۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۶۳۹۸۴۸
زاکانی:

ظرفیت فرهنگی و اقتصادی قم بی نظیر است| اولویت اول اصلاح نظام تقنینی است

ظرفیت فرهنگی و اقتصادی قم بی نظیر است| اولویت اول اصلاح نظام تقنینی است
نماینده سابق مجلس با بیان این که استان قم شاهراه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و معارفی است، تأکید کرد که اولویت اول مجلس اصلاح نظام تقنینی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس در نشست خبری که عصر امروز در دفتر خبرگزاری تسنیم برگزار شد، نسبت به برنامه های آینده خود در صورت پذیرفته شدن از سوی مردم اظهار داشت:  تلاش ما از سال ها قبل این بود که نظام مسائل کشور را احصاء کنیم و در این مسیر اولویت های تقنینی را به دست بیاوریم.

وی افزود: از حدود 7 ماه پیش نسبت به اولویت های 120 گانه ای که از دو سال پیش پیدا کرده بودیم و با توجه به تجربه ای که از 12 سال نمایندگی در مجلس داشته باشیم، اولویت ها و برنامه هایی را هدف گذاری کردیم و اساس آن را تحول در نظام تقنینی قرار دادیم.

زاکانی افزود: تلاش کردیم که هم زمینه توسعه عدالت در جامعه را هدف گذاری کنیم و هم بتوانیم اعتماد عمومی مردم را افزایش بدهیم به همین جهت از سرفصل هایی مثل شفافیت، مبارزه با فساد، مواجهه درست با حوزه مالیات کشور و نظام بودجه ریزی کشور کارهایی انجام شده است.

وی با بیان این که می‌ خواهیم برای دو سال و نیم اول اصولی از قانون اساسی را مورد مقصود قرار بدهیم، گفت: تلاش خواهیم کرد تا ناظر به حوزه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی قانون اساسی را عملیاتی کرده و نسبت به حقوق زنان و خانواده نیز فوریت هایی را اجرایی کنیم.

نماینده سابق مجلس در ادامه عنوان کرد: ما تلاش خواهیم کرد که نهایتا در سه سال و نیم اول تغییراتی اساسی در نظام تقنینی کشور ایجاد کنیم و بعد از 113 سال قانون گذاری، با نگاه سیستمی و دقیق بتوانیم 10500 قانون را در ظرف 43 مجلدی که حقوق دانان برجسته کشور نظارت خواهند کرد، مورد ارزیابی قرار بدهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب از سال 86 نسبت به موضوع دلار و نفت و وابستگی به این دو تذکر دادند، گفت: از ناحیه این دو مسأله، آسیب های جدی به ما وارد شده است و جایگزینی ارزهای دیگر به جای دلار از سال های قبل از سوی برخی کشورها نیز شروع شده است و به طبع مسیر مواجهه از طریق تبادلات دو طرفه است که دلار از عنصر واسطه ای بین ما و دیگران خارج کند.

وی تصریح کرد: مسیر بلند مدت برای این مسأله بحث اقتصاد ملی و عدم شرطی کردن مردم نسبت به دلار است اما نزدیک ترین راه، تبادل توسط ارزهای کشورهای مبادله کننده اجناس و خدمات است که این دولت برای این مسأله کار چندانی انجام نداده است.

نماینده سابق مجلس در ارتباط با طرح دوباره مذاکره از سوی دولت بیان داشت: دولت ما عملا کارنامه موفقی نداشته و تنها در نزدیکی ایام انتخابات تلاش می کنند تا با طرح چنین مباحثی موجبات خنده و شادی مردم را فراهم کنند در حالی که رهبر معظم انقلاب فرمودند مگر ما دیوانه ایم دوباره سر میز مذاکره با آمریکا برویم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: برای حل مشکلات اقتصادی دو نگاه در کشور وجود دارد، یکی توجه به ظرفیت های داخلی و دیگری استفاده از ظرفیت های خارجی است که این دولت تنها به مورد دوم توجه دارد و ظرفیت خارجی را نیز تنها در ارتباط با اروپا و آمریکا از دریچه اجازه و اذن آمریکا می داند یعنی وقتی آقای روحانی می گوید ما تکلیف خود را با جهان مشخص نکرده ایم منظور او ارتباط با آمریکا است.

زاکانی با بیان این که قم نیازمند تحول مدیریتی است، گفت: نوع مواجهه مسؤولان کشور با مسؤولان استان باید تغییر کند که نوع نگاه نمایندگان می تواند در این زمینه کمک کند و آن ایده هایی که در مجلس دنبال می کنیم همین است که اموراتی از این دست رقم بخورد و این جز با حضور و تکیه به ظرفیت های قم میسر نیست و ما از پشتوانه های فکری، معرفتی و نظری و عملی قم باید نهایت استفاده را ببریم.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: هدف ما سه نفر یعنی حجت الاسلام والمسلمین ذوالنور و آقای امیرآبادی و بنده به عنوان یک تیم این است که بتوانیم خلل و مشکلات گذشته قم را حل کنیم، مثلا وقتی می بینید مسؤول یک اداره ای بی توجهی می کند و چند نفر خودسوزی می کند و بعدا مشخص می شود که یک نماینده از او حمایت می کرده حکایت از این می کند اگر ما به عنوان نمایندگان یک دست و همصدا بشویم می توانیم تحول جدی را ایجاد کنیم.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ظرفیت های بی نظیری در قم نهفته است به عنوان مثال فرودگاهی که در سه فاز در استان در نظر گرفته شده است یا مترو و مونوریلی که نیمه کاره رها شده است یا پروژه حرم تا حرم که یک ظرفیت بزرگ فرهنگی قرار بود در طول این بزرگراه شکل بگیرد ولی رها شده است یا بافت فرسوده که یک تهدید فزاینده و فرصتی برای صنایع ساختمانی و چوب استان است می تواند فعال شود.

وی تصریح کرد: از نظر جغرافیایی منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان نیز با 17 استان مرتبط است، استان قم روی شاه راه انرژی کشور و خط برق و گاز استوار است، ظرفیت های استان در صنعت و دامداری جدی است و بی توجهی به آن موجب آسیب رسیدن به استان شده است و 25 میلیون زائری که در طول سال به استان می آیند ظرفیت بزرگی است که باید جدی تر گرفته شود.

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: اگر تنها همین راه اندازی فرودگاه در قم را در ظرفیت معنوی و زیارتی قم ضرب کنیم می توانیم صنعت هتل داری را متحول کنیم یا اگر ضرب در ظرفیت معارفی و حوزه های علمیه و بزرگان و مراجع بکنید می تواند ظرفیت بی نظیری را ایجاد کند یا اگر ضرب در پنج شهرک صنعتی و سلفچگان به عنوان تنها بندرخشک کشور کنید می تواند بحث اقتصادی استان را متحول کنیم.

وی عنوان کرد: هزاران هزار اثر و فایده از همین فرودگاه در زندگی مردم ایجاد خواهد شد و در این رابطه و همین طور در ارتباط با مترو جلساتی با مدیران و مسؤولان گذشته ایم؛ شما ببینید همین مونوریل هفت سال است که لوازم آن از ایتالیا آمده و در گمرک در حال خاک خوردن است.

زاکانی با بیان این که این ظرفیت ها فوق العاده اقتصادی از طریق منابع استان قم و مردم قابل پیگیری است، گفت: چرا سود این گونه برنامه ها به جیب دولت یا یک شخص برود؟ باید کاری کنیم تا با راه اندازی این کارها خود مردم سود آن را ببرند؛ ما در استان قم 22 هزار میلیارد تومان سپرده بانک های خصوصی و 19 هزار میلیارد تومان داریم ولی جمعا 14 هزار میلیارد تومان از این استان خارج شده است.

وی افزود: بنابراین قم دریای بی نظیری از فرصت ها را دارد و نیازمند طراحی و یک تغییر کلی زمان بندی شده است که اعتقاد ما و اراده ما این است که یک کار جدی و اساسی انجام بدهیم./1330/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
یک طلبه از قم
Iran, Islamic Republic of
۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۹
لطفا تقویت پول ملی و قطع وابستگی بودجه به نفت دراولویت هایتان قرار گیرد.
1
0