۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۶۳۷۳۴۶
آیت الله عبداللهی در گفت وگو با رسا:

شورای نگهبان تحت تأثیر جوسازی ها و فشارهای سیاسی قرار نمی گیرد

شورای نگهبان تحت تأثیر جوسازی ها و فشارهای سیاسی قرار نمی گیرد
نماینده خبرگان رهبری با انتقاد از هجمه ها علیه عملکرد قانونی شورای نگهبان تأکید کرد که این شورا تحت تأثیر جوسازی ها و فشارهای سیاسی قرار نمی گیرد.

 آیت الله محمود عبداللهی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حاکمیت قانون و قانونمداری  را از ارکان هر جامعه ای دانست و گفت: اگر در جامعه و در هر نظامی مردم به ویژه مسؤولان و کسانی که دارای مقام هستند پایبند به قانون نباشند خطری جدی جامعه را تهدید خواهد کرد و عاملی برای تزلزل جامعه می شود.

وی افزود: در نظام اسلامی مانند سایر نظام ها نهادهایی امین جامعه دانسته شده است، یکی از این نهادها دستگاه قضایی و دادگاه است و وقتی قاضی حکمی صادر کند طبیعتا ممکن است به ضرر برخی باشد و سبب ناراحتی آنها فراهم شود؛ اما تعارض با دادگاه امری غیر منطقی، غیر عقلانی و غیر شرعی است، البته قاضی معصوم نیست و فرد می تواند بدون تقابل به صورت قانونی اعتراض خود را دنبال کند چرا که تضعیف دستگاه قضایی به هرج و مرج منجر می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: یک قاضی برای صدور حکم توجه نمی کند که فرد وابسته به گروه چپ یا راست است یا چه پشتیبانی هایی دارد بلکه دادگاه بر اساس دلایل و محتوای پرونده حکم را صادر می کند.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه مجلس در نظام اسلامی، مجلس شورای اسلامی را یکی از مهمترین ارکان نظام دانست و گفت: مجلس در رأس امور است؛ امور اقتصادی، معیشتی، سیاسی، فرهنگی و سایر مسائل جامعه به مجلس و چگونگی قانونگذاری آن باز می گردد چرا که قانون خوب پشتیبان اقتدار و سلامت نظام است.

آیت الله عبداللهی تأکید کرد: از سوی دیگر، قانون خوب بدون مدیران سالم، کاردان و امین به نتیجه نخواهد رسید که آن هم به دست مجلس است به چه وزیری رای بدهد و چه مسؤولی را تایید نکند. اگر هم وزیری از صلاحیت و کارآیی لازم برخوردار نباشد، مجلس می تواند از ابزار قانونی خود مانند استیضاح استفاده کرده و به برکناری وی رأی دهد.

نماینده خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: روشن است مجلس با چنین جایگاه و نقش مهمی که دارد، باید نمایندگان آن، کاردان، امین و متعهد باشند. صلاحیت داوطلبان حضور در این جایگاه نیازمند کنترل و نظارت است و قانون اساسی این وظیفه و مسؤولیت را بر عهده شورای نگهبان قرار داده است.

وی افزود: البته انتخاب اصلح به عهده خود مردم است، مردم بایستی با هوشیاری و بصیرت خود نمایندگانی را انتخاب کنند که امین تر، انقلابی تر، کارآمدتر، دلسوزتر باشند و افراد اصلح را به مجلس بفرستند ولی شورای نگهبان با معیارهایی که قانون انتخابات معین کرده باید احراز کند که داوطلبان نمایندگی، حداقل صلاحیت ها را دارا بوده و از فساد اخلاقی، مالی و سیاسی به دور هستند. قانون انتخابات به شورای نگهبان این اجازه را نمی دهد در بررسی های خود توجه به این گروه و آن گروه داشته باشد.

آیت الله عبداللهی در ادامه افزود: برخی از گروه ها، با انتقاد و هجمه به شورای نگهبان می گویند در برخی یا بسیاری از حوزه های انتخاباتی هیچ کاندیدی از آنها نمانده است؛ باید گفت مگر شورای نگهبان با موازین و قانونی که دارد، مسؤول توزیع کاندیداها در حوزه های انتخاباتی است و می تواند تأیید و بررسی نظارتی خود را بر اساس تعلق به احزاب قرار دهد؟

نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در چهل سال گذشته، در انتخابات های مختلف، از همه گروه های قانونی افرادی تایید و یا رد شده اند. به عنوان مثال افراد مختلفی از تفکرهای گوناگون با نظارت همین شورا کاندید و رییس جمهور شده اند. همچنین نمایندگان در ادوار مختلف مجلس و همین مجلس فعلی از طیفهای گوناگون بوده و با نظارت شورای نگهبان به نمایندگی رسیده اند. آیا این واقعیت بهترین دلیل بر جناحی عمل نکردن شورای نگهبان نیست؟

عضو جامعه مدرسین یادآور شد: در مقابل همه هجمه هایی که از تریبون های مختلف علیه شورای نگهبان میشد، مرحوم امام و مقام معظم رهبری، در عین امین خواندن شورای نگهبان، با توصیه اکید بر دقت در بررسی صلاحیت ها، از ایشان خواسته اند که با قاطعیت به وظیفه قانونی خود عمل کنند.

وی افزود: انتظار مردم هوشیار و انقلابی و همیشه در صحنه نیز این بوده و هست که شورای نگهبان در مقابل این جوسازی های شدید انتخاباتی کوتاه نیامده و با دقت در بررسی صلاحیتها، اجازه ندهند تحت تأثیر جوسازی های انتخاباتی، کسانی بر کرسی های مجلس تکیه زده و سرنوشت این مردم انقلابی را بر عهده بگیرند که از نظر موازین قانونی صلاحیت ندارند.

نماینده خبرگان رهبری در پایان یادآور شد: از همگان به ویژه کسانی که جایگاه حکومتی دارند و قسم یادکرده اند که پاسدار این نظام باشند، خصوصا در این شرایط که ما درگیر جنگ اقتصادی سیاسی و فرهنگی هستیم و استکبار جهانی در جبهه های مختلف علیه این ملت برنامه ریزی می کند، در عمل و نه در ادعا پاسدار حاکمیت قانون باشند و مستقیم یا غیر مستقیم علیه نهادی که قانون اساسی امین دانسته و آن را مسؤول نظارت بر انتخابات معرفی کرده، گام برندارند و  بهانه ای به دست بدخواهان نداده و در وحدت و انسجام مردم انقلابی ما اخلال ایجاد نکنند.

محمد قمین
ارسال نظرات