۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۶۳۶۸۷۰

واکنش صریح حوزه به اقدام جاهلانه و ناپسند تعرض به یکی از متون مهم علم پزشکی

واکنش صریح حوزه به اقدام جاهلانه و ناپسند تعرض به یکی از متون مهم علم پزشکی
مدیر حوزه تعرض به یکی از کتب و متون مهم علم پزشکی را عملی ناروا و محکوم دانست و تاکید کرد که این قبیل کارها هیچ انتسابی به حوزه و روحانیت ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه با صدور بیانیه ای مهم اقدام جاهلانه و زشت آتش زدن یکی از متون مهم علم پزشکی از سوی برخی افراد را محکوم و تاکید کرد که این قبیل تفکرات و اقدامات هیچ جایگاهی در حوزه ندارد و انتسابی هم به روحانیت ندارد.

متن بیانیه مرکز مدیریت حوزه های علمیه که به امضای آیت الله اعرافی رسیده، بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حوزه های علمیه و بزرگان آن با تاکید بر جایگاه علم و اندیشه و نقد عالمانه، حرکت ناپسند و جاهلانه اخیر در تعرض به یکی از متون مهم علم پزشکی را که در فضای مجازی انتشار یافته است ناروا می دانند و حوزه های علمیه و بزرگان آن و شورای عالی و مدیریت حوزه های علمیه آن را محکوم می نمایند، آشکار است که این گونه تفکرات و اقدامات در حوزه علمیه جایگاهی نداشته و انتسابی به حوزه و روحانیت ندارد.

اسلام عزیز، روحانیت معظم، حوزه علمیه و بزرگان آن در طول تاریخ همواره پرچم دار و مشوق رشد و شکوفایی علمی در همه قلمرو ها و در بسیاری از این زمینه ها بویژه در زمینه بهداشت و پزشکی پیشگام بوده اند و این سنت دیرپا همچنان ادامه دارد.

انتظار می رود دستگاه های ذی ربط در این زمینه اقدام لازم بعمل آوردند.

امید است پیشرفت های علمی ایران و رشد مراکز علمی و دانشگاهها،که در پرتو انقلاب اسلامی رشد چشمگیر داشته است،استمرار و ارتقاء یابد.

مرکز مدیریت حوزه های علمیه

علیرضا اعرافی

/924/ج

حسین عجمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۷
عجب کار احمقانه ای کرده آقای تبریزیان
2
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۲
به شدت کار سخیف و زشتی رو آقای تبریزیان انجام داد.
با این کارش عملا همان نیمچه امیدی هم که به طب سنتی داشتیم باید از بین رفته بدانیم
1
2
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۲
آدم چه چیزها که نمی بینه، فقط حماقت و جهالت میشه نام نهاد کار این آقا رو
2
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵
چطور می‌توان ریسک ابتلا به ویروس کرونا را کاهش داد؟

دستان خود را مرتب با صابون بشویید.

دهان و بینی خود را هنگام عطسه یا سرفه بپوشانید.

گوشت و تخم مرغ را کاملا بپزید.

از تماس با افرادی که علائمی شبیه آنفولانزا نشان می‌دهند، خودداری کنید.

از تماس محافظت نشده با حیوانات وحشی و اهلی خودداری کنید

ویروس کرونا از چین شروع شده و به کشورهای شرق آسیا، عربستان، ایالات متحده و در اروپا به فرانسه و ایتالیا رسیده و با سرعت هم رو به گسترشه. خوشبختانه هنوز وارد ایران نشده
1
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴
امیرالمؤمنین عليه السلام:

اميدوارترين مردم به اصلاح نفْس كسى است كه هرگاه بر بدى هاى خود آگاه شود، در برطرف ساختن آنها شتاب ورزد
أرجَى النّاسِ صَلاحا مَن إذا وَقَفَ على مَساويهِ سارَعَ إلَى التَّحَوُّلِ عَنها

ميزان الحكمه جلد12 صفحه335
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸
کتاب ملک شخصی است و مالک می خواهد آن را آتش بزند به شما چه؟

کانالی که با عنوان "دفتر آیت الله تبریزیان" فعالیت می کند این پاسخ را به معترضان کتاب سوزی داده است
3
1
هاشم محسنی پور
|
۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶
من هم در خانه کتابهایی مثل قران، مفاتیح، نهج البلاغه و رسائل و مکاسب و ... دارم، چون شخصی هست مجوز آتش کشیدن آن ها را دارم؟؟؟؟
این کار ایشان با هر نیتی که بوده اشتباه محض است و موجب ضربه زدن به اسلام و حوزه می شود
سیدزین العابدين صفوی
Iran, Islamic Republic of
۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
کتاب‌سوزی و دستگاه حوزه


من در این ۲۵ سالی‌که در دانشگاه‌های ‌علوم پزشکی، با ‌تدریس‌معارف‌اسلامی، ‌درجهت‌‌ وفاق علم و دین گام بر می‌دارم‌، تاکنون با چنین رویدادی، روبرو نشده بودم. و گمان‌نمی‌کردم‌ کتاب مرجع پزشکی به دست فردی با لباس روحانیت به آتش کشیده ‌شود.

پرسش دانشگاهیان اکنون در باره مباشران این عمل زشت و زننده نیست.آنهآ آشنایی چندانی با درجه بندی‌های ‌حوزه و القاب‌حوزوی ندارند و نمی‌دانند آن‌ شخص ملقب‌ به‌آیت‌الله، چه‌ جایگاهی‌ درحوزه ‌دارد. یک پزشک و هرکسی‌ که از بیرون به‌حوزه ها می‌نگرد، "تبریزیان"‌، مطهری و جوادی آملی را‌ در یک یونیفورم و با لقب آیت‌الله می‌شناسد و به روشنی می‌بیند که یک "معمم" با اعلام قبلی و با اعتماد به نفس بالا و با ادعای دینی و پشتوانه تحصیلات و منابع حوزوی، یک کتاب مرجع پزشکی را می‌سوزاند و با سلام و صلوات، ‌این‌ رفتار غیر فرهنگی را به اسلام و متون‌دینی و حوزه ای ربط می‌دهد.

از نگاه بیرون، رفتار و ادعاهای تبریزیان یک "گفتمان" برخاسته ‌از بستر حوزه تلقی می‌شود که‌ در دامان حوزه نیز رشد و ‌گسترش‌ می‌یابد.این تلقی، وظیفه دستگاه علمی روحانیت را دوچندان ‌می‌کند. دستگاه رسمی‌حوزه هرگز نباید وجود ‌چنین‌اشخاص ‌و‌ تفکراتی ‌را ‌درحوزه ‌انکار‌ کند، بلکه سزاوار است ‌موضع‌ خود را به طور شفاف در باره این گفتمان و وقایعی‌ مانند سوزاندن کتاب هاریسون" اعلان کند.

اشتباه نشود کتاب هاریسون فصل الخطاب مقدس نیست، آن کتاب در دانش پزشکی، تاحدودی شبیه "عروه‌الوثقی" ‌در دانش فقه است‌ و هرسال با آخرین یافته های جهانی در پزشکی منطبق، و نسخه‌های پیشین منسوخ می‌شود این کتابِ"نو‌شونده" مرجع دانشجویان و اساتید رَشته پزشکی( بویژه در تخصص داخلی) است.

درست است که در کشور ما وزارت بهداشت مسئول رسمیِ دانش پزشکی است، ولی‌ با نظر به این‌که، چنین واقعه‌ای، اکنون ‌با نام و لباس روحانیت رخ ‌می‌دهد، تکلیف روشنگری را بر دوش سخنگویان رسمیِ‌حوزه می‌افکند. بی‌شک، آتش زدن‌ این کتاب به عنوان مرجع و نماد پزشکی‌جدید در تاریخ‌ِعلم ثبت‌ خواهد شد و در مباحث مربوط به "علم و دین"، به‌جای مثال‌های قرون ‌وسطایی خواهد نشست و افسانه های ‌کتابسوزی ایران و ‌مصر را در ‌صحنه واقعیت نمایان‌خواهدکرد. واکنش مقامات"‌رسمی"‌حوزه ‌نیز در تاریخ ثبت می‌شود و انصاف‌علمیِ‌حوزه های علمیه ‌را‌‌ به آزمون می‌گذارد.
1
2
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
تاریخچه خبر کو؟
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
یکی از افتخارات ایران در چند دهه اخیر، در مراکز علمی و پزشکی، توسعه پزشکی مدرن است، امری که سبب شده است تا ایران در منطقه خاورمیانه، یک قطب مهم پزشکی باشد. این راهی است که دولت‌های پس از انقلاب، بشدت از آن حمایت کرده و ایران اسلامی از این زاویه، کشوری سرافزار است.
2
1
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵
اصول طب داخلی هاریسون یکی از کتاب‌های درسی شناخته‌شده در زمینه طب داخلی است.
طب داخلی هاریسون به عنوان منبعی معتبر به عنوان یکی از کتاب‌های اصلی متخصصان داخلی به شمار می‌آید.
این کتاب موضوعات فراوانی را از عصب‌شناسی گرفته تا بیماری‌های عفونی شامل می‌شود اما به طور ویژه بیشتر مباحث طب داخلی آن مورد توجه قرار می‌گیرد.
2
1
سید محسن
Iran, Islamic Republic of
۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶
هیچ تعهد و مسئولیتی نمی‎تواند بیشتر از تعهد یک پزشک در برابر جان بیمارش باشد. در مراقبت از بیمار نیاز به مهارت فنی، دانش علمی و درک انسانی است ….از پزشک انتظار میرود تا همدردی و درک درستی از خود نشان دهد، زیرا بیمار تنها مجموعه ای از علائم و اخلال در عملکرد، اندام آسیب دیده و احساسات ناخوشایند نیست. بیمار انسانی امیدوار است که به دنبال کمک و اطمینان است

اصول پزشکی داخلی هریسون ، ۱۹۵۰
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱
ظاهرا این جریان برای خیلی وقت پیش هست که الان کانالهایی ظاهرا بصورت سازماندهی ویکباره شروع به پخش فیلمش کردند.
انگار قصد منحرف کردن افکارعمومی رو از مسائل کنونی سیاسی جامعه دارند ،
و قصد تخریب علماء رو دارند که انها را متحجر و عصر حجری معرفی نمایند، خب طب جدیدوکلاسیک عیوب متعدد وفراوانی دارد این قابل انکار نیست ولی طبعا این کار ایشان نیز ظاهرا قابل دفاع نیست ، وقبول داریم بعد علمی ایشان نیز زیر سوال است ،
ولی شیوع این حادثه خیلی وقت پیش انهم در زمان کنونی مشکوک وقابل تامل است .
1
0
سید محسن
Iran, Islamic Republic of
۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳
خبر می رسه که کاربران معاند با انتشار خبر تعرض به یکی از متون علم پزشکی ادعای عوام فریبی روحانیت در راه منفعت شخصی و بازگشت ایران به قرون وسطا با روحانیون را مطرح کرده اند.
اطلاعیه آیت الله اعرافی به موقع بود و پاسخی درباره مواضع رسمی حوزه درباره علوم روز است.
2
0
محمد مهدی اسلامی (نام مستعار)
Iran, Islamic Republic of
۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۹
این عمل زشت بدون فکر و توجه به نتیجه ی بسیار بد آن صورت گرفته است .عملی که یاد آور آن نادان عامل استعمار انگلیس ومروج بی دینی است. او جشن کتابسوزان میگرفت و کتاب های دینی را میسوزاند البته از او جز این کار ابلهانه انتظار نمی رفت .ولی کسی که ملبس به لباس روحانیت است و بعنوان یک روحانی شیعی ظاهر میشود ( امید واریم که انشاءالله حقیتة نیز روحانی شیعی هست و فقط اشتباهی را مرتکب شده است چه بشر اشتباه میکند ) چرا باید بدون فکر دست به چنین کار نفرت آوری بزند؟ آن هم در زمانی که حتی بچه مسلمانها نیز میدانند پیامبر اکرم ٌلی الله علیه و آله و سلم فرمود اطلب العلم ولو بالصین . اما عذر بدتر گناه آن که گفته شود مالک حق دارد در ملک خودش هر تصرفی را که خواست بکند! ! آیا کسی حق دارد بحساب این که خودش صاحب اختیار خودش است خودش را بسوزاند؟! این هم آن سخن یاوه ای را تداعی میکند که گفته اند کریم شیره ای کار زشتی را بهنگام بالا رفتن ناصر الدین شاه از پلکان قصر انجام داد وقتی ناصرالدین شاه به او پرخاش کرد گفت قربان ببخشید بنده را با قبله ی عالم اشتباه گرفتم . در پایان عرض میکنم بحمد الله امروز ملت شریف و بزر گوار ایران بخوبی آگاه است که اینگونه اعمال را بحساب روحانیت معزز که علمداران دین و دانشند نمیگذارد .بویژه از عکس العمل بسیار بجا و خداپسندانه ی حضرات آقایان علماء کثرهم الله تعالی صمیمانه تشکر و قدر دانی میکنیم .و به دشمنان فاسد و مفسد اسلام نیز میگوئیم گمان نکنند که مستمسکی برای حمله به اسلام یافته اند که مسلمانان بیدارند . آری آذر بایجان عایاقدی انقلابه دایاقدی .
1
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶
کدام ‹لشکر سایبری› و ‹تیم جنگ روانی داخلی›، این اتفاق خاص را در این شرایط حساس داخلی و منطقه‌ای، از آرشیوهای فراموش‌شده بیرون می‌کشد و با چه انگیزه‌ای آن‌را به خبر نخست کشور تبدیل می‌کند؟!
1
0