۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۶۴۱۴۳۰
امام‌جمعه بجنورد:

توحید عصاره و لوح فشرده اسلام است

توحید عصاره و لوح فشرده اسلام است
امام‌جمعه بجنورد گفت: توحید لوح فشرده اسلام است، اگر باز شود و در زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها جلوه گری و تجلی کند اسلام کامل و ناب می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد انقلاب بجنورد برگزار شد، در ادامه مبحث فلاح، اظهار کرد: فلاح بلندترین مرتبه سعادت است.

وی با اشاره به آیه «اعْبُدُوا رَبَّکمُ الَّذِی خَلَقَکمْ وَالَّذِینَ مِن قَبْلِکمْ لَعَلَّکمْ تَتَّقُونَ؛ عبادت کنید خدایی که شما و پیشینیان شما را خلق کرده است تا به تقوا دست یابید» افزود: بنابراین خلقت مقدمه عبودیت و عبودیت مقدمه تقوا و تقوا مقدمه فلاح و رستگاری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی خاطرنشان کرد: این نگاه پلکانی قرآن به فلاح بوده و این نگاه قرآن به سیر تکاملی و مسیر رشد و بالندگی انسان بر اساس عمل و رفتار و روش است که این رفعت و منزلت بر اساس کارکردهای متفاوت، گوناگون خواهد بود.

وی با اشاره به پلکان عروج و صعود، افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید: «إِلَیهِ یصْعَدُ الْکلِمُ الطَّیبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ یرْفَعُهُ» و تأکید می‌کند سخنان پاکیزه به‌سوی او بالا می‌رود و عمل صالح به انسان رفعت می‌بخشد و همچنین در قرآن می‌خوانیم «وَ لِکلٍّ دَرَجاتٌ مِمَّا عَمِلُوا»؛ و برای هر گروهی از صالحان درجاتی متناسب با عمل آنان خواهد بود و «نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مَنْ نَشَاءُ»؛ درجات آنهایی را که بخواهیم بالا می‌بریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: همچنین در خداوند تأکید کرده «یَرْفَعِ اللهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ، وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ»؛ یعنی خداوند کسانی از شما را که ایمان آورده‌اند و کسانی را که علم به آنان داده شده است را درجات عظیمی می‌بخشد.

وی با بیان اینکه فلاح میوه درخت توحید است، اضافه کرد: «قولوا لا اله الله تفلحوا» سخن رسول گرامی اسلام است و این قول پیامبر (ص) شامل گفتار توحیدی و رفتار توحیدی می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: توحید لوح فشرده اسلام است، اگر باز شود و در زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها جلوه گری و تجلی کند اسلام کامل و ناب می‌شود و اگر همه آموزه‌های اسلام فشرده شود عصاره آن توحید می‌شود./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات