۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۳
کد خبر: ۶۳۶۷۷۸
حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا:

انتظار از صنف اعتقاد صرف ارزش چندانی ندارد

انتظار از صنف اعتقاد صرف ارزش چندانی ندارد
پژوهشگر علوم سیاسی با اشاره به اندیشه رهبر معظم انقلاب در ارتباط با عمل گرایی در مقوله انتظار گفت: انتظار از صنف اعتقاد صرف ارزش چندانی ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای عصر امروز در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به کار خود پایان داد.

حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گزارشی از کمیسیون «مفاهیم و مبانی نظریه انتظار»  اظهار داشت: بحث های مختلفی در این کمیسیون از جمله در محور مطالب مفهومی مطرح شد که اصلا خود انتظار چیست؟ آیا حالت است؟ عمل است یا فعل است؟ یا چیز دیگر؟

وی در ادامه عنوان کرد: برخی از مقالات معنای انتظار را دسته بندی بین منتظِر و منتظَر کرده بودند؛ کسی که منتظِر است کار او باید از سنخ عمل باشد و رهبر معظم انقلاب به آن تصریح دارند و انتظار به اعتبار منتظَر یعنی اعتقاد داریم ظهوری اتفاق می‌ افتد و عمل در این حوزه معنا ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با اشاره به این که برخی از انتظارها صرفا از سنخ اعتقاد است، گفت: به عنوان مثال ما منتظر حضرت مسیح هستیم ولی هیچ کاری برای این مسأله نباید بکنیم، ولی وقتی منتظر امام زمان(عج) شدیم مسؤولیت داریم که رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره دارند.

وی بیان داشت: ما در این کمیسیون یک رویکرد فقهی به انتظار داشتیم که اساسا خود انتظار چه حکم شرعی دارد؟ و یک رویکرد کلامی داشتیم که به لحاظ اعتقادی بحث انتظار را مطرح کرده بود و رویکردهای معنویت گرایی و عرفانی هم داشتیم که به ویژه برخی مقالات، رقیبان تفکر کلامی انتظار را در نحله های دیگر بشری غیر دینی و غیر الهی بررسی کرده بودند.

پژوهشگر علوم سیاسی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: بحث دیگر در ارتباط با نگاه تکوینی و تشریعی به انتظار بود و همین طور مبانی و مبادی و انواع آن را نسبت به بحث انتظار بررسی کردیم و البته یک مقاله دیگر نگاه روایی به موضوع انتظار بود./1330/ج

ارسال نظرات