۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۶۴۰۹۸۲

کرونا، خیلی دور، خیلی نزدیک

کرونا، خیلی دور، خیلی نزدیک
کرونا ازآن تیپ بیماری‌هایی است که کشندگی آن کم ولی ژورنال پسند است و شما می‌بینید که پوشش خبری بزرگی در دنیا روی آن ایجاد می‌شود.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، «ما در رسانه‌ها با مساله‌ای به‌عنوان هیاهو طرفیم. هیاهو زمانی است که درحقیقت آن بیماری یا ویروس آسیب و کشندگی زیادی ندارد و در تجارت و اقتصاد خسارت زیادی به‌دنبال نمی‌آورد، ولی پوشش کذب اطلاعاتی آن بالاست و ترس ایجاد می‌کند. این بیماری ازآن تیپ بیماری‌هایی است که کشندگی آن کم است ولی چون از خانواده کروناویروس است، ژورنالیستی است.

یعنی ژورنالی‌پسند است و شما می‌بینید که پوشش خبری بزرگی در دنیا روی آن ایجاد می‌شود، در حالی که ما حوادث خیلی بزرگ‌تری داریم که انسان‌ها را اذیت می‌کند و خسارات بیشتری می‌زند و رسانه‌ها سراغ آن نمی‌روند. نباید درگیر این هیاهوی رسانه‌ای شد تا جامعه سمت هرج‌ومرج نرود.» این بخشی از گفت‌وگوی ما با یک متخصص بیماری‌های عفونی و کارشناس بیماری‌های نوپدید است که چندوقت پیش و در ایام اوج شیوع و ابتلا به کروناویروس در چین در همین صفحه منتشر شد. همان روزها گفتیم و نوشتیم که این ویروس یکی از اعضای خانواده کروناویروس‌هاست که دامنه وسیعی را شامل می‌شود و آن‌طور که در برخی رسانه‌ها گفته و پرداخته می‌شود با کشندگی و خطرات عجیب و هولناک همراه نیست و همان‌طور که نباید بیش از حد از شیوع آن نگران و مضطرب شد، نباید هم خیلی با آن سهل برخورد کرد، چراکه سرعت شیوع و اثرگذاری بالایی دارد.

با همین مقدمه و بعد از تایید وجود مبتلایان به این ویروس در کشور و جان‌باختن تعدادی از هموطنان در اثر ابتلا به این بیماری، دوباره به شرح آنچه تا به الان در حال نوشتن هستم، اتفاق افتاده است و بایدها و نبایدهایی که در مواجهه با این ویروس چینی مدنظر است، می‌پردازیم.

مراجعه بالای مردم به داروخانه‌ها برای خرید ماسک و برخی اقلام بهداشتی، آشفتگی روانی مردم و بیمارانی که در بیمارستان‌ها بستری هستند و حتی آنهایی که درگیر یک سرماخوردگی ساده‌اند، اقدامات عجیب و توسل به برخی اقدامات خانگی و غیرعلمی لزوم این پرداختن و اطلاع دوباره را تصدیق می‌کند تا شاید همان‌طور که از فراگیری و شیوع تند آنفلوآنزا جلوگیری شد، از این بیماری مرموز و نگران‌کننده هم با کمترین هزینه و آسیب عبور کنیم. آنچه در مواجهه با این بیماری بیش از هرچیز دیگری مدنظر است و می‌توان از آن به‌عنوان شاه‌کلید مواجهه با کروناویروس نام برد، مراقبت شخصی است و خلاصه آن‌هم در تقویت سیستم دفاعی بدن و رعایت بهداشت فردی می‌شود. شستن دست‌ها، دست نزدن به چشم و بینی با دستی که از ضدعفونی بودن آن مطمئن نیستیم و دوری کردن از مبتلایان به این ویروس، بخشی از اقداماتی است که با انجام آن تا حد قابل‌قبولی می‌توان از ابتلا به کروناویروس جلوگیری کرد. /882/ 101/

ارسال نظرات