۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۶۴۰۸۰۳
بازتاب اخبار انتخابات در رسانه های جهان؛

رسانه های جهان از مشارکت بالای مردم در انتخابات خبر دادند

رسانه های جهان از مشارکت بالای مردم در انتخابات خبر دادند
رسانه جهان که از ساعت های اولیه آغاز انتخابات در مراکز رای گیری حضور داشتند، از مشارکت بالای مردم ایران در انتخابات خبر دادند.
به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، شبکه و خبرگزاری های مختلف جهان که برای پوشش خبری انتخابات مجلس و خبرگان رهبری به ایران آمده اند، از حضور و مشارکت پرشور مردم در انتخابات امسال خبر دادند.
المیادین: حس ملی‌ مردم ایران، علت حضور پرشور در انتخابات است
شبکه خبری المیادین که بعد ازپوشش تحولات دهه فجر، در حال پوشش ویژه اخبار انتخابات است، امروز روند أخذ رأی را در چند شهر تحت پوشش قرار داده است. «ملحم ریا» مدیر دفتر المیادین در تهران و «احمد البحرانی»‌ خبرنگار المیادین در مقر وزارت کشور، در تهران و «احمد عبدالله» خبرنگار شبکه در مشهد مشغول پوشش اخبار انتخابات هستند.
المیادین مشارکت مردم در ساعات نخست أخذ رأی را «بالا» توصیف کرد و ملحم ریا در خصوص چرایی این حضور گفت، اولین دلیل این حضور، حس ملی‌ مردم ایران است. دلیل دیگر دعوت واقعا گسترده همه سیاسیون، احزاب و مسؤولان و رهبر ایران از مردم برای حضور است. حتی سخنان سیاسیون اصلاح‌طلب را که دنبال کنید، آنها هم خواستار حضور مردم شدند مثلا محمد رضا عارف رئیس فراکسیون اصلاح‌طلب امید در مجلس، اظهارنظر کوتاهی داشت اما خواستار حضور مردم پای صندوق رأی شد. این مشارکت مردمی، برای نظام دموکراسی دینی ایران بسیار مهم است.
مجری المیادین در بیروت با اشاره به زیرنویس خبر «انوشیروان محسنی بندپی» استاندار تهران که گفت در ساعت نخست در تهران حداقل صدهزار نفر پای صندوق رأی حاضر شدند، گفت، این رقم بالایی برای ساعت اول اخذ رأی است اما محلم ریا مدیر المیادین در تهران گفت، بله اما در ایران این عادی است.
رسانه های جهان، مشارکت بالای مردم در انتخابات را مخابره کردند
 ریا در بخش دیگری از گزارش خود گفت، روند أخذ رأی بخوبی پیش می‌رود و هیچ مشکلی تاکنون گزارش نشده است. این تعداد هم که تاکنون (در ساعت نخست أخذ رأی) حاضر شده‌اند، رقم معمولی است در ایران. بیش از پنجاه میلیون در این انتخابات حق رأی دارند و سن رأی هم از هجده سال شروع می‌شود اما به هر حال باید منتظر شد و آمار را از وزارت کشور کسب کرد.
خبرگزاری فرانسه: اصولگرایان پیروز احتمالی انتخابات پارلمانی ایران
خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره انتخابات روز جمعه در ایران نوشت: انتخابات پارلمانی ایران هم‌اکنون در جریان است و احتمال می‌رود که محافظه‌کاران (اصولگرایان) برنده این انتخابات باشند. 
خبرگزاری فرانسه رییس جمهور ایران را «میانه‌رو» توصیف کرد و در توجیه علت احتمالی پیروزی اصولگرایان نوشت، مردم ایران از اقدامات و سیاست‌های «حسن روحانی» رییس جمهور میانه رو و مشکلات اقتصادی در دوران ریاست جمهوری وی عصبانی هستند. 
این گزارش اضافه کرد که آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران صبح زود رأی خود را در تهران به صندوق انداخت. 
خبرگزاری فرانسه به صحبت‌های مقام معظم رهبری اشاره کرد که بعد از شرکت در انتخابات از مردم خواست که برای تضمین منافع ملی و امنیتی در اسرع وقت رأی خود را به صندوق بیندازند. 
این یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران است که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ برگزار می‌شود. 
خبرگزرای فرانسه در پایان نوشت: ۵۸ میلیون ایرانی واجد شرایط رای دادن هستند و بیش از ۱۶ هزار داوطلب برای تصاحب ۲۹۰ کرسی پارلمان با یکدیگر رقابت می‌کنند.
بی‌بی‌سی: نتیجه انتخابات ایران احتمالا مجلس نزدیک به اصولگرایان است
شبکه دولتی و بنگاه خبرپراکنی انگلیس، «بی. بی. سی»، در گزارشی درباره آغاز انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران، نوشت این اولین انتخاباتی است که بعد از احیای تحریم‌های واشنگتن علیه تهران، برگزار می‌شود.
بی‌بی‌سی نوشت که ایرانی‌ها از صبح امروز (جمعه) در حال رأی دادن در انتخاباتی هستند که انتظار می‌رود نتیجه آن، مجلسی اصولگراتر و وفادار به رهبر انقلاب اسلامی ایران باشد.
این شبکه انگلیسی نوشت همزمان با اینکه مسؤولان دولتی انتظار دارند مشارکت بالایی در این انتخابات رخ دهد که نشان دهنده حمایت از نظام و دولت باشد، مخالفان جمهوری اسلامی اما از مردم خواستند رأی دادن را تحریم کنند.
بی‌بی‌سی با اشاره به احتمال بالای پیروز شدن اصولگرایان در انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران، نوشت نتیجه این انتخابات احتمالا «حسن روحانی» رییس‌جمهور این کشور را از نظر سیاسی تضعیف خواهد کرد.
این شبکه همچنین افزود که بیش از هفت هزار نامزد برای ۲۹۰ کرسی مجلس رقابت می‌کنند.
بی‌بی‌سی با اشاره به اینکه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی رأی خود را در اولین لحظات آغاز فرایند انتخابات به صندوق انداخت، نوشت ایشان شرکت در انتخابات را فریضه شرعی برای ایرانی‌ها دانستند.
رویترز: نتیجه احتمالی انتخابات ایران روابط پرتنش ایران با آمریکا را تغییر نمی‌دهد
خبرگزاری انگلیسی رویترز به انتخابات ایران از دریچه روابط میان تهران و واشنگتن و همچنین تنش‌های اخیر میان این دو کشور پرداخته است. 
رویترز نوشت: انتخابات پارلمانی ایران امروز جمعه در حال برگزاری است، انتخاباتی که انتظار نمی‌رود نتیجه آن بر روابط پرتنش ایران با آمریکا تاثیر بگذارد. اشاره این خبرگزاری به پیروزی احتمالی چهره‌هایی است که مخالف هرگونه مذاکره یا برقراری هرگونه رابطه با ایالات متحده آمریکا هستند. 
این گزارش در ادامه گفته، تصاحب مجلس ایران توسط اصولگرایان (که رویترز از عبارت تندروها استفاده کرده است) موجب تضعیف جناح رقیب و حتی چهره‌های اصولگرایی خواهد شد که حامی روابط بیشتر ایران با نظام بین‌الملل هستند. 
این گزارش اضافه کرد، کسب کرسیهای بیشتر مجلس توسط محافظه کاران به آنها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۱ نیز کمک زیادی خواهد کرد.
خبرگزاری رویترز در پایان نوشت: با افزایش فشارها علیه ایران در سطح جهانی و همچنین مشکلات اقتصادی در داخل، انتخابات پارلمانی ایران یک همه‌پرسی درباره نحوه مدیریت بحران‌های سیاسی و اقتصادی رهبران ایران به شمار می‌رود.
دویچه‌وله: مشارکت ایرانی‌ها در انتخابات، نشانگر حمایت از حکومت است
شبکه آلمانی «دویچه وله» در خبری درباره آغاز انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران، نوشت ۵۸ میلیون ایرانی واجد شروط رأی دادن امروز (جمعه) به پای صندوق رای می‌روند تا نمایندگان ۲۹۰ کرسی مجلس را انتخاب کنند.
به نوشته وبگاه دویچه‌وله، علی‌رغم وجود برخی نارضایتی‌ها از مشکلات اقتصادی که به دلیل تحریم‌های آمریکا پدید آمده، تحلیلگران می‌گویند مشارکت ایرانی‌ها در انتخابات نشان‌دهنده حمایت آنها از حکومت  کنونی خواهد بود.
این شبکه آلمانی در ادامه خط شبه‌افکنی و سم‌پاشی درباره برخی رد صلاحیت‌ها، نوشت: «انتظار نمی‌رود این انتخابات هم رویکردهای داخلی و سیاست خارجی [ایران] را تغییر دهد».
دویچه‌وله همچنین با بیان اینکه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران اولین کسی بود که در تهران رأی خود را به صندوق انداخت، نوشت: «[آیت‌الله] خامنه‌ای رأی دادن را فریضه شرعی ایرانی‌ها دانسته و از آنها خواست هرچه سریعتر این کار را انجام دهند».
این یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران است که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ برگزار می‌شود.
نیویورک‌تایمز: ضدآمریکایی‌ها در انتخابات ایران پیروز می‌شوند
نیویورک تایمز در گزارش خود درباره انتخابات ایران نوشت: «انتظار می‌رود پارلمان موضع سختی علیه ایالات متحده اتخاذ کند و بعید است برای یک توافق جدید هسته‌ای از مذاکره حمایت کنند و یا به خواسته‌های آمریکا همانند پایان دادن به حمایت از متحدان در سرتاسر منطقه پاسخ مثبت دهند.»نیویورک تایمز در ادامه آورده است: «تحلیلگران انتظار دارند ایران روابط خود را با حزب‌الله در لبنان و سایر گروه‌های مقاومت در عراق و سوریه تقویت کند.»
در این گزارش همچنین اشاره شده که بسیاری از نامزدهای اصولگرا شعار «من قاسم سلیمانی هستم» را انتخاب کرده‌اند.
وال استریت ژورنال: انتظار پیروزی اصولگراها در انتخابات مجلس می‌رود
 پایگاه اینترنتی روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در ابتدای گزارش خود به توصیف ساختار سیاسی ایران بویژه مجلس پرداخته است که قوانین و بودجه را تصویب می‌کند و می‌تواند به مثابه‌‌ وزنه‌ای درمقابل رئیس جمهور از طریق استیضاح وزرا و رد لوایح عمل کند.  
در این گزارش آمده است، سیستم سیاسی ایران از طریق احزاب سنتی سازماندهی نمی‌شود بلکه شامل نامزدهای انفرادی می‌شود که در لیست‌های مختلف حضور دارند.
وال استریت ژورنال نوشته انتظار می‌رود اصولگراها در انتخابات پیروز شوند.
این نشریه آمریکایی در ادامه خاطر نشان کرده اینکه چه کسی رییس مجلس خواهد شد مهم است و گزینه اصلی جانشینی علی لاریجانی رییس کنونی مجلس محمد باقر قالیباف است، کسی که قبلا شهردار تهران بود.
وال استریت ژورنال همچنین نوشته مشارکت در انتخابات مجلس اغلب بیشتر از مشارکت آمریکایی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.
الخلیج الجدید: اصلاح طلبان حامی روحانی اکثریت پارلمان را از دست می‌دهند
روزنامه الخلیج الجدید نوشت که اصولگران خود را آماده می‌کنند که کنترل مجلس آینده را به دست بگیرند.
این روزنامه با اشاره  به شکست توافقنامه هسته‌ای موسوم به برجام نوشت: محبوبیت اصلاح طلبان به دلیل شکست توافق هسته‌ای(برجام) کاهش پیدا کرده و اصولگران تلاش دارند که کنترل مجلس آینده را در دست بگیرند که این امر مقدمه‌ای برای به دست گرفتن دولت آینده خواهد بود.
این روزنامه نوشت: اینکه اصلاح طلبان حامی حسن روحانی رییس جمهوری، اکثریت پارلمانی خود را به دلیل خشم مردمی از دست می‌دهند، تقریبا قطعی شده است.
خبرگزاری‌های روسیه از شرکت مردم ایران در انتخابات در شرایط تشدید فشارهای اقتصادی آمریکا خبر دادند
خبرگزاری «نووستی» روسیه امروز در گزارشی نوشت: انتخابات پارلمانی (مجلس شورای اسلامی) در ایران صبح امروز جمعه آغاز شده و مردم ایران در شرایطی که اعمال فشار آمریکا بر کشورشان بیش از هر زمان دیگر شدت یافته، پای صندوق‌های رأی گیری حضور یافتند.
این خبرگزاری یادآور شد که در این انتخابات بیش از 7 هزار نفر برای دست یافتن به 290 کرسی مجلس با یکدیگر رقابت می کنند.
حضرت آیت‌الله علی خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی ایران، بر اهمیت این دور از انتخابات پارلمانی تاکید کرده و آن را یک تعهد مدنی و مذهبی نسبت به منافع ملی کشور نامیده است.
این دور از انتخابات در ایران، در شرایط اعمال فشارهای شدید اقتصادی آمریکا در حال برگزاری است و به عقیده کارشناسان نقش تعیین کننده‌ای دارد.
خبرگزاری «تاس» روسیه نیز در گزارشی پیرامون روند برگزاری انتخابات امروز در ایران، یادآور شد که "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی مشارکت طرفداران دیدگاه‌های مختلف سیاسی در انتخابات مجلس شورای اسلامی را گویای این واقعیت دانست که مردم ایران می‌خواهند سرنوشت کشورشان را خود تعیین کنند.
خبرگزاری «اسپوتنیک» در گزارشی به سخنان آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اوایل صبح امروز هنگام رای دادن اشاره کرده است.
رسانه های جهان از مشارکت بالای مردم در انتخابات خبر دادند
شبکه الاتجاه با اعزام خبرنگار، در حال پوشش لحظه به لحظه انتخابات در ایران برای مردم عراق است.
شبکه تلویزیونی العربی در ارتباط زنده با حازم کلّاس، خبرنگار خود در تهران به بررسی حال و هوای انتخابات امروز مجلس شورای اسلامی پرداخت.
حازم کلاس گفت: اوایل صبح امروز گشت سریعی در مناطق مختلف تهران داشتیم و مشاهدات ما نشان داد قبل از باز شدن در‌های مراکز رأی گیری شماری از مردم عازم این مراکز شده اند تا در انتخابات شرکت کنند. پس از باز شدن در‌های مراکز رأی گیری نیز شاهد تشکیل صف رأی دهندگان مقابل مراکز رأی گیری هستیم و مردم شرکت در انتخابات را آغاز کردند. 
شبکه تلویزیونی فلسطین الیوم در حال پوشش زنده انتخابات مجلس ایران است.
عمر هواش خبرنگار روسیا الیوم در تهران در گفت‌وگویی زنده با استودیوی خبر این شبکه درباره حال و هوای ساعات اولیه انتخابات در ایران گفت: در حالی که چند ساعتی بیشتر از آغاز انتخابات نمی‌گذرد می‌توان گفت میزان مشارکت قابل قبول است.
حساب کاربری شبکه تلویزیونی النبأ انتخابات امروز مجلس شورای اسلامی ایران را بازتاب داد.
این شبکه با انتشار عکسی از زنان رأی دهنده و رأی گیرنده در یک شعبه اخذ رأی نوشت: «انتخابات پارلمانی ایران... حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رأی از دقایق اولیه»
گاردین در گزارشی محور مشارکت مردم در انتخابات را هم مورد بررسی قرار داد و نوشت رهبران ایران هشدار داده‌اند که غیبت در رای گیری مجلس چه از روی اعتراض و یا بی تفاوتی باشد سبب می شود تا دونالد ترامپ تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را بیشتر کند.
به نوشته این روزنامه انگلیسی، ۵۸ میلیون ایرانی مشمول شرکت در انتخاباتی هستند که دولت ایران ادعا می کند نماد دموکراسی در غرب آسیاست.
گاردین سپس ادامه داد: این انتخابات به عنوان یک شانس واقعی برای جناح محافظه – موسوم به اصول‌گرایان – مشاهده می‌شود که قدرت خود را در یکی از تشکیلات سیاسی ایران که از کنترل‌ آنها خارج است گسترش دهند.
این در حالی است که به نوشته این رسانه‌ انگلیسی، اردوگاه اصلاح طلبان دوپاره است. گروهی معتقدند که مجلس توان اصلاحات در کشور را ندارد و گروه دیگری بر این باورند که خطر واگذاری پارلمان به دست گروه‌های تند رو بالاست. 
نشریه دیلی میل هم در گزارشی با اشاره به شانس بالای پیروزی اصول‌گرایان در انتخابات احتمال داد که هواداران حسن روحانی رییس جمهوری «معتدل» ایران در انتخابات مشارکت کمتری خواهند داشت.
این نشریه همچنین به حضور صبح امروز رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای پای صندوق رای اشاره کرد تا مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کنند.
به نوشته این نشریه انگلیسی مسائلی همچون خروج آمریکا ازبرجام، ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی را در نتیجه رای گیری حائز اهمیت توصیف کرد.
دیلی‌میل همچنین تصاویری از حضور پرشور مردم کشورمان به ویژه جوانان را پای صندوق‌های رای بازتاب داد.
نشریه فایننشال تایمز هم در گزارشی در همین رابطه عنوان کرد که سیاست فشار حداکثری واشنگتن علیه ایران جناح اصلاح طلب و میلیون‌ها ایرانی را که امیدوار بودند با توافق هسته ای به سال‌ها انزوا پایان داده خواهد شد ضعیف کرده است.
این نشریه انگلیسی افزود که خصومت آمریکا جریان تند رو را که اکنون موضع ضد غربی خود را بر حق می‌دانند تقویت کرده و آنها را در مسیر پیروزی انتخابات مجلس قرار داده است.
خبرگزاری آناتولی علاوه بر انتشار خبر آغاز یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران، در گزارشی از تهران، بیانات امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه انتخابات یک تکلیف شرعی است را بازتاب داد و چندین گزارش تصویری از انتخابات در سایت های خود به زبانهای مختلف منتشر کرده است.
این خبرگزاری در زمینه شروع انتخابات به ارایه آمارهایی از انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداخته است.
شبکه های مختلف خبری ترکیه نیز در بخشهای خبری نیم روز خود خبر انتخابات مجلس شورای اسلامی را به اطلاع مخاطبین خود رساندند.
بخش عمده پایگاه‎های اینتری خبری ترکیه همانند پایگاه‎های سون دقیقه و خبرلر و نیز پایگاه‎های خبری روزنامه های مهم ترکیه همانند حریت، صباح، ملیت، ملی گازته، استار نیز خبر انتخابات را به نقل از خبرگزاری آناتولی منتشر کرده اند.
 خبرگزاریهای مختلف ترکیه در روزهای گذشته علاوه بر انتشار پیش خبرهایی در زمینه برگزاری انتخابات تحلیل های مختلفی در این زمینه ارایه کرده بودند.

ادامه دارد.....
ارسال نظرات