور، مهدی امینی، حسن بوسلیکی، مرضیه عبدلی، حسین البدری، سید جعفر علوی، رسول مظاهری کوهانسانی، محمدعلی خادمی کوشا، محمد ابراهیم شمس ناتری، احمد شاکری، سید کاظم سید باقری، مرحوم محمد حسین اسکندری، احمد علی مجید الحلی، محمدباقر ملکیان، محمدنقی نظر پور، احمد کوهی، علی فدایی راینی، مرحوم سید احمد شبیری زنجانی، سید حیدر حسینی و علی فضلی حائز درجه شایسته تقدیر شدند.

حجت الاسلام محمد فتحعلی خانی دارای برگزیده مقاله و حجج اسلام احمد سعیدی و محمد قاسمی حائز رتبه های برگزیده مقاله و شایسته تقدیر مقاله شدند.

محمد باقر انصاری( پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) و حجت الاسلام غلامرضا حسینی (پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) و حجت الاسلام جواد گائینی(پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) و حجت الاسلام محمد نقدی(مؤسسه ترجمان وحی) به عنوان ناشر برگزیده و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان مرکز پژوهشی برگزیده شناخته و تجلیل شدند./841/ج

حسین ثالث موید
ارسال نظرات