۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۰
کد خبر: ۶۳۸۰۵۱
در دانشگاه مجازی المصطفی بررسی شد؛

بازتاب رسانه ای شهادت سردار سلیمانی در ترکیه

بازتاب رسانه ای شهادت سردار سلیمانی در ترکیه
مدیر شبکه ۱۴ ترکیه اظهار داشت: مراسم تشیع شهید سردار سلیمانی به صورت گسترده در رسانه‌های ترکیه بازتاب داشت.

به گزارش خبرگزاری رسا، «آقای قدیر آکاراس»، رئیس مجمع علمای و مدیر شبکه ۱۴ ترکیه، که به صورت ویدئوکنفرانس در این نشست حضور داشت، ضمن تبریک ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، اظهار داشت: انقلاب اسلامی جدا از تأثیرات آن در ایران، مسیر مسلمانان و جهان را تغییر داد و مسیر جدیدی گشود که به خواست خدا، به ظهور حضرت حجت(عج) منجر خواهد شد.

وی ضمن گرامیداشت شهادت «سردار حاج قاسم سلیمانی» و همراهان ایشان، به بیان بازتاب این حادثه در ترکیه پرداخت و ابراز داشت: ترکیه و ایران، دو کشور همسایه و برادر با شباهت‌های فرهنگی- عقیدتی فراوانی هستند که البته در مقاطعی از تاریخ، از منظر سیاسی و اقتصادی رقابت‌هایی نیز میان آن دو وجود داشته است.

وی ادامه داد: همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، ترکیه شاهد کودتای نظامی بود که با پشتیبانی امریکا برای مقابله با احتمال نفوذ انقلاب اسلامی در ترکیه رخ داد، ولی با وجود این، پیام انقلاب اسلامی راه خود را گشود. در چهل‌ویکمین سالگرد انقلاب اسلامی، با نگاهی به ترکیه، دو دیدگاه عمده به چشم می‌خورد که خود را در شهادت سردار سلیمانی نیز نشان داد.

رئیس مجمع علمای ترکیه حاج قاسم سلیمانی را شخصیتی شناخته‌شده در جهان و محبوب دوستداران جریان مقاومت اسلامی دانست و ابراز داشت: در ساعات اولیه نشر خبر ترور شهید سلیمانی و همراهان ایشان، ‌رسانه‌های ترکیه به صورت گسترده به این موضوع و معرفی شخصیت سردار سلیمانی و تحلیل وقایع پیش رو پرداختند. هر چند در روزهای نخست، شخصیت‌های سیاسی ترکیه واکنش روشنی به این موضوع نشان ندادند، ولی پس از دو روز و پس از تماس تلفنی رئیس جمهور دو کشور، شرایط تغییر کرد و تقریباً همه مراکز و مؤسسات فرهنگی، علمی، سیاسی و احزاب به اظهار نظر درباره آن پرداختند.

وی ادامه داد: هر چند در ابتدا، برخی گروه‌های متعصب مذهبی با توجه به مواضع ضد جریان مقاومت خویش، با ابراز خرسندی از این واقعه می‌کوشیدند جوی منفی در این باره ایجاد نمایند، ولی بیشتر کارشناسان، مسئولان، وزرا، احزاب دولتی و ملی‌گرا، با اظهار نظرهای مثبت درباره سردار سلیمانی، جو رسانه‌ای را به سود جریان مقاومت تغییر دادند.

مدیر شبکه ۱۴ ترکیه با اشاره به پوشش گسترده ترور سردار سلیمانی در رسانه‌های ترکیه، خاطرنشان کرد: مؤسسات و شخصیت‌های علمی و فرهنگی، که دور از تعصبات مذهبی فعالیت می‌نمایند، به ویژه حزب وطن و سعادت، در این زمینه بسیار تأثیرگذار وارد شدند و رسانه‌های وابسته به آنها متناوباً و فعالانه این مسئله را پوشش داده، از جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی حمایت کردند. تحلیل و تشریح شرایط منطقه، به ویژه نقش حاج قاسم در سوریه، یمن، لبنان و... در این رسانه‌ها، تأثیر زیادی در تنویر افکار عمومی ترکیه بر جای گذاشت.

آقای آکاراس جامعه شیعیان ترکیه را همانند مردم ایران، عراق، لبنان و دیگر علاقه‌مندان به جریان مقاومت، عزادار سردار سلیمانی و «ابومهدی المهندس» خواند و یادآور شد: در روز به شهادت رسیدن سردار سلیمانی، نماز جمعه‌های سراسر ترکیه به مجالس عزاداری مبدل گشت و شیعیان ترکیه تقریباً حال و اندوه پس از آگاهی از خبر ارتحال امام خمینی(ره) را پیدا نمودند. در روزهای بعد نیز مجالس ترحیم و یادبود، گردهمایی و تجمع در شهرهای مختلف ترکیه برگزار شد که یکی از بزرگ‌ترین آنها، تجمع در برابر سفارت و کنسولگری دولت جنایت‌کار امریکا در آنکارا و استانبول بود. هم‌اکنون نیز جامعه شیعیان ترکیه در حال آماده شدن برای برگزاری مراسم چهلم شهادت حاج قاسم است.

وی با اشاره به پوشش گسترده شهادت سردار سلیمانی و همراهان ایشان در دو شبکه مهم در میان جامعه اسلام‌گرایان ترکیه، تصریح کرد: شبکه قدس تی‌وی و شبکه ۱۴ به صورت گسترده اخبار این حادثه را منعکس نمودند و تمامی مسائلی را که با محوریت آن به وقوع پیوست، به صورت کامل پوشش دادند.

مدیر شبکه ۱۴ ترکیه ادامه داد: مراسم تشیع این شهید بزرگوار به صورت گسترده در رسانه‌های ترکیه بازتاب داشت و سخنرانی‌هایی مربوط به آن، به ویژه بیانات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، به صورت مستقیم و کم‌نظیری از همه شبکه‌های سراسری ترکیه پخش گردید.

وی شهادت سردار سلیمانی را نقطه تحولی برای منطقه و جهان اسلام دانست و گفت: پس از این حادثه، جبهه مقاومت متحدتر گردید و موجب انتقال پیامی به مردم ترکیه درباره جبهه مقاومت شد که شاید در شرایط عادی، انتقال آن سال‌ها زمان می‌برد. بی‌تردید، پس از این، کشورهای منطقه همدل‌تر و همسوتر در مسیر مبارزه با دولت‌های متجاوز و گروه‌های تروریستی حرکت خواهند کرد و منطقه برای امریکا و اسرائیل امن نخواهد بود.

آقای آکاراس، در پایان، با تأکید بر خدمات ارزشمند شهید حاج قاسم سلیمانی به منطقه و جهان اسلام، گفت: تاکنون مدیون مبارزات این سردار رشید اسلام در منطقه بوده‌ایم و از این پس نیز خود را مدیون خون این شهید و همه شهدای جبهه مقاومت می‌دانیم./1370/ج

ارسال نظرات