۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۶۳۹۳۷۸

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۳ بهمن ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۳ بهمن ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 5 میلیون و 88 هزار تومان و قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم 5 میلیون و 70 هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه 23 بهمن ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۱۱/۲۳

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید  5 میلیون و 88 هزار تومان و قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم 5 میلیون و 70 هزار تومان است.

در بازار آزاد قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 600 هزار تومان، قیمت ربع‌سکه یک‌میلیون و 590 هزار تومان و قیمت سکه گرمی 930 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 519 هزار و 200 تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1565 دلار معامله می‌شود.

همچنین در بازار سبزه‌میدان، قیمت طلای 24عیار 692 هزار و 300 تومان و قیمت هر مثقال طلا 2 میلیون و 251 هزار تومان تعیین شده است.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت درهم امارات 3 هزار و 838 تومان، یورو  15 هزار و 100 تومان و قیمت پوند انگلیس 18 هزار و 105 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز چهارشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم  13 هزار و 600 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 13 هزار و 300 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 15 هزار و 100 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 14 هزار و 800 تومان است.

نوع

قیمت لحظه

قیمت دلار

13 هزار و 600 تومان

قیمت یورو

15 هزار و 100 تومان

قیمت پوند

18 هزار و 105 تومان

قیمت درهم امارات

3 هزار و 838 تومان

قیمت سکه بهار آزادی

5 میلیون و 70 هزار تومان

قیمت سکه طرح جدید

5 میلیون و 88 هزار تومان

قیمت نیم سکه

2 میلیون و 600 هزار تومان

قیمت ربع سکه

یک میلیون و 590 هزار تومان

قیمت سکه گرمی

930 هزار تومان

قیمت گرم طلای 18

519 هزار و 200 تومان

قیمت گرم طلای 24

692 هزار و 300 تومان

قیمت هرمثقال طلا

2 میلیون و 251 هزار تومان

قیمت هرانس طلادلار

1565 دلار

قیمت پلاتیندلار

972.4 دلار

قیمت انس نقرهدلار

17.53 دلار

 

جزئیات برگزاری نمایشگاه‌های بهاره

محمدرضا کلامی با تاکید بر اینکه برنامه فروش فوق العاده در اکثر استان‌ها مصوب شده است، تاکید کرد: عرضه کالاها با تخفیف مناسب در این نمایشگاه‌ها و برنامه‌های فروش فوق العاده صورت می گیرد و برآوردها حکایت از آن دارد که تا کنون برنامه ویژه برگزاری 37 نمایشگاه در سراسر کشور تدوین شده است . وی درباره محل برگزاری نمایشگاه‌های تهران نیز گفت: نمایشگاه‌های تهران در مکان‌های حکیمیه، بوستان ارم، فرهنگسرای خاوران، بوستان ولایت، مصلای تهران، شهر آفتاب و بوستان گفتگو برگزار خواهد شد.

کلامی افزود: به منظور استمرار آرامش و ثبات نسبی بازار و جلوگیری از سوء استفاده برخی فعالین و واسطه‌ها و افزایش تقاضا در ایام پایانی سال و تأمین مکفی مایحتاج عمومی ، دستور العمل تشدید بازرسی و نظارت ویژه ایام پایانی سال به تمامی اتاق‌های اصناف سراسر کشور ابلاغ گردیده است.

وی درباره زمان برگزاری این نمایشگاه‌ها توضیح داد: تاریخ برگزاری نمایشگاهها بسته به استان از 10 لغایت 25 اسفند ماه متفاوت خواهد بود و در تهران از نیمه اسفندماه آغاز خواهد شد.

سخنگوی ستاد تنظیم بازار با تاکید بر اینکه نمایشگاه ها با هدف حمایت از تولید کننده و مصرف کننده برگزار می‌شود،گفت: عرضه کالاهای خارجی در نمایشگاهها ممنوع است و در صورت عرضه کالای خارجی، برخورد قانونی از سوی مراجع نظارتی صورت گرفته و غرفه عرضه کننده با هماهنگی سازمان‌های تعزیرات حکومتی و حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان جمع آوری خواهد شد.

وی به الزام سازمان های صنعت، معدن و تجارت استانها به تأمین مکفی و حداکثری کالاهای اساسی در نمایشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: غرفه ویژه بازرسی اصناف در تمامی نمایشگاه‌ها پیش بینی شده و نمونه کالاهای قیمت‌گذاری شده به صورت پلمب در معرض دید مردم و خریداران در در غرفه بازرسی قرار می گیرد تا به عنوان مبنای قیمت کالا باشد.

به گفته وی هماهنگی های لازم با نیروی انتظامی ، اورژانس و ... صورت گرفته تا هزینه های مرتبط با ایمنی بهداشت ، سلامت و حتی رفاهی ( پارکینگ و ...) حداقل از سال قبل پایین‌تر باشد.

وی گفت: ستاد تنظیم بازار در تازه ترین نشست خود بر عدم کاهش تعداد غرف در نمایشگاهها نسبت به سال گذشته و بلامانع بودن افزایش تعداد غرفه‌ها تاکید کرده است و با هدف رفاه حال مردم اجاره غرف درنمایشگاه‌ها نسبت به سال گذشته افزایش نخواهد یافت.

کلامی افزود: در خصوص توزیع میوه و تره‌بار در ایام پایانی سال با هدف ارتقای سطح سلامت شهروندان از طریق عرضه محصولات تازه،با کیفیت، قیمت مناسب و کنترلهای بهداشتی تمهیداتی صورت گرفته است .

سخنگوی تنظیم بازار اعلام کرد که جهت رفاه حال شهروندان ساعت کار مراکز عرضه در ایام پایانی سال افزایش خواهد یافت و میوه تنظیم بازار (سیب و پرتقال )ایام پایانی سال تأمین و آماده توزیع است.

 

شاخص کل بورس تهران11 هزار و 927 واحد جهش یافت

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه 23 بهمن با افزایش 11 هزار و 927 واحد به رقم 459 هزار و 79 واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم وزن 3 هزار و 603 واحد افزایش یافته و به رقم 148 هزار و 930 واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 1669 تریلیون تومان رسید.

معامله‌گران امروز در بورس اوراق بهادار تهران بیش از 6.9 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق بهادار در قالب 725 هزار نوبت معامله و به ارزش 3 هزار و 783 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز عمده نمادهای بورس در افزایش شاخص بورس اثرگذار بودند که از جمله می‌توان به نماد گل‌گهر، مخابرات ایران، پتروشیمی پارس، ملی مس ایران، چادرملو، سرمایه‌گذاری غدیر و بانک ملت بوده‌اند.

نمادهای پربیننده شامل بانک تجارت، بانک ملت، ماشین‌سازی اراک، سایپا، ایران خودرو، بانک صادرات، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران بوده‌اند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 3هزار و 182 واحد رشد کرده و به 122 هزار و 505 واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم وزن 2هزار و 403 واحد رشد کرده و به رقم 99 هزار و 326 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افزایش 14 هزار و 598 واحد به رقم 557 هزار و 734 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش 8 هزار و 805 واحد به رقم 330 هزار و 953 واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس با افزایش 23 هزار و 645 واحد به رقم 945 هزار و 805 واحد رسید.

در پایان معاملات امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل 155 واحد رشد کرده و به رقم 5 هزار و 815 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 342 تریلیون تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس بیش از 2.3 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 393 هزار معامله و به ارزش 1814 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای معدنی سنگ آهن گهر زمین، ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی زاگرس، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، فرابورس ایران و پتروشیمی مارون همگی در تقویت شاخص فرابورس اثر گذار بودند و نماد تولید برق دماوند بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته است.

نمادهای پربینده امروز مربوط به سهامی ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، فرابورس ایران، توسعه و عمران استان کرمان، زرین معدن آسیا وبیمه دی بوده‌اند. 

امروز با پیام ناظر بازار برخی نمادهای بورسی دچار وقفه برخی متوقف و برخی بازگشایی و تعدادی از نمادها حراج شدند.

وقفه در معاملات نماد پارس سوئیچ، پس از تغییرات 20 درصدی قیمت روی داد و همچنین توقف نماد سرمایه‌گذاری توسعه ملی، پاکشوما، البرزدارو و تامین ماسه ریخته‌گری روی داد.

توقف نماد بانک سینا، انجام شد.

در پیام دیگری بازگشایی نماد مهرکام پارس، بازگشایی نماد بانک تجارت، صورت گرفت.

همچنین حراج مجدد نماد سیمان دشتستان،‌توقف نماد پارس خودرو، بازگشایی نماد توسعه ساختمان، سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی، پارس خودرو، صورت گرفت.

همچنین وقفه در نماد معامله سپیدفراب کویر، وقفه در نماد نورد آلومینیوم، شرکت رینگ سازی مشهد، شرکت حمل و نقل پتروشیمی، شرکت درخشان تهران، شرکت داده پردازی ایران، شرکت کابل شهید قندی، انجام شد.

 

قیمت نفت با کاهش نگرانی ها درباره کرونا افزایش یافت

پس از اینکه چین کمترین تعداد ابتلا روزانه به ویروس کرونا از اواخر ماه ژانویه را اعلام کرد و امید به افزایش تقاضا برای سوخت در این کشور زنده شد، قیمت نفت در معاملات امروز افزایش یافت.

هر بشکه نفت برنت با 1.26 دلار افزایش 55.27 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 90 سنت افزایش 50.84 دلار معامله شد.

بر اساس آمار دیروز، نرخ رشد موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در چین به کمترین میزان از 30  ژانویه رسید. هنوز، کارشناسان در مورد پیش‌بینی زمان اینکه چه زمانی شیوع این بیماری به اوج خود برسد، محتاط هستند.

محدودیت‌های مسافرتی به چین و بالعکس، قرنطینه سازی‌ها، مصرف سوخت را کاهش داده است. دو پالایشگاه بزرگ چین اعلام کردند که روند پالایش خود را حدود 940 هزار بشکه در روز کاهش خواهند داد زیرا مصرف کاهش یافته است و به حدود 7 درصد میزان پالایش 2019 رسیده است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا دیروز اعلام کرد رشد تقاضا برای نفت در جهان در سال جاری را به علت شیوع ویروس کرونا و کاهش مصرف نفت در این کشور، 310 هزار بشکه در روز کاهش داد.

 

کاهش 800 میلیون دلاری پوشاک قاچاق

حمیدرضا دهقانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در رابطه با روند اجرای طرح «مبارزه با برندهای محرز پوشاک قاچاق» گفت:  حوزه اجرایی در اختیار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیست و بر اساس قانون، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نه تنها  وظیفه‌ای برای ورود به حوزه اجرا ندارد بلکه  وظیفه ورود نکردن به حوزه اجرا را دارد اما هماهنگی در خصوص اجرا بر عهده ستاد است. 

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان داشت: بنابراین در راستای مبارزه با عرضه پوشاک قاچاق آنچه را که باید ستاد انجام دهد از قبیل تنظیم برنامه برای مبارزه با پوشاک قاچاق  و ابلاغ و هماهنگی بین دستگاهی در این خصوص را انجام داده است و طرح مبارزه با عرضه پوشاک قاچاق هم مانند سابق در حال ادامه و توسعه است. 

دهقانی‌نیا  با بیان اینکه  طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید برای انجام هر کاری پیوست فرهنگی داشت، اظهار داشت: یکی از ملزومات و اقدامات در حوزه پیوست فرهنگی مبارزه با پوشاک قاچاق رسیدن به اولویت اول مبنی بر ایجاد تغییر رفتار در صنف مربوطه از جمله افرادی که وانمود می‌کنند عضو صنف هستند اما در واقع نیستند و به امر قاچاق مبادرت دارند. 

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به آغاز تبلیغات برخی از برندهای تولید پوشاک ایرانی در رسانه‌ ملی بیان داشت: اگر اقداماتی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درخصوص مبارزه با پوشاک قاچاق انجام  داده است نتیجه بخش نبود قطعا در حال حاضر شاهد تبلیغات برندهای پوشاک ایرانی در رسانه ملی نبودیم زیرا به واقع طی 40 سال اخیر بعد از انقلاب هیچ‌گاه پوشاک تولید داخل در رسانه‌ ملی تبلیغ نشده است. 

* غرفه‌های درجه یک فروشگاه‌های بزرگ از چنگ برندهای خارجی بیرون کشیده شد

وی همچنین بیان داشت: در نمایشگاه‌ها و همایش‌های مختلف مرتبط با پوشاک بسیاری از تولید‌کنندگان این بخش با مراجعه به ما از اقدامات انجام شده برای مبارزه با پوشاک قاچاق تشکر می‌کنند و حتی بیان می‌کنند که با اقدامات انجام شده غرفه‌های درجه یک مال‌‌ها که تا پیش‌از اجرای طرح مبارزه با پوشاک قاچاق در اختیار عرضه پوشاک برندهای خارجی بوده است هم‌اکنون در اختیار پوشاک تولید داخل است و این اتفاق ناشی از تغییر رفتار است که اولویت اول طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده  است. 

دهقانی‌نیا با انتقاد از برخی از اظهارنظرهای غیرکارشناسی در خصوص طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بیان داشت: عرض اندام پوشاک قاچاق با خطرپذیری مواجه شده و اجرای طرح باعث شده که فضا برای عرضه‌کنندگان پوشاک قاچاق ناامن باشد. 

* ابلاغ جدید برای مبارزه با قاچاق پوشاک

وی در رابطه با گام‌های دیگری طرح مبارزه با پوشاک قاچاق گفت: گام‌های بعدی در یک مطلب خلاصه می‌شود و آن هم مستمر بودن طرح مبارزه است. 

دهقانی‌نیا اظهار داشت: طرح مبارزه با پوشاک قاچاق متوقف نشده و در حال اقدام است و حتی در مورخ 98.11.8 ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ابلاغ مجددی را در خصوص توسعه طرح انجام داده است. 

وی در پاسخ به این سوال که براساس آمار این طرح چه تاثیری بر کاهش پوشاک قاچاق داشته است، گفت: براساس ماده 16 تنها مرجع قاچاق و برآورد کشفیات صرفا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و آمار اعلامی در این خصوص توسط هیچ وزارت‌خانه و سازمانی قابل استناد نیست. 

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان داشت: براساس آمار کارشناسی ستاد میزان پوشاک قاچق بیش از 800 میلیون دلار کاهش یافته است. 

دهقانی‌نیا اظهار داشت: براساس برآورد ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز میزان پوشاک قاچاق در سال 96 در مجموع 2.6 میلیارد دلار بوده که به 1.8 میلیارد دلار در سال 97 کاهش یافته است. 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات