۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۶۴۱۱۴۸

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۴ اسفندماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۴ اسفندماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 5 میلیون و 776 هزار تومان و قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم 5 میلیون و 750 هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 4 اسفند ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۱۲/۰۴

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید  5 میلیون و 776 هزار تومان و قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم 5 میلیون و 750  هزار تومان است.

در بازار آزاد قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 80 هزار تومان، قیمت ربع‌سکه یک‌میلیون و 870 هزار تومان و قیمت سکه گرمی 965 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 616 هزار و 600 تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1643 دلار معامله می‌شود.

همچنین در بازار سبزه‌میدان، قیمت طلای 24عیار 822 هزار و 200 تومان و قیمت هر مثقال طلا 2 میلیون و 671 هزار تومان تعیین شده است.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت درهم امارات 4 هزار و 276 تومان، یورو  15 هزار و 800 تومان و قیمت پوند انگلیس 20 هزار و 261 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز یکشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم  14 هزار و 750 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 14 هزار و 650 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 15 هزار و 800 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 15 هزار و 700 تومان است.

 

صعود پرقدرت شاخص بورس تا نزدیکی کانال ۵۰۰هزار واحد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 5میلیارد و 687میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 4170میلیارد تومان در 625هزار و 911نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 17 هزار و 106واحدی در ارتفاع 498هزار و 904واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، پتروشیمی پارس و ملی صنایع مس ایران شد و در مقابل نمادهای معاملاتی شرکت‌های گسترش صنایع و خدمات کشاورزی، سامان‌گستر اصفهان و سیمان فارس با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز مثبتی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 4563واحد، کل (هموزن) 6102واحد، قیمت (هموزن) 4065واحد، آزاد شناور 22577واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به‌ترتیب 12719و 33512واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2367میلیون ورقه به‌ارزش 4059میلیارد تومان در 396هزار نوبت، آیفکس 249واحد رشد کرد و در ارتفاع 6462واحد قرار گرفت.

 

سود سهام عدالت برخی مشمولان امروز واریز شد

سود سهام عدالت برخی مشمولان طی امروز به حساب آن ها واریز شده است.

برخی افراد که شماره شبای بانک ملت را برای دریافت سود سهام عدالت ثبت کرده اند از واریز سود سهام عدالت خود طی امروز خبر داده اند.

بر این اساس افرادی که به اندازه 532 هزار تومان سهام عدالت دارند 109 هزار و 60 تومان سود دریافت کرده اند که معادل سود 205 هزار تومانی برای یک میلیون تومان سهام است.

علیرضا صالح  رئیس سازمان خصوصی سازی در این باره گفت: سود سهام عدالت سال 97 بدون اولویت بندی مشمولین از ساعت 8 صبح شنبه در تمامی بانک‌ها واریز خواهد شد.

وی افزود: با توجه به تعداد مشمولین که حدود 42 میلیون نفر هستند ممکن است واریز این سود به حساب بعضی از بانک‌ها تا انتهای هفته به طول بینجامد، اما در این دوره ما تقریباً تمام سود مشمولین را واریز خواهیم کرد.

 صالح ادامه داد: از سود سال 97 سهام عدالت مشمولین تنها عددی حدود 4 یا 5 هزار تومان برای هر یک میلیون تومان سهم باقی می‌ماند که ما تلاش می‌کنیم تا پایان اسفند آن را هم واریز کنیم تا سود سال 97 کاملاً تسویه شود.

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: سود سهام عدالت سال 97 مشمولین برای هر سهم یک میلیون تومانی 205 هزار تومان است که با توجه به اینکه مشمولینی که زیر نظر کمیته امداد و بهزیستی هستند مالکیت صددرصد سهام خود را در اختیار دارند این عزیزان 205 هزار تومان را به صورت کامل دریافت می‌کنند، اما دیگر مشمولین که مالک بخشی از سهام خود هستند به همان نسبت درصدی که مالکیت سهام دارند از 205 هزار تومان سود خود را دریافت می‌کنند.

وی افزود: تاکنون از 49 میلیون نفر مشمولین دریافت سهام عدالت حدود 5 میلیون نفر شماره شبای خود را اعلام نکرده اند که سهام آن‌ها نیز محفوظ و در حسابشان نگهداری می‌شود تا زمانی که شماره شبای خود را اعلام کنند و سود این دوره و دوره‌های پیشین را به صورت یکجا دریافت کنند.

گفتنی است سود سهام عدالت در سال 95 به ازای هر سهم یک میلیونی 150 هزار تومان، و برای سال 96 سود این سهام 175هزار تومان بوده است.

 

اعلام رقم سبد معیشت کارگران تا فردا

فردا هزینه سبد معیشت کارگران در جلسه کمیته دستمزد تعیین می‌شود. این جلسه عصر فردا در معاونت روابط کار وزارت کار با حضور سه گروه دولتی، کارگری و کارفرمایی برگزار خواهد شد.

طبق اظهارات نمایندگان کارگران این جلسه برای نهایی شدن رقم سبد معیشت برگزار می‌شود و در نهایت ارقام تعیین‌شده در این جلسه به‌عنوان مبنای تعیین دستمزد در جلسات شورای‌عالی کار قرار می‌گیرد.

مذاکرات به‌زودی وارد مرحله جدی می‌شود، کمیته دستمزد شورای‌عالی کار، یکی از کمیته‌های تخصصی شورای‌عالی کار است که کار اصلی آن، فراهم آوردن داده‌های محاسباتی دستمزد ازجمله رقم سبد معاش خانوار است؛ در مرحله بعد، این داده‌ها، در اختیار شورای سه‌جانبه کار قرار می‌گیرد که مسئول اصلی تعیین دستمزد است.

هفته آینده جلسه شورای‌عالی کار با موضوع تعیین حداقل دستمزد 99 برگزار خواهد شد و بررسی‌هایی که درباره سبد معیشت صورت گرفته است در جلسه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

دلایل افزایش سریع نرخ ارز چیست؟

مجید شاکری با اشاره به افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر، اظهارداشت: امروز افزایش قابل توجهی در افزایش نرخ ارز در بازار تهران داشتیم؛ یک مقدار اگر بخواهیم یک چارچوب تحلیل داشته باشیم، بدون رد کردن رویکردهای پولی، با دو موج اصلی مواجهیم که یکی موج فنی و یکی روانی است و بر هم افتادن این دو موج را شاهد هستیم.

وی افزود: موج اول مشکل در چین است. بخش مهمی از دسترسی ایرانی‌ها به درهم و از درهم به دلار از طریق یوان چین است. یعنی یوان چین است که به عنوان یک بستانکاری در داخل اقتصاد چین در قالب فرایندی با جابه‌جا شدن طرف‌های دفاتر تجاری به درهم امارت تبدیل می‌شود و طرف ایرانی می‌تواند بستانکاری یوانی را به بستانکاری درهمی تبدیل کند.

این کارشناس ارزی تصریح کرد: در واقع ویروسکرونا باعث شده سرعت گردش اقتصاد چین به شدت افت کند. خیلی از شرکت‌های چینی بعد از تعطیلات سال نو چینی به سر کار برنگشته‌اند و اعلام کرده‌اند تا اول مارس تعطیل خواهند بود و این خودش را به صورت کند شدن چرخ‌های اقتصاد چین و به صورت محدود شدن کانال روزانه عرضه درهم امارات نشان خواهد داد.

شاکری گفت: آن چیزی که این موضوع را تقویت می‌کند این است که اگر یک قیمت تقاطعی بزنیم مابین یوان، درهم و دلار می‌بینیم معادل دلاری یوان بسیار بالاست. این یوان است که قیمت درهم را بالا می‌برد و این درهم است که قیمت دلار را بالا می‌برد. اگر قبلا کسی که با درهم کار می‌کرد و ریال در تهران می‌گرفت و از طریق همین فرایند معادل درهمی آن را تحویل می‌داد، زمان تبدیل طولانی‌تر شده و موجب افزایش موقعیت‌های باز آن دسته از درهم فروشانی که از مجرای یوان انجام می‌دادند و این خودش را به صورت اعتراض مشتریان در روز پنج شنبه هفته گذشته نشان داد. 

وی عامل مهم دیگر را بار روانی تصمیم اخیر FATF دانست و گفت: بارها تاکید کرده‌ام موضوع FATF در ساختار فعلی ارزی و اقتصادی ایران اثری بر نرخ ارز ندارد اما اثر روانی قابل توجهی برای FATF ایجاد شده چون چند سال است که جامعه تحت تاثیر کمپین سطح اول سیاسی است که اگر FATF اقدامات تقابلی علیه ما انجام دهد، نتیجه آن افزایش نرخ ارز خواهد بود و به همین دلیل وقتی کسی آمد و صفحه ویکیپدیا را تغییر داد و ایران را در لیست سیاه گذاشت باعث شد 500 تومان قیمت ارز بالا برود. این دو موج یوان چین و تصمیم FATF با هم همراه شده است و از روز شنبه شاهد افزایش نرخ ارز هستیم. 

* قیمت ارز چه خواهد شد؟

این کارشناس ارزی افزود: واقعیت این است که به محض اینکه در چین گردش مبادلات اقتصادی آغاز شود این مشکل حل خواهد شد و احتمالا تا اول مارس تغییر زیادی خواهیم دید. اما آیا تا اول مارس افزایش نرخ ارز را خواهیم داشت؟ من تصورم این است که بین این دو عامل چون یکی روانی است بانک مرکزی صبر می‌کند موج روانی مربوط به اف ای تی اف آرام شود، روی آن سوار شود و قیمت را پایین بیاورد.

شاکری با بیان اینکه تاکنون بانک مرکزی هیچ نشانه‌ای از تزریق ارز از خودش نشان نداده است، گفت: در این روزها بانک مرکزی هیچ تلاشی برای اینکه نرخ صرافی‌های تهران را به بازار آزاد بچسباند و شروع به تزریق کند انجام نداده است و به همین دلیل به نظر می‌رسد بانک مرکزی صرفا صبر می‌کند تا عامل روانی یک آرامشی پیدا کند.

وی با بیان اینکه ادامه داد: بعد از درگیری‌ها در عراق که  بر اتفاقات ارزی در ایران به صورت دیگری اثر می‌گذاشت و آن افزایش 900 تومانی را در قیمت ارز ایجاد کرد باز هم بانک مرکزی صبر کرد و در شنبه هفته بعد از آن مداخله کرد. تصور می‌‌کنم برداشت بانک مرکزی این است که در این شرایط هم بعد از یکی دو روز بانک مرکزی شروع به تزریق ارز خواهد کرد.

این کارشناس ارزی با بیان اینکه بنابراین دو موقعیت بازگشت روند اقتصادی چین به حالت عادی و کاهش آثار روانی تصمیم FATF بر بازار ایران پیش روی ماست، گفت: البته نتیجه تصمیم FATF بدتر از از پیش‌بینی‌ها نبود چون FATF اکشن پلن ایران را منقضی نکرده است اما با این وجود برای ادامه و تحلیل دقیق‌تر باید منتظر اطلاعات جدید باشیم.

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات