۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۶۴۱۳۹۳
یادداشت آیت الله کعبی؛

روحانیت و مبارزه با ویروس کرونا

روحانیت و مبارزه با ویروس کرونا
حضور به هنگام روحانیت در پیش‌آمدها و ارائه خدمات، به عنوان وظیفه شرعی خدمت به مردم و همدردی با مردم اقتضاء دارد که در مساله مبارزه با کرونا نیز روحانیت پیشگام و فعال باشد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، این روزها و با توجه به شیوع ویروس کرونا شاهد انواع خبرها در این زمینه که متأسفانه اخبار کذب هم در لابلای آن دیده می شود؛ یکی از این مطالب کذب مخالفت مراجع تقلید با توصیه های پزشکی و بهداشتی بوده است.

پس ازگسترش این ویروس مراجع معظم تقلید حضرات آیات وحید خراسانی، مکارم شیرازی، سبحانی و شبیری زنجانی در سخنانی مردم را به رعایت توصیه های پزشکی و بهداشتی توصیه کردند و عمل به آن را از نظر شرعی لازم دانستند و کنار آن بر لزوم توجه به توکل، توسل، دعا و معنویات نیز تأکید کردند.

رسانه های بیگانه و ضد انقلاب پس از سخنان مراجع سعی کردند به گونه ای القا کنند که مراجع اصلا توجهی به مسائل بهداشتی و پزشکی ندارند و تنها به بیان نسخه های معنوی پرداخته اند و از این طریق تقابلی بین امور دینی و مذهبی با امور پزشکی و مصالح جامعه ایجاد کنند.

این در حالی است که سخنان مراجع تقلید برای مقابله با بیماری اخیر دارای ابعاد پزشکی و بهداشتی و معنوی است، با نگاهی به سخنان مراجع تقلید در می یابیم که مراجع در ابتدا چندین بار بر رعایت اصول پزشکی و بهداشتی تأکید و در ادامه مردم را به توسل و انس بیشتر با ادعیه توصیه می کنند.

امروز حوزه های علمیه و طلاب نیز برای مقابله با کرونا و خدمت به مردم اعلام آمادگی کرده اند تا همانند مسائل دیگر در خدمتگزاری به مردم پیشگام و فعال باشند.

در همین راستا آیت الله عباس کعبی در یادداشتی برای خبرگزاری رسا، به تبیین بیشتر مواضع مراجع تقلید برای مقابله با بیماری اخیر و اهمیت نقش فعال روحانیت در مبارزه با کرونا می پردازد:

حضور به هنگام روحانیت در پیش‌آمدها و بلایای طبیعی و ارائه خدمات اجتماعی مفید و حضور فعال و جهادی در همه عرصه ها، به عنوان وظیفه شرعی خدمت به مردم و هم‌دردی وهم‌راهی با مردم اقتضاء دارد که در مساله مبارزه با کرونا نیز روحانیت پیش‌گام و فعال باشد؛ زیرا تلاش برای حفظ جان و هدایت مردم از باب امر به معروف و نهی از منکر در حوزه رعایت بهداشت عمومی وظیفه‌ای شرعی است.

در شرایطی که جامعه تحت هجمه‌ سنگین رسانه‌ای با هدف آشفتگی و هرج و مرج عمومی هست، روشنگری عمومی صحیح روحانیت در چگونگی مقابله با کرونا و نقش آفرینی فعال و تلاش برای حفظ آرامش معنوی جامعه بسیار کارساز بوده و همچنین تخریب و شایعه سازی رسانه‌های دشمن و نگاه منفی به روحانیت را اصلاح می‌کند. دشمنان بدون وقفه با سوء استفاده از هر موقعيت به مکر و فریب در تضعیف دین و جایگاه روحانیت مشغولند.

بنابراین بر اساس سابقه‌ حضور جهادی و انجام وظیفه درصیانت وحفظ جان وسلامت مردم، حضور به هنگام روحانیت و ایفای نقش بایسته در مقابله با ویروس کرونا ضرورت دارد. در همین رابطه برای تبیین بایسته های نقش روحانیت در مبارزه با کرونا نکاتی را معروض می دارم:

۱_ از منظر دین رعایت بهداشت عمومی فردی، اجتماعی و محیطی برای حفظ جان خود و دیگران و مبارزه با آلودگی های ویروسی واجب شرعی است.

۲_ سهل انگاری و بی مبالاتی در رعایت بهداشت اگر موجب ابتلای عده‌ای و فراگیر شدن آن شود ضمان آور و مجازات تعزیری شرعی و عقاب اخروی دارد.

۳_آموزش فراگیر بهداشت عمومی و تذکر مداوم لزوم رعایت نکات بهداشتی ضرورت شرعی دارد.

۴_ رعایت دستور العمل‌های وزارت بهداشت و مدیران مربوطه مبنی بر ضد عفونی کردن محیط و عدم شرکت در اماکن عمومی اعم از آموزشی حوزوی و دانشگاهی و اماکن مذهبی الزام شرعی دارد و ضروری است.

۵_ با بسیج عمومی بهداشتی می‌توان ویروس کرونا را از بین برد و تهدید بهداشتی را به فرصت بزرگ فرهنگ سازی، رعایت بهداشت و صیانت وحدت و یک‌پارچگی جامعه تبدیل کرد.

۶_ ضمن دادن امید به جامعه در برابر کرونا هراسی، نباید احتمال بروز فاجعه بهداشتی و تهدید حیات مردم، در صورت سهل‌انگاری مردم و نیز عدم مدیریت صحیح مقابله با کرونا توسط مراجع بهداشتی و دولتی وامنیتی را نادیده گرفت.

۷_ اختلاف دیدگاه کارشناسی در نحوه مقابله با کرونا امری طبیعی است اما نباید اختلاف را میان مردم کشاند بلکه وحدت رویه و روشنگری توسط مراجع بالای تصمیم گیری ضروری است.

۸_ مطالبه گری غلبه سریع علمی بر کرونا توسط رسانه ها به ویژه حوزوی ضروری است؛ درعین حال باید به مثابه یک تیم منسجم عمل کرد و تضعیف دستگاه‌ها و مقامات مسئول مضر وشرعا جایز نیست.

۹_توصیه به حوزویان برای استفاده از آموزش مجازی و پژوهش علمی در مدت تعطیلی ضروری است.

۱۰_ توکل به خدا و توسل به ائمه اطهار علیهم السلام و استفاده از احراز وادعیه و نماز در هرحال بویژه هنگام سختی ها وبلایا رهگشا است. با این وصف ارتباط با خدا نافی اسباب علمی و رعایت بهداشت عمومی در مقابله با کرونا نیست؛ بلکه راه حل‌های طبیعی و علمی وظیفه‌ای شرعی است.

۱۱_ توصیه می‌شود از فرصت معنوی رجب، ماه ولایت و رحمت و استغفار برای خودسازی و عبادت در خانه استفاده کرد و به جای اعتکاف های عمومی روزه و دعاء وارتباط باخدا را در محیط خانه انجام دهیم.

۱۲_ پیام‌های مراجع معظم تقلید و بزرگان و مسئولان حوزه باید برای مردم در مبارزه با کرونا، به عنوان پیام‌هایی الهام بخش، امید آفرین، سازنده، ره‌گشا واثر بخش از رسانه‌های عمومی به ویژه صدا و سیما ترویج شود.

۱۳_ در تزاحم بین حفظ جان خود و دیگران با توجه به توصیه‌های بهداشتی و یا حضور در اماکن عمومی زیارتی و اعتکاف و تجمعات عمومی مذهبی اگر مخاطره آمیز باشد، بدون شک رعایت توصیه‌های بهداشتی ضرورت دارد و در صورت لزوم باید از حضور در امکان زیارتی و اعتکاف و تجمعات مذهبی پرهیز کرد و با هماهنگی و هم‌کاری مشترک مقامات بهداشتی و اماکن مذهبی سیاست‌گذاری‌های لازم انجام شود.

۱۴_ خوشبختانه سپاه و بسیج آماده همکاری با وزارت بهداشت در کمک به مردم و مبارزه با کرونا است؛ از این فرصت در جهت ترویج بهداشت عمومی و بهداشت محیط وصیانت وپیش گیری، باید به نحو احسن بهره‌مند شد.

۱۵_ نهادهای نظارتی درسطوح مختلف به ویژه سازمان بازرسی کل کشور به دستور رئیس قوه قضائیه باید به طور کارشناسی به مساله مبارزه با کرونا ورود نمایند و با رویکرد صیانتی جلوی خطاها واشتباهات و احیانا سهل انگاری‌ها وکمبودها را بگیرند.

والله ولی التوفیق

۶/ ۱۲/ ۱۳۹۸

الاقل _ عباس کعبی

محمد قمین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلبه نسل نو
Iran, Islamic Republic of
۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
سخنان روحیه دهنده ای بود.
1
0
طلبه نسل نو
Iran, Islamic Republic of
۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴
تشکیل ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا اقدام مهمی بود.
اما هنوز در قم مردم حضور حاکمیت در کنار خود را احساس نکرده اند.
توزیع اقلام حمایتی بهداشتی درب منازل و تهیه گزارشات میدانی از روند ترخیص و درمان و کنترل شیوع ویروس کووید 19 موثر خواهد بود.
پیام های مراجع عظام و علما در این بحران مبنی بر راهکار تقویت معنویت و یاد الهی در کنار رعایت اصول بهداشتی نقش موثری در روحیه دادن به مردم داشته است.
با تقویت اراده عمومی و همدلی این بحران هم عبور می کند.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳
پیام اینجانب به مدیریت محترم حوزه آیت الله اعرافی
سلام اینجانب به همراه طلابم آماده جهاد به فرماندهی شما جهت هرگونه خدمت به هموطنانمان درمقابله با کرونا هستیم. مولانماینده طلاب کرمان.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
هم زمان با شیوع کرونا در قم بازار شایعات در این شهر بسیار داغ است و برخی نیز در فضای مجازی به این شایعات دامن زده و سبب نگرانی همشهریان عزیز می شوند.

0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷
پس از ورود ویروس کرونا به کشورمان و ابتلای تعداد اندکی از هموطنان به این ویروس که میزان کشندگی آن به مراتب از آنفلوآنزا کمتر است، جریان نفوذ به کمک دشمنان نظام با "اسم رمز کرونا" تلاشهای گسترده‌ای را برای مشتنج نشان دادن جامعه و تحریک افکار عمومی با هدف تخریب روانی جامعه علیه حاکمیت و نظام سلامت کشور آغاز کرده است که هدف از آن صرفا ایجاد حس بی‌اعتمادی نزد مردم در برابر حاکمیت و تزریق یاس و ناامیدی بدون ارائه هرگونه سند و ادله‌ای است.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
نذری‌ها را به سمت توزیع ماسک ببرید.
0
0