۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۶۴۱۵۴۳

تصویب قوانین با پیوست خانواده در مجلس آینده

تصویب قوانین با پیوست خانواده در مجلس آینده
احیاناً وقتی مجلس آینده را ورانداز کنیم، اولین چیزی که نظرمان را به خود جلب کند، مشاهده تعداد قابل توجهی از چهره‌های جوان و نورسیده‌ای باشد که در صحن بهارستان، به وکالت مردم مشغول‌اند.

به گزارش خبرگزاري رسا، احیاناً وقتی مجلس آینده را ورانداز کنیم، اولین چیزی که نظرمان را به خود جلب کند، مشاهده تعداد قابل توجهی از چهره‌های جوان و نورسیده‌ای باشد که در صحن بهارستان، به وکالت مردم مشغول‌اند. یکی از این چهره‌های جوانی که خود را با لیست وحدت شورای ائتلاف نیروهای انقلابی به مجلس آینده رساند، فاطمه قاسم‌پور، منتخب مردم تهران و پژوهشگر عرصه خانواده است. او متولد سال‌59 است و دکترای فلسفه تطبیقی از دانشگاه علامه طباطبایی دارد. علاوه بر این، او عضو هیات علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده و مدیر دفتر تهران این مرکز است.

فعالیت در انجمن‌های مردم نهاد از جمله 
«ترنم اندیشه» از دیگر سوابق قاسم‌پور پیش از سودای نمایندگی‌اش بوده است. خودش احتمال می‌دهد با توجه به ایده‌هایی که دارد، فراکسیون اجتماعی یا فراکسیون فرهنگی مجلس آینده، حضورش را انتظار بکشد. با او گفت‌وگو کردیم. او دغدغه‌های زیادی در حوزه زنان و خانواده دارد. مساله «زنان سرپرست خانوار»، «بیمه غربالگری سلامت زنان» و نیز پیگیری و اصلاح قانون «تسهیل ازدواج جوانان» از جمله برنامه‌ها و دغدغه‌های اصلی قاسم‌پور است که قصد دارد از خردادماه سال‌99 و همزمان با آغاز مجلس یازدهم، آن‌ها را در دستور کار خود قرار دهد. در ادامه گفت‌وگو با منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم را از نظر خواهید گذراند.

همه قوانین در همه عرصه‌ها باید پیوست خانواده داشته باشند
فاطمه قاسم‌پور، منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم ، درباره مهم‌ترین اولویت‌های مجلس آینده گفت: طرح کلان «نجات اقتصاد ایران» که دغدغه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب نیز اسلامی بود، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مجلس آینده است. برنامه‌ریزی‌ها براساس این طرح کلان صورت گرفته تا براساس این برنامه‌ریزی، هم از نظر تقنینی، طرح‌های لازم و هم از نظر نظارتی، نظارت‌های دقیقی انجام شود. وی درباره اولویت‌های فرهنگی مجلس آینده افزود: در حوزه فرهنگی چون بحث تخصصی خودم نیز هست، به‌طور جدی بحث «خانواده‌محوری» را به‌عنوان پیوستی مهم برای سیاستگذاری همه عرصه‌ها پیگیری خواهیم کرد تا همه قوانین و سیاست‌های کشور، پیوست خانواده داشته باشد و در تعارض با سیاست‌های کلی خانواده و جمعیت ابلاغیه مقام معظم رهبری نباشد.
وی با اشاره به مهم‌ترین اولویت حوزه زنان که باید در مجلس آینده بیشتر به آن پرداخته شود، گفت: شاید صحبت درستی نباشد که بخواهیم از مهم‌ترین اولویت صحبت کنیم چون ما با اقشار مختلفی از جمله زنان خانه‌دار، زنان شاغل، دختران جوان و... مواجه هستیم. در کنار مسائل مربوط به زنان، مسائل مربوط به خانواده هم مهم به نظر می‌رسد. یعنی این دو مساله باید توامان مورد توجه قرار بگیرد. قاسم‌پور تصریح کرد: قاعدتاً با یک تک اولویت یا یک تک مطالبه مواجه نیستیم تا بخواهیم برایش برنامه‌ریزی مشخصی کنیم. وی با اشاره به مساله «بیمه زنان خانه‌دار» گفت: عجالتاً مسائلی در حوزه زنان و خانواده وجود دارد که پیش از این نیز در فضای سیاستگذاری کشور مطرح بوده است. یکی از این مسائل، بیمه زنان خانه‌دار است که حتماً باید از حیث قانونی یا اصلاحات قانونی، پیگیری‌هایی صورت بگیرد یا موانع اجرایی شدن آن از حیث نظارتی، به درستی اخذ شود.

قانون «تسهیل ازدواج جوانان» به اصلاحات نیاز دارد
قاسم‌پور با اشاره به «زنان سرپرست خانوار» به‌عنوان دیگر مسأله مربوط به این قشر، گفت: در دهه اخیر با رشد جدی در حوزه جمعیت «خانواده‌های زن سرپرست» مواجه بوده‌ایم که باید با نگاهی آسیب شناسانه، طرح و برنامه‌هایی ذیل برنامه ششم توسعه برای کاهش نرخ زنان سرپرست خانوار داشته باشیم. نماینده منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم تصریح کرد: از طرف دیگر، برای زنان سرپرست خانوار باید سامانه‌ای جدی برای ارائه خدمات ذیل یک برنامه جامع، طراحی شود. الان زنان سرپرست خانوار از طرف دستگاه‌های مختلف، خدماتی را دریافت می‌کنند اما نیاز است که طرح جامع ساماندهی این زنان را طراحی و راه‌اندازی کنیم. قاسم‌پور گفت: در کنار این بحث‌ها و در حوزه تشکیل خانواده، قانون تسهیل ازدواج جوانان نیز از جمله پیگیری‌های جدی ما خواهد بود که به نظر می‌رسد هم به اصلاحات و هم به بررسی موانع اجرایی شدن، نیاز دارد. قاسم‌پور همچنین از پیگیری بیمه غربالگری سلامت زنان در کنار بحث پوشش کامل درمان ناباروری از طریق بیمه‌ها، به‌عنوان دیگر اولویت‌های مجلس آینده در حوزه زنان یاد کرد.

جوانگرایی مجلس یازدهم، مدل خوبی برای چرخش نخبگانی است
وی با اشاره به جوانگرایی مجلس آینده گفت: اتفاقی که برای مجلس آینده افتاده است، جوانگرایی و تخصص‌گرایی توامان است؛ یعنی از محاسن جدی مجلس یازدهم است که افراد از حوزه‌های تخصصی مختلف وارد شده‌اند. قاسم‌پور تصریح کرد: طرح نجات اقتصاد ایران که به آن اشاره داشتم، طرحی بود که از سوی جوانان و افراد شاخص و با سابقه، در شورای ائتلاف نیروهای انقلابی مطرح و روی آن برنامه‌ریزی صورت گرفت. تعدادی از جوانان وارد مجلس شده‌اند که می‌توانند این طرح را به مرحله قانونی برسانند. قاسم‌پور اضافه کرد: چون جوانگرایی و تخصص‌گرایی در کنار حضور افراد با تجربه است، می‌تواند مدل خوبی برای چرخش نخبگانی و چرخش مسوولیت در جمهوری اسلامی ایران باشد.

قاسم‌پور در پاسخ به این سؤال که مجلس یازدهم برای افزایش مشارکت و اعتماد اجتماعی، چه نقشی می‌تواند داشته باشد اظهار داشت: قاعدتاً یکی از دلایلی که باعث کاهش مشارکت در انتخابات شد، این بود که مردم نسبت به عملکرد دولت و مجلس فعلی، انتقاداتی داشتند و احیاناً احساس کردند مجلس در آن جایگاهی که باید باشد، نیست. وی با بیان اینکه باید اعتماد عمومی بازگردد، تاکید کرد: این اعتماد عمومی زمانی بازمی‌گردد که بهترین عملکرد مجلس براساس حل مسائل واقعی مردم باشد. اگر تلاش و تکاپو برای حل مشکلات واقعی به جامعه مخابره شود، قاعدتاً اعتماد عمومی‌ترمیم و ارتقا پیدا می‌کند./1360/

منبع: صبح نو
ارسال نظرات