۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۶۴۰۹۷۰

ورود ایران به لیست سیاه FATF بی تاثیر بر متغیر‌های اقتصادی

ورود ایران به لیست سیاه FATF بی تاثیر بر متغیر‌های اقتصادی
به گفته یک کارشناس اقتصادی خروج ایران از لیست سیاه FATF زمانی می‌تواند اثر بخش باشد که آمریکا تحریمی علیه ایران و بانک‌های جهانی اعمال نکرده باشد اما در حال حاضر تاثیری بر بازار نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاري رسا، وحید شهری شقاقی، کارشناس اقتصادی درباره ورود ایران به لیست سیاه FATF و تاثیر آن بر متغیر‌های اقتصادی اظهار کرد: این اقدام تاثیری بر وضعیت تجاری، بازار دلار و سایر متغیر‌های اقتصادی نخواهد داشت.

وی افزود: زمانی که FATF ما را معلق نگه داشته بود تقریبا به خاطر تحریم‌های ثانوبه آمریکا هیچ بانکی حتی بانک‌های چین وروسیه حاضر به همکاری با ایران نبودند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: طبیعتا درحال حاضر نیزاتفاق جدیدی رخ نمی‌دهد و روند گذشته ادامه پیدا خواهد کرد.

شهری شقاقی بیان کرد: خروج ایران از لیست سیاه FATF زمانی می‌تواند اثر بخش باشد که آمریکا تحریمی علیه ایران و بانک‌های جهانی اعمال نکرده باشد و آن زمان است که بود و نبود ما در FATF می‌تواند تاثیرگذار باشد، اما درحال حاضر تاثیری بر بازار نخواهد داشت.

وی افزود: دو ماه گذشته که وضعیت ما معلق بود عملا هیچ بانکی به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا با ما حاضر به همکاری نمی‌شد لذا FATF در حال حاضر به درد اقتصاد ایران نمی‌خورد و هر زمانی که تحریم‌های آمریکا حذف شد و بانک‌های دنیا حاضر به تعاملات مالی با ما شدند در آن زمان FATF می‌تواند مهم تلقی شود و قابل بحث و بررسی باشد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: ورود ایران به لیست سیاه FATF در اقتصاد ایران نباید تاثیری داشته باشد به دلیل آنکه شواهد از چند ماه گذشته نشان می‌داد که در ایران دو کنوانسیون FATF مورد پذیرش قرار نگرفته و تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان این دو کنوانسیون را مغایر با قانون اساسی و سیاست‌های کلی کشور قلمداد کردند و آن را نپذیرفتند لذا اثرات انتظاراتی آن به تدریج از اقتصاد ایران تخلیه شد.

شهری شقاقی درباره تغییرات نرخ ارز در مدت اخیر گفت: تغییرات بازار ارز ربطی به بحث FATF ندارد و اینکه فشار بر بازار ساز ارز وارد است به دلیل کسری تراز ارزی کشور و مشکلاتی که با کشور چین به دلیل بحث کرونا دیده می‌شود است./1360/

منبع:میزان

ارسال نظرات