۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۶۳۹۹۷۰

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۸ بهمن ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۸ بهمن ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 5 میلیون و 202 هزار تومان و قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم 5 میلیون و 135 هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 28 بهمن ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۱۱/۲۸

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید  5 میلیون و 202 هزار تومان و قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم 5 میلیون و 135  هزار تومان است.

در بازار آزاد قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 700 هزار تومان، قیمت ربع‌سکه یک‌میلیون و 630 هزار تومان و قیمت سکه گرمی 940 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 533 هزار و 300 تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1582.3 دلار معامله می‌شود.

همچنین در بازار سبزه‌میدان، قیمت طلای 24عیار 711 هزار و 100 تومان و قیمت هر مثقال طلا 2 میلیون و 308 هزار تومان تعیین شده است.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت درهم امارات 3 هزار و 898 تومان، یورو  15 هزار و 200 تومان و قیمت پوند انگلیس 18 هزار و 578 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز دوشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم  13 هزار و 950 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 13 هزار و 650 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 15 هزار و 200 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 14 هزار و 900 تومان است.

نوع

قیمت لحظه

قیمت دلار

13 هزار و 950 تومان

قیمت یورو

15 هزار و 200 تومان

قیمت پوند

18 هزار و 578 تومان

قیمت درهم امارات

3 هزار و 898 تومان

قیمت سکه بهار آزادی

5 میلیون و 135 هزار تومان

قیمت سکه طرح جدید

5 میلیون و 202 هزار تومان

قیمت نیم سکه

2 میلیون و 700 هزار تومان

قیمت ربع سکه

یک میلیون و 630 هزار تومان

قیمت سکه گرمی

940 هزار تومان

قیمت گرم طلای 18

533 هزار و 300  تومان

قیمت گرم طلای 24

711 هزار و 100 تومان

قیمت هرمثقال طلا

2 میلیون و 308 هزار تومان

قیمت هرانس طلادلار

1582.3دلار

قیمت پلاتیندلار

971 دلار

قیمت انس نقرهدلار

17.84 دلار

 

بازار آهن در شوک افزایش قیمت‌ها

حمیدرضا رستگار با اشاره به افزایش غیرمنطقی قیمت آهن و میلگرد در بازار، اظهار داشت: زمانی که مازاد تولید هفت تا هشت میلیون تومانی را داریم و در صادرات نیز مشکلاتی به‌وجود آمده چرا باید در بازار داخلی شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم.

وی با اعلام اینکه فولادسازان معتقدند کمبود آهن اسفنجی و صادرات آن باعث شده تا قیمت تمام شده برای آنها افزایش پیدا کند.

رستگار با گلایه از اینکه زمزمه افزایش بیشتر قیمت‌ها باعث شده تا فضا برای حضور دلالان و سوداگران در بازار فراهم شود، تصریح کرد: ما به عنوان توزیع‌کننده آهن، چندین بار مشکلات بازار را به مراجع مربوطه از جمله وزارت صنعت گزارش داده‌ایم اما متأسفانه در این رابطه هنوز اقدام موثری صورت نگرفته است. بی‌سامانی بازار آهن باعث شده تا دلالان در این بازار حضور داشته و مدام به خرید محصولات و احتکار آنها اقدام کنند.

وی افزود: در حال حاضر قیمت ورق‌های پروفیل 30 درصد و قیمت آهن 25 درصد افزایش پیدا کرده است. جالب اینجاست این رشد قیمت‌ها این روزها متوقف نمی‌شود و مدام بازار شاهد قیمت‌های جدید است.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن با انتقاد از اینکه چرا در سیاست‌گذاری‌ها برای بازار فولاد حضور تشکل‌ها و اتحادیه‌ها نادیده گرفته می‌شود، گفت: ما به عنوان تشکل توزیع کننده آهن از سیاست گذاری‌ها خبر نداریم تا بتوانیم بازار را ساماندهی کنیم وقتی ما در جریان موضوعات نیستیم چرا باید در زمان گرانی پاسخگو باشیم آقایان خودشان بیایند پاسخ دهند چرا ما با وجود مازاد تولید این روزها با رشد قابل توجه قیمت فولاد مواجه هستیم.

 

شاخص بورس ۴۰۶۲ واحد رشد کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 6میلیارد و 437میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 4238میلیارد تومان در 819هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 4062واحدی در ارتفاع 476هزار و 812واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران شد و در مقابل نمادهای معاملاتی شرکت‌های گروه مپنا، مخابرات ایران و خدمات انفورماتیک با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز متعادل و مثبتی را پشت سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 1083واحد، کل (هموزن) 238واحد، قیمت (هموزن) 158واحد، آزاد شناور 4138واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به ترتیب 1120و 16467واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2542میلیون ورقه به‌ارزش 2592میلیارد تومان در 463هزار نوبت، آیفکس 88واحد رشد کرد و در ارتفاع 6143واحد قرار گرفت.

 

تغییرات اندک قیمت نفت در بازارهای جهانی

به دنبال جبران نگرانی کاهش تقاضا برای سوخت ناشی از شیوع ویروس کرونا در چین به علت انتظار برای کاهش تولید توسط کشورهای تولیدکننده نفت، قیمت این کالای اساسی امروز در بازارهای جهانی اندکی تغییر کرد.

قیمت نفت برنت با 5 سنت کاهش 57.27 دلار در هر بشکه فروخته شد. این نوع نفت هفته گذشته 5.2 درصد افزایش ارزش را ثبت کرده بود که بیشترین افزایش از سپتامبر 2019 به شمار می‌رفت.

هر بشکه نفت خام امریکا نیز با 4 سنت افزای 52.09 دلار در هر بشکه معامله شد. این نوع نفت هفته گذشته را با افزایش 3.4 درصدی به پایان برده بود.

ژاپن، چهارمین مصرف کننده نفت جهان یک کاهش رشد اقتصادی 6.3 درصدی را در سه ماهه سوم سال 2019 ثبت کرد که نشان از کاهش بیشتر در سه ماهه نخست 2020 دارد.

جفری هالری، تحلیلگر ارشد بازار در سنگاپور گفت: «نفت همچنان به شدت در برابر مازاد عرضه و رکود اقتصادی در چین  و دیگر بخش‌های آسیا ناشی از شیوع کرونا آسیب‌پذیر است.»

آژانس ‌بین‌الملل انرژی هفته گذشته اعلام کرد این ویروس، تقاضا برای نفت را در سه ماهه نخست سال 2020 نسبت به مدت مشابه سال گذشته، روزانه 435 هزار بشکه کاهش خواهد داد که نخستین کاهش سه ماهه‌ایی از بحران مالی 2009 خواهد بود.

تحلیلگران کپیتال ایکانومیست طی آخر هفته اعلام کردند بررسی کاهش اقتصادی بلندمدت ناشی از شیوع کرونا بسیار زود است و سرمایه گذاران باید در انتظار آمار تولیدات صنعتی ماه فوریه به ویژه در ماه فوریه باشند.

 

کاهش رقم عوارضی آزادراه تهران-شمال

منطقه یک آزادراه تهران-شمال امروز آماده افتتاح رسمی است و پیش‌بینی می‌شود تا 10 اسفندماه به بهره‌برداری برسد.

این پروژه در دستوری غافل‌گیرکننده که توسط رئیس‌جمهور در سخنرانی 22 بهمن صادر شد، روز 23 بهمن‌ماه برای بهره‌برداری آزمایشی زیر بار عبور ترافیک رفت.

آزادراه تهران-شمال پروژه‌ای مشارکتی است که با تأمین مالی 50 درصدی بنیاد مستضعفان و همچنین 50 درصد آورده دولت در حال ساخت است.

طبق قرارداد اولیه درآمد حاصل از عوارضی این آزادراه به بنیاد مستضعفان تعلق می‌گیرد تا در کنار نگهداری آن، بخشی از درآمد به عنوان بازگشت سرمایه‌گذاری لحاظ شود.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که رقم عوارضی منطقه یک آزادراه تهران-شمال عددی‌ بین 40 تا 50 هزار تومان است‌ اما ذکر این نکته نیز ضروری است که قیمت عوارضی آزادراه شناور است یعنی در روزهای کم‌سفر و کم‌تقاضا نرخ‌ها کمتر و در اندازه کف قیمت و در ایام پیک سفر و همچنین پایان هفته، قیمت عوارضی به نرخ سقف تعیین شده می‌رسد.‌

پیش از این پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، در نشست خبری خود اعلام کرده بود که درآمد حاصل از عوارض آزادراه تهران-شمال صرف محرومیت‌زدایی می‌شود.

پس از افتتاح آزمایشی منطقه یک آزادراه تهران-شمال نیز پرویز فتاح مجددا در توئیتر خود تأکید کرد که درآمد این آزادراه صرف محرومیت‌زدایی می‌شود.

پرویز فتاح در توئیتی نوشت: «گرچه مدت زمان احداث منطقه یک آزادراه تهران- شمال⁩ طولانی شد، اما با همت فرزندان این آب و خاک به اتمام رسید؛ خدا را شاکرم در بنیاد مستضعفان به وعده‌ای که داده بودیم عمل کردیم، بعد از تعیین مبلغ عوارض توسط دولت، انشاءالله درآمد حاصله، صرف محرومیت‌زدایی خواهد شد‌».

* کاهش 60 کیلومتری مسیر تهران-چالوس با عبور از منطقه یک آزادراه تهران-شمال

بنابراین گزارش با افتتاح منطقه یک آزادراه تهران-شمال، خودروها از بزرگراه همت در تهران (پس از تقاطع همت و آزادگان) وارد منطقه یک آزادراه شده و پس از ‌عبور از این منطقه (طول مسیر حدود 32 کیلومتر)، در سه راهی شهرستانک وارد جاده موجود کرج-چالوس می‌شوند و سپس در ادامه جاده موجود، مسیر تا مرزن‌آباد ادامه می‌یابد و پس از آن خودروها می‌توانند وارد ‌منطقه چهار آزادراه تهران-شمال ‌شوند؛ با راه‌اندازی منطقه یک آزادراه، فاصله زمانی تهران-چالوس 1.5 ساعت کاهش می‌یابد.

‌منطقه یک آزادراه تهران-شمال به طول 32 کیلومتر از بزرگراه همت در کنار دره کن شروع می‌شود و تا سه راهی شهرستانک در محور کرج-چالوس ادامه دارد؛ تکمیل منطقه یک آزادراه، موجب کاهش 60 کیلومتری مسیر موجود خواهد شد، این پروژه بزرگ، توسط 6 شرکت کاملا ایرانی تکمیل شد و به اتمام رسید.

مسیر منطقه یک آزادراه از تقاطع غیرهمسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده، سپس توسط تونل بلند تالون به طول 4850 متر این رشته‌کوه را قطع کرده و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دوآب شهرستانک قرار می‌گیرد.

به دلیل عدم تکمیل مناطق 2 و 3 این آزادراه‌، طبق تصمیم متولیان آزادراه، خودروها پس از خروج از منطقه یک، در سه راهی شهرستانک وارد جاده قدیم کرج-چالوس شده، از آن پس مسیر به موازات جاده قدیم کرج-چالوس امتداد می‌یابد‌ و پس از ورود به منطقه چهار آزادراه گه چندین سال پیش تکمیل شد، در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس-تنکابن متصل می‌شود؛ قطعه چهارم این آزادراه حدفاصل سه‌راهی دشت نظیر مرزن‌آباد تا چالوس 20کیلومتر طول دارد که دارای دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و در قسمت‌های فراز، یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود‌، این منطقه در دولت محمود احمدی‌نژاد افتتاح شد.

منطقه یک تهران-شمال با تعیین دفتر رئیس‌جمهور تا 10 اسفند افتتاح رسمی می‌شود

بنابراین گزارش خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ‌در‌باره آخرین وضعیت بهره‌برداری آزمایشی منطقه یک آزادراه تهران ـ شمال و افتتاح رسمی این منطقه آزادراه می‌گوید: ‌پیش از این اعلام کرده بودیم در نیمه اول اسفندماه منطقه یک آزادراه تهران ـ شمال بهره‌برداری رسمی می‌شود، دفتر رئیس‌جمهور باید روزی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای افتتاح تعیین کند که پیش‌بینی ما این است که تا 10 اسفندماه منطقه یک آزادراه، به صورت رسمی بهره‌برداری شود.

به گفته خادمی بهره‌برداری آزمایشی که از روز 23 اسفندماه در منطقه یک آزادراه آغاز شد موفقیت‌آمیز بود و مشکل خاصی نداشتیم.

* محدودیت تردد خودروهای سنگین در منطقه یک آزادراه تهران-شمال

وی تأکید کرد: عبور از منطقه یک آزادراه برای سواری‌ها در نظر گرفته شده است و وسائل نقلیه سنگین اجازه عبور از منطقه یک آزادراه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارند، البته اتوبوس امکان تردد از این آزادراه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد و از نظر تردد وانت‌ها هم مشکلی نداریم، اما از منظر ایمنی، تردد خودروهای سنگین در برخی جاده‌ها ممنوع است و در منطقه یک آزادراه تهران-شمال نیز‌ ممنوع اعلام شده است و این به دلیل افزایش ایمنی تردد برای مردم است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: حدود 95 درصد مسافرانی که از آزادراه تهران ـ شمال عبور می‌کنند خودروهای سبک هستند، در این راستا معمولا بابت ارتقای ایمنی بیشتر، اجازه تردد خودروهای باری سنگین از این مسیر داده نمی‌شود.

* تأکید رئیس بنیاد مستضعفان و  رئیس‌جمهور‌ بر کاهش عوارض آزادراه تهران-شمال

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه قیمت عوارضی منطقه یک آزادراه تهران ـ شمال شناور است و در ساعات مختلف و روزهای مختلف متفاوت است، افزود: محاسبه رقم عوارضی آزادراه بر اساس درآمد و هزینه و میزان سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذار سنجیده می‌شود؛ برای ساخت منطقه یک آزادراه هزینه زیادی شده است و در این مسیر اغلب تونل و پل‌های بزرگ قرار دارد و سازه‌های سنگین داریم.

وی ادامه داد: از همان ابتدا طبق قرارداد دولت 60 درصد هزینه ساخت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پذیرفته است، باز برای 40 درصد هزینه سرمایه‌گذار، رئیس‌جمهور، رئیس بنیاد مستضعفان و وزیر راه و شهرسازی دغدغه داشتند‌ که رقم عوارضی منطقه یک کمی کاهش یابد و در حال برنامه‌ریزی هستیم تا با روالی منطقی، این عدد تا اندازه‌ای کاهش یابد.

* قیمت عوارضی منطقه یک آزادراه تهران-شمال در روزهای کم‌ترافیک پایین است

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره شناور بودن قیمت عوارضی منطقه یک آزادراه تهران-شمال، توضیح داد: شناور بودن رقم عوارضی منطقه یک این گونه است که در روزهای عادی که ترافیک سنگین نداریم قیمت عوارضی یک عدد است و در روزهای پیک ترافیکی برای آنکه بتوان مدیریت ترافیکی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام دهیم و مردم قدرت انتخاب زمان سفر داشته باشند، رقمی بالاتر خواهد بود‌.

برای ساخت منطقه یک آزادراه تهران-شمال  به طول 32 کیلومتر که موجب کاهش 1.5 ساعته تهران-چالوس می‌شود، ‌حدود 3500 میلیارد تومان هزینه شده است اما ارزش روز پروژه بیش از 10 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

 

اقتصاد ژاپن در آستانه رکود قرار گرفت

کارشناسان بر این باورند که طولانی شدن موضوع شیوع ویروس کرونا که در حال آسیب زدن به صنعت گردشگری ژاپن است در صورتی که در آینده نزدیک حل و فصل نشود می‌تواند تاثیرات منفی گسترده‌ای را در اقتصاد ژاپن داشته باشد.

اقتصاد این کشور آسیایی در سه ماهه منتهی به دسامبر سال گذشته بیشترین کاهش رشد را در 6 سال گذشته تجربه کرد که دلیل اصلی آن اجرای سیاست جدید افزایش مالیات و در نتیجه کاهش خرید مصرف کنندگان و شرکت‌ها در این کشور بوده است.

ادامه این روند در کنار تاثیرات منفی شیوع ویروس کرونا در چین خطر رکود در اقتصاد ژاپن را به میزان قابل توجهی بالا برده است.

تارو سایدو، مدیر تحقیقات مؤسسه NLI، می‌گوید: احتمال اینکه اقتصاد ژاپن در سه ماهه نخست سال جاری نیز شاهد رشد منفی باشد زیاد است.

شیوع ویروس کرونا بیش از هر چیز به صنعت گردشگری و صادرات آسیب خواهد زد اما می‌تواند به مصرف داخلی ژاپن نیز خسارت وارد کند.

وی معتقد است اگر موضوع شیوع ویروس کرونا تا زمان برگزاری بازی‌های المپیک توکیو جمع و جور نشود خسارت وارد شده به اقتصاد ژاپن بسیار بزرگ خواهد بود.

اقتصاد ژاپن در سه ماهه پایانی سال 2019 رشد منفی 6.3 درصدی را تجربه کرده که بسیار بیشتر از متوسط  منفی 3.7 درصدی پیش‌بینی شده در بازار بوده است.

در واقع ژاپن در سه ماهه گذشته نخستین رشد منفی اقتصادی در حدود یک سال و نیم گذشته را تجربه کرده است.

رشد منفی 6.3 درصدی اقتصاد ژاپن بیشترین افت اقتصادی این کشور از سه ماهه دوم سال 2014 تاکنون به شمار می‌رود.

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات