۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷
کد خبر: ۶۳۶۹۴۵
پژوهشگر عرصه فقه پزشکی:

استفاده از یافته­ های بشری نشانه بلوغ عقلی و علمی است

استفاده از یافته­ های بشری نشانه بلوغ عقلی و علمی است
حجت الاسلام واشیان با بیان این که استفاده از یافته های بشری نشان از بلوغ عقلی و علمی است، گفت: آتش زدن موردی که مخالف روایات است مشکلی را حل نمی کند.

حجت الاسلام دکتر عباس علی واشیان در گفت و گو با خبرنگار خبر گزاری رسا، در زمینه به آتش کشیدن کتاب طب هاریسون بیان کرد: در همه علوم استفاده از ادله ای که به آن قائل هستیم از اولویت ها محسوب می شود.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در علوم حوزه سلامت می توان با استفاده علوم و تجربیات بشری از روایات، فهم کامل تری پیدا کرد همچنین برای فهم آیات و روایت علاوه بر ظواهر، از حجت دورنی، یعنی عقل می­ توان کمک گرفت.

وی با تأکید بر استفاده از عقل در هر علمی حتی علم تجربی، اظهار کرد: علم سلامت به دلیل این که برگرفته از تجربه بشر است، تعطیل کردن آن منطقی نیست بلکه باید از آن استفاده نمود.

پژوهشگر عرصه فقه پزشکی ادامه داد: البته در استفاده از علم پزشکی تجربی نباید نگاه جزیره ای محض داشت و از سوی دیگر نمی توان انتظار داشت که همه علوم مربوط به حوزه سلامت را بتوان از قرآن و روایات بدست آورد و اگر فردی نیز چنین انتظاری داشته باشد، نگاهش کامل نیست.

وی اضافه کرد: در علوم پزشکی می توان از تجربیات بشری استفاده کرد و در مواردی که با قرآن و روایات اهل بیت(ع) مخالفت دارد یا در تعارض است، آن علم را با بحث، فحص و بررسی پالایش کرد و این که صرفا بخواهیم به صورت جزیره ای و تک بعدی تجربیات بشر را کنار گذاریم، به نوعی تعطیل کردن عقل و علم است در حالی که با استفاده از آیات قرآن کریم و روایات می توان فهمید که خداوند با تعطیل کردن عقل، علم و تجربه بشری آن هم از سوی نخبگان و اندیشمندان حوزه سلامت، مخالف است.

حجت الاسلام واشیان با بیان این که بحث نظریه پردازی در آیات و روایات نیز کمک به ارتقاء بهداشت و سلامت است، گفت: با استفاده از عقول بشری و تجربیات صاحب نظران علوم تجربی می توان فهم کامل تری از آیات و روایات داشت که چنین مواردی می تواند کمک کننده به علوم تجربی باشد چون علم به استخدام فهم آیات و روایات در می آید.

وی ادامه داد: به جای این که بخواهیم با کارهای زیرزمینی اهداف خود را پیش ببریم، باید نگاه خود را تغییر داده و فعالیت خود را به سمت کارهای پیشگیرانه که راهبرد قران و عترت است، پیش بریم؛ اینکه از یافته­ های بشری استفاده کنیم، نشان از بلوغ عقلی و علمی ما است و اگر یافته های بشری را بر خلاف وحی و آیات و روایات دیدیم، با سوزاندن آن مشکلی حل نمی­ شود بلکه باید به میدان آمده و با محاجه و بحث و فحص علمی، نگاهی تکمیلی یا ترمیمی ارائه دهیم.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: بحمدلله با بلوغی که در نهادهای حوزوی و دانشگاهی در این حوزه وجود دارد همچنین لجنه ­هایی که گفتمان علمی و تحقیقاتی دارند، با گفتمانی علمی و منطقی شاهد چنین رخدادهایی نباشیم./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶
ا انتخابات را بیشتر از اینکه یک فرصت سیاسی تلقی کنیم، یک فرصت معنوی و معرفتی تلقی می‌کنیم. در این ایام یک فرصت بسیار عالی برای گفتگوی دینی و انتقال معارف دقیق و مهم دین، پدید می‌آید ولی ما طلبه‌ها معمولاً از این فرصت، استفاده نمی‌کنیم.
0
0