۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۶۴۰۱۸۲
گفت وگوی اختصاصی رسا با علما و شخصیت های حوزوی در آستانه انتخابات؛

بخش دوم | چرا می آییم؛ چه کسی را انتخاب می کنیم+صوت

بخش دوم | چرا می آییم؛ چه کسی را انتخاب می کنیم+صوت
علما و شخصیت های حوزوی در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی در جملاتی کوتاه به تبیین چرایی لزوم حضور در پای صندوق های رأی و همچنین معیارهای گزینش اصلح پرداخته اند.

در کمتر از سه روز باقی مانده تا انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری و با توجه به اهمیت حضور در این عرصه حیاتی و مهم و همچنین لزوم توجه به شاخصه های نمایندگان برای قرار گرفتن در این عرصه خطیر، خبرنگاران سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا در گفت وگوهای کوتاه با علما، شخصیت های برجسته و اساتید حوزه علمیه قم به دنبال جواب برای این دو سؤال هستند "چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟" و "چه کسی را انتخاب کنیم؟"

قسمت دوم پاسخ های علما و اساتید حوزه که در چند بخش آماده شده، تقدیم خوانندگان خبرگزاری رسا می شود:

بخش دوم | چرا می آییم؛ چه کسی را انتخاب می کنیم+صوت

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی خراسانی عضو مجلس خبرگان رهبری:

حضور در پای صندوق رأی دلائل متعددی می تواند داشته باشد، ولی به نظر من شاید مهم ترین دلیل اجابت دعوت رهبر معظم انقلاب است و ما رأی مان را به کسانی خواهیم داد که به تشخیص خودمان مؤمن تر، متعهدتر، انقلابی تر، شجاع تر و نسبت به ملت خدوم تر باشند.

تعداد بازدید : 2

بخش دوم | چرا می آییم؛ چه کسی را انتخاب می کنیم+صوت

آیت الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

این را از ذائقه دشمن فهمیده ایم که محکم ترین مشت به دهان دشمن، تجمع مردم برای انتخابات است و لذا چون می دانیم این مسأله دشمن را عقب می راند، باید رأی بدهیم و دیگر این که تراز شخص انقلابی کسی است که انقلاب و دین را بشناسد مثل شخصیت های بزرگی که در طول تاریخ داشته ایم که از جمله آنها چمران ها، مفتح ها و بهشتی ها است که هم دین را شناخته اند و هم انقلاب را شناخته اند.

تعداد بازدید : 5

بخش دوم | چرا می آییم؛ چه کسی را انتخاب می کنیم+صوت

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد:

انتخابات همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند هم حق است و هم تکلیف است؛ یعنی حقی است که قانون اساسی برای آحاد جامعه قرار داده است و کسی نباید با محروم کردن خود از این حق به خود جفا کند و یک تکلیف اجتماعی هم هست تا جامعه سامان پیدا کرده و تشکیلات قوی برای نظام به وجود آمده و حرکت نظام به سمت ترقی و تکامل باشد و این که به چه کسی باید رأی داد طبعا باید به افرادی رأی بدهیم که بتوانند این تشکیلات قوی را ایجاد کنند و به فکر خودشان و احزاب و گروه های خودشان نباشند و عرصه ای برای خدمت به مردم و تقویت دین و دنیای مردم فراهم کنند.

تعداد بازدید : 4

بخش دوم | چرا می آییم؛ چه کسی را انتخاب می کنیم+صوت

آیت الله محمود عبداللهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

انتخابات مظهر و تبلور مردم سالاری است و هرچه این حضور چشم گیرتر و فعالانه تر باشد موجب تقویت نظام می شود و از جهت دیگر می دانیم سرنوشت جامعه را مجلس تعیین می کند و حل مشکلات اقتصادی سیاسی و فرهنگی بستگی به قانون گذاری درست مجلس است و این مجلس است که می تواند مدیران کارآمد و انقلابی و مؤمن انتخاب کند. معیار ها نیز با همین بحث روشن می شود که باید کسانی در مجلس شرکت کنند که انقلابی به معنای واقعی باشند و این هشدار رهبری که مجلس و نماینده انقلابی می خواهیم باید جدی بگیریم که معیار های آن ایمان، عدالت خواهی، دغدغه مردم داشتن، کارآمد بودن و ملتزم بودن به ارزش های اسلامی است.

تعداد بازدید : 3

بخش دوم | چرا می آییم؛ چه کسی را انتخاب می کنیم+صوت

حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی استاد درس خارج حوزه و سخنگوی حوزه های علمیه:

شرکت در انتخابات به خصوص در این دوره رأی آری به نظام مقدس جمهوری اسلامی و مقابله با دسیسه های دشمنان اسلام، دشمنان نظام و دشمنان ایران اسلامی است و یقینا بعد از این اغتشاشات دشمن چشم به این انتخابات دوخته و چنانچه حضور حداکثری در انتخابات صورت بگیرد یقینا روز دوم اسفندماه تبدیل به روزی می شود که «الیوم یأس الذین کفروا من دینکم» و وظیفه دوم این است که وقتی در انتخابات حضور پیدا کرد ایم به دستور قرآن باید به افراد اهلیت دار روی بیاوریم و اگر فردی اهلیت ندارد نمی تواند نماینده خوبی برای ما باشد.

تعداد بازدید : 5

بخش دوم | چرا می آییم؛ چه کسی را انتخاب می کنیم+صوت

آیت الله محمدرضا ناصری نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد:

شرکت کردن در انتخابات یک تکلیف شرعی و هم یک حقوق شهروندی است و انسانی که می خواهد در این کشور زندگی کند باید در انتخاب مسؤولانی که می خواهند به او خدمت بکنند نیز سهیم باشد و به عنوان یک وظیفه شرعی و یک احساس مسؤولیت در این انتخابات شرکت کند و در ارتباط با شخص هم، یک نماینده باید انسانی متخصص، انقلابی و دانا باشد و در ارتباط با کارها دقیق باشد، مدیریت داشته باشد و اهل فکر و مطالعه و قانون نگر باشد.

تعداد بازدید : 2

بخش دوم | چرا می آییم؛ چه کسی را انتخاب می کنیم+صوت

آیت الله سید عنایت الله دریاباری استاد درس خارج حوزه علمیه قم:

حضور در انتخابات برای هر مرد و زن مسلمانی و هرکسی که مملکت را دوست دارد واجب است و همه باید در این انتخابات شرکت کنند چون مصلحت و ترقی مملکت بستگی به اتحاد دارد و انتخابات نماد وحدت ملت است.

نماینده شایسته کسی است که از اول در کارش اعتقاد اسلامی داشته باشد، ولایت فقیه را مخصوصا اعتقاد داشته باشد و آن را عمل نشان بدهد و دیگر این که در کارهای خود رضای الهی را در نظر داشته باشد.

تعداد بازدید : 3

بخش دوم | چرا می آییم؛ چه کسی را انتخاب می کنیم+صوت

حجت الاسلام والمسلمین مهدی طائب استاد درس خارج حوزه علمیه قم:

انتخابات یعنی تعیین افرادی که برنامه تمشیت امور کشور را بررسی و به تصویب می رسانند و یک خانواده بزرگ هستند و اگر در انتخابات شرکت نکنیم افراد دیگری برای ما تصمیم می گیرند که در این صورت اگر اشتباه باشد حق اعتراضی برای ما باقی نمی ماند؛ بنابراین عقل و منطق و شرع حاکم بر لزوم مشارکت در انتخابات است. از آن طرف باید به کسی رأی بدهیم که شاخص های مطرح شده در کلام رهبر معظم انقلاب را داشته باشند که از جمله آنها عقلانیت مناسب، جرأت اقدام، اخلاص در عمل، دوری از منافع شخصی و دنیایی و فکر کردن برای مردم و منافع آنها است.

تعداد بازدید : 2

بخش دوم | چرا می آییم؛ چه کسی را انتخاب می کنیم+صوت

آیت الله سید رحیم توکل عضو مجلس خبرگان رهبری:

وقتی مردم سر صحنه بیایند عزت انقلاب را می رساند که انقلاب مردمی است و مردم پای انقلاب ایستاده اند و وقتی رهبر معظم انقلاب فرمانی می دهند همه پای کار هستند و دشمن اگر این عزت را ببیند ناچار می شود که در برابر ما زانو بزنند ولی اگر مردم در صحنه نباشند، دشمن برای ما برنامه های مختلفی طراحی می کند.

کسی را انتخاب کنیم که اولا متدین باشد و بداند هر صندلی که در مجلس به نمایندگان می دهند با خون شهدا به دست آمده و این عزت آسان به دست نیامده است و شجاع باشد و اگر می خواهد حرفی بزند محکم باشد و مثل برخی نباشد که شب امضا بدهند و فردا آن را پس بگیرد.

تعداد بازدید : 4

بخش دوم | چرا می آییم؛ چه کسی را انتخاب می کنیم+صوت

حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی خراسانی استاد درس خارج حوزه علمیه قم:

انسان موجودی عاقل است که باید از عقل و فکر خود استفاده کند و از طرف دیگر انسان موجودی انتخاب گر است که یکی از مظاهر آن انتخابات است چه برای مجلس شورای اسلامی و چه برای مجلس خبرگان رهبری و انسان نباید نسبت به سرنوشت خود بی تفاوت باشد و از نظر سیاسی و بین المللی هم اهمیت انتخابات بر کسی پوشیده نیست و مهمترین ویژگی یک نماینده آن است که از بین دیگران اصلح باشد.

تعداد بازدید : 5

بخش دوم | چرا می آییم؛ چه کسی را انتخاب می کنیم+صوت

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی اردهالی دبیر تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم:

ما در انتخابات شرکت می کنیم برای این که توسط یک مجلس خوب، انقلابی و کارشناس می توان به پیشبرد بهتر اهداف انقلاب نزدیک شد و امروز از اهداف دشمن این است که اقتصاد ایران به عنوان یک الگوی موفق اقتصادی در دنیا شناخته نشود بنابراین امروزه نیازمند مجلس قدرتمندی هستیم زیرا این نهاد حتی بر دولت نیز ناظر است و برای تحقق این هدف رآی می دهیم و افرادی را انتخاب می کنیم که مدیر، مدبر، دلسوز، شجاع، انقلابی، دشمن ستیز و حامی پابرهنه ها باشد.

تعداد بازدید : 3

بخش دوم | چرا می آییم؛ چه کسی را انتخاب می کنیم+صوت

آیت الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی استاد درس خارج حوزه علمیه قم:

خداوند متعال در انسان نیروی  انتخاب گری را قرار داده که همیشه احسن را انتخاب کند و هنگام خطاب به انسان در قرآن کریم می گوید «انتخاب احسن داشته باشید» و انتخاب احسن، به معنای انتخاب مصالح و پیشرفت اولی است؛ از سوی دیگر عقل عملی نیز می گوید باید احسن را انتخاب کرد که امیدواریم خداوند این توفیق را دهد که در تمامی موارد به ویژه در انتخابات به احسن توجه داشته باشیم و بی تفاوت نباشیم.

تعداد بازدید : 3

/1330/ج

تهیه و تنظیم: داود جعفری و مصطفی رستمی

بخش نخست گفت وگوی خبرنگاران رسا با علمای حوزه درباره انتخابات

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلبه ای از قم
Iran, Islamic Republic of
۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴
انتخاب فرازهای مهم کلمات و نظرات اعاظم و علمای والامقام درباره انتخابات اخیر اقدامی هوشمندانه و خلاقانه از سوی طلاب خبرنگار خبرگزاری رسا بوده و موجبات آشنایی افراد با حال و هوای علما در موضوع مهم روز می شود. این بنده حقیر به عنوان طلبه کوچک حوزوی این کار قشنگتان را می ستایم و تقدیر می کنم.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۸
کاش فرمایشات مراجع رو هم می گذاشتید
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
آیت الله سیدان : همه مردم این وظیفه را دارند که در انتخابات پیش رو شرکت کنند تا در مسیر دین و دیانت، اسلام و حفظ نظام حرکت کرده و در جهت یاری رساندن در اساس مسائل کشورمان کوشا باشند.
روحانیت و طلاب حوزه‌های علمیه نیز علاوه بر وظیفه عمومی که مثل مردم برای شرکت در انتخابات دارند، باید در کنار مردم و مشوق آن‌ها برای حفظ اسلام و نظام باشند تا در محضر پروردگار مأجور باشند.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
یام امام خمینی درباره لزوم مشاركت مردم در انتخابات
امام خمینی فرمودند:همه ملت بی‌استثنا به پای صندوقها بروند. بی عنایتی نکنند به یک‌ مطلبی که کشور آنها به آن احتیاج دارد. سرنوشت ملت و اسلام به او بسته است. همچو نباشد که اگر یک کسی مثلاً میل داشت رئیس جمهور بشود و حالا احتمال می‌دهد که نشود، کنار برود. یا اشخاصی که با او رفیق هستند کنار بروند و رأی ندهند.
بهتر این است که آنهایی که می‌دانند که نمی‌شوند، آنها متصل بشوند به بعض آنهایی که می‌دانند می‌برند. تا اینکه ان شاء الله یک رأی کافی تحقق پیدا کند و ما سرشکسته نشویم به اینکه ملت اعتنایی به این مسائل ندارد. اعتنایی به سرنوشت خودش و سرنوشت اسلام ندارد. همه با هم به پای صندوق بروید.
0
0