۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۵
کد خبر: ۶۴۰۳۹۷

آشنایی با کاندیداهای مورد حمایت جامعه مدرسین در انتخابات خبرگان تهران

آشنایی با کاندیداهای مورد حمایت جامعه مدرسین در انتخابات خبرگان تهران
حجج الاسلام و المسلمین عباسعلی اختری،علی مومن پور و غلامرضا مصباحی مقدم کاندیداهای مورد حمایت جامعه مدرسین در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در تهران شناخته شده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه مشترکی، حجج الاسلام و المسلمین عباسعلی اختری، علی مومن پور و غلامرضا مصباحی مقدم نامزدهای خود را جهت تصدی نمایندگی مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری معرفی کردند.

در ادامه با زندگینامه و سوابق شخصیت های مذکور بیشتر آشنا می شویم:

زندگینامه حضرت حجه الاسلام والمسلمین علی مومن

تولد و دوران‌ كودكي‌:
حضرت حجت الاسلام والمسلمین علی مؤمن‌ در سال‌ 1332 در قم‌ و در خانواده‌اي‌ مذهبي‌ به‌ دنيا آمد. پدرش‌ كشاورز بود و برادرش‌ ـ حضرت‌ آيت الله‌ محمد مؤمن‌ ـ از استادان‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ بود.


دوران‌ تحصيل‌، استادان‌ و دوستان‌:
حجت الاسلام‌ والمسلمين‌ علي‌ مؤمن‌ با به‌ پايان‌ رساندن‌ دوره دبستان‌ در خرداد ماه‌ 1345، به‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ وارد شد. او جامع‌ المقدمات‌ را نزد حجة‌الاسلام‌ والمسلمين‌ طباطبايي‌ خواند. سيوطي‌ را نزد حجة‌الاسلام‌المسلمين‌ شايسته‌ گلپايگاني‌، مغني‌ را نزد آقاي‌ طالقاني‌، معالم‌ را نزد آية‌الله‌ مقتدايي‌ و مختصرالمعاني‌ را نزد آيت الله‌ تهراني‌ فرا گرفت‌. منطق‌ را نزد حجة‌الاسلام‌ والمسلمين‌ امينيان‌، شرح‌ لمعه‌ را نزد حضرات‌ آيات‌ تهراني‌، شب‌ زنده‌دار، صلواتي‌، تقوي‌ اشتهاردي‌، فاضلي‌ اشتهاردي‌ و... آموخت‌. براي‌ آموختن‌ رسائل‌ به‌ نزد آية‌الله‌ طاهري‌ و برادرش‌ ـ آية‌الله‌ مؤمن‌ ـ رفت‌. ضمن‌ اينكه‌ بخشهايي‌ از مكاسب‌ و كفايه‌ را نزد برادر خود مي‌آموخت‌ به‌ درس‌ مكاسب‌ آية‌الله‌ ستوده‌ و درس‌ كفايه‌ آية‌الله‌ سلطاني‌ طباطبايي‌ نيز مي‌رفت‌.

با پايان‌ يافتن‌ دورة‌ سطح‌ به‌ درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ حضرات‌ آيات‌ عظام‌ شيخ‌ كاظم‌ تبريزي‌، شيخ‌ مرتضي‌ حائري‌، سيد محمدرضا گلپايگاني‌، حسينعلي‌ منتظري‌، وحيد خراساني‌ و محمد مؤمن‌ و... رفت‌ و از دروس‌ ايشان‌ بهره‌هاي‌ بسيار اندوخت‌. او بخشي‌ از اسفار را نزد آية‌الله‌ اميني‌ آموخت‌ و شرح‌ تجريد را نزد آية‌الله‌ حسيني‌ كاشاني‌ فرا گرفت‌. از دوستان‌ و هم‌ مباحثه‌هاي‌ او مي‌توان‌ حجج‌ اسلام‌ رجبي‌، شب‌زنده‌دار و عندليب‌ را نام‌ برد.

فعاليتهاي‌ علمي‌ و فرهنگي‌ و سياسي‌:
حجة‌الاسلام‌والمسلمين‌ علي‌ مؤمن‌ از نخستين‌ سالهاي‌ تحصيل‌ به‌ امر تدريس‌ همت‌ گماشت‌ و تا به‌ امروز بيشتر كتب‌ دوره‌ سطح‌ را تدريس‌ كرده‌ و از اين‌ رهگذر، شاگرداني‌ را به‌ عالم‌ اسلام‌ تقديم‌ داشته‌ است‌.

او به‌ همراه‌ برخي‌ از استادان‌ حوزه‌، به‌ امر بررسي‌ و تدوين‌ ميراث‌ فقهي‌ همت‌ گماشته‌ و در اين‌ زمينه‌، تحقيقات‌ بسياري‌ را به‌ انجام‌ رسانده‌ است‌. حجة‌الاسلام‌والمسلمين‌ علي‌ مؤمن‌ از اعضاي‌ جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ است‌ و در آن‌ مركز مقدس‌، فعاليتهاي‌ بسياري‌ را به‌ منصه‌ ظهور نهاده‌ است.

 

زندگینامه حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی اختری

حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی اختری در ۱۳۱۸ش در شهرستان سمنان و در خانواده ای روحانی به دنیا آمد. او تحصیلات خود را تا اخذ دیپلم در زادگاه خود ادامه داد و تحصیلات حوزوی را هم در حوزه علمیه مشهد آغاز کرد و بیست سال در آن حوزه به تحصیل و تدریس پرداخت.

وی سپس به حوزه علمیه قم رفت و در درس های خارج فقه و اصول مراجع قم شرکت کرد و در آن حوزه از محضر آیات غضنفری، سبزواری، فشارکی، مؤمن قمی و محمدعلی گرامی سود برد. سپس دوباره به مشهد رفت و در درس خارج فقه و اصول آیات عظام: میلانی، وحید و فلسفی حاضر شد.

وی پس از مدتی به تهران رفت و از مدرسه ی دارالفنون مدرک مدرسی دریافت کرد. با آغاز نهضت حضرت امام در خرداد ۱۳۴۲ به نهضت مزبور پیوست و در جریان اعزام روحانیون به خدمت سربازی، همراه آیت الله هاشمی رفسنجانی دستگیر و به خدمت سربازی اعزام شد.

او در سال ۱۳۵۴، با ایراد سخنرانی های افشاگرانه در تهران، به مبارزات خود ادامه داد و به خاطر این سخنرانی ها، دستگیر و تحت شکنجه و آزار و اذیت ساواک قرار گرفت. پس از آزادی از زندان مبارزات خود را ادامه داد تا اینکه مجدداً در رمضان ۱۳۵۷ش دستگیر شد و به زندان افتاد، ولی در آستانه ی پیروزی انقلاب اسلامی، و در اثر شتاب گرفتن انقلاب، از زندان آزاد شد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ابتدا به سمت ریاست کمیته انقلاب اسلامی شهرستان شیروان منصوب شد. سپس در سال ۱۳۵۹ عهده دار مدرسه ی عالی کانون اسلامی اراک شد و با حرکت های انحرافی که در آنجا ایجاد شده بود به مبارزه پرداخت. او در ۱۳۶۰، طی حکمی از طرف حضرت امام(ره)، به امامت جمعه شهرستان سمنان منصوب شد.

به دنبال شهادت عبدالمجید دیالمه نماینده مشهد در اولین دوره  مجلس شورای اسلامی، در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی، با اصرار شهید بزرگوار حجت الاسلام والمسلمین هاشمی نژاد، کاندیدای نمایندگی مجلس شد و توانست با آرای قابل توجهی به مجلس شورای اسلامی راه یابد. در مجلس، در کمیسیون اقتصادی و دارایی فعالیت کرد و مدتی هم نایب رئیس کمیسیون فوق بود.

پس از پایان کار مجلس اول، به قضاوت در یکی از شعب دیوان عالی کشور پرداخت. سپس از طرف امام به عنوان نماینده ی امام در استان سمنان و امام جمعه ی سمنان منصوب شد. او هم زمان با فعالیت های سیاسی به تدریس در دانشگاه های شهید بهشتی تهران و نیز دانشگاه تهران و دیگر فعالیت های علمی ـ آموزشی پرداخت.

در ۱۳۷۹ ش به عضویت شورای سیاست گذاری ائمه ی جمعه ی سراسر کشور درآمد. در ۱۳۸۰ از امامت جمعه ی سمنان استعفا داد و به امامت جمعه ی شهر ری منصوب شد. در انتخابات ششمین دوره ی مجلس شورای اسلامی، کاندیدای نمایندگی از حوزه ی انتخابیه ی تهران بزرگ بود که توانست به مجلس شورای اسلامی راه یابد.

سمت های دیگر وی، نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های سمنان و نمایندگی ولی فقیه و بنیاد مسکن بود. از آثار او می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱ـ آشنایی با قرآن

۲ـ امام و احیای ارزش های انقلاب اسلامی

۳ـ تولی ’ و تبری ’،

۴ـ درخشش علی در قرآن، ۵ ـ نقش انتظار در سیر تاریخ،

۶ـ نظری به آیین جهاد در قرآن، ۷ـ جوان بر سر دوراهی،

۸ـ مدیریت فرهنگ کار ۹ـ سیمای کارگزاران از دیدگاه اسلام و…

 

زندگینامه حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم در سال ۱۳۳۰ در مشهد مقدس و در خانوده‌ای مذهبی متولد شد. وی همزمان با اوج گرفتن انقلاب اسلامی به طور گسترده در راهپیمایی‌های مردمی علیه رژیم منحوس پهلوی حضور یافت. در خصوص دیگر مبارزات وی در آن دوران می توان به حضور در درگیری های طلاب با ساواک و نیروهای گارد شاهنشاهی در ۱۹ دیماه سال ۵۶ در مدرسه فیضیه قم اشاره کرد. همین فعالیت های انقلابی موجب شد تا دو بار به دستگاه اطلاعاتی رژیم پهلوی (ساواک) احضار شود که یکبار آن در شهر قم بوده و بار دوم در گچساران احضار شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم با شروع جنگ تحمیلی به جبهه های جنگ حق علیه باطل شتافت و به مدت ۶ ماه در کنار سایر رزمندگان کشورمان به مقابله با دشمن متجاوز بعثی پرداخت. با این حال، فعالیت های انقلابی، وی را از تحصیل در مدارج بالای علمی بازنداشت. این روحانی انقلابی در سال ۱۳۶۲ در رشته اقتصاد کارشناسی ارشد گرفته و سه سال بعد به عضویت شورای عالی آموزش و پرورش درآمد که این عضویت تاکنون ادامه دارد. ریاست مرکز تحقیقات اسلامی سپاه پاسداران و همچنین ریاست گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در قم را می توان از دیگر فعالیت های علمی حجت الاسلام مصباحی مقدم در دهه۶۰ ذکر کرد.

از جمله فعالیت های علمی – تحقیقاتی حجت الاسلام مصباحی مقدم دردهه ۷۰ می توان به مواردی چون ریاست دانشکده الهیات دانشگاه تهران در سال های ۷۵ تا ۷۷، معاونت پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع)، عضویت در هیات امنای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی طی دو دوره چهارساله و ریاست بر گروه اقتصاد شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی دانشگاه ها از سال ۷۵ اشاره کرد که تاکنون ادامه دارد.

علاوه بر این ها حجت الاسلام مصباحی مقدم فعالیت های تحقیقاتی پژوهشی بسیاری را پیگیری کرده است که برخی از آنها برای اولین بار توسط ایشان کلید خورده است. در این زمینه مواردی چون تالیف ۹ کتاب تحقیقی تخصصی در خصوص اقتصاد اسلامی، ارائه بیش از سی مقاله آموزشی تحقیقاتی در مجلات معتبر کشور و یا در کنفرانس های خارجی، راه اندازی دو دوره فقه الاقتصاد در دانشگاه امام صادق(ع) و راهنمایی حدود سی رساله دکتری، بیش از پنجاه پایان نامه کارشناسی ارشد و تدریس در دانشگاه امام صادق(ع) با رتبه دانشیاری را می توان نام برد.

گفتنی است وی در سال ۱۳۷۸ به عضویت در شورای مرکزی تشکل انقلابی و باسابقه جامعه روحانیت مبارز درآمد./1325/

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات