۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۶۳۷۱۲۵

لغو تظاهرات ضدآمریکایی طرفداران صدر

لغو تظاهرات ضدآمریکایی طرفداران صدر
مقتدی الصدر از طرفداران خود خواسته است برای اجتناب از بروز فتنه داخلی فراخوان برپایی تظاهرات امروز علیه سفارت آمریکا در استان‌های بغداد را لغو کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا، برخی گزارش‌های خبری حاکی است که طرفداران جریان صدر در عراق، برای برپایی تظاهرات بزرگ در بغداد و سایر استان‌ها در محکومیت رفتارهای سفارت آمریکا فراخوان دادند.

به گزارش پایگاه خبری المعلومه، در بیانیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده آمده است: «برادران آزادی‌خواه و ملی‌گرایی که مخالف اشغالگران آمریکایی و غیر آنها هستند، امروز یکشنبه بیست و ششم ژانویه شما را به تجمع اعتراضی علیه سفارت آمریکا و اذناب آن که به آقای سید مقتدی الصدر از چهره های میهنمان جسارت کردند، دعوت می‌کنیم».

در این بیانیه نقاط برپایی تظاهرات در مکان‌های برپایی نماز جمعه هر استان تعیین شده است.

لغو تظاهرات

اما در همین حال، «محمد صالح العراقی» از نزدیکان به مقتدی الصدر گفت که رهبر جریان صدر از طرفداران خود خواسته است که برای اجتناب از بروز فتنه داخلی از برپایی تظاهرات علیه هجمه های آمریکا علیه او خودداری کنند.

العراقی در بیانیه‌ای به نقل از مقتدی الصدر آورده است: من اگر حمایت مثبت(از اعتراضات) یا منفی(اگر اصطلاح مجازی باشد) را متوقف کردم از این جهت است که انقلاب(اعتراضات) به مسیر اصلی خود و رونق اول خود بازگردد نه اینکه با آن مخالف باشم.

العراقی نوشت: مقتدی الصدر می‌گوید که «نیروهای امنیتی غیور وظیفه تامین امنیت و نه دفاع از فاسدان را دارند تا منافع ملت و کشور و امنیت آن تامین شود. ما هم اجازه نمی‌دهیم افراد فاسد بر موج انقلاب(اعتراضات)  سوار شوند به خصوص آنهایی که بلافاصله که گمان کردند ما از اعتراضات فاصله گرفتیم به نفع اعتراضات حرف زدند در حالی که ما هرگز فاصله نگرفتیم بلکه نمی‌خواهیم که وجهه اعتراضات تخریب شود».


«مقتدی الصدر»، رهبر جریان الصدر عراق و رئیس ائتلاف سائرون این کشور جمعه شب در بیانیه‌ای از معترضان میدان التحریر شهر بغداد، پایتخت عراق گلایه کرد و گفت که دیگر در امور تظاهرات دخالت نخواهد کرد.

در این بیانیه که در حساب توئیتری الصدر منشر شده است، رهبر جریان الصدر عراق از عراقی‌ها به دلیل مشارکت در تظاهرات میلیونی روز جمعه بغداد که علیه اشغالگری و اقدامات آمریکا بود، تقدیر و تشکر کرد.

با این حال، مقتدی الصدر از معترضان میدان التحریر و سایر استان‌های عراقی که به تعبیرخودش درباره او «شک کردند» ابراز تأسف و گلایه کرد.

رییس ائتلاف سائرون گفت که تاکنون تصور می‌کرد که این معترضان «پشتیبان و تکیه‌گاه» او بودند. مقتدی الصدر ادامه داد: «من از هم اینک تلاش خواهم کرد که در امور آن‌ها (معترضان) چه به نفعشان باشد و چه به ضررشان دخالت نکنم تا آن‌ها خود سرنوشت عراق و خطری راکه پیش روی است، ملاحظه کنند؛ خطری که بی‌امان و بی‌رحمانه همه را از داخل و خارج تهدید می‌کند».

رهبر جریان صدر عراق همچنین از همه سیاستمدارنی که تلاش می‌کنند در مسیر پیشرفت روند تشکیل دولت قوی و مستقل دارای حاکمیت ملی و شفافیت و تخصص کارشکنی کنند، ابراز انزجار و برائت کرد. به گفته او دولت جدید باید بتواند هرگونه اشغالگری و دخالت خارجی‌ها را از سر عراق رفع کند.

ارسال نظرات