۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۶۳۶۸۰۷
آیت الله سبحانی:

حضرت زهرا تشیع را تثبیت کرد | طلاب، ناشر معارف اهل بیت باشند

حضرت زهرا تشیع را تثبیت کرد | طلاب، ناشر معارف اهل بیت باشند
حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به جایگاه ویژه حضرت زهرا (س) در میان اهل بیت (ع) تأکید کرد که ایشان با وجود هجمه‌ها توانست تشیع را تثبیت کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی پیش از ظهر امروز در همایش بزرگ مبلغان فاطمی سازمان اوقاف و امور خیریه که در سالن همایش های امامزاده سید علی(ع) قم برگزار شد، با بیان این که یکی از طرق تربیت ارائه اسوه ها و الگوها است، گفت: قرآن مجید هم دو اسوه خوبی را در یک سوره ارائه می‌ دهد و در همان سوره دو اسوه دیگر از بدی ها اشاره می‌ کند.

وی افزود: خداوند متعال همسر فرعون را معرفی می‌ کند که همه نوع شرایط برای او فراهم است، اما وقتی می‌ بیند این زندگی با آخرت او در تضاد است، بت پرستی را رها کرده و برای حضرت موسی در دربار فرعون تبلیغ می‌ کند که فرعون نیز تصمیم به مجازات او گرفت و اسوه دیگر از میان زنان، حضرت مریم(س) است.

حضرت آیت الله سبحانی در ادامه عنوان کرد: اما دو زن دیگر که همسر پیامبران بزرگی همچون نوح و لوط بودند قدر خود را ندانسته و به همسران خود خیانت کردند، البته منظور از خیانت، جاسوسی برای دشمنان و کافران بود.

وی با اشاره به این که حضرت خدیجه(س) نیز از بزرگترین اسوه های زنان در عالم محسوب می‌ شود، گفت: او مال و مکنتب زیادی داشت ولی همه را در راه اسلام فدا کرد و به قدری رنج کشید و در مدت شعب ابی طالب آن قدر بر ایشان سخت گذشت که جان خود را نیز در پایان مدت سه سال فدا کرد.

این مرجع تقلید بیان داشت: اما برترین زنان عالم، حضرت صدیقه طاهره(س) است که به عنوان اسوه و الگوی همه مردم معرفی شده است؛ این که قرآن دستور می‌ دهد با اهل بیت(ع) مودت داشته باشیم اولا به این دلیل است که این خود یک کمال محسوب می‌ شود و ثانیا موجب سلوک راه آنها خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در سوره مبارکه اسراء می‌ خوانیم که خداوند خطاب به پیامبر گرامی اسلام(ص) آیه «وآت ذالقربی حقه» را نازل کرد که بعد از آن پیامبر، فدک را به دخترشان تقدیم کردند.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به آیه «مباهله» به عنوان دلیل دیگر بر عظمت و جایگاه مقام حضرت زهرا(س) خاطرنشان کرد: همه مفسران بر این عقدیده اند که منظور از «نسائنا» در این آیه تنها حضرت فاطمه(س) است چون هیچ زن دیگری همراه پیامبر برای مباهله کردن با مسیحیان و نفرین کردن آنها حاضر نبود و مقام او تا جایی است که باید دعای پیامبر را آمین بگوید تا مستجاب شود.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: آیه تطهیر نیز بهترین نشانه بر عصمت حضرت فاطمه(س) است که منظور از آن تطهیر ظاهری نیست؛ در این آیه پنج نفر اهل کساء را به عنوان انسان های معصوم و طاهر معرفی می‌ کند و حضرت زهرا(س) نیز در آنجا جزو اهل عصمت و طهارت است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیاتی از سوره «هل اتی» یادآور شد: سوره هل اتی در حق اهل بیت(ع) نازل شده است که حضرت زهرا(س) نیز جزو آنها است، اما خدمتی حضرت زهرا(س) کرده که هیچکس حتی امیرالمؤمنین(ع) به دلیل مسائلی، موفق به انجام آن نشد تثبیت تشیع بود.

وی با تأکید بر این که بعد از دوران رحلت پیامبر بحث وصیت و خلافت و امامت امیرالمؤمنین(ع) در حال فراموشی بود، گفت: حضرت زهرا(س) عملا وارد صحنه شد و تشیع را بعد از رسول خدا با اعمال مختلفی حفظ و تثبیت کرد.

حضرت آیت الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم استفاده از قرآن، سنت و کلام بزرگان برای نشر معارف اهل بیت(ع) از سوی مبلغان، ابراز داشت: هر مجلسی که در آن کلامی از حضرت زهرا(س) و اهل بیت(ع) باشد برای قلوب نورانیت می‌ آورد و این را هم بدانید که مسأله تبلیغ غیر از موضوع شعار است./1330/پ202/ق

ارسال نظرات