۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۲
کد خبر: ۶۳۹۳۸۵
آیت الله فاضل‌لنکرانی:

علم ناکافی و نشناختن مبانی علم اصول آفت برخی حوزویان است

علم ناکافی و نشناختن مبانی علم اصول آفت برخی حوزویان است
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) علم ناکافی و عدم شناخت مبانی علم اصول را یکی از آفت های برخی حوزویان دانست و گفت: برخی با استنباط های شخصی روایات مسلم شیعه را رد می‌ کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل‌لنکرانی استاد درس خارج حوزه علمیه قم عصر امروز در دیدار با جمعی از اساتید و طلاب مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد مقدس وابسته به مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار داشت: این مرکز یکی از مراکز بزرگ حوزوی محسوب می‌ شود که خدمات گرانسنگی ارائه کرده و می‌ کند.

آیت الله فاضل‌لنکرانی در ادامه عنوان کرد: ما الان مواجه هستیم که چه خطراتی اساس اسلام و اساس شیعه را تهدید می‌ کند و ما نیز ادعا داریم که موظف به پاسداری از کیان شیعه هستیم و راه آن همین است که فضلای برجسته و عمیق و دقیق و مطلع تربیت شوند و بتوانند از اساس شیعه دفاع کنند.

وی با اشاره به این که مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی منافع گسترده ای می‌ تواند داشته باشد، یادآور شد: ما در حوزه مواجه هستیم با این که افرادی که در همین حوزه ها بوده اند و در دروس رایج و متداول حوزه شرکت کرده اند و چه بسا سطوح را هم تدریس کرده اند ولی بعد از یک مرحله ای که باید به یک فعلیتی برای دفاع از اساس دین برسند، خودشان تبدیل به یک عاملی برای تخریب مذهب می‌ شوند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان داشت: برخی از افرادی که در لباس و کسوت روحانیت بوده اند و از آن خارج شده اند افرادی بودند که دین را باور نداشتند و چه افکار مخربی را دارند که دعا می‌ کنیم ای کاش این ها اصلا وارد حوزه نشده بودند ولی سؤال جدی تر این است که افرادی در همین حوزه چرا روی مسلمات، تشکیک می‌ کنند؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: بزرگان دین ما روی این مسأله تأکید و پافشاری داشته و دارند که «امامت» اصلی از اصول دین است ولی این افرادی که گفتیم این مسأله را به این نحو قبول ندارند و اوصاف امام که به عنوان مثال در زیارت جامعه کبیره مطرح شده است را رد یا انکار یا تشکیک می‌ کنند؛ چطور می‌ شود یک طلبه به این مرحله برسد که ادعا کند اکثر روایات شیعه از اسرائیلیات است؟

آیت الله فاضل‌لنکرانی با بیان این که یک مورخ و محقق می‌ تواند این حوادث پیش آمده در حوزه را مورد بررسی قرار بدهد، گفت: برخی به راحتی با یک استنباط شخصی یک حدیث مشهور را مورد رد قرار می‌ دهند و در زمان ما این سؤال مطرح است که چطور می‌ شود روایاتی از جمله روایات معتبر و مسلم کتب اربعه شیعه که این قدر برای آن زحمت کشیده شده است را مورد انکار قرار بدهد؟ بدون این که این فرد هیچ گونه تسلطی بر علم اصول و بحث شناخت روایات داشته باشد.

وی با تأکید بر این که باید ولایت را همانطور که خدای متعال قرار داده باور کنیم، ابراز داشت: برنامه های مؤسسه خود را قدر بدانید و شاید در حوزه علمیه قم با این عظمت و گسترش هرچند در بخش های کلامی مجموعه های همسویی وجود دارد ولی مجموعه ای با این اساتید، سرفصل ها و این اهتمام وجود ندارد.

آیت الله فاضل‌لنکرانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهداف راه اندازی این مؤسسه ابراز داشت: ما به دنبال تحکیم عقائد امامیه، شیعه و اهل بیت(ع) هستیم و این تحکیم خودش دریایی از معارف است، چراکه ما واقعا از بسیاری از حقایق مربوط به اهل بیت(ع) غافل و جاهل هستیم در حالی که ائمه اطهار(ع) خودشان مشرّع و منبع تشریع هستند و خدای متعال این اختیار را به پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت(ع) داده است./1330/ج

ارسال نظرات