۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۶۳۸۶۸۰
سینما تا انقلاب (7)

حاشیه را رها کنیم تا متن را دریابیم

حاشیه را رها کنیم تا متن را دریابیم
تا زمانی که دغدغه‌ جریان‌های معتقد به انقلاب اسلامی هم‌چون مردم نباشد، مشکلات ملت را فریاد نکنند و برای معضلات چاره‌ نیندیشند دغدغه‌های دیگر راه به جایی نخواهد برد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، رو به مردم لبخند می‌زند و می‌گوید: «چون کارگردان می‌دونست من آدم ریسک‌پذیری هستم این نقش (زن بی‌مو) رو به من داد. الان من این جوری‌ام.» روسری‌اش را برمی‌دارد و چند ثانیه همراه با مخاطبان به سر تقریبا کچل خود می‌خندد و دوباره روسری را روی سرش می‌گذارد.

متن بالا توصیف رفتار خانم پانته‌آ بهرام، بازیگر فیلم «شنای پروانه» در نشست خبری این فیلم است. از لحظه‌ای که این کلیپ چند ثانیه‌ای در فضای مجازی منتشر شد، موجی از واکنش‌، نقد و هجمه به سوی این بازیگر زن روانه شده است.

در طرف مقابل هم شماری از این رفتار حمایت کردند. در این زمینه می‌توان به نکات زیر توجه کرد:

1- به طور کلی سلبریتی‌ها دوست دارند دیده شوند، علاقه به دیده شدن بخش جدایی‌ناپذیرِ شخصیت هنرمندان است و البته در سال‌های اخیر به خاطر جایگاه کاذبی که سلبریتی‌ها میان مردم پیدا کرده‌اند، چه بسا این رفتار تشدید هم شده باشد، بنابراین دست به دست کردن این کلیپ و واکنش نشان دادن به آن در توییتر یا اینستاگرام دقیقا بازی در زمین این جماعت است. گاهی اوقات باید سر را پایین انداخت و خود را به آن راه زد، تجاهل العارف به درد همین وقت‌ها می‌خورد!

2- کشور ما درگیر مشکلات پرشماری است. از فساد، اختلاس، قاچاق، فقر، بودجه و تحریم بگیرید تا آلودگی آب و خاک و هوا و ترافیک و از همه مهم‌تر ناامیدی. در این وضعیت عقل، شرع و عرف یک‌صدا تاکید می‌کنند باید به مسائل مهم‌تر پرداخت و مسائل بی‌اهمیت را رها کرد.

انصافا کشف حجاب چند ثانیه‌ای یک بازیگر زن میان‌سال که از قضا موی سرش را هم تراشیده دغدغه ملت ایران است؟ آن پدر پیری که صبح از خانه بیرون می‌رود تا با تاکسی گازسوزش، خرج کرایه خانه و جهیزیه دختر دم بختش را درآورد آیا اصلا پانته‌آ بهرام را می‌شناسد؟

آن مادر میانسالی که کودکش سرطان خون دارد و شوهرش مرده و حقوق نخور و بمیر تامین اجتماعی‌اش کفاف آمپول‌های گران بیماری پسرش را نمی‌دهد اصلا می‌داند جشنواره در حال برگزاری است؟ آن کشاورزی که سیل دار و ندارش را درو کرده و هر روز پای تلویزیون وعده‌های سازمان برنامه و بودجه و مدیر موفقش! را می‌شنود اصلا می‌داند «شنای پروانه» چیست؟

3- اشتباه نشود! نمی‌خواهم ادعا کنم خدایی ناکرده حجاب مهم نیست. اتفاقا چون حجاب مهم است نباید اجازه داد ضایع شود. وقتی به جای کار اساسی و صحیح برای ترویج مقوله‌ی ارزشمند حجاب، وقت باارزش‌مان را صرف یک حرکت کوتاه و کم‌ارزش می‌کنیم در حقیقت داریم حرمت حجاب را زیر پا می‌گذاریم و اهمیتش را به یکسری هشتگ موقت فرو می‌کاهیم.

4- تا زمانی که دغدغه‌ جریان‌های معتقد به انقلاب اسلامی هم‌چون مردم نباشد، مشکلات ملت را فریاد نکنند و برای معضلات روزمره‌ بی‌پناهان چاره‌ای نیندیشند دغدغه‌های دیگرشان - و لو به حق هم باشد - راه به جایی نخواهد برد. /882/ 704/

علی بهاری، کارشناسی ارشد فلسفه دین

ارسال نظرات