۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۶۳۶۷۶۹
درس اخلاق آیت الله استادی؛

فراغت در عبادت و حضور قلب در نماز چگونه است؟

فراغت در عبادت و حضور قلب در نماز چگونه است؟
آیت الله استادی گفت: منظور از فراغت در عبادت این که انسان در شبانه روز زمانی را برای عبادت بگذارد.

گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، درس اخلاق آیت الله رضا استادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با حضور طلاب و فضلای حوزه و خانواده های آنان در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) برگزار شد.

آیت الله استادی با اشاره حدیثی از چهل حدیث امام که در مورد فراغت برای عبادت است افزود: منظور از فراغت در عبادت این که انسان در شبانه روز یک یا چند ساعت وقت برای عبادت بگذارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که قبولی نماز به اقبال قلب است، کلید گنجینه اعمال و باب الابواب همه سعادات را حضور قلب دانست.

وی تاکید کرد: در عبادت علاوه بر فراغت وقت باید فراغت قلب هم وجود داشته باشد و این دو مکمل یکدیگرند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در ادامه گفت: روایات زیادی وجود دارد که مضمون آنها این است، نمازی که حضور قلب در آن نباشد کارساز نیست و به درد نمی خورد؛ البته در بعضی موارد نماز بدون حضور قلب برای برخی موثر و مفید فایده است و سبب هدایت آنها می شود.

آیت الله استادی به نقل قولی از مقام معظم رهبری اشاره می کند که ایشان در جواب طریق حضور قلب در نماز می فرمایند: هر زمان حواس تان در فرازی از نماز جمع شد، از همان لحظه توجه داشته باشید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از درس اخلاق حدیثی در مورد حضور قلب در نماز از امام صادق(ع) نقل و تصریح کرد: امام در این حدیث می فرمایند نماز را به گونه ای بخوانید که احتمال می دهید نماز آخر شما است./1370/ج

ارسال نظرات