۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۶۴۰۹۰۶
معاون آموزش حوزه در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

منشور روحانیت؛ گام های برداشته شده و افق های پیش رو

منشور روحانیت؛ گام های برداشته شده و افق های پیش رو
حجت الاسلام رستم نژاد با بیان این که کارهای زمین مانده زیادی در حوزه داریم، گفتت: منشور روحانیت در کنار بیانیه گام دوم، افق پیش روی حوزه را ترسیم می‌ کند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد معاون آموزش حوزه های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به این که فلسفه وجودی حوزه های علمیه حراست از دین خدا و اجرای احکام الهی در زندگی است، اظهار داشت: بعد از تشکیل نظام اسلامی و استقرار نظام اسلامی بیشتر این جایگاه مورد تعرض و همین طور مطالعه دیگران به خیر یا شر قرار گرفت.

وی بیان داشت: آسیب هایی که متوجه حوزه شد قبل از استقرار نظام به گونه ای دیگر بود چون پیش از انقلاب، عرصه حضور روحانیان یک عرصه محدودی بود و بیشتر به مسجدی و منبر و نهایتا دست به قلم شدن خلاصه می‌ شد ولی بعد از انقلاب اسلامی چون حوزه مسؤولیت روحانیت بسیار گسترده شد و تمام ابعاد حکومتی و سیاسی و اقتصادی و حتی بین المللی را فراگرفت به همین میزان آسیب ها و خطرات و تهدیدها نسبت به این جایگاه بیشتر شد.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی، دشمنان تحریک شدند و کانون الهام بخش نظام یعنی حوزه های علمیه را پیدا کردند؛ تهدیدات بیشتر شد و القای شبهات و نفوذ و اختلال وسعت بیشتری پیدا کرد.

وی در بررسی عملکرد حوزه پس از 30 سال از صدور منشور روحانیت خاطرنشان کرد: این که بگوییم در حوزه به این ندا پاسخ داده نشد بی انصافی است؛ چراکه حوزه در راستای همین فرمایشات وارد بسیاری از عرصه ها شده است و رشته های جدید و شاخه های جدید علوم و حضور در عرصه های فعالیت های علمی واقعا هم چشم گیر بوده و هم موفقیت آمیز بود که قابل قیاس با گذشته نیست.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: بله ما با آن چیزی که حق مطلب است یا آن چیزی که باید باشد فاصله داریم چون سرعت نیازها و وسعت نیاها و توقعات نسبت به حوزه بسیار بسیار فراگیر است و سرعت آن هم بالا است، بنابراین نسبت به سابق کار بسیار فراوان انجام شده است و در همان راستا مسؤولان و مدیران و زعمای حوزه به ندای حضرت امام(ره) پاسخ داده اند ولی اگر بخواهیم به افق نگاه کنیم خیلی راه مانده است.

وی یادآور شد: باید کارهای جدیدی انجام بدهیم و گام های بلندتری برداریم بنابراین خیلی زحمت کشیده شده و قدم های بزرگی برداشته شده ولی قدم هایی باقی است به ویژه اگر بخواهیم آن را به افق جدیدی که رهبر معظم انقلاب در گام دوم انقلاب باز کردند بسنجیم، باید بگوییم همچنان مسیر طولانی را فراروی خود داریم که باید کارهای جدی تری را انجام بدهیم و اقدامات عینی و عملی داشته باشیم./1330/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 2
ارسال نظرات