۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۶۴۱۰۵۸
۸ نکته درباره ویروس سریع؛

نه به ترس و سـاده‌انگـاری در مقابله‌ با کرونا

نه به ترس و سـاده‌انگـاری در مقابله‌ با کرونا
کرونا چنان سایه‌ای بر روابط اجتماعی و شهروندی انداخته است و همه‌چیز را تحت‌الشعاع قرار داده است که کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که دغدغه اولش ماجرای انتخابات مجلس و منتخبان ملت باشد.

به گزارش خبرگزاري رسا، یکی، دو روزی است استفاده از اتوبوس و مترو و وسایل حمل‌ونقل عمومی با بقیه روزها متفاوت شده، مردم وقتی سوار آنها می‌شوند به حاضران نگاه عجیبی دارند و حاضران زیرچشمی کسانی را که وارد جمع می‌شوند، زیرنظر می‌گیرند. عده زیادی ماسک به صورت دارند، دست‌ها را با ژل ضدعفونی‌کننده تمیز می‌کنند و صدای پچ‌پچ‌ها و حرف‌ها هم همه حول مساله کرونا و این ویروس مرموز چینی است. همه هم یک دوست و آشنایی در فلان بیمارستان و وزارت بهداشت و... دارند که آمارهایش خیلی با آمارهای رسمی تفاوت می‌کند. خلاصه روزهای عجیبی است که دوست داریم زودتر از آن عبور کنیم، البته به شرط اینکه این هم مقدمه بلای دیگر و تلخی دیگر نباشد. نکته جالب‌تر از این دیالوگ‌ها، فضای سرد انتخاباتی است، کرونا چنان سایه‌ای بر روابط اجتماعی و شهروندی انداخته است و همه‌چیز را تحت‌الشعاع قرار داده است که کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که دغدغه اولش ماجرای انتخابات مجلس و منتخبان ملت باشد. این فضا و حاشیه‌سازی‌ها و سرعت بالای کرونا در فراگیری و جهانی شدن و قربانی گرفتن، یقه رسانه‌ها را هم سفت چسبیده و جز نوشتن حول همین مساله را ایجاب نمی‌کند.

چند باری از همان حدود یک‌ماه پیش و آغاز شیوع کرونا از چین تا همین امروز و همین ساعات که شیوع کرونا در کشورهای دیگری ازجمله ایران بالا گرفته است و به‌روزرسانی آمارهای مبتلایان و کشته‌شدگان به التهابات موجود دامن می‌زند، تکرار چند نکته و عمل به آن از اصلی‌ترین اطلاعاتی بوده که رسانه‌ها به فراخور توان و ظرفیت‌شان به آنها اشاره و مردم را ترغیب کرده‌اند. رعایت بهداشت فردی، شست‌و‌شوی مکرر دست‌ها، لمس نکردن چشم و بینی با دست‌های ضدعفونی‌نشده، عدم ارتباط و نزدیکی با مبتلایان به ویروس کرونا، مراجعه به پزشک در صورت مشاهده علائم و... همه بخشی از موضوعات و اطلاعاتی بوده است که در تمام این مدت مخابره شدند. در کنار اینها اما آرامش روانی و دوری از نگرانی‌های بیجا و حفظ آرامش و... اصول اساسی‌تری بودند که هم از سوی همین رسانه‌ها و هم از سوی متخصصان و کارشناسان این حوزه‌ها مخابره شدند تا منطقی و به دور از جوزدگی و اضطراب در مسیر کنترل و مهار این ویروس مرموز پیش برویم. درنهایت و با تمام این نگرانی‌ها و اتفاقات، شاید مهم‌ترین اقدام، تکرار اقدامات مراقبتی و پیشگیرانه و مواجهه منطقی و صحیح با این ویروس عجیب باشد.

آخرین آمار جهانی مبتلایان و کشته‌شدگان کرونا

به‌منظور اطلاع‌رسانی آخرین اتفاقات و حواشی پیش‌آمده مرور آنچه تا امروز در ارتباط با ویروس کرونا گذشت، خصوصا آنچه در ایران پیش آمده است خالی از لطف نیست. یکی از اصلی‌ترین مسائل در ماجرای کرونا شیوع جهانی و سرعت انتشار این ویروس چینی به کشورهای مختلف و رشد آمارهایی است که تغییرات‌شان از هفته و روز به ساعت کشیده است. بر همین اساس، اطلاعات و آماری که حالا من از آن می‌نویسم با آمار و اعدادی که هنگام خواندن این خطوط از آن مطلعید حتما تفاوت‌هایی خواهد داشت. براساس اطلاعات منتشرشده تا این لحظه، سوای ابتلای ۷۶هزار و ۲۸۸ نفر به کروناویروس در چین، بیش از ۱۵۰۰ مورد ابتلا به کروناویروس و مرگ دست‌کم ۱۵ تن در بیش از ۳۰ کشور و منطقه در خارج از مرزهای چین هم گزارش شده است. فوت دو نفر در ایتالیا، مشاهده اولین مورد مبتلا به کرونا در سرزمین‌های اشغالی و فوت پنج نفر در ایران آخرین اطلاعات و اخبار جهانی پیرامون کروناویروس و شیوع آن است.

استرالیا دست‌کم ۲۱ مورد ابتلا
بلژیک دست‌کم یک مورد ابتلا
کامبوج دست‌کم یک مورد ابتلا
مصر دست‌کم یک مورد ابتلا
فنلاند دست‌کم یک مورد ابتلا
فرانسه دست‌کم ۱۲ مورد ابتلا و یک فوتی
آلمان دست‌کم ۱۶ مورد ابتلا
هنگ‌کنگ دست‌کم ۶۸ مورد ابتلا و دو فوتی
هند دست‌کم سه مورد ابتلا
ایران دست‌کم 28 مورد ابتلا و پنج فوتی
ایتالیا دست‌کم ۱۷ مورد ابتلا و یک فوتی
ژاپن دست‌کم ۷۳۸ مورد ابتلا ازجمله ۶۳۹ مورد مرتبط با کشتی تفریحی و سه مورد فوتی
لبنان دست‌کم یک مورد ابتلا
ماکائو دست‌کم ۱۰ مورد ابتلا
مالزی دست‌کم ۲۲ مورد ابتلا
نپال دست‌کم یک مورد ابتلا
فیلیپین دست‌کم سه مورد ابتلا و یک مورد فوتی
 روسیه دست‌کم دو مورد ابتلا
سنگاپور دست‌کم ۸۶ مورد ابتلا
کره‌جنوبی دست‌کم ۳۴۷ مورد ابتلا و دو مورد فوتی
اسپانیا دست‌کم دو مورد ابتلا
سریلانکا دست‌کم یک مورد ابتلا
سوئد دست‌کم یک مورد ابتلا
تایوان دست‌کم ۲۶ مورد ابتلا و یک مورد فوتی
تایلند دست‌کم ۳۵ مورد ابتلا
امارات دست‌کم ۹ مورد ابتلا
انگلیس دست‌کم ۹ مورد ابتلا
ایالات‌متحده دست‌کم ۳۵ مورد ابتلا
ویتنام دست‌کم ۱۶ مورد ابتلا
سرزمین‌های اشغالی دست‌کم یک مورد ابتلا

10 مورد جدید مبتلا به کرونا ویروس در ایران

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در آخرین اطلاع‌رسانی‌ها پیرامون گسترش کرونا در کشور خاطرنشان کرد: «تا این لحظه (ظهر شنبه 3 اسفند 98) بیش از ۷۸۵ نفر از میان هزاران نفری که به مراکز بهداشتی مراجعه کردند، به مراکز درمانی ارجاع شدند و تحت‌نظر قرار گرفتند تا بررسی‌های بیشتری روی آنها انجام شود. از میان جمع تحت‌نظر، تا روز گذشته ۱۸ نفر مبتلای قطعی به بیماری کووید ۱۹ یا کروناویروس جدید بودند و ظرف ظهر روز گذشته و قبل از ظهر امروز هم ۱۰ مورد جدید ابتلای قطعی به کرونا ویروس تایید شده است که از این جمع هشت نفر از شهر قم و دو نفر از بیماران بستری در شهر تهران هستند که تشخیص‌شان قطعی شده و نتایج آزمایشگاهی آنها به صورت قطعی اعلام شده است. بنابراین مجموعا با آماری که طی روزهای گذشته اعلام شد ۲۸ نفر تشخیص قطعی کروناویروس در کشور داشتیم که البته این طبق نمونه‌هایی است که از دیروز تا امروز تشخیص داده شدند.هم نمونه‌هایی که شنبه تشخیص داده شده‌اند و هم نمونه‌های قبلی عمدتا یا در شهر قم ساکن هستند یا سابقه و شرح‌حالی مبنی‌بر مراجعت به شهر قم ظرف روزهای گذشته داشته‌اند، یعنی عمدتا به قم سفر داشته‌اند، البته مواردی هم هستند که در تهران یا شهرهای دیگر بوده‌اند که ممکن است سابقه حضور یا مسافرت به شهر قم نداشته باشند.»

برخورد منطقی با کروناویروس‌ها

یکی از اصلی‌ترین مسائلی که در مواجهه با کروناویروس باید به آن توجه داشت مساله مراقبت‌های شخصی و حساسیت‌های لازم خصوصا در مواقع حضور در جمع‌هاست. یکی از پرتکرار‌ترین و البته مورد رجوع‌ترین اطلاعات و هشدارها و توضیحاتی بوده است که از سوی یک متخصص میکروبیولوژیست منتشر و ارائه شد. در این توضیحات برای مواجهه و تشریح اصل اتفاقی که درحال رخ دادن است، این‌طور آمده است که:

1   همه ماسک‌های معمولی که از داروخانه می‌خریم (حتی ماسک‌های فیلتردار معمولی) کاربرد بسیار کمی در مقابله با ویروس‌ها دارند و علت آن هم این است که سایز ویروس در حد و اندازه نانومتر است و این اندازه هم به راحتی از ماسک عبور می‌کند، پس استفاده مداوم از آن خیلی کمک‌کننده نیست (جز در شهرهای آلوده و پرتردد). ضمنا اگر این ماسک هر دو ساعت یک‌بار تعویض نشود، خود باعث ایجاد محیط مرطوب شده و فضا برای رشد باکتری فراهم می‌شود.

  استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها هم کمکی به درمان و پیشگیری از کروناویروس نمی‌کند. ویروس‌ها موجودات زنده نیستند و نمی‌توان با آنتی‌بیوتیک‌ها که ماده‌ای ضدحیات هستند با آنها مقابله کرد. استفاده از آنتی‌بیوتیک هنگام سرماخوردگی هم برای این است که بعد از حمله ویروس‌ها باکتری‌های فرصت‌طلب به بدن شما حمله می‌کنند و آنتی‌بیوتیک‌ها با آنها مقابله می‌کنند.

خوردن سیر، استفاده از پیاز، دود کردن اسفند و آویزان کردن چیزهایی از این قبیل در خانه و محل کار و ماشین و... هم تقریبا اقدام بی‌فایده‌ای برای مقابله با انتشار کروناویروس‌هاست. علت این عدم اثرگذاری هم این است که همان‌طور که اشاره شد ویروس موجود زنده نیست که از این مواد آنتی‌بیوتیک‌گونه اثر پذیرد. استفاده از ویکس و نعناع زیردماغ و... نه‌تنها عامل ضدعفونی‌کنندگی نیست بلکه فضای تنفسی را پذیرای جذب ویروس هم می‌کند.

  جنس بدنه کروناویروس و بسیاری دیگر از ویروس‌ها از لیپید (نوعی چربی طبیعی) است و تنها راه از بین بردن آنها هم استفاده از مواد شوینده است. پس به‌جای استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها، مدام دست‌ها را با آب و مواد ضدعفونی‌کننده مثل صابون بشویید تا کروناویروس از بین رفته و دچار مشکل نشوید.

  از کرونا بیشتر از حد و حدود خودش نترسید. یکی از مسائل مهم در مواجهه با این ویروس آمادگی روانی است. میزان کشندگی کرونا از همین آنفلوآنزای موجود در کشور پایین‌تر است و معمولا در افرادی که سیستم دفاعی بدن‌شان سالم است هم تاثیری ندارد. در مقابل اما دیابتی‌ها، ‌ام‌اسی‌ها، کسانی که آسم دارند و مبتلایان به بیماری‌های ریوی و قلبی و عروقی باید بیشتر مراقب باشند.

6  یکی از نکات جالب در ارتباط با کرونا عدم اثرگذاری آن روی کودکان زیر هشت‌سال است. به دلیل نامعلومی اگر این بچه‌ها بدن سالمی داشته باشند، کرونا در آنها به شکل یک سرماخوردگی ساده ظهور می‌کند و به قولی این ویروس برای هشت‌سال به بالا‌ها خطرناک‌تر است. پس اگر کودکی دارید که دچار سرماخوردگی است، مراقب باشید تا شاید این سرماخوردگی در شما به شکل کرونا ظهور کند.

در صورت ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا و همین کروناویروس‌ها چند روزی در خانه بمانید و بیرون نروید. مضاف بر این و در جهت حفظ همان آرامش روانی این نکته را هم در نظر داشته باشد که صرفا دیدن آمبولانسی که لباس مقابله با بیماری‌های میکروبی تن نیروهای آن است تعجب نکنید و فکر نکنید حتما درحال حمل یک بیمار کرونایی هستند. براساس چارچوب‌ها آنها باید همیشه برای بدترین شرایط آماده باشند.

درنهایت اینکه با رعایت حد قابل‌قبولی از موارد بهداشتی و مراقبت‌های ایمنی، این بیماری هم مثل خیلی دیگر از بیماری‌ها می‌گذرد و همان‌طوری هم که گفتیم میزان کشندگی آن در قیاس با بیماری‌هایی نظیر آنفلوآنزای خوکی و... به مراتب کمتر است و همان‌طور که آنها گذشتند این بیماری هم روزی ریشه‌کن می‌شود. پس بیش‌ازحد از این بیماری نترسید و ساده‌انگاری هم نکنید، مراقب باشید.

ماسک 410 تومانی را چندبرابر قیمت نخرید!

از اعلام آمار و اطلاعات و شرح چگونگی مراقبت‌ها که عبور کنیم، برخی اخبار و حواشی هم قابل‌توجه هستند. هجوم غیرمنطقی مردم به داروخانه‌ها برای تهیه ماسک یکی از این افعال عجیب و مشکل‌ساز است. تصاویر موجود در فضای مجازی و رسانه‌ها نشان می‌دهد بسیاری از مردم با هر سطحی از دغدغه و استدلال به سمت داروخانه‌ها رفته‌اند و علی‌رغم تاکید مقامات و مسئولان بهداشتی کشور مبنی‌بر تاثیر اندک و حتی بی‌تاثیر بودن ماسک در مواجهه و مقابله با کرونا، درصدد تهیه آن هستند و برای خرید آن هزینه‌های عجیب و غریبی را متقبل می‌شوند. با این همه اما عده‌ای سودجو نیز با چند برابر کردن قیمت‌ها کمافی‌السابق از التهابات و نگرانی مردم سوءاستفاده کرده و جیب خودشان را پرپول می‌کنند.

با اینکه همین روز گذشته و در مراجعه به یکی از داروخانه‌های معروف تهران متوجه قیمت بالای 20هزار تومانی یک ماسک فیلتردار شدم، به تازگی سازمان غذا و دارو در بخشنامه‌ای دیگر قیمت فروش ماسک را به صورت رسمی به داروخانه‌ها و مراکز پخش اعلام کرده است. براساس اعلام سازمان غذا و دارو قیمت فروش هر عدد ماسک 4100 ریال قیمت‌گذاری شده است!

علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت هم در ارتباط با شایعات کمبود ماسک و افزایش قیمت و... در حساب توئیتری خود نوشت: «از امروز (شنبه) شبکه توزیع ماسک در‌ سراسر کشور تغییر می‌کند؛ تمام شرکت‌های تولید‌کننده ماسک موظف هستند صددرصد تولیدات را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند و مستقیم و بدون واسطه از طریق شبکه‌های بهداشت و مراکز درمانی در سطح کشور توزیع خواهد شد؛ چهارمیلیون ماسک امروز توزیع می‌شود.»

احتمال تعطیلی جلسات شورای شهر به خاطر دست‌دادن با یک شهردار منطقه

یکی‌دیگر از حواشی حول ماجرای کرونا در تهران مساله ابتلای شهردار منطقه 13 پایتخت به کروناویروس و بعد از آن تعطیلی جلسات شورای شهر تهران به درخواست ناهید خداکرمی، عضو کمیته سلامت شورای شهر بود. محسن هاشمی در تشریح چرایی تعطیلی جلسات شورای شهر، قرنطینه شخصی خودش و جلسه چند روز پیش با شهردار منطقه 13 خاطرنشان کرد: «سه‌شنبه هفته گذشته جلسه شورایاران در منطقه 13 تشکیل شد و علاوه‌بر من مسجدجامعی، میلانی از اعضای شورای شهر و برخی همکاران روابط‌عمومی در این جلسه حضور یافتند. (نکته دیگر این است که روز بعد از این ملاقات بنده با خانم نژادبهرام و آقای فراهانی و نظری جلسه داشتم.)

رحمان‌زاده شهردار منطقه13 در جلسه ماسک بر صورت داشت و به من گفت آنفلوآنزا دارم. امروز از خانم خداکرمی که پزشک شورا هستند و عضو کمیته سلامت و محیط‌زیست بوده در مورد وضعیت جسمانی آقای رحمانی سوال کردم که ایشان به من گفتند از چهار تست کرونا مجتبی رحمان‌زاده شهردار منطقه 13 سه مورد آن مثبت بوده است. پس از اطلاع از این موضوع به هیات‌رئیسه اعلام کردم جلسه‌ای تشکیل دهند و درمورد برگزاری جلسات آتی شورا تصمیم بگیرند. از آنجایی که هفته پیش من در کنار شهردار منطقه 13 بودم امروز تصمیم گرفتم از منزل بیرون نیایم، درحال حاضر علائمی از ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا ندارم.»/1360/

ارسال نظرات