۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۶۴۱۲۴۹

روایتی از رشادت‌های نیرو‌های گردان قائم در عملیات خیبر + تصاویر

روایتی از رشادت‌های نیرو‌های گردان قائم در عملیات خیبر + تصاویر
رشادت بی‌نظیر مردان اندیمشک در جنگ بخصوص عملیات خیبر روایتی است که بازگو کردن آن بعد از سال‌ها جذاب است.

به گزارش خبرگزاري رسا، عملیات خیبر در سال‌های نخست جنگ تحمیلی همزمان با سوم اسفند‌ماه ۶۲ با رمز یا رسول الله (ص) آغاز شد، این عملیات نمایشی از صحنه‌های عشق و ایمان به احکام نورانی قرآن، نشان دهنده عمق معنویت، دلبستگی مردم به اهل البیت (ع) و اوج الهام گرفتن از معارف و تعالیم عاشورا و پیروی از امام راحل (ره) بود.

این عملیات یکی از مهمترین عملیات‌های جنگ تحمیلی بود که در منطقه جبهه‌های جنوب و در استان خوزستان و در شرق و شمال بصره، طرح ریزی و اجرای این عملیات آبی و خاکی نبوغ، ابتکار و خلاقیت رزمندگان اسلام را به جهانیان به اثبات رساند.

عملیات خیبر بصورت مشترک توسط سپاه پاسداران، نیروی زمینی ارتش و با پشتیبانی هوانیروز ارتش و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، آغاز و پس از ۲۰ روز نبرد خونین، در ۲۲ اسفندماه ۱۳۶۲ با بازپس گیری منطقه‌ای به وسعت هزار کیلومتر مربع در هورالعظیم و تصرف ۱۴۰ کیلومتر مربع در جزایر مجنون توسط نیرو‌های ایرانی، به‌پایان رسید.

از ویژگی‌های این عملیات، می‌توان به بکارگیری بیش از ۲۰۰ گردان رزمی، ۵۰۰ قایق و طرح ریزی عملیات در نهایت اختفا دانست. همچنین رزمندگان اسلام در طول این عملیات توانستند پلی به طول ۱۳ کیلومتر بر روی آب‌های هور احداث کنند که رسانه‌های بیگانه ساختن چنین پل قایقی با طول ۱۳ کیلومتر را در تاریخ نظامی مدرن بی‌سابقه توصیف کردند.

این عملیات توانست ضربه کمرشکن و مهلک به رژیم بعث عراق بزند و آن‌ها را به عقب برانند.

نقش مردم اندیمشک در طول هشت سال دفاع مقدس بسیار بارز است، رزمندگان اندیمشکی در طی این عملیات با تشکیل گردان قائم نقش چشمگیری ایفا کردند.

روایتی از رشادت‌های نیرو‌های گردان قائم در عملیات خیبر/ عملیاتی که دروازه غرور بعثی‌ها را شکست + تصاویر

روایتی از رشادت‌های نیرو‌های گردان قائم در عملیات خیبر/ عملیاتی که دروازه غرور بعثی‌ها را شکست + تصاویر

مدتی قبل از آغاز عملیات خیبر، گردان قائم با اعزام نیرو از اندیمشک کادر خود را تکمیل و آموزش نیروهایش را آغاز کرد، آماده‌سازی نیرو‌های گردان عملیات حدود یک ماه طول کشید و آموزش‌های مختلف و چندین رزم شبانه انجام شد آمادگی و روحیه بچه‌های به حدی بود که فرماندهان پس از گرفتن امروزیه و آمادگی بالا گردان قائم را به‌عنوان گردان خط‌شکن در این عملیات معرفی کردند.

پس از آنکه مشخص شد این گردان خط‌شکن در عملیات خیبر وارد عمل شود با توجه به وسعت کمین‌های دشمن از جمله کار‌هایی که در گردان برای مقابله با دشمن صورت گرفت تشکیل دو گروه بود که بتوانند هنگام عملیات کمین‌های دشمن را کنترل کنند.

کمتر کسی است که از سرنوشت گردان قائم که از نیرو‌های اندیمشکی تشکیل شده بود در عملیات خیبر خبر داشته باشد.
گردان قائم، اکثر نیروهایش در ۱۱ اسفند ۱۳۶۲ مظلومانه به شهادت رسیدند و پیکر‌های مطهر برخی از این شهدا در منطقه طلائیه باقی ماند.

روایتی از رشادت‌های نیرو‌های گردان قائم در عملیات خیبر/ عملیاتی که دروازه غرور بعثی‌ها را شکست + تصاویر

روایتی از رشادت‌های نیرو‌های گردان قائم در عملیات خیبر/ عملیاتی که دروازه غرور بعثی‌ها را شکست + تصاویر

روایتی از رشادت‌های نیرو‌های گردان قائم در عملیات خیبر/ عملیاتی که دروازه غرور بعثی‌ها را شکست + تصاویر

اسامی شهدا گردان قائم به شرح زیر است:

غلامعلی اسلامی پور، رحمان ارغون شهاوند، اسحاق الفتی زاده، محمدرضا ایستان، علیرضا برهخت، حمید برومند نسب، قپانی پاپی، صیدکریم تتر، سید مجید جمعه زاده، علیرضا حاجی محمد زارع، نصرت الله حسن پور، ابراهیم خوش خبر، ابراهیم دارابی، علی دریکوند، یدالله رحیمی، محمدرضا ظهور نخلی، سیدمحمد عبدالهی موسوی، محمدرضا فردچیان، محمد قاسم زاده، محمد قاسیمان، خدا رحم قلاوند، حسین قلاوند، حسن قلاوند، حاج علی قیطاسی، سیف الله کریم پایی، کیکاوس کله‌جویی، اسدالله کیخا، نعمت گرامی مقدم، جهانشاه گودرزیان، عزیز محمود قالوندی، حسین محمود قالوندی، منصور مختاری نیا، نورالدین میری، محمدحسین میردریکوند، جواد ناصرپور، خدا رحم نجفوند دریکوند، یدالله یکتمار، محمد حسن رزاز، جمال زکایی مهر، غلامعلی زرگر نژاد، جواد زیورداری، شیرعلی سبزی، مهدی شاکور، عزیز شاهونوند، حمیدرضا شمس صالحی، عزیزالله شهاوند، مسعود شهریانی سگوند، بمان علی شهمیروند، قیصر شهیرمهد، جمشید صادقی، مسعود صالح فر، عبدالمهدی ضیایی فر، شمس الله طافی

دراین باره حاج حسن رضوانی، با اشاره به آمادگی بالای نیرو‌های گردان قائم اظهار داشت با بازدید فرماندهان لشکر هفت، ولی عصر (عج) از گردان قائم و دیدن روحیه و آمادگی و علاقه بالای رزمندگان جهت حضور در عملیات خیبر این گردان را به عنوان گردان خط‌شکن در عملیات خیبر انتخاب کردند.

وی افزود: ما در منطقه دارخوین اردوگاه مستقر شده بودیم و جهت آشنایی فرماندهان، گروهان‌ها و دسته‌ها با منطقه قبل از طلوع آفتاب با آن‌ها به منطقه می‌رفتیم تا رزمندگان منطقه را مشاهده کنند، ولی متاسفانه دشمن متوجه حضور ما در منطقه شد و حدود ۶ قضیه خمپاره ۶۰ میلیمتر را در دو نقطه متمرکز و شلیک کردند.

روایتی از رشادت‌های نیرو‌های گردان قائم در عملیات خیبر/ عملیاتی که دروازه غرور بعثی‌ها را شکست + تصاویر

فرمانده گردان قائم گفت: در حال توجیه فرماندهان، گروهان‌ها و دسته‌ها بودیم که خمپاره دقیقا کنار من اصابت کرد و بشدت مجروح شدم و به بیمارستان انتقالم دادند.

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس بابیان اینکه بخاطر شدت جراحات فرد دیگری را به جای او به عنوان فرمانده گردان قرار دادند، افزود: عملیات به نحوی بود که نیرو‌های گردان قائم نیاز بود در محور طلائیه حضور پیدا کنند و همان شب بچه‌ها را با اتوبوس از اردوگاه به منطقه طلائیه انتقال می‌دهند.

حاج حسن رضوانی بیان کرد: نیرو‌های گردان قائم در منطقه طلائیه با تک ایزایی عمل کردند تا بچه‌های محور راست جاده را بگیرند و گردان قائم در آن محور به عنوان گردان خط‌شکن باشند و شب بچه‌ها عملیات را آغاز می‌کنند.

وی در ادامه افزود: نیرو‌های گردان قائم در تله دشمن میفتند و دو تا از گروهان‌ها بشدت تلفات می‌دهد همچنین گروهان سوم تعدادی شهید و جانباز می‌دهد.

این رزمنده دفاع مقدس ادامه می‌دهد می‌گوید: نیرو‌ها عقب نشینی می‌کند آن شب حدود ۵۰ نفر اسیر می‌شوند و تعدادی از شهدا ما در این شیار باقی می‌مانند.

پاسدار عبدالله فاطمی، معاون فرمانده گروهان یک گردان قائم در رابطه با عملیات خیبر می‌گوید: در طلائیه قرار شد عملیات کنیم از دو طرف با دشمن روبه رو بودیم در طی مسیر رسیدن به خط مقدم در میدان مین چندتن از فرزندان عزیز اندیمشک از جمله شهید محمدرضا فردچیان به آرزو دیرینه خود یعنی شهادت رسیدند.

وی در اشاره با ماموریت محول شده به گردان قائم افزود: عملیات شروع شده بود و نیرو‌ها به جزیره مجنون رسیده بودند، ولی از راه خشکی امکان پشتیبانی را نداشتند طی دستوراتی که از فرماندهی به ما رسیده بود، ما بایستی خط را بشکنیم که از این راه به جاده‌ی نشوه عراق دسترسی داشته باشیم که نیرو‌های زرهی و توپخانه‌ای سبک وارد عمل شود و از راه خشکی نیرو‌ها را پشتیبانی کند و اگر هم خط شکسته نشد همین که آتش دشمن را از روی بچه‌ها در منطقه هور و شرق دجله برداشته شود.

درادامه سردار پاسدار عباس عیدی معاون عملیات در خصوص این عملیات می‌گوید: گردان قائم در مأموریت قبل گردان، احتیاط بود، اما اینجا به عنوان خط‌شکن انتخاب شده بود.

مدتی قبل از آغاز عملیات خیبر گردان قائم با اعزام نیرو‌هایی که از اندیمشک داشت کادر خود را تکمیل و آموزش نیروهایش را آغاز کرد، آماده سازی نیرو‌های گردان عملیات حدود یک ماه طول کشید و آموزش‌های مختلف و چندین رزم شبانه انجام شد آمادگی و روحیه بچه‌های به حدی بود که فرماندهان پس از دیدن روحیه بالا و آمادگی نیرو‌های گردان قائم را به‌عنوان گردان خط‌شکن در این عملیات معرفی کردند.

وی گفت. پس از آنکه مشخص شد این گردان خط‌شکن در عملیات خیبر وارد عمل شود با توجه به وسعت کمین‌های دشمن از جمله کار‌هایی که در گردان برای مقابله با دشمن صورت گرفت تشکیل دو گروه بود که بتوانند هنگام عملیات کمین‌های دشمن را دفع کند.

سردار سرتیپ دوم پاسدار عبدالرحمان پورجوادی از رزمندگان گردان قائم در خصوص شهادت و اسارت تعدادی از رزمندگان گردان قائم در این عملیات می‌گوید: زمانی که به اردوگاه رسیدیم به سراغ چادر‌هایی که یکی دو ماه با تعداد زیادی از دوستان در آنجا بودیم و خاطرات زیادی داشتیم سر زدیم حالات ناراحت‌کننده‌ای بود هنگام ورود به داخل هر چادری یا چند نفر از دوستانمان نبود و یا مجروح شده بودند.

وی در ادامه می‌گوید: چند روز گذشت و به عقب آمدیم و اکثر نیرو‌ها پایانی گرفتند و راهی دیار خود شدند.

 امروز جامعه نیازمند تبیین رشادت‌ها و فداکاری‌های شهدای والامقام است و نسل جدید باید با روحیه ایثار و فرهنگ شهادت آشنا ‏شوند. ‏/1360/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
کیامرث دوستی
Iran, Islamic Republic of
۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸
باعرص سلام خدمت شما سرور عزیز آیا به نظرتون کوتاهی شهید اسدالله دوستی از قلم افتاده ایشان برادر بنده میباشد ولی هرگز ازایشان در یادوارهاتون هرگز یادی نکردید نه تنها شما بلکه اداره بنیاد شهید همچنین یا نکردن
0
0