۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۶۳۶۷۰۴

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۳ بهمن ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۳ بهمن ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 887 هزار تومان و قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 860 هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه 3 بهمن ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۱۱/۰۳

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید  4 میلیون و 887 هزار تومان و قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 860 هزار تومان است.

در بازار آزاد قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 473 هزار تومان، قیمت ربع‌سکه یک‌میلیون و 460 هزار تومان و قیمت سکه گرمی 930 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 499 هزار و 400 تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1554.6 دلار معامله می‌شود.

همچنین در بازار سبزه‌میدان، قیمت طلای 24عیار 665 هزار و 800 تومان و قیمت هر مثقال طلا 2 میلیون و 163 هزار تومان تعیین شده است.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت درهم امارات 3 هزار و 721 تومان، یورو 15 هزار تومان و قیمت پوند انگلیس 17 هزار و 857 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز پنج شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم  13 هزار تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 12 هزار و 900 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 14 هزار و 500 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 14 هزار و 400 تومان است.

 

پیش‌بینی کاهش 3 دلاری قیمت نفت با شیوع ویروس کرونا در چین

گلدمن ساچرز اعلام کرد: گسترش ویروس کرونا در چین که در حال حاضر تهدید بزرگ بین‌المللی به حساب می‌آید توانست تقاضای جهانی نفت را 260 هزار بشکه در روز کاهش دهد و مفهوم آن این است که قیمت نفت در بازارهای جهانی امکان کاهش حدود 3 دلار وجود دارد.

بر اساس گزارشی که بلومبرگ منتشر کرده، اکثر کاهش تقاضایی که اتفاق می‌افتد مربوط به سوخت جت است چرا که شیوع ویروس کرونا باعث کاهش مسافرت‌ها و نیز پروازها شده است.

ویروس کرونا مشترک بین حیوان است اما برخی از آنها می‌تواند با انجام جهش از داخل گونه‌ فراتر بروند. همان اتفاقی که در ویروس سارس اتفاق افتاد که این صورت ویروس می‌تواند در بین انسان هم شیوع یابد. از زمان توسعه این ویروس صدها نفر بیمار شده‌اند که سلامتی آنها در مرز هشدار و محدوده خطر قرار گرفته است. 

بلومبرگ بر اساس آمارهای اتحادیه حمل‌ونقل بین‌المللی هوایی اعلام کرده که در ثبت پروازها به سمت منطقه آسیایی 8 درصد کاهش وجود داشت اما مسافرت‌ها به دیگر نقاط تأثیر بسیار کمتری داشته است. 

از آنجایی که تأثیر اصلی بر روی تقاضای سوخت‌های هواپیما است بنابراین چشم‌انداز تقاضا که بتواند قیمت را بیش از این پایین بکشد هنوز مبهم است.

پس از گزارش بلومبرگ قیمت جهانی نفت تقریباً میل کاهش داده و با پیش‌بینی‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا مبنی بر اینکه تولید نفت شیل آمریکا در ماه آینده افزایش جدیدی را ثبت خواهد کرد تحت فشار قرار گرفت. اداره اطلاعات انرژی آمریکا گفته است که تولید نفت شیل آمریکا به 9.2 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

 

ارزآوری ۴۵۰ میلیون دلاری قیر برای ایران

بهمن حسین زاده مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران در حاشیه افتتاح یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قیر، آسفالت، عایق‌ها و ماشین آلات وابسته، گفت: ایران به عنوان یکی از ۱۰ کشور برتر جهان در زمینه تولید قیر، این محصول را به ۱۹ کشور جهان صادر می کند.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸، صادرات قیر برای ایران ۴۵۰ میلیون دلار ارزآوری داشته است، افزود: برگزاری یازدهمین نمایشگاه قیر، آسفالت، عایق ها و ماشین‌آلات وابسته می‌تواند بر افزایش این میزان کمک کند.

حسین‌زاده با اعلام اینکه این نمایشگاه در فضایی بالغ بر 12000 متر مربع در محل دائمی نمایشگاههای بین‌المللی ایران آغاز به کار کرده، یادآور شد: 125 شرکت ایرانی تا ۶ بهمن ماه آخرین دستاوردها و فناوری ها در حوزه راه و شهرسازی را تحت عنوان یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قیر، آسفالت، عایق‌ها و ماشین آلات وابسته در معرض دید مسؤولان، علاقمندان و متخصصین این حوزه قرار می‌دهند.

مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران با اعلام رشد ۲۰ درصدی یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قیر، آسفالت، عایق‌ها و ماشین آلات وابسته نسبت به دوره قبل، گفت: کلیه تولید کنندگان، صادرکنندگان بزرگ در حوزه قیر، قیرهای پلیمری، قیرهای اصلاح شده، تولیدکنندگان پلنت کارخانجات قیر، آسفالت، عایق‌ها، خطوط بسته‌بندی و تجهیزات مربوطه در این نمایشگاه حضور دارند.

وی افزود: ماشین‌آلات راهسازی مدرن نمایش داده شده در یازدهمین نمایشگاه بین المللی قیر، آسفالت، عایق‌ها و ماشین‌آلات وابسته با بومی‌سازی دانش فنی با قیمت‌های بسیار پایین‌تر از نمونه خارجی این ماشین آلات در داخل کشور ساخته شده‌اند.

حسین‌زاده همچنین به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قیر، آسفالت، عایق‌ها و ماشین آلات وابسته نیز اشاره کرد و اظهار داشت: این شرکت‌ها موجب شده‌اند که فرایندهای برش، تخریب، نخاله‌برداری در آسفالت منجر به کاهش مصرف قیر و آسفالت تا میزان 60 درصد کاهش هزینه‌های ترمیم را تجربه کنند.

وی در پایان در مورد شرکت استارت‌آپ‌هایی در زمینه نفوذپذیری قیر، اندازه گیری نقطه نرمی قیر و نقطه اشتعال در این نمایشگاه اعلام کرد: این استارت‌آپ‌ها پروژه‌های زیادی با مشارکت دانشگاه‌های صنعتی شریف و امیرکبیر آماده کرده‌اند که می‌تواند به روند اجرای پروژه‌های راهسازی و عمرانی بسیار کمک کند. همچنین استارت‌آپ‌های دیگری نیز در این رویداد حضور دارند که با تکیه بر فن‌آوری نانو در اجرای آسفالت و چسب آسفالت جهت جلوگیری از بازسازی کامل جاده‌ها بر پایه کاهش هزینه‌ها و سهولت در اجرا اقدام کرده‌اند.

 

مردم نگران مرغ و گوشت برای شب عید نباشند

مرتضی رضایی گفت: تولید تخم‌مرغ در کشور به یک میلیون تن، تولید گوشت مرغ ۲.۵ میلیون تن و تولید گوشت قرمز به حدی مناسب شده که تولیدکنندگان برای فروش باید حمایت شوند؛ ضمن اینکه تولید شیر به ۱۱ میلیون تن می‌رسد.

وی با بیان اینکه رشد جمعیت ۱.۲ درصد است، افزود: در عین حال رشد تولید کشاورزی سالانه ۴ تا ۶ درصد است و این از نظر تولید محصولات کشاورزی و غذایی اطمینان خاطری ایجاد می‌کند که مشکلی نیست.

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی همچنین از طرح بسته‌بندی گوشت قرمز در شهرهای بزرگ مانند تهران خبر داد و گفت:‌ هدف این است که واسطه‌ها حذف شوند و هر روز به تعداد مناسبی ذبح دام انجام تا گوشت مورد نیاز مردم تأمین شود و اگر کمبود گوشت احساس شد، از ذخایر شرکت پشتیبانی امور دام به بازار عرضه می‌کنیم.

رضایی گفت: توجه به تولید گوشت باعث شده ۱۶۰ هزار گوساله پرواربندی‌شده، به تولید اضافه شوند و مشکلی از نظر گوشت قرمز نداشته باشیم.

رضایی همچنین در مورد شایعات اخیر درباره سلامت شیر گفت: شیر و محصولات دامی ایران دارای یکی از سخت‌گیرانه‌ترین استانداردهای سلامتی است که برای شیر ۱۰۰ نانو گرم به عنوان معیار است که این میزان در ایالات متحده آمریکا ۵۰۰ نانوگرم است و در مورد هر نوع آلودگی حدمجازی تعریف شده که البته شیر تولیدی دامداری‌های ما زیر این معیار یعنی در حد ۶۰ و ۷۰ است و حتی در برخی موارد شیر عاری از آفلاتوکسین است.

وی افزود: ممکن است در مورد برخی از دام‌های مریض یا دام‌هایی که از علوفه کپک‌زده استفاده کردند، آفلاتوکسین موجود باشد، اما به طور کلی شیر یک غذای فراسودمند و بسیار مفید است.

وی در مورد تولید ژل رویال گفت: زنبور غیر از محصول عسل، ژله رویال تولید می‌کند که برای پرورش ملکه زنبور عسل به کار می‌رود و بسیار مفید است و در واقع اکسیر جوانی به شمار می‌رود.

