۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۶۴۰۴۹۷
در پاسخ به سؤالات طلاب در نشست بصیرتی ویژه انتخابات مطرح شد؛

شاخص‌های فرد اصلح در انتخابات

شاخص‌های فرد اصلح در انتخابات
حجت‌الاسلام لونی و حجت‌الاسلام ایمانی مقدم در نشست بصیرتی ویژه انتخابات مجلس شورای اسلامی به سؤالات طلاب خواهر پاسخ دادند.
به گزارش  خبرگزاری رسا، نشست بصیرتی ویژه انتخابات مجلس شورای اسلامی ویژه طلاب خوابگاهی جامعه الزهرا علیهاالسلام به صورت گفتگوی آزاد با هماهنگی اداره کل امور فرهنگی و به همت امور فرهنگی خوابگاه در خوابگاه حضرت خدیجه علیهاالسلام برگزار شد.
 
در آغاز نشست، مجری برنامه در رابطه با ضرورت شرکت در انتخابات نکاتی مطرح کرد و در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین ولی الله لونی، عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا ایمانی مقدم، معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام به تبیین مسائل مرتبط با انتخابات و پاسخگویی به سؤالات طلاب پرداختند.
 
نقش جامعه دینی بر سرنوشت جامعه
در ابتدای جلسه، حجت‌الاسلام لونی بحث خود را با طرح سؤالی در رابطه با اینکه نقش مردم و رأی آنها در سرنوشت کشور چگونه است و نظام مردم‌سالاری دینی چگونه نظامی است، اگر ملاک رأی مردم است پس اسلامش کجاست اگر اسلام ملاک  است، پس مردم چه نقشی دارند؟ آغاز کرد و گفت: نظام دینی، نظامی است که مردم را دینی تربیت کند، وقتی جامعه دینی تربیت شود، با اختیار خودش و آنگونه که تربیت شده در جامعه نقش‌آفرینی خواهد کرد.

عضو هیأت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در نظام دینی، دین اساس و محور است ما باید طبق نسخه دینی عمل کنیم، اظهار داشت: وقتی مردم  بر اساس خواسته دین نظر و رأی بدهند و کشور را مدیریت کنند، یعنی دین از مسیر اراده ملت بیرون می‌آید، پس هرچه تربیت دینی کمتر در جامعه رخ دهد، فاصله جامعه از مردم‌سالاری دینی بیشتر خواهد بود.
 
مدیریت ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی ایران، بهترین الگوی مدیریت صحیح دینی در جامعه است
وی تصریح کرد: در نظام اندیشه سیاسی اصطلاحی به نام مشروعیت داریم؛ مشروعیت به معنای دینی و مقبولیت به معنای پذیرش مردم است، در سایر اندیشه‌ها مقبولیت را همان مشروعیت می‌گویند؛ بر این اساس نظام باید هم مشروعیت داشته باشد و هم مقبولیت.

حجت‌الاسلام والمسلمین لونی افزود: علاوه بر این که نظام باید مشروعیت و مقبولیت داشته باشد، نسخه مدیریت صحیح دینی را هم باید به جامعه معرفی کنیم که نماد این نوع مدیریت ولی فقیه است.

وی با بیان اینکه ولی فقیه محور قانون اساسی است، متذکر شد: وقتی رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی اجازه مذاکره را دادند، یعنی رأی مردم را پذیرفتند و به دولت اجازه دادند طبق شعارش عمل کند، اما از آن طرف چون باید اصل امنیت ملی، اصل منافع ملی و اصل عزت ملی را که پایه هست و اصل مهم ارزش‌های دینی و اجتماعی ما در چارچوب قانون اساسی تأمین شود و رهبری از این ارزش‌ها مواظبت می‌کنند، ایشان اخیرا فرمودند به هیچ وجه دیگراجازه مذاکره ندارید.

لزوم شناخت معیارها در انتخابات
در ادامه برنامه، یکی از طلاب خوابگاهی سؤال خود را اینگونه مطرح کردکه با توجه به این که انتخابات نزدیک است  و ما شناختی از کاندیدهای قم نداریم، چگونه شناخت پیدا کنیم؟ که حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی مقدم در پاسخ به این سؤال، گفت: ما باید معیارها را بشناسیم و ببینیم کدام فرد با این معیارها مطابق است.

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام با اشاره به لزوم حضور در انتخابات، تصریح کرد: اصل شرکت در انتخابات مهم‌تر است و شرکت در انتخابات وجوب شرعی دارد.

رأی سفید، بدترین نوع موضع‌گیری در انتخابات است
حجت‌الاسلام ایمانی مقدم یادآور شد: برخی درباره دادن رأی سفید سؤال می‌کنند، باید گفت این بدترین نوع موضع‌گیری است، رأی سفید به معنی بی‌تفاوت بودن است؛ اگر تحقیق کردید و رأی دادید حتی اگر بعدا آن فرد به وعده‌هایش عمل نکند  شما دیگر تکلیفی ندارید.

وی بیان داشت: برای هر صندلی مجلس شورای اسلامی، حدود ۳۰ نفر نامزد هستند و همه حداقل صلاحیت را دارند؛ هنر من و شما انتخاب اصلح است، اگر فرد صالح را انتخاب کردیم، باز هم کار خوبی است چون از رأی ندادن بهتر است.

شاخص‌های فرد اصلح در انتخابات روشن است
معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام تصریح کرد: در مجلس فعلی شورای اسلامی، طی بیست دقیقه کل برجام تصویب شد، از سوی دیگر همین مجلس بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی یک طرح سه فوریتی داشت. طرح سه فوریتی  یعنی همین الان باید به شور نشست و شورای نگهبان هم باشد و همان لحظه بیایند رأی بدهند و فوری اجرا شود .

حجت‌الاسلام  ایمانی مقدم افزود: این طرح اولین سه فوریتی در انقلاب بود که دو مصوبه داشت، یک مسئله اینکه آمریکا باید از منطقه برود، همچنین باید ۲۰۰ میلیون یورو برای تقویت بنیه سپاه قدس اختصاص داده شود؛ این مصوبه ناشی از ایمان و غیرت دینی نمایندگان مجلس است که جای تقدیر دارد.

وی درباره معیارهای فرد اصلح در انتخابات با تأکید بر اینکه شاخص‌های فرد اصلح در انتخابات روشن است، گفت: شما ببینید چه کسی پای حرف رهبری می‌ایستد و از ولایت فقیه اطاعت می‌کند، جبهه مقاومت پیروز شد، چون حرف رهبر معظم انقلاب مدظله العالی اطاعت شد.

اهمیت یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی /وظیفه مجلس یازدهم در مجلس شورای اسلامی چیست؟

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام در پاسخ به سؤال یکی از طلاب درباره این موضوع که چه مصوباتی در  مجلس یازدهم بررسی می‌شود و ضرورت شرکت در انتخابات چیست؟، بیان داشت: سیاست‌های راهبردی ما معلوم است، الان اخراج قطعی آمریکا از منطقه که در مجلس دهم تصویب شد، جزو سیاست‌هاست و باید دید مجلس بعدی چه موضعی در این مورد دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی مقدم، بحث اقتصاد را از دیگر موارد مهم در مجلس یازدهم برشمرد و عنوان کرد: نکته سوم اینکه امنیت ملی منافع و عزت ملی و ارزش‌های دینی با مذاکره خدشه دار می‌شود و هر فردی که اشاره به مذاکره کند، صلاحیت ورود به مجلس را ندارد و  هرکس بوی مذاکره با آمریکا دهد بدانید اخراج آمریکا از منطقه را نمی‌پذیرد و دروغ می‌گوید.

وی بیان کرد: مجلس یازدهم در مقابل هفت سال عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم دو وظیفه دارد؛ اولین وظیفه نمایندگان مجلس یازدهم ارزیابی عملکرد دولت است و دومین وظیفه آنان، برنامه ریزی کلان چهارساله است که یک سال آن همزمان با این دولت دوازدهم است و سه سال همزمان با دولت سیزدهم خواهد بود.
معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام تصریح کرد: انتخابات سال ۱۴۰۰ در زمان این مجلس است و ریل گذاری برای دولت بعدی در این مجلس انجام می‌شود، بنابراین مجلس یازدهم از این نظر مهم است.

چگونه به وعده های نامزدهای انتخاباتی اعتماد کنیم
یکی از بانوان طلبه این سؤال را مطرح کرد که با توجه به اینکه انتخاب اصلح یک وظیفه شرعی است، گاهی ما با دو فرد مواجه می‌شویم که هردو انقلابی هستند، فرد اصلح استقبال عمومی کمی دارند و فرد صالح مقبولیت بیشتری دارند در این حالت وظیفه چیست؟ که حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی مقدم در پاسخ گفت: حضرت آیت الله مصباح یزدی اشاره کردند که ما مکلف به وظیفه‌ایم؛ چه کار به رأی آوردن یا نیاوردن فرد داشته باشیم. نکته بعدی این است که رأی نهایی مشخص نیست.

وی اضافه کرد: در مجموع دو نکته مهم وجود دارد؛ گاهی تا انتخابات زمان داریم و می‌توانیم فرد اصلح را به مردم بشناسانیم که در این صورت تبلیغات می‌کنیم تا فرد اصلح رأی بیاورد؛ گاهی نیز نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که فرد صالح رأی دارد و فرد اصلح رأی ندارد و فرصت هم نیست، در این حالت باید به سراغ فرد صالح  رفت. اما در شناخت صالح دقت کنید.

یکی دیگر از سؤالات مطرح شده در این نشست که از سوی یکی از طلاب مطرح شد، درباره هزینه‌های زیاد تبلیغاتی بود که از سوی برخی کاندیداها انجام شده است که حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی مقدم در این باره، اظهار داشت: در مورد هزینه‌های انتخاباتی بدانید آن کسی که میلیاردی خرج می‌کند با زد و بند سیاسی بعدا می‌خواهد  این پول را به دست بیاورد.

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام در پاسخ به این سؤال که به وعده و وعیدهای نامزدهای انتخاباتی چگونه می‌توان اعتماد کرد، ابراز داشت: باید به کدهای صحبت‌های آنان توجه کرد. اگر به کنوانسیون‌ها و برجام اشاره کردند یا اگر گفتند بین اروپا و امریکا اختلاف انداختیم یا اگر گفتند مگر می‌شود با دنیا رابطه نداشته باشیم و این را از موضع ضعف گفتند، کدهای خوبی برای تشخیص جهت‌گیری نامزدهای انتخاباتی است.

حجت‌الاسلام  ایمانی مقدم تصریح کرد: کسی که بر حقوق‌های نجومی اشاره کرد و بر علوم انسانی که اسلامی نیست بازهم به کدهای مناسبی اشاره داشته که می‌توان براساس آن انتخاب صحیحی داشت./998/

میثم صدیقیان
ارسال نظرات