۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۶۴۰۴۳۱
برشی از کتاب «شورای نگهبان در آمریکا» (۲)؛

نگاهی به قوانین محرومیت از رأی دادن در آمریکا

نگاهی به قوانین محرومیت از رأی دادن در آمریکا
آمریکا به راحتی از طریق، توطئه، دسیسه، کودتا، ترور، و اعمال این چنین قانون اساسی کشورهای را تغییر می دهد هرچند مردمان کشور با آن تغییر مخالف نباشند.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، سید هاشم میرلوحی که بیش از 15 سال در آمریکا زیسته، با توجه به منابع موجود در خود آمریکا دست به نگارش اثری متفاوت با عنوان شورای نگهبان در آمریکا زده است.

وی در این اثر به این نکته می‌پردازد که چطور نمایندگان، سناتورها و رئیس جمهور آمریکا انتخاب می‌شوند و رأی‌دهندگان نیز چطور واجد رأی‌دهندگی شمرده می‌شوند.

برشی از کتاب:

قوانین محرومیت از رأی دادن در آمریکا

لغتی را که مناسب است تا شما به فهرست لغت­ های انگلیسی پیش آموخته خود اضافه ­اند، لغت یا عبارت disenfranchisement laws به معنای قوانین محرومیت از رأی دادن است. این عبارت از بدو تولد فرزند نامشروع انگلیس، یعنی آمریکا ، به کار گرفت شده است و هم چنان از ان استفاده می شود.

 در دورانی از تاریخ آمریکا، رئیس جمهور این کشور فقط با آرای کمتر از نیمه دارد تا تقریبا یک درصد جمعیت آمریکا گزینش شده است و با یک چنین درصد آرایی بر مسند ریاست جمهوری آمریکا نشسته است که بسیاری از آمریکایی ها آن را سیستم، پادشاهی آمریکا ، رؤسای جمهور آمریکا را پادشاهان مستبد و خودکامه خوانده ­اند.

حال، سؤال این است: چرا کمتر از نیم تا کمی بیش از یک درصد جمعیت آمریکا رییس جمهور این کشور را گزینش کرده ­اند؟

 در جواب باید گفت که اولا: این را از مادرش، انگلیس، آموخته است؛ ثانبا، بسیاری از ساکنان آمریکا به دلایل گوناگون و قوانین مختلف محرومیت از حق رأی نداشتند تا در انتخابات شرکت کنند و آرای خود را به صندوق­ های رأی بیندازند و با این اوصاف، چنین سیستم و نظامی را دموکراسی خوانده­ اند و می خوانند.

 شورای نگهبان در سیستم دموکراسی آمریکا

در طول تاریخ آمریکا، انتخابات در این کشور و اینکه چه کسانی آنها را انتخاب می کردند، تغییرات زیادی داشته است که در اینجا، ما فقط به وضعیت انتخابات کنونی می­ پردازیم.

تعداد نمایندگان مجلس سنای آمریکا یکصد نفر است. دوره نمایندگی آن­ها شش ساله است و این گونه نیست که در هر شش سال، یک انتخابات برای تصدی کل کرسی­ های نمایندگی انجام شود، بلکه در هر دوسال، یک سوم از نمایندگان انتخاباتی صورت می­ گیرد و بر اساس آرای به دست آمده، یک سوم از این نمایندگان عوض می شوند یا در سمت خود باقی می مانند.

 هریک از پنجاه ایالت آمریکا ـ بدون توجه به جمعیت آن ها ـ دو نماینده در مجلس سنای آمریکا دارد که سناتور خونده می­شوند؛ مثلا ایالت کالیفرنیا با داشتن بیش از 39 میلیون نفر جمعیت، دو نماینده در مجلس سنای آمریکا دارد و ایالت وایومینگ نیز که پیش از نیم میلیون نفر جمعیت دارد، دو نماینده در مجلس سنای آمریکا دارد و بنابراین؛ تقربیا پنجاه درصد جمعیت آمریکا که در ده ایالت این کشور ساکن اند، بیست نماینده در مجلس سنای آمریکا دارند و مابقی، که تقریبا پنجاه در صد مردم را تشکیل می دهند، هشتاد نماینده در مجلس سنای آمریکا دارند .

 یکی از اعتراض های مردم آمریکا درباره انتخاب رییس جمهور ـ که نه براساس بیشترین آرای مردمی نیست، بلکه بر حسب و پایه بیشترین آرای اعضای الکتورال کاج است ـ نیز همین نکته است، زیرا تعداد اعضای الکتورال کاج هر ایالت ـ که مردم آنها را انتخاب نمی کنند، بلکه در حقیقت، سران دو حزب جمهوری خواه و دموکرات آنها را گزینش می کنند ـ برابر با تعداد کل اعضای نمایندگان ان ایالت در دو مجلس و نمایندگان آمریکاست.

 تعداد اعضای مجلس نمایندگان آمریکا ـ که برای یک دوره دو ساله انتخاب می شوند و آنها را نماینده می خوانند ـ تعداد ثابت 435 نفر است که بر اساس قانون عمومی یا دولتی در هشتم اوت 1911 میلادی به تصویب رسید و از سال 1913 میلادی به اجرا در آمده است.

نگاهی به قوانین محرومیت از رأی دادن در آمریکا

بنابراین، در حال حاضر، تقریبا 530 هزار نفر تا بیش از یک میلیون نفر از یک منطقه کنگره ای از یک ایالت یک نماینده در مجلس نمایندگان دارد.

 در هر صورت، هر ایالت به تعداد مجموع نمایندگانش در مجلس سنا و نمایندگان آمریکا، می تواند در هیأت انتخاب کننده رییس جمهور آمریکا، یعنی الکتورال کالج عضو داشته باشد و تعداد الکتورال کالج ـ که هر یک از آنها الکتر و رأی آنها را رأی الکتورال می نامند ـ 538 نفر است.

 حال، اینکه چر تعداد اعضای الکتورال کالج 538 نفر است و نه 535 نفر، به این علت است که بر اساس متمم 23 قانون اساسی آمریکا ، شهر واشنگتن دی سی ـ که مرکز آمریکا خوانده می شود و یکی از پنجاه ایاتن آمریکا نیز محسوب می­ شود ـ اجازه دارد که سه نماینده در الکتورال کالج داشته باشد و بنابراین؛ تعداد اعضای الکتورال کالج 535 نفر نیست، بلکه 538 نفر است.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، لازم الاجرا بودن قانون اساسی آمریکاست. هرچند بیشتر مردم آمریکا مخالف سیستم الکتورال کالج اند، و در طول 230 سال گذشته بیش از هفتصد مورد پیشنهاد برای لغو یا اصلاح مقوله الکتورال کالج طرح شده و به کنگره آمریکا رفته است، ولی آن پیشنهادها در همان کنگره آمربکا دفن شده است و کماکان سیستم الکتورال کالج بر مردم امریکا تحمیل گردیده است، چرا؟ چون قانون اساسی آمریکاست و لغو یا ایجاد تغیراتی در آن به آسانی شکل نمی گیرد و البته اگر در کشور دیگر بود، آمریکا به راحتی از طریق، توطئه، دسیسه، کودتا، ترور، و اعمال این چنین قانون اساسی آن کشور را تغییر می داد و لو مردمان کشور با آن تغییر مخالف می بودند؛ نمونه بارز ان کشور مصر در سال های اخیر است./998/

میثم صدیقیان
ارسال نظرات