 

تولید 80 میلیون تن محصولات زراعی در کشور

عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی امروز در مراسم رونمایی از دستاوردهای صنعت زنبورداری در سالن تلاش با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: زنبور یکی از سیکل‌های پایدار برای حیات طبیعت است و در گام اول باید از این حشره حمایت شود تا محیط زیست پایدار بماند.

کشاورز همچنین گفت:‌ 250 هزار هکتار کشت کلزا در کشور داریم که زنبورداران از این کشت استقبال می‌کنند و وجود زنبور در کنار کشت کلزا عملکرد این دانه روغنی 25 تا 40 درصد افزایش می‌دهد.

وی افزود: اگر کشاورز زنبور عسل در کنار کلزا داشته باشد 2 تن در هکتار اضافه برداشت می‌کند یعنی 30 درصد افزایش عملکرد پیدا می‌کند که در آن صورت سالانه بین 60 تا 70 هزار تن کلزا به واسطه حضور زنبور عسل افزایش می‌یابد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: برخی از محصولات مانند تولید آفتاب‌گردان کاملاً به زنبور عسل وابسته است که اگر نباشد در هر هکتار 500 کیلوگرم افت محصول پیدا می‌کند و دانه آفتاب‌گردان پوچ می‌شود.

کشاورز خبر داد: سالانه 80 میلیون تن محصولات زراعی در کشور تولید می‌شود و در یک محصول که خیلی وابسته هستیم یونجه به عنوان غذای دام است که به غیر از زنبور نمی‌تواند آن را بارور کند.

وی با بیان اینکه معتقدم باید کارهای تصدی‌گری را به بخش خصوصی واگذار کنیم، گفت: ایده‌ مشارکت خصوصی خصوصی را تأکید می‌کنم که در تولید هم بسیار مؤثر است. صندوق‌ها یک ابزار توسعه هستند و نه اینکه منبع وام باشند. باید دانش را به کالا تبدیل کرده و تولید ثروت کنیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: اغلب کشاورزان به وضع موجود راضی هستند که این منشأ تغییر نمی‌شود که باید فکری کنیم که خلق ثروت ایجاد شود.

کشاورز همچنین افزود: صندوق حمایت از کشاورزی با مدیریت مردم باعث توسعه این بخش می‌شود و دولت باید پایش را از کارها بیرون بکشد و امور را به شرکت‌های تعاونی واگذار کند صحبت من با زنبورداران است که عملکرد تولید پایین است برای برون‌رفت از این مسئله باید با افزایش بهره‌وری و انتقال دانش بیشترین بازده را به دست آوریم. در کنار عسل، تولید ژل، نیش زنبور عسل و بره موم تولید شود.

به گزارش فارس در این مراسم همچنین از سامانه مبادلات الکترونیکی صنعت زنبورداری ایران رونمایی شد که تا کنون 5 میلیارد تومان گردش مالی داشته است. همچنین رونمایی و معرفی قرص ژل رویال انجام شد. در این مراسم اعلام شد عسل اگر کیلویی 100 هزار تومان باشد اما با  تولید یک کیلو ژل رویال 4.5 میلیون تومان ارزش به دست می‌آید و زنبورداری باعث گرده‌افشانی برای محیط زیست و افزایش عملکرد محصول می‌شود.

همچنین بانکی‌پور مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری هنگام رونمایی از محصولات جدید از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سرپرست وزارت جهاد کشاورزی خواست جلوی واردات ژل رویال گرفته شود زیرا در تولید این محصول خودکفا هستیم و اکنون ژل رویال چینی با دلار آزاد کیلویی 500 هزار تومان وارد می‌شود اما ژل رویال ایرانی و درجه یک کیلویی 4.5 میلیون تومان است که نمی‌توانیم با این واردات رقابت کنیم.

همچنین در این مراسم از زنبورداران نمونه محمدرضا کوهی که با سرمایه‌گذاری خودش دانش تولید ژل رویال را کسب کرده و در اختیار زنبورداران قرار داده بود و همچنین حسن سلیمانی که با تولید منحصربه‌فرد تجهیزات زنبورداری و تولید سلول‌های ژل رویال به عنوان تولیدکننده برتر تقدیر شد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
۲۰ میلیون چینی رو در سه شهر چین برای پیش‌گیری از ویروس قرنطینه کردن!
قائدتا الان سلبریتی‌هاشون باید انصراف میدادن، قهر میکردن، یقه چاک میکردن بعد هم پاسپورت و ویزای امریکا رو میگرفتن!
اما خب اینطوری نیست و سلبریتی هاشون موج سواری رویِ دردِ مردم بلد نیستن ؛)))
0
0