۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۶۳۶۷۶۲
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم قم مطرح کرد؛

ارتباط رشته های علمی با یکدیگر در پاسخگویی به نیازهای جامعه

ارتباط رشته های علمی با یکدیگر در پاسخگویی به نیازهای جامعه
حجت الاسلام الویری گفت: بسیاری از مسائل و نیازها تنها با یک علم حل نمی شود بلکه نیاز است تا با علوم مختلف به آن مسأله پرداخته و جمع بین علوم صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام الویری، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم قم در نشست تخصصی با عنوان تخصص گرایی در علوم حوزوی آسیب ها و فرصت ها که به همت دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان امروز در مجتمع ولایت برگزار شد به ارتباط رشته های علمی با یکدیگر و پاسخگویی آن ها به نیازهای جامعه اشاره کرد.

وی اظهار کرد: بسیاری از مسائل و نیازها تنها با یک علم حل نمی شود بلکه نیاز است تا با علوم مختلف به آن مسأله پرداخته و جمع بین علوم صورت گیرد.

حجت الاسلام الویری به انواع مطالعات با توجه به رشته های مختلف اشاره و ابراز کرد: گاهی نیاز است تا به مطالعه رشته های مختلف پرداخته و جمع شوند، گاهی رشته های مختلف کنار هم قرار گرفته و به مطالعه مسأله پرداخته می شود، گاهی نیاز است تا در مطالعات بین رشته ای، رشته های مختلف علم با هم پیوند خورده تا علم جدیدی ایجاد شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم قم گفت: گاهی به علم به گونه ای نگاه می کنیم که یا به صورت نهادی و یا غیر نهادی باید در خدمت جامعه باشد حال اگر به حوزه علمیه به صورت غیر نهادی نگاه شود و علم مختص خود حوزه باشد که به دانش های موجود در خود اکتفا می کند اما اگر قرار است حوزه به عنوان یک نهاد در خدمت نظام باشد، نمی تواند از انبوه موضوعات چشم بپوشاند و باید تکلیف دانش های مورد نیاز را تعیین کند و در این جا است که نوع دانش مطرح می شود.

وی بیان داشت: برخی از علوم مانند علم ارتباطات، فقه شهرسازی و فقه دولت را داریم که در این جا علم فقه را با این علوم تلفیق نمی کنیم و قرار نیست در فقه علومی به نام ارتباطات و غیره ایجاد کنیم بلکه فقه همان است اما این علوم براساس مبانی فقهی در حیطه خود بررسی می شود همچنین رشته فلسفه تاریخ نیز در حقیقت تاریخ به روایت فلسفه است و باید در گروه های تاریخ و فلسفه ارائه شود و این رشته مربوط به تاریخ است.

حجت الاسلام الویری افزود: در خیلی از دانش ها که به توسعه شدگی پرداخته می شود، آسیب پذیری بسیار است و این توسعه و تحول دانشی به این معنا نیست که با علوم بین رشته ای دیگر تلفیق شود بلکه باید در لباس جدید آن ها به نیازها پاسخ داده شود.

وی به ملاحظات مطالعات بین دانشی اشاره و اظهار کرد: همان گونه که فقیه باید از دانش های جدید مطلع باشد، باید از مطالعات بین رشته ای جدید نیز سررشته داشته باشد همچنین اگر بپذیریم که به عنوان حوزوی در کنار متخصص های دیگر رشته ها بنشینیم باید زبان آن ها را بفهمیم./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات