۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۶۴۱۳۷۷

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۶ اسفندماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۶ اسفندماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 200 هزار تومان و طرح قدیم 6 میلیون و 190 هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 5 اسفند ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۱۲/۰۶

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید  6 میلیون و 200 هزار تومان و طرح قدیم 6 میلیون و 190 هزار تومان است.

ضمن آنکه قیمت نیم سکه بهار آزادی 3 میلیون و 200 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 2 میلیون و 30 هزار تومان و سکه گرمی 956 هزار تومان تعیین شده و به فروش می رسد.

قیمت طلای 18عیار هم 635 هزار  تومان، طلای 24 عیار 838 هزار و 200 تومان و هر مثقال طلا 3 میلیون و 723 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1635.9 دلار معامله می‌شود.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت دلار 15 هزار و 800 تومان، درهم امارات 4 هزار و 285 تومان، یورو  16 هزار و 700 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز سه شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم  14 هزار و 800 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 14 هزار و 700 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 15 هزار و 900 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 15 هزار و 800 تومان است.

 

ثبات قیمت نفت در بازارهای جهانی

از آنجاییکه سرمایه گذاران پس از کاهش تقریبا 4 درصدی قیمت نفت در جلسه گذشته، به دنبال چانه زنی هستند و خرید نفت را افزایش داده اند، قیمت نفت در معاملات امروز ثابت ماند هرچند نگرانی ها در مورد شیوع ویروس کرونا خارج از چین  و ضربه رشد اقتصادی و کاهش تقاضا برای نفت، مانع از رشد بیشتر قیمت ها شد.

هر بشکه نفت برنت با 18 سنت افزایش 56.48 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 9 سنت افزایش 51.52 دلار معامله شد.

نفت برنت دیروز 3.8 درصد افت کرد که بیشترین میزان روزانه از 3 فوریه به شمار می رود. نفت خام آمریکا روز گذشته 3.7 درصد افت قیمت را ثبت کرد.

میشائیل مک کارتی، استراتژیست ارشد بازارهای سی ام سی به رویترز گفت: «از آن جایی که ما کاهش چشمگیری در مورد نفت خام آمریکا از 60 دلار تا 50 دلار در هر بشکه طی 6 هفته گذشته مشاهده کرده ایم، من فکر می کنم نفت برعکس دیگر بازارها، تا حد زیادی منعکس کننده ریسک های زیادی است.»

وی افزود: «برای این هفته، عوامل کلیدی، ویروس کرونا، آمار ذخایر و تصویر فنی است.»

آمارهای اولیه رویترز برای هفته منتهی به 21 فوریه نشان می دهد در آمریکا، ذخایر نفت خام برای پنجمین هفته متوالی افزایش یافته درحالی که محصولات پالایش شده احتمالا کاهش یافته است.

کشورهای سراسر جهان تلاش می کنند تا از شیوع ویروس شبیه سرماخوردگی با منشا چین جلوگیری کنند. این ویروس سال گذشته منتشر شد و اکنون بیش از 80 هزار نفر را مبتلا کرده که 10 برابر بیش از ویروس سارس در سال 2003-2002 است.

ساتورا یوشیدا، تحلیلگر بازار گفت: «نگرانی در مورد شیوع سریع کرونا خارج از چین سبب شد تا بر اقتصاد جهان و تقاضا برای نفت بیش از انتظار تاثیر بگذارد و احتمالا بر احساس حاکم بر بازار تاثیر خواهد گذاشت.»

 

شاخص کل بورس 14 هزار واحد رشد کرد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز سه شنبه مانند روز گذشته رکورد شکنی کرده و با جهش 14 هزا رو 778 هزار واحدی به رقم 518 هزار و 513 واحد رسید.

شاخص کل بورس تهران با معیار هم وزن 4 هزار و 710 واحد رشد کرده و به رقم 170 هزار و 944 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 1886 تریلیون تومان رسید.


نمودار رشد سالانه شاخص بورس تهران

کارشناسان دلیل رکورد شکنی بورس تهران را سرازیر شدن نقدینگی سرگردان بازار به سمت بورس می‌دانند،‌ همچنین افزایش قیمت ارز باعث چشم انداز مثبت برای شرکتهای بورسی صادرات محور، رونق شرکتهای تولید فلزات، چشم انداز مثبت بازار و نیز رکود در بازارهای موازی مانند مسکن،‌ املاک، طلا و سکه  موجب توجه فعالان اقتصاد به سمت بورس شده است.

معامله‌گران امروز در بورس اوراق بهادار تهران بیش از 8.1 میلیارد سهام حق تقدم اوراق مالی و سایر ابزارها را در قالب 863 هزار نوبت معامله و به ارزش 5 هزار و 291 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی امروز 3 هزار و 939 واحد رشد کرده و به رقم 138 هزار و 233 واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم وزن با افزایش 3 هزار و 136 واحد به رقم 113 هزار و 803 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افزایش 18 هزار و 865 واحد به رقم 644 هزار و 922 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش 9 هزار و 754 واحد به رقم 365 هزار و 382 واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس با افزایش 34 هزار و 466 واحد به رقم 1 میلیون و 105 هزار و 917 واحد رسید.

امروز نمادهای پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، صنعتی و معدنی گل‌گهر، هلدینگ تاپیکو، چادرملو و بانک ملت، بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و نماد پتروشیمی پارس بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته است.

نمادهای پربیننده در بورس تهران شامل بانک ملت، سایپا، بانک تجارت،‌ایران خودرو، پالایش نفت اصفهان، ملی مس ایران، ماشین‌سازی اراک، و پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران، بوده‌اند.

امروز در فرابورس ایران نیز در پایان معاملات شاخص کل 139 واحد رشد کرده و به رقم 6 هزار و 691 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از 393 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در فرابورس به بیش از 2.6 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی را در قالب 486 هزار فقره معامله و به ارزش 2 هزار و 634 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز عمده نمادهای فرابورس شامل میدکو، پتروشیمی مارون، مادیران، فولاد هرمزگان، فرابورس ایران، پتروشیمی زاگرس و سنگ آهن گهر زمین در تقویت شاخص کل فرابورس اثر گذار بوده‌اند.

همچنین نمادهای پربیننده در فرابورس شامل ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، بانک دی، ماشین‌های اداری ایران، توسعه و عمران استان کرمان، کشت وصنعت شهداب ناب خراسان، ریل پرداز سیر، فرابورس ایران، بوده‌اند.

در جریان معاملات امروز با پیام ناظر بازار برخی از نمادهای بورسی دچار توقف، برخی بازگشایی، تعدادی مشمول حراج و برخی دچار وقفه در معاملات شدند.

از آن جمله می‌توان به توقف نماد سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها و حق تقدم شرکت تولید فیبر ایران،‌ شرکت باما، اشاره کرد. 

در پیام دیگری بازگشایی نماد بانک پارسیان، بانک صادرات، سرمایه‌گذاری صنایع بهشهر، سرمایه‌گذاری سپه، بازگشایی نفت پارس اشاره کرد.

در پیام دیگری وقفه در نماد معاملات بورس کالای ایران،صنعتی بهشهر، مس باهنر، اشاره کرد.

در پیام دیگری بازگشایی صنایع پتروشیمی خلیج فارس، توقف نماد بانک سینا، وقفه در معاملات گروه بهمن، وقفه در نماد قند ثابت، بازگشایی نماد آلومراد، بازگشایی نماد پالایش نفت تهران، توقف در نماد لیزینگ رایان سایپا، وقفه در نماد دارویی سبحان، بازگشایی نماد پتروشیمی کرمانشاه، اشاره کرد.

در پیام دیگری وقفه در معاملات نماد زاگرس فارمد پارس، و نیز تولیدی شهید قندی، شرکت ایران ترانسفو، سیمان کردستان، حق تقدم بیسکوئیت گرجی و جم پیلن، و شرکت دارویی داروپخش اشاره کرد.

 

رقم سبد معیشت کارگران ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین شد

بعدازظهر امروز جلسه کمیته دستمزد ذیل شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارفرمایان، کارگران و دولت به منظور تعیین هزینه سبد معیشت کارگران برگزار شد.

در این جلسه هزینه سبد معیشت به مبلغ 4 میلیون و 940 هزار تومان مشخص شد. این میزان رقم به عنوان ورودی برای آغاز جلسات مزدی قرار خواهد گرفت.

به گزارش تسنیم، نمایندگان کارگری حداقل رقم سبد معیشت کارگران را 5 میلیون و 500 هزار تومان می‌دانستند، اما با فشار نمایندگان دولت و کارفرمایان در نهایت اعضای کمیته دستمزد بر رقم 4 میلیون و 940 هزار تومان برای سبد معیشت خانوار 4 نفره کارگری موافقت کردند.

بنابر این گزارش ماده 41 قانون کار به عنوان ملاک تعیین مزد کارگران قرار می‌گیرد که شامل توجه به نرخ تورم و هزینه سبد معیشت می‌باشد. از هفته آینده جلسات شورای عالی کار به صورت جدی بررسی برای تعیین مزد سال آینده نیروی کار مشمول قانون کار را در دستور کار خود دارد.جلسه گذشته کمیته دستمزد با حضور وزیر کار تعیین شد اما به دلیل عدم حضور کارفرمایان جمع‌بندی هزینه سبد به نتیجه نرسید.

به گزارش تسنیم عدد و رقمی که در جلسه امشب کمیته دستمزد به عنوان رقم سبد معیشت تعیین شد مقدمه‌ای برای چانه‌زنی نمایندگان کارگران،‌کارفرمایان و دولت در جلسات رسمی شورای عالی کار به منظور تعیین مزد 99 کارگران خواهد بود.

 

میزان تولید مرغ در کشور بسیار بیشتر از تقاضای بازار است

محمد یوسفی دبیر انجمن صنفی مرغ گوشتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: میزان خرید مرغ میان مردم افزایش یافته است که یک دلیل آن کمبود مصرف غذاهای آماده و فست فود و روی آوری بیشتر مردم به طبخ غذا در منازل خود است.

وی با اشاره به افزایش نرخ مرغ و بیان اینکه قیمت این محصول به ارزش واقعی خود رسیده است افزود: قیمت هر کیلوگرم مرغ برای مصرف کننده به 14 هزار تومان تا 14 هزار و 500 تومان رسیده است هر چند که این محصول در برخی از مناطق به قیمت های بالاتری نیز به فروش می رسد.

دبیر انجمن صنفی مرغ گوشتی ادامه داد: نرخ مصوب مرغ 1390 تومان است و در اکثر مرغ فروشی ها به همین قیمت ها به فروش می رسد.

وی با بیان اینکه مردم نگرانی بابت تأمین مرغ مصرفی خود نداشته باشند تصریح کرد: میزان تولید مرغ در کشور بسیار بیشتر از تقاضای بازار است و هیچ کمبودی در این زمینه نداشته باشند.

یوسفی اظهار داشت: با توجه به اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا برخی از مردم قصد دارند کمتر از خانه های خود خارج شوند به همین منظور تقاضای یک هفته یا بیشتر را خریداری می‌کنند تا مجبور نشوند دوباره از خانه های خود بیرون بیایند.

 

 

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات