۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۲
کد خبر: ۶۴۰۴۱۸
آیت الله کعبی:

شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح جهاد واقعی است| نیروی انقلابی را انتخاب کنیم

شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح جهاد واقعی است| نیروی انقلابی را انتخاب کنیم
عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری ضمن تشریح مبانی اربعه جهاد در فقه اسلامی تأکید کرد که شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح مصداق واقعی جهاد در راه خدا است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری  در نشست بصیرتی تحلیل انتخابات مجلس دوازدهم که با حضور اساتید خواهر بسیجی جامعه الزهرا(س) و حوزه علمیه خواهران» در مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم برگزار شد، عنوان کرد: ملت ایران بعد از تشییع باشکوه پیکر مطهر شهید حاج قاسم سلیمانی و همچنین راهپیمایی 22 بهمن، آماده خلق حماسه دیگری در روز دوم اسفند خواهد بود.

وی با بیان این که همه مردم به ویژه خواهران برای آماده سازی ظهور امام زمان(عج) باید کار فاطمی و زینبی بکنند، گفت: همه می‌ دانیم حضرت فاطمه(س) رسانه ولایت بود و به مثابه یک زن قوی و بیان گر اسلام ناب محمدی بود و همچنین اگر حضرت زینب کبری(س) نبود کربلا در کربلا فراموش می‌ شد.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: امروز زنان ما می‌ توانند در میدان تبیین، گفتمان سازی و مطالبه گری جهت تربیت نیروهای مؤمن و انقلابی و حاضر در صحنه و دانا و توانا تفکر بسیجی را در حوزه های علمیه زنده کنند.

وی در ادامه با اشاره به کلام رهبر معظم انقلاب در ارتباط با انتخابات عنوان کرد: رهبری عزیز درباره این انتخابات و ظاهرا هر انتخاباتی یک مفهوم جدیدی را به کار بردند که در این 30 سال اداره نظام توسط ایشان و در دوران امام راحل سابقه نداشت و آن هم این بود که انتخابات یک جهاد عمومی محسوب می‌ شود.

آیت الله کعبی با اشاره به این که سخنان رهبری صرفا برای تشویق حداکثری مردم و حماسه سازی آنها نیست، ابراز داشت: برخی ممکن است گمان کنند شرکت در این انتخابات به منزله جهاد است در حالی که رهبری فرمودند این انتخابات خودش یک جهاد عمومی است نه این که به منزله جهاد باشد؛ به نظر من منظور رهبری این است که انتخابات یک جهاد نرم برای ملت ایران محسوب می‌ شود.

وی بیان داشت: ما سه نوع جهاد شامل جهاد سخت یا نظامی، جهاد نیمه سخت و جهاد نرم به معنای تولید قدرت نرم در برابر جنگ نرم دشمن داریم؛ جهاد در سخن شهید ثانی به معنای «بذل وسع و توان برای اعتلای کلمة الله است» و در آن لزوما بحث قتال و جنگ با کفار و مشرکان مطرح نشده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: جهاد در معنای لغوی به معنای زحمت کشیدن چه در راه حق و چه در راه باطل است ولی معنای اصطلاحی جهاد یک حقیقت شرعیه است که اسلام به وجود آورد که هم در دوران مکه و هم در دوران مدینه صورت گرفت.

وی با بیان این که جهاد در دوران مدینه به معنای نظامی گری و قتال فی سبیل الله است، یادآور شد: جهاد در مکه، جهاد مقاومت و تلاش برای تعالی اسلام است و جهاد در فرهنگ قرآن و روایات صرفا به معنای رزمندگی با سلاح نیست بلکه به معنای حضور در صحنه جهت تقویت اسلام و امت اسلامی و مبارزه با دشمنان اسلام تحت هدایت رهبری و ولایت است که حداقل چهار رکن دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: عنصر اول در جهاد، تولید قدرت برای اسلام و استراتژی تبدیل ضعف به قدرت است که در روایات زیادی داریم خداوند متعال از انسان ضعیف متنفر است، بنابراین قدرت داشتن لازم است ولی مهم جهت گیری آن است به همین جهت ضعف علمی، ضعف فرهنگی، ضعف اقتصادی، ضعف اجتماعی باید تبدیل به توانمندی علمی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی شود.

وی یادآور شد: در منطق جهاد در اسلام، سستی و تنبلی و ضعف در اراده حرام است و اسلام همواره تشویق می‌ کند که انسان های مصمم با اراده بالا داشته باشیم که همیشه در صحنه حاضر شده و پیشتاز باشند و در جهت تولید قدرت باید همه توان خود را اعم از فکری، جسمی، زمان، وقت برنامه روحی و عقلی به کار بگیریم.

آیت الله کعبی با تأکید بر این که عنصر دوم جهاد «فی سبیل الله» بودن است، گفت: قربة الی الله به معنای هدف نهایی است ولی فی سبیل الله راهی است که ما را به آن هدف می‌ رساند، از این رو جهاد موجب رفع مانع تکامل به سوی خدا می‌ شود و هر کاری که باعث می‌ شود جامعه نفع ببرد چه در بحث امنیت، چه معیشت، چه عمران و آبادی و چه هدایت جامعه را شامل می‌ شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: فی سبیل الله به معنای تحول بنیادی در جامعه و ایجاد تغییرات اساسی در جهت تولید قدرت برای اسلام است؛ عنصر سوم جهاد، تضعیف دشمن یا از بین بردن دشمن است چراکه در جهاد حتما باید دشمنی باشد که ما به دنبال مقابله، تضعیف و سرکوب او هستیم، بنابراین هرکس به دنبال امور خیریه و عام المنفعه باشد و جزو عابدین هم باشد ولی کاری به دشمن نداشته باشد بی شک نه تنها از جهاد کنندگان نیست بلکه مانع مسیر جهاد در راه خدا است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: امروز بی شک دشمن همه فضیلت ها و ارزش ها، آمریکا و صهیونیستم است که برای اسلام زدایی، اسلام هراسی و ایران هراسی تلاش می‌ کنند و همه بدبختی های مربوط به امت اسلامی ناشی از آمریکا است به همین جهت امام راحل فرمودند آمریکا طاغوت اکبر و شیطان بزرگ است.

وی با بیان این که رونق تولید به معنای جهاد اقتصادی است، گفت: دلیل این مسأله آن است که دشمن به دنبال تحریم اقتصادی ما است و از آن طرف وقتی ما به دنبال رونق تولید در جهت تضعیف دشمن باشیم قطعا مجاهد خواهیم بود یا اگر دشمن بخواهد ایجاد ضعف و نا امیدی کند، ایجاد امید و نشاط و حرکت و کم کردن فاصله بین دولت و ملت یک جهاد فی سبیل الله است.

آیت الله کعبی افزود: عنصر و رکن چهارم جهاد، قرار داشتن تحت امر رهبری امام معصوم و ولی فقیه جامع الشرایط است، به همین جهت شهید سلیمانی در وصیت نامه خود فرمودند که خیمه ولایت فقیه خیمه رسول الله و خیمه امام حسین(ع) و روح اسلام ناب محمدی است؛ اسلام بدون ولایت جسم بدون روح است.

وی در ادامه با بیان این که در انتخابات دوم اسفندماه هر چهار رکن جهاد وجود دارد، عنوان کرد: اولا این انتخابات موجب تولید قدرت می‌ شود و هم امنیت را تقویت می‌ کند و هم جلوی اغتشاشات و فتنه ها را می‌ گیرد و یک مجلس قوی هم بستر ساز موجب شکل گیری دولت قوی می‌ شود که دولت قوی هم به معنای اقتصاد و فرهنگ و سیاست قوی است.

آیت الله کعبی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: عنصر دوم انتخابات همچون جهاد، فی سبیل الله بودن است به همین جهت وظیفه داریم اصلح را انتخاب کنیم و با هرگرایش و سلیقه باید کسی را انتخاب کنیم که در سایه انتخاب او، کشور و نظام و مردم قوی شده و دشمن تودهنی بخورد.

وی یادآور شد: عنصر دیگر شرکت در انتخابات مبارزه و تضعیف دشمن و همچنین تحت فرمان رهبری است و ما راحت می‌ توانیم با خوب رأی دادن و تبیین و گفتمان سازی و مطالبه گری انقلابی یک مجاهد فی سبیل الله باشیم و انتخابات یک امر مقدس می‌ شود.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که انتخابات یک جهاد عمومی است، گفت: منظور از جهاد عمومی این است که هم مردم و هم کسانی که به عنوان هیأت اجرایی، هیأت نظارت بر انتخابات یا شورای نگهبان جلوی نفوذ در حاکمیت را از این طریق می‌ گیرند و مرزبانی می‌ کنند که دشمن به این مملکت ضربه وارد نکنند، مجاهد فی سبیل الله هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: انتخابات برای تشکیل مجلس و دولت قوی طریقیت دارد و هم خودش موضوعیت دارد، چراکه موجب قدرت نظام می‌ شود، اما باید توجه داشته باشیم شرکت در انتخابات همه انجام تکلیف نیست بلکه باید به فکر انجام وظیفه یعنی انتخاب اصلح با نگاه ملی و حاکمیتی و اسلامی و ارزشی نه حزبی و گروهی و قبیله ای و صنفی باشیم.

آیت الله کعبی عنوان کرد: منظور این که امام راحل فرمودند ما مأمور به انجام تکلیف هستیم نه نتیجه، این نیست که به نتیجه نگاه نکتیم بلکه باید به وظیفه خود عمل کنیم و همه همت و تلاش خود را به کار بگیریم هرچند این مسأهل موجب ضربه های ظاهری به ما بشود یا در این راه کشته شویم.

وی ضمن ابراز خرسندی از شکل گیری ائتلاف بزرگ نیروهای انقلاب در تهران و قم گفت: این ائتلاف در قم شکل گرفته است، این راه هم بدانید که بگوییم حتما یک کاندیدا در استان قم باید قمی باشد با نگاه جهادی در انتخابات سازگاری ندارد چون انتخابات یک کار ملی و جهادی است و همانطور که گفتیم که نباید نگاه صنفی و قومی داشته باشیم.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: همچنین در ارتباط با انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری باید بگوییم که خوشحالیم آیت الله محمد یزدی از قم و همچنین آیت الله مصباح یزدی که اصلا تمایلی به شرکت نداشتند از استان خراسان رضوی در این انتخابات شرکت کرده اند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب نبودن این دو نفر کمبودی برای مجلس خبرگان رهبری محسوب می‌ شود./1330/پ201/ق

ارسال نظرات