۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۶۳۷۲۸۴
لاریجانی:

جهاد، ستون مکتب فاطمی است | عده‌ای در کشور تفرقه می‌اندازند

جهاد، ستون مکتب فاطمی است | عده‌ای در کشور تفرقه می‌اندازند
رییس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود گفت: عده‌ای در تلاش هستند در داخل کشور تفرقه ایجاد تفرقه کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی امروز سه‌شنبه هشتم بهمن ماه سال ۹۸ در صحن علنی پارلمان و در نطق پیش از دستور خود گفت: حضرت زهرا (س) در یکی از خطبه‌های خود که در واقع فریاد غربت بود، با طرح موضوعات مهم توحیدی و اسرار دیانت مردم را ارشاد کردند.

وی ادامه داد: حضرت زهرا (س) معتقد بود که خداوند اطاعت از عترت پیامبر را برای نظام هماهنگی ملت مقرر نموده است، و امامت را هم امان از تفرقگی ملت قرار داده است و جهاد را نیز برای سرافرازی و عزت اسلام قرار داد.

لاریجانی گفت: ملت ایران در جریان انقلاب اسلامی تابلوی قیام خود را بر مبنای پیشوایی پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) و احیای جهاد قرار داد.

وی تصریح کرد: جهاد بدون شک یکی از ستون‌های مدرسه فاطمی است.  

در چند سال اخیر سیاست آمریکا، مقابله همه‌جانبه با ملت ایران گردیده و یکی از اهداف خود را ایجاد یأس و جدایی بین ملت و بدبین نمودن مردم از مسؤولان قرار داده است و آنقدر در این کار وقیحانه عمل می‌کند که حتی بعد از ترور شهید سلیمانی، رئیس‌جمهور آمریکا توئیت کرد که ملت ایران و عراق خوشحالی کردند.

وی افزود: انقلاب اسلامی بر پایه وحدت امت و اعتماد عمومی شکل گرفت. این کلید پیروزی در انقلاب و استمرار انقلاب است. متأسفانه مثل اینکه عده‌ای به هر بهانه می‌خواهند صفوف ملت را متفرق نمایند. امروز انقلابی واقعی کسی است که وفاق ملی را تحت زعامت رهبری پیگیری کند.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آمریکا برنامه بزرگ‌تری برای مسلمانان تدارک دیده است که در قالب طرح قلابی قرن، همه مسلمانان را تحقیر نماید؛ این جسارت نتیجه تفرقه کشور‌های اسلامی است که به رژیم صهیونیستی و آمریکا اجازه تبهکاری را داده است، اما به زودی نتیجه این رفتار‌ها را درک می‌کنند و طلیعه آن در قیام ملت عراق علیه آمریکا بود. آمریکا به دست خود این حرکت را در همه کشور‌های اسلامی فراگیر خواهد نمود. 

وی خاطرنشان کرد: آمارها در توسعه کشور نشان می دهد، دولت های پس از انقلاب علیرغم جنگ تحمیلی و خسارت های آن و شیطنت های مستمر آمریکا و غرب در جهت رفع محرومیت، تلاش های ارزشمندی داشته اند.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: استقرار قوای سه گانه مبتنی بر رأی مردم و ایجاد نظام مردم سالاری دینی، دستاورد بسیار ارزشمندی بود که با انقلاب حاصل شد. چرا باید با هیجانات سیاسی و هدف های نازل سیاسی ارکان مردم سالاری را تخریب نمود.

لاریجانی تأکید کرد: تعجب آور است که عده ای فکر کرده اند با تخریب نهاد مجلس و حرکت های ناصواب، حرکتی احیا گرانه را تعقیب مینمایند. مجلس مهمترین رکن مردم سالاری در کشور است. هر گونه محدودیت و تخریب مستقیماً اراده ملت را هدف گیری کرده است و یک عمل غیر انقلابی است.

وی گفت: مرحوم شهید مطهری می فرمود عده ای با فرصت طلبی تحت پوشش شعارهای داغ و افراطی خود را در زمره انقلابیون قرار می دهند تا انقلابیون واقعی را از میدان به در کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آیا این مجلس که برآمده از اراده ملت است، اقدامات مهمی انجام نداده است، افزود: آیا غیر از مجلس جایی بود که برای نجات روستاها، قانون توسعه روستاها و اشتغال پایدار را با اذن رهبری، تصویب کرد که در اطراف روستاها امکانات توسعه ای ایجاد شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: آیا مجلس نبود که قانون رفع موانع تولید که بسیار مهم بود را تصویب و چندین گزارش نظارتی ارائه کرد و اشکالات اجرایی را مشخص نمود؟ آیا مجلس نبود که در قانون ارزش افزوده سهم قابل توجهی برای روستاها و شهرها در نظر گرفت که باعث آبادانی روستاها و شهرهای کوچک شده است؟

وی گفت: آیا با تصویب مجلس نبود که گازرسانی و آسفالت روستاها به انجام رسید و در برخی از موارد که با اشکالاتی مواجه شد می دیدید نمایندگان چقدر تلاش می کردند، آیا این مجلس نبود که با کار کارشناسی در مخالفت با تصمیم دولت در یکسان سازی ارز ۴۲۰۰ تومانی عمل کرد و آن را در مسیر درست قرار داد و امروز شما شرایط آرامی از وضعیت ارزی مشاهده می کنید.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آیا وقتی مشکلات پیچیده در موسسات اعتباری ایجاد شد و میلیون ها نفر دچار خسارت شدند، مجلس نبود که با بحث های زیاد و جلسات علنی و غیر علنی، مسیری را برای حل مشکل میلیون ها نفر فراهم کرد؟

لاریجانی در این راستا به دستاوردهای این دوره از مجلس در حوزه تقنین و نظارت پرداخت و گفت: قانون حفاظت از خاک، قانون هوای پاک، قانون حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی، قانون جامع حد نگار کشور، قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور مثل دریاچه ارومیه، قانون افزایش ظرفیت پالایشگاه ها و میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه گذاری مردمی، قانون ساماندهی صنعت خودرو، قانون حمایت از محیط بانان و جنگل بانان، قانون حمایت از مرمت و نوسازی بافت های تاریخی، قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سواد آموزی، قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی، قانون حمایت از حقوق معلولان، قانون نظام جامع آموزش تربیت فنی و حرفه ای، قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی، قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزش و پرورش غیر دولتی، قانون تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، قانون کاهش ساعت کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص، قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، قانون استاندارد، قانون صدور چک، قانون اصلاح مبارزه با پولشویی، قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن، بخش هایی از قانون تجارت که قانون جامعی است و متأسفانه برخوردهای بدی با آن شد، قانون مناطق آزاد و ویژه، قانون صندوق مکانیزه فروش، قانون مالیات بر ارزش افزوده نمونه از آنها است.

وی اضافه کرد: همچنین قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه، قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی توسط آمریکا، قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی به پیمان مودت و همکاری در جنوب شرق آسیا، قانون موافقت نامه همکاری در زمینه پیشگیری و واکنش به شرایط اضطراری در دریای خزر، قانون اصلاح تشکیلات، وظایف و شورای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، تدوین قوانین بانکداری و بانک مرکزی که کلیات یکی از آنها تصویب شد، قانون سه فوریتی که اخیراً تصویب کردیم و ارتش آمریکا را به عنوان تروریست اعلام کردیم و ده ها قانون دیگر که مجموعاً ۱۷۵ قانون به تصویب مجلس رسیده است؛ آیا این مجموعه کار اساسی نبوده است!؟

رییس مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد مجلس دهم در بخش نظارت، تأکید کرد: در بعد نظارت، گاه مطالبی مطرح می کنند اما در مجلس اقدامات زیادی انجام شده است. تحقیق و تفحص و سوال از وزرا در موضوعات گوناگون، ۶ تحقیق و تفحص در مجلس نهایی شده و نتیجه آن قرائت شده است.

لاریجانی افزود: بررسی نحوه برخورد با کارگران در تکاب، بررسی عملکردصندوق ذخیره فرهنگیان، بررسی عملکرد شرکت ملی صنایع مس ایران، بررسی عملکرد شرکت کشت و صنعت کارون و طرح توسعه آن، تحقیق و تفحص از تأمین اجتماعی، بررسی وضعیت افراد دو تابعیتی و شناسایی خلاء های قانونی آن که برای رسیدگی به قوه قضائیه ارجاع شد.

وی گفت: در جنبه نظارت ۱۷۸ مورد سوال نمایندگان از وزراء در مجلس مطرح شد که ۲۹ مورد آن منجر به اخطار به وزرا شد.

رییس قوه مقننه با بیان اینکه مجلس از بعد نظارت از نظر استیضاح ۶ مورد وزرا را استیضاح کرد و به دو وزیر رأی عدم اعتماد داد، افزود: مجلس از جهت نظارت بر امور کشور ۵۵ جلسه علنی و غیر علنی تشکیل داد و موضوعات مهم کشور را مورد بررسی قرار داد. نظیر اقتصاد مقاومتی و چالش های آن، وضعیت صنعت، وضعیت آب کشور، وضعیت بخش کشاورزی و چالش های آن، رکود در بخش صنعت و اقتصاد مقاومتی، وضعیت صندوق های بازنشستگی، وضعیت بازار نفت و گاز، عملکرد ستاد مبارزه باقاچاق کالا و ارز، مشکل ریزگردها و آلودگی هوا، بررسی حادثه پلاسکو، بررسی قراردادهای نفتی، بررسی وضعیت بازار ارز، بررسی وضعیت بارندگی و سیل، بررسی زلزله در استان های غربی، بررسی آسیب های اجتماعی، بررسی فضای مجازی و ابعاد مختلف آن، بررسی وضعیت یارانه ها، سوال از رئیس جمهور ، بررسی حوادث مختلف نظیر حادثه قطار و سقوط هواپیما و نظایر آن که با حضور مسئولان ذیربط مورد بررسی قرار گرفت.

لاریجانی یادآور شد: نمایندگان محترم در طول این دوره با حضور در کمیسیون های تخصصی دو هزار و ۵۴۲ جلسه نظارتی با حضور مسئولان دستگاه های اجرایی داشتند که منجر به ۳۸ گزارش از عملکرد دستگاه ها و برخی تخلفات گردید و ۳۴ مورد گزارش آن در صحن علنی قرائت شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این ۱۲ گزارش نظارتی، مطابق ماده ۲۳۴ کمیسیون های تخصصی از نقض یا استنکاف از قانون ارائه شد و در مجلس قرائت شد و نتیجه آن به قوه قضائیه ارجاع شد، نظیر گزارش کمیسیون انرژی در عدم تهیه سند ملی انرژی کشور، گزارش کمیسیون عمران در مورد ناوگان شبکه حمل و نقل ریلی، گزارش کمیسیون اقتصاد در مورد عدم اجرای قانون نظارت بر موسسات اعتباری، گزارش کمیسیون فرهنگی در عدم اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان، گزارش کمیسیون ویژه در مورد عدم اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴، گزارش کمیسیون انرژی در مورد عدم اجرای بند (ه) تبصره ۶ قانون بودجه مربوط به تخصیص و پرداخت عوارض برق. اینها قسمت هایی از عملکرد مجلس بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون اصل ۹۰ در بعد نظارت بر اساس شکایات ۵ هزار و ۴۷۵ شکایت را رسیدگی کرده است و ۱۲ فقره گزارش فقط به مجلس ارائه شده است و سه مورد از گزارش تخلفات کشف شده به قوه قضائیه ارجاع شد.

لاریجانی اضافه کرد: علاوه بر این، ۱۴۰ نماینده در ۷۶ مجمع، هیئت و شورای ملی به عنوان ناظر حضور یافتند و در طول سال در جلسات شرکت کردند و گزارش دادند. همچنین ۲۷۹ نماینده در ۱۸۶ هیئت، کمیته و شورای استانی در شهرستان ها به عنوان ناظر فعال بودند.

وی اظهار داشت: انتخابات شوراها با نظارت مجلس انجام شد و کار بسیار سنگینی بود. علاوه بر این، مجلس از طریق دیوان محاسبات مستمراً نظارت بر عملکرد مالی کشور داشته است.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجموعاً دیوان محاسبات ۴ هزار و ۷۶ گزارش حسابرسی ملی و استانی ارائه کرده است و تعداد سه هزار و ۶۷۷ پرونده در دیوان محاسبات کشور مطرح شد و ۷۸ هزار میلیارد ریال اخذ و به حساب خزانه کشور واریز شد. در تنقیح قوانین مجلس گام مهمی برداشته است. با بررسی کارشناسی معاونت قوانین و تصویب در کمیسیون مربوطه و نهایتاً تصویب در مجلس در سه مرحله بیش از هزار و ۵۰۰ قانون بررسی و نصب شد و ۶ طرح تنقیحی مربوط به حوزه انتخابات تصویب شد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در طرح تنقیحی در کمیسیون ها، سه طرح در حوزه صنعت، تجارت و بازارهای مالی در حال بررسی است، دو طرح تنقیحی نیز در معاونت قوانین در حال بررسی است که مربوط به حوزه سلامت، رفاه و تأمین اجتماعی است. این اقدام اولین بار در تاریخ قانونگذاری کشور انجام شده است که با کدگذاری دقیق در حال انجام است.

وی گفت: با تحقیقات محققانه، مرکز پژوهش های مجلس یکی از مراکز محل اتکا در تصمیم گیری کشور گردیده است و رهبری معظم در دیدار با نمایندگان، پژوهش های مجلس را ستایش نموده و علاوه بر همکاری با کمیسیون ها در بررسی طرح ها، گزارش های نظارتی دقیقی در حوزه اقتصاد کشور ارائه نموده است.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در این دوره مجلس هر ساله با ارائه کتاب سال اقتصاد ایران، تصویری روشن از وضعیت اقتصادی را مدون کرد. در زمینه های مهم اقتصادی، چالش های آن و نیازهای کمیسیون ها مستمراً گزارش علمی ارائه نموده است.

لاریجانی گفت: مطالبی که عرض کردم به خاطر محدودیت زمان صرفاً بخشی از خدمات مجلس بوده است. اینها جدای از خدماتی است که نمایندگان محترم در پایان هر چند هفته به عنوان هفته سرکشی به مناطق تشریف می برند و وضع مردم را در مناطق خود رسیدگی و مشکلات آن ها را پیگیری می کنند.

وی تأکید کرد: دغدغه ای که نمایندگان در توسعه و آبادانی مناطق خود دارند و علیرغم مشکلات اقتصادی کشور تلاش می کنند وضعیت مناطق خود را آباد کنند، بسیار ستودنی و ارزشمند است.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بنده چون محل رجوع عزیزان هستم، عرض می کنم هر یک از نمایندگان و مجمع استانی آنان در پیگیری مسائلی که منجر به آبادانی و رفع مشکل مردم باشد، اصرار زیادی دارند که تحسین برانگیز است، افزود: گرچه ممکن است گفته شود وظیفه اصلی نمایندگان تدوین قوانین و نظارت بر آنهاست ولی ارتباط مستقیم با مردم و رفع حوائج آنان مخصوصا در این شرایط سخت، بسیار مهم است و نمایندگان محترم بخشی از وقت و زندگی شخصی خود را صرف امور مناطق کرده اند.

لاریجانی گفت: بنده به کرات مشاهده کردم هر مسئله مهمی که در کشور نیاز به مداخله مجلس داشته، نمایندگان با دغدغه ملی و اصرار می خواستند که در مجلس مطرح و بحث شود و نتایج آن پیگیری شود. این امر ارزشمندی بود و به هیچ وجه صلاح کشور نیست که برای انتخابات جریان های سیاسی، خدمات رکن اصلی مردم سالاری کشور را در انظار مردم تباه جلوه دهم.

وی تصریح کرد: دشمنان به اندازه کافی در این زمینه تلاش می کنند. لزومی ندارد عده ای لشگر آنان شوند.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این گفته مرحوم مدرس که گفت مجلس مرکز ثقل و نقطه قضا و قدر مملکت ایران است، هیچ وطن پرست و وطن دوست آزادی خواهی مرکز قضا و قدر کشور را تخریب و تحقیر نمی کند را به یاد آورید.

لاریجانی تاکید کرد: بنده خیرخواهانه عرض می کنم، تهدید، تخریب و تحقیر مجلس ظلم به مردم سالاری و انقلاب است و کسانی که این چنین می کنند سنت الهی است که بدعاقبتی پیدا می کنند. نظیر بنی صدر که کارش تخریب مجلس بود و دیدید که چه سرنوشتی پیدا کرد.

وی گفت: یک نکته روشی هم وجود دارد که باید بدان پرداخت. عده ای تصور می کنند هرچه در کاستی ها مبالغه نمایند و آن را به سیاه نمایی بزرگ تبدیل کنند برای جریان سیاسی خود امید پیروزی خلق می کنند. این روش فرصت طلبانه برای بی هنران کارکرد دارد. اما از نظر منطق حکمرانی به کلی غلط است.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هنر حکمرانی در این است که با ایجاد فضای امیدواری و ایجاد انتظارات معقول و دست یافتنی، پیشرفت کشور را گام به گام جلو ببریم چرا که توسعه کشور به عزم عمومی نیاز دارد و عزم عمومی در یک مسیر امیدوار کننده به سوی هدفی مشخص انجام می شود نه در فضای یأس آلود و این رفتارها ظلم به نظام و افراد خدمتگزار است.

لاریجانی گفت: سخن خود را با فراز دیگری از فریاد غربت حضرت فاطمه خاتمه می دهم. خداوند عدل را برای انضباط دلها قرار داد.

وی با بیان اینکه پیشرفت و همگرایی و توفیق یک ملت در گرو رفتار عادلانه در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است، اظهار داشت: امیدواریم ایام دهه فجر انقلاب که یادآور مجاهدت های شهدای گرانقدر نظیر شهید حاج قاسم سلیمانی است، مبنای وفاق و همدلی بیشتر آحاد ملت گردد و همین امر پشتوانه انتخاباتی ارزشمند شود./856l

ارسال نظرات