۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۶۴۰۹۸۴
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم:

حوزه متناسب با نیاز نظام و جامعه اسلامی تولید محتوا نکرده است

حوزه متناسب با نیاز نظام و جامعه اسلامی تولید محتوا نکرده است
حجت الاسلام پیروزمند عدم وجود بینش صحیح نسبت به فرصت هایی که انقلاب در اختیار حوزه قرار داده را یک آسیب خواند و بر لزوم پاسخگویی به نیازها از سوی حوزویان تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا،  به مناسبت سی و یکمین سالگرد صدور منشور روحانیت، با اشاره به پیشینه صدور این منشور اظهار کرد: در سال 67 اختلافات میان جریانات حوزوی در حال افزایش بود که امام خمینی(ره) از طریق این منشور هم وظایف اصلی حوزه علمیه را بیان و هم از تشدید اختلافات جلوگیری کردند.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که حوزه های علمیه چقدر متناسب با نیازهای جامعه حرکت کرده اند، گفت: روحانیت در طول تاریخ متناسب با نیازهای فرهنگی جامعه حرکت کرده و حتی با وارد شدن علوم غربی به کشور، افرادی مانند شهید مطهری، باهنر و بهشتی در محیط های علمی دانشگاه حضور پیدا کرده و تلاش کردند از دانش های معقول و منقول حوزه پاسداری کنند و در معرض افکار عمومی دانشگاهیان قرار دهند.

وی اظهار کرد: روحانیت پس از انقلاب متناسب با نیازهای انقلاب و دفاع مقدس و پس از دفاع مقدس نیز متناسب با نیازها در جامعه حضور داشته و این حضور متناسب به نیازها متفاوت بوده است.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: در سال های اخیر برای پاسخ گویی به نیازهای جامعه، از درون نظام آموزشی حوزه های علمیه بازبینی های لازم اعم از افزودن مواردی به دروس حوزوی یا کاهش حجم برخی دروس گذشته و شکل گرفتن دروس تخصصی حوزوی صورت گرفته است تا افراد بتوانند با تحصیلات حوزوی ارتباط مؤثرتری با نیازهای جامعه برقرار کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند با تصریح بر این که بر اساس تحولات جهانی و فراوانی نیازهای جامعه، تلاش های صورت گرفته در حوزه نتوانسته به نیازها پاسخ دهد، گفت: این عقب ماندگی که همچنان نیز وجود دارد ناشی از عوامل داخلی و بیرونی است.

وی افزود: عامل بیرونی جلوگیری از تحولات حوزوی عدم پشتیبانی و حمایت فرهنگی و اقتصادی لازم از حوزه های علمیه است؛ البته منظور، پیشتیبانی از جانب حاکمیت نیست زیرا این ارتباط باید به گونه ای باشد که استقلال حوزه را مخدوش نکند و دولت نیز نباید بی تفاوت باشد، تمامی افراد خانواده مسؤولیت دارند و باید فرزندان خود را برای ورود به حوزه تشویق کنند.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان به عوامل داخلی جلوگیری از تحولات حوزه اشاره کرد و گفت: نگاه و بینش فراگیری در حوزه علمیه نسبت به این که چه مسؤولیت متفاوتی با پیروزی انقلاب اسلامی متوجه روحانیت شده، وجود ندارد، در مقابل نیز برخی که متوجه اهمیت این فرصت شده اند نمی دانند چه مسؤولیتی را باید به عهده گیرند در نتیجه متناسب با نیازهای نظام تولید محتوا شکل نمی گیرد، البته چنانچه گفته شد سرعت حرکت حوزه برای پاسخ گوی به نیازها افزایش پیدا کرده است./1324/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 2
مصطفی رستمی
ارسال نظرات