۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۶۴۰۹۰۴
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی:

منشور روحانیت همچون چراغی روشن مسیر حرکت حوزه را نشان می دهد

منشور روحانیت همچون چراغی روشن مسیر حرکت حوزه را نشان می دهد
حجت الاسلام موسوی نسب با بیان این که منشور روحانیت مؤکد حضور فقه و فقیه در عرصه سیاست و مدیریت است، گفت: امام راحل در این منشور جایگاه روحانیت واقعی را تبیین کرده است.

حجت الاسلام سیدمحمدرضا موسوی نسب کرمانی عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سخنی از پیامبر گرامی اسلام(ص) تصریح کرد: ایشان می‌ فرمایند جاهلان ظاهر نما و عالمان بی توجه به دین کمر مرا شکستند، اگر تاریخچه صدور پیام حضرت امام(ره) معروف به منشور روحانیت را که مثل چنین روزی در سوم اسفندماه صادر شد، مرور کنیم متوجه می‌ شویم ایشان این پیام را در یک برهه ای نوشته شد که برخی از خواص انقلاب و شخصیت های انقلابی گرفتار یک انحراف ها و اظهارنظرهای تندی در برابر انقلاب و حرکت های انقلاب شده بودند.

وی افزود: آنها از جمله پس از جنگ تحمیلی و در برابر پذیرش قطعنامه گفتند ما هشت سال جنگیدیم و باید پاسخگوی خون ها باشیم چون هیچ نتیجه ای به دست نیاوردیم؛ با توجه به این که این سخن از زبان کسانی بیرون می‌ آمد که دچار تحجر و روشن فکری غرب زده شده بودند حضرت امام(ره) در این منشور تأکید دارد که روحانیت مسائل را متحجرانه مورد توجه قرار ندهند و در دام تزویر افرادی که به ظاهر افراد خوش فکر و خوش اندیش هستند و واداده اندیشه های لیبرالی هستند قرار نگیرند.

حجت الاسلام موسوی نسب در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: امام راحل در جای جای منشور روحانیت جامعه روحانیت را متوجه می‌ کنند که علمای اصیل اسلام زیر بار سرمایه داران و خوانین نروند و اساسا این که عده ای با روحانیت مخالفت اند با روحانیانی که اسلام آمریکایی را ترویج می‌ کنند مخالف نیستند بلکه با روحانیان انقلابی، صبور، زاهد و عالم و مجاهدی که از دین و ارزش های دینی دفاع می‌ کنند در حال برخورد و مواجهه هستند

وی یادآور شد: حضرت امام(ره) تلاش می‌ کنند در این منشور، روحانیت را برخلاف آن چیزی که ترویج می‌ شد به این سمت سو حرکت بدهند که دخالت در مسائل سیاسی و اجتماعی را وظیفه خود بدانند و افکار مردم را در این برهه ای که هزاران فکر و اندیشه نادرست وجود دارد تبیین کنند.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با تأکید بر این که همان شعاری که رهبری معظم انقلاب در ارتباط با بصیرت مطرح کردند امام نیز بر آن پافشاری داشتند، گفت: باید روحانیت تلاش کنند تا مردم بتوانند تصمیمات درستی بگیرند بنابراین امام در گوشه ای از منشور هشدار می‌ دهند و می‌ گویند آن چیزی که ما در طول تاریخ ده ساله رهبری نظام اسلامی داشته ایم این است که یکی از اشتباهات روی کار آمدن انسان های انقلابی نما بود، یعنی کسانی که فکر می‌ کردیم عقلای قوم هستند ولی با انقلاب کنار نیامدند و اسلامیت نظام را قبول نداشتند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: امام در برابر کسانی که این فکر را ترویج می‌ کردند که چرا شعار مرگ بر آمریکا و لا شرقی و لاغربی می‌ دهیم؟ گفتند ما وابسته به هیچ کس نیستیم چون ما یک وظیفه داشتیم و در ادای آن کوتاهی نکردیم و توانستیم به نتیجه مطلوب برسیم.

حجت الاسلام موسوی نسب کرمانی ابراز داشت: ایشان همچنین به جامعه مدرسین و طلاب چند نکته را تذکر می‌ دهند اولا این که وحدت خود را حفظ کنند و هوای طلبه های رنج کشیده انقلابی مجاهد را داشته باشند و آنها را از صحنه خارج نکنند و ثانیا این که طلاب دغدغه مند به عنوان تندرو کنار گذاشته نشوند.

وی با اشاره به شاخصه های اجتهاد از نگاه امام خمینی(ره) عنوان کرد: از توصیه های ایشان به حوزه های علمیه این است که ما طرفدار فقه جواهری هستیم و تأکید می‌ کنند که باید مورد توجه قرار بگیرد ولی دو عنصر زمان و مکان در این اجتهاد باید مورد توجه قرار بگیرد تا فقه ما متناسب با نیازهای جامعه و اجتماع پاسخگو باشد که در این صورت قدرت فقه و حوزه های علمیه خودش را نشان می‌ دهد.

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: ایشان در پایان این نکته را تأکید می‌ کنند که آن چیزی که دشمن از آن هراس دارد این است که این فقه و مبانی اسلامی ما بخواهد مدیریت جامعه را برعهده بگیرد و دین بخواهد اقتصاد ما را مدیریت کند.

وی افزود: این که در حوزه های علمیه بحث تحول علوم انسانی و پاسخگویی به نیازهای اجنماعی مورد توجه قرار گرفته در همین راستا است؛ یعنی حوزه های علمیه ضمن این که باید در مسیر فقاهت و اجتماع وحدت خود را حفظ کند، همه عالمان دینی و فقها و مراجع باید در عرصه علوم انسانی اسلامی نیز داخل شوند تا این نظام بتواند جامعه ملی و بین المللی را با مبانی اسلامی مدیریت کنند که امری دست یافتنی است و زمینه ساز حکومت جهانی حضرت صاحب خواهد بود.

حجت الاسلام موسوی نسب در ادامه عنوان کرد: امیدواریم حوزه علمیه این منشور را به عنوان گوشه ای از آموزه های درسی طلاب قرار بدهد و نسبت به مفاد آن بی توجهی نداشته باشد چون مثل چراغی روشن مسیر روحانیت را نشان می‌ دهد و وظیفه ما را تعیین می‌ کند./1330/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 2
ارسال نظرات