۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۶۴۰۵۲۹
یادداشت؛

دستان خالی؛ هجمه به شورای نگهبان

دستان خالی؛ هجمه به شورای نگهبان
دلیل هجمه به شورای نگهبان عبارتند از: ۱. صیانت از اسلامیت نظام؛ ۲. جلوگیری از نفوذ مخالفان نظام؛ ۳. فرار از پاسخگویی؛ ۴. عدم اقبال مردمی؛ ۵. شورای نگهبان، مانع انحراف از قانون اساسی؛ ۶. ایستادگی در مقابل زیاد‌ه‌خواهان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از مهمترین عرصه‌های بروز مردم سالاری دینی است؛ چراکه در انتخابات دو پایه جمهوریت و مردم سالاری و اسلامیت در هم تنیده شده است؛ جمهوریت را حضور مردم پای صندوق آراء رقم می زنند و پایه اسلامیت را حضور نهاد شورای نگهبان در عرصه نظارت تضمین می کند.

در هر دوره ای از انتخابات در مدت این چهل سالی که از انقلاب گذشته است عده ای در این اسلامیت انتخابات به اغراض و امراض متعدد خدشه و تا حدودی دست به تخریب زده و می زنند.

از همین رو برای آشنایی با اهداف آنها لازم است دلایل این همه هجمه نسبت به یکی از نهادها مهم نظام اسلامی که همواره در نزد امام خمینی(ره) و امام خامنه ای(حفظه الله) جایگاه ویژه و منحصر به فرد داشته و دارد، مورد بررسی قرار گیرد تا میزان پای بندی این عده به اسلامیت نظام اسلامی که آن را از بقیه انقلاب ها جدا ساخته است، روشن سازد.

1. صیانت از اسلامیت نظام
یکی از مهم‌ترین کارویژه شورای نگهبان حفظ و صیانت از اسلامیت نظام است همین ویژگی باعث شد که برخی از داخل نشینان که دل در گرو نظام لیبرالی غرب نهاده اند و کعبه آمال و آرزوی‌شان غربی شدن است تا به خیال خودشان از توسعه و دستاوردهای غربی بهره‌مند شوند، همراه با خارج نشینان عدم توسعه یافتگی را اجرای قوانین الهی و شرعی می پندارند و برای دستیابی به توسعه غربی، عبور از احکام اسلامی می دانند لذا با هر چیزی که در تقویت اسلامیت نظام حرکت کند مانند شورای نگهبان، مخالفت می کنند و بهترین زمان خدشه وار کردن را زمان انتخابات و بهانه رد صلاحیت ها می دانند.

از همین رو حضرت امام خمینی(ره) دلیل هجمه با شورای نگهبان را اسلام بر می شمارد و می فرمایند: «ما باید دست در دست یكدیگر بگذاریم تا یك كشور اسلامی درست كنیم. امروز دنیا با ما به خاطر اسلام بد است. بعضی‌ها كه جاهل‌اند می‌گویند اسلام به درد نمی‌خورد، اما بعضی‌ها كه كمی اوضاع مردم ایران را می‌دانند می‌گویند اسلام خوب است ولی نه اسلام اینها، اسلام راستین.

امروز تبلیغات علیه من و شما [شورای نگهبان] نیست، تبلیغات علیه اسلام است. اگر ما با اسلام كاری نداشتیم كسی با ما بد نبود. امروز آمریكا و شوروی را كه آن قدر در دنیا فساد می‌كنند كسی محكوم نمی‌كند، ولی تمام محكومیت‌ها مال ما است. در دنیا تنها ایران است كه مورد سئوال است.»[1]

2. جلوگیری از نفوذ مخالفان نظام

از اوائل پیروزی انقلاب اسلامی که موجب ازاله رژیم دست نشانده آمریکا از این سرزمین شد، دشمن یکی از راه‌های ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی را در قالب نفوذ کلید زد. رمز نفوذ با روی کار آمدن افراد سست ایمان و منافق و دست نشانده در ارکان نظام محقق می شود لذا در انتخابات مختلف یکی از ترفندهای دشمنان ورود گسترده افراد مسئله دار به نامزدی در انتخابات است.

شورای نگهبان به دلیل وظیفه ذاتی خویش که حراست و پاسداشت از اسلام و قانون اساسی است با نظارت دقیق همواره سدی در مقابل این توطئه بوده است به همین دلیل دشمنان داخلی به تبع دشمنان خارجی موجی از هجمه ها و تخریب هایی با بیان های مختلف نسبت به شورای نگهبان ایجاد می کنند تا بتوانند زیر چتر فریبکاری رسانه ای نسبت به عملکرد شورای نگهبان و با فشار علیه شورای نگهبان راهی برای نفوذ پیدا کنند.

از همین رهگذر است که رهبر معظم انقلاب نفوذ مخالفین نظام اسلامی را علت هجمه بر شورای نگهبان می دانند و می فرمایند: «این بحث نظارت استصوابی و این چیزهایی كه باز هم رویش جنجال می‌كنند، از آن جنجال‌های بسیار بی‌مبنا و بی‌ریشه‌ای است كه هدفش تضعیف شورای نگهبان و در واقع نفوذ دادن عناصر مخالف با اسلام و مخالف با امام و مخالف با نظام جمهوری اسلامی در اركان قانونگذاری است. مانع‌شان شورای نگهبان است.

فكر می‌كنند همان بلایی كه یك روز سر آن هیئت علمای طراز اوّل آوردند، به این وسیله می‌توانند بر سر شورای نگهبان هم بیاورند، كه البته نخواهند توانست و مطمئناً چنین چیزی تحقّق پیدا نخواهد كرد. هدف این است؛ این قدم بعدی است. طرّاحان سیاسی و امنیتی و جنگ روانی دشمن، پیش خودشان چنین محاسبه می‌كنند كه اگر این كار هم به نتیجه برسد، آن وقت قدم بعدی نفوذ در مجلس است و این به معنای نفوذ در دولت و نفوذ در اركان نظام است. این گونه می‌خواهند وارد شوند».[2]

3. فرار از پاسخگویی

دلیل سوم هجمه به شورای نگهبان فرار از پاسخگویی است. عده ای که سال‌ها بر مسند قدرت تکیه زده اند و کارنامه نه چندانی سفیدی داشتند با مظلوم نمایی درصدد آن هستند که اذهان عمومی را از مطالبه گری نسبت به کارنامه چند سال مدیریت در مراکز نظام منحرف کنند.

برای نمونه می شود به نمایندگان رد صلاحیت شده در انتخابات یازدهم مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که با عملکرد ضعیف و بعضا نادرست در عرصه اقتصادی و عدم توان پاسخگویی به اذهان عمومی با هجمه به شورای نگهبان انحرافی در جامعه ایجاد کنند تا بتوانند شانه خود را از مطالبه گری مردم خالی کنند و به اصطلاح توپ را در زمین نظام و شورای نگهبان بیاندازند و آنان را به جای خود، مجبور به پاسخگویی کنند تا از پاسخگویی و پیگیری قضایی فرار کنند.

4. عدم اقبال مردمی

دلیل چهارم می تواند زاییده دلیل قبلی باشد این است که جناح حاکم در دو قوه مجریه و مقننه که با عملکرد ضعیف و بعضا مخالف آرمان های نظام مقدس اسلامی در همه عرصه ها (سیاسی، اقتصادی و فرهنگی) وجهه خود را در بین توده های مردم از دست داده اند و مردم دست از این دولت و مجلس برای بهبود اوضاع خود، بریده اند که نشانه آن را می توان به عدم استقبال مردمی از سفرهای استانی رئیس جمهور و نمایندگان دولت و مجلس برشمرد.

لذا این جناح برای سرپوش گذاشتن به عدم اقبال مردم در انتخابات با شانتاژ رسانه ای و هجمه بر شورای نگهبان سعی بر آن دارند که خود را مُحق و مردمی معرفی کنند و شکست خود را توجیه کرده و القا کنند «رد صلاحیت شدیم وگرنه رأی می‌آوردیم!» در حالی که خود به خوبی می دانند در صورت تأیید صلاحیت نیز از رأی بالا به جهت عملکرد ضعیف مدیریتی برخوردار نیستند.

این عده با وجود آنکه در برهه ای با همین سبک و سیره انتخابات بر سر کار آمدند حالا که اطمینان دارند که انتخابات به ضرر آنان باشد و مردم به طبق عملکرد آنان اقبالی به این طیف نداشته باشند هجمه به شورای نگهبان را کلید زدند لذا رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر که با قشرهای مختلف مردم در 16 بهمن 98 بیان داشتند: «انتخابات در کشور ما انتخابات سالمی است؛ من تعجّب می کنم از بعضی‌ها که خودشان به وسیله‌ی انتخابات به یک جایی رسیده‌اند، همین‌ها انتخابات را زیر سئوال می برند.

چطور آن وقتی که انتخابات به نفع شما است، صحیح و متقن است، امّا آنجایی که به نفع شما نیست، انتخابات می شود خراب؟ وَ اِن یَکُن لَهُمُ الحَقُّ یَأتوا اِلَیهِ مُذعِنین؛[3] قرآن می گوید اگر در قضاوت، حق طرف آنها شد، قبول می کنند قضاوت را، اگر طرف آنها نشد، قبول نمی کنند؛ بعد می فرماید: اَ فی قُلوبِهِم مَرَض»؟[4]در دل اینها مرض هست؟»

5. شورای نگهبان، مانع انحراف از قانون اساسی

رهبر معظم انقلاب در این خصوص می فرمایند: «شورای نگهبان مانع این است كه نظام اسلامی از خطّ دین و اسلام و همچنین از خطّ قانون اساسی ـ كه این در درجه دوم اهمیت است؛ اما این هم خیلی اهمیت دارد ـ منحرف شود. قانون اساسی ستون فقرات نظام است؛ در حقیقت مركز اصلی سلسله اعصاب نظام است؛ معیار و ضابطه است و شورای نگهبان نمی‌گذارد كه دستگاه‌های كشور از قانون اساسی منحرف شوند؛ نمی‌گذارد كه قوانینِ مخالف قانون اساسی، تصویب و اجرا شود».[5]

لذا برخی که به دنبال آن هستند کارهای خلاف قانون اساسی انجام دهند و درصدد آن هستند که قانون را دور بزنند شورای نگهبان همچون سدی در مقابل مطامع و هوی و هوس آنان ایستادگی می کند از همین رو با شورای نگهبان بد هستند و دست به تخریب آن نهاد می زنند.

6. ایستادگی در مقابل زیاد‌ه‌خواهان

این دلیل نیز زاییده دلیل قبل است که برخی یا دنبال سهم خواهی از انقلاب هستند و یا سهم بیشتری از انقلاب مطالبه می کنند که در قرآن از آنها تعبیر می کند که «لیفجر امامه» دوست دارند جلوی‌شان باز باشد تا هرچه دوست دارند انجام دهند و هرجا را دوست دارند تصاحب کنند اما با مانعی مانند شورای نگهبان روبرو می شوند لذا در صدد انتقام بر می آیند و هجمه های ناجوانمردانه ای به شورای نگهبان روا می دارنند.

جمع بندی
بر اساس مطالب ارائه شده روشن می شود اگر نظام اسلامی بخواهد در بعد اسلامی از گزند بیگانگان و هوس رانان و دلدادگان به نظام های غیر دینی محفوظ بماند و راه درستی که معمار کبیر انقلاب و رهبر معظم انقلاب ترسیم کرده اند طی کند نباید این نهاد مهم و اثرگذار در جمهوری اسلامی مورد هجمه قرار گیرد چراکه دستان نااهل داخلی و خارج نشین در صدد ضربه زدن به این نهاد مقدس هستند تا به اغراض و امراض مادی و روحی خود برسند.


پی نوشت:
[1] . بيانات در جمع اعضاي شوراي نگهبان، 28 ارديبهشت 1362.
[2] . بيانات در ديدار جمعي از ناشران، 28 ارديبهشت 1378.
[3] . سوره‌ی نور، آیه‌ی ۴۹
[4] . سوره نور، بخشی از آیه‌ی ۵۰
[5] . بيانات در ديدار اعضاي هيأت‌هاي نظارت شوراي نگهبان‌، 14 بهمن 1374

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات