۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۶۴۰۹۰۳
حجت الاسلام والمسلمین گرجیان:

منشور روحانیت به عنوان واحد درسی در حوزه تدریس شود

منشور روحانیت به عنوان واحد درسی در حوزه تدریس شود
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با تأکید بر این که باید منشور روحانیت به عنوان واحد درسی در حوزه تدریس شود، گفت: خیلی از خواسته های امام در این منشور مغفول مانده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی گرجیان عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سوم اسفندماه سالروز صدور منشور روحانیت از سوی امام راحل و تأکید ایشان بر شکل گیری مرجعیت کامل و صحیح در حوزه عنوان کرد: حضرت امام(ره) در ارتباط با ویژگی های مراجع تعابیر بلندی دارند که سیاست را خوب بشناسد و تزویر و مزوان را بشناسد وصرفا به فقه و اصول اکتفا نکند و در یک کلام العالم بزمانه باشد.

وی تصریح کردک: امام با یک نگاه تیز بین و حاذق در آخرین میراث وصیتی خودشان به روحانیت به عنوان یک پدر پیر اما با فکری برنا و هوشمند و با دید حاذق و نگاه ژرف و جامع مطالبی را فرمودند ولی آگونه که بایسته است مورد توجه قرار نگرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان با اشاره به طرح مسأله جایگاه حوزه از سوی امام و تهدیدهایی که این مرجعیت حوزه را با چالش مواجه می‌ کند، گفت: یکی از آنها عدم تهذیب است که امام در این منشور بر آن تأکید دارند و حتی در کتاب های متعددی از جمله چهل حدیث و شرح حدیث جنود عقل و جهل نیز آن را آورده اند و نکته دوم عدم جامع نگری است.

وی اضافه کرد: متأسفانه برخی فقط جلوی پا را نگاه می‌ کنند و افق را نمی بیینند، به همین جهت چقدر فرق است بین نگاه بزرگی از حوزه که می‌ گوید من افتخار می‌ کنم که هرگز تلویزیون نگاه نمی کنم و روزنامه مطالعه نمی کنم با نگاه حضرت امام(ره) که با بصیرت موهبتی خود به بصیرت افزایی در جامعه می‌ پردازد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: نکته سوم عدم حلم و صبر است و نکته چهارم وادادگی در برابر تزویرها است و فکر راهبردی نداشتن است که این جایگاه را مورد هجمه قرار می‌ دهد و باید نسبت به آن هوشیار باشیم.

وی با بیان این که منشور روحانیت باید در میان طلاب تدریس شده و امتحان گرفته شود، گفت: اساتید هم این منشور را بگویند و هم بشنوند ،چراکه بخش عطیم آن حتی در رده های بالا آن گونه که بایسته است موردتوجه قرار نگرفته است؛ هرچند بزرگان حوزه دغدغه های مهمی دارند ولی چیزی که در عمل می‌ بینیم این است که خیلی از مسائل مهم مطرح شده در این منشور مغفول مانده است./1330/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3
ارسال نظرات