۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۴
کد خبر: ۶۳۹۵۱۸
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

پیش از بیانیه گام دوم باید مؤلف آن را شناخت

پیش از بیانیه گام دوم باید مؤلف آن را شناخت
حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان این که پیش از بررسی بیانیه گام دوم باید مؤلف آن را شناخت، گفت: رهبر معظم انقلاب شخصیتی، حکیم، الهی و پایدار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید سعیدرضا عاملی در آیین اختتامیه همایش ملی بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی که عصر پنج شنبه در سالن شیخ طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با گرامی داشت ایام الله دهه فجر و چهلمین روز شهادت سردار سلیمانی اظهار کرد: باید از شخصیت حاج قاسم سلیمانی که مصداق فرد مؤمن است، شیوه زندگی کردن را آموخت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با تأکید بر این که پیش از پرداختن به سند بیانیه گام دوم انقلاب باید به مؤلف آن توجه داشت، افزود: رهبر معظم انقلاب شخصیتی الهی، حیکم، خیر اندیش و پایدار است که در سال های رهبری ایشان ظرفیت های فراوانی به ظرفیت جمهوری اسلامی افزوده شده است؛ اگر بخواهیم متن بیانیه گام دوم انقلاب را بررسی کنیم باید از منظر اندیشه رهبر معظم انقلاب بررسی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با طرح سؤالی مبنی بر دلیل صدور بیانیه در آستانه چهل سالگی انقلاب، گفت: هر تولید فکری مسیری دارد و پس از به اوج رسیدن به مرور زمان فرسایشی می شود که رهبر معظم انقلاب با انتشار بیانیه گام دوم انقلاب در مرحله نخست از فرسایشی شدن انقلاب جلوگیری کردند و از سوی دیگر گام دوم انقلاب را رقم زدند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به جمع بندی چهل ساله نخست می پردازند آن هم نه به صورت آسیب گرایانه، در حالی که اندیشه روشنفکران و حتی اصول گرایان آسیب گرایانه است به گونه ای که افراد سیاسی فقط آسیب ها را بیان می کنند و جامعه را به تلخی فرو می برند.

وی هدف اصلی انقلاب اسلامی را اسلام، آزادی و نه گفتن به سلطه غرب دانست و گفت: در آغاز انقلاب هیچ دانشگاه برتری وجود نداشت اما امروزه 68 دانشگاه جزء دانشگاه های برتر هستند و اعلام شد که ایران به رتبه 15 علمی جهان دست پیدا کرده که چنین مواردی باعث افتخار است اما افتخار اصلی به شمار نمی روند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به زیرساخت های مفهومی، نظری و روشی گام دوم افزود: راهبرد حاکم بر بیانیه گام دوم، ظرفیت شناسی، برجسته سازی و توان ملی است؛ مخاطب بیانیه گام دوم انقلاب نیز جوانان هستند زیرا به انرژی جدیدی نیازمند هستیم و همان گونه که در دوران دفاع مقدس، فرماندهان از جوانان بودند و توانسنتد 14 کشور را شکست دهند امروزه نیز نیازمند انرژی جدید هستیم.

وی اضافه کرد: توسعه نوآوری و گذر از مرز دانش از دلایل انتخاب جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب است؛ امروزه بسیاری می گویند باید به قدری تلاش کرد تا به اروپایی ها برسیم در حالی که باید جلوتر از آنها حرکت کرد زیرا اگر قرار است زبان فارسی، زبان علمی جهان شود باید جلوتر از همه بود که این نسل جوان می تواند چنین کاری را انجام دهد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان این که اهداف پیوسته گام اول و دوم در بیانیه گام دوم، خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی معرفی شده است، تصریح کرد: متأسفانه امروزه از خود سازی غافل شده ایم در حالی که در آغاز انقلاب و دوران دفاع مقدس بیشتر به آن اهمیت می دادیم.

وی افزود:  جامعه پردازی دارای لایه های ایمانی، عاطفی و احساسی است که متأسفانه در حوزه احساسی و عاطفی به خوبی کار نکرده ایم در حالی که شهید قاسم سلیمانی در این زمینه نگاه ویژه ای داشت و بیان می کرد «دختران بی حجاب نیز فرزندان ما هستند» و این سخن تأثیر بسیار مهمی در جامعه داشت.

وی هدف نهایی گام دوم را رسیدن به تمدن نوین اسلامی نامید و تبیین کرد: روش راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی برای تمدن نوین اسلامی بسیار متفاوت با سایر روش های آینده اندیشی است؛ زیرا روش های متداول آینده پژوهی شامل روند شناسی، شبیه سازی یا سناریو پردازی، روند شناسی مبتنی بر روش های ریاضی، تدوین استراتژی طراحی آینده و تدوین استراتژی براساس چالش ها است اما رهبر معظم انقلاب با طراحی آینده مطلوب، راهبردهای هفت گانه رسیدن به آن را بیان می کنند./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ابوحیران
Iran, Islamic Republic of
۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
بیانات راهبردی جالبی بود. استفاده کردیم.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
استنباط استاد عاملی از ارائه الگوی نوین آینده نگاری راهبردی توسط رهبر معظم انقلاب جای کار علمی دارد. احسنت
0
0