۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۶۴۱۶۰۶
مدیر حوزه علمیه امام صادق شهرستان فارسان:

بصیرت ویژگی بارز روحانیت است| باید نبض تفکر جامعه در دستان روحانیت باشد

بصیرت ویژگی بارز روحانیت است| باید نبض تفکر جامعه در دستان روحانیت باشد
حجت الاسلام علیمردانی بصیرت را ویژگی بارز روحانیت بیان کرد و گفت: روحانی باید بتواند تبیین کننده صحیح و دقیق موضوعات و پاسخگوی چالش‌ها و مباحث عقیدتی باشد.
حجت الاسلام یوسف علیمردانی، مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) شهرستان فارسان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، با اشاره به اینکه از دیرباز حوزه‌های علمیه همیشه قطب اصیل انسان سازی بوده است، گفت: حوزه هاى علمیه و علماى متعهد در طول تاریخ اسلام و تشیع مهمترین پایگاه محکم اسلام در برابر حملات و انحرافات و کجروی‌ها بوده اند؛ این تأکید حاکی از اهمیت نقش و جایگاه حوزه‌های علمیه و ضرورت تقویت و به روز رسانی آن‌ها متناسب با شرایط و مقتضیات زمان است.

وی روحانیت را مهمترین تکیه گاه محرومان دانست و ادامه داد: با مرور و بازخوانی منشور روحانیت به خوبی در می‌یابیم که امام راحل روحانیت را همیشه تکیه گاه محرومان معرفی کرده است؛ براین اساس وظیفه این قشر در دفاع از حق و حقیقت و پاسداری از حقوق اقشار مختلف جامعه به ویژه قشر ضعیف مورد تأکید قرار می‌گیرد تا جامعه از عدالت و برابری مناسب برخوردار باشد.

حجت الاسلام علیمردانی، بصیرت را ویژگی بارز روحانیت بیان کرد و افزود: روحانیت می‌بایست با بصیرت، آگاهی و هوشیاری در راستای گسترش تفکر اسلام ناب فعالیت کنند؛ بی تردید این فعالیت، وظیفه‌ای خطیر و البته سازنده است که تعمیق اندیشه‌های اسلامی نه تنها در جهان اسلام، بلکه در سراسر دنیا را درپی داشته و اسلام را بیش از پیش معرفی و گسترش خواهد داد.

وی مراقبت از القائات روحانی نما‌ها را یکی دیگر از تأکیدات امام راحل در منشور روحانیت بیان کرد و گفت: امام توجه روحانیت را به فعالیت‌های انحرافی روحانی نما‌ها جلب کرده و آن‌ها را به برخورد‌های عقلانی دعوت می‌کنند چیزی که امروزه در مناسبت‌های مختلف کم شاهد آن نیستیم؛ طبیعی است چنانچه از قبل مراقب و مواظب برخی مسائلی که جامعه را تهدید می‌کند باشیم، می‌توانیم بسیاری حوادث و رویداد‌ها را پیش بینی کرده، با اطلاع رسانی دقیق و صحیح از بروز و ظهور آن‌ها جلوگیری کنیم.

مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) شهرستان فارسان، احاطه روحانیت به مسائل زمان را لازم و ضروری دانست و خاطرنشان کرد: بدون تردید برای آنکه یک روحانی بتواند در رفع مشکلات فردی و اجتماعی مؤثر واقع شده و پاسخگوی پرسش‌های متنوع و متعدد اقشار مختلف باشد و از هرگونه تحریف و دلزدگی جلوگیری کند، باید به موضوعات و مباحث روز احاطه کامل داشته باشد و از تقویت و پرورش فکری و ذهنی خود تنها در یک موضوع مشخص دینی و یا فقهی خودداری کند.

وی با تأکید بر اینکه روحانی باید به تمام موضوعات روز سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، هنری، ادبی و ... به خوبی آشنایی داشته باشد و این از ضرورت‌ها است، ادامه داد: روحانی باید بتواند تبیین کننده صحیح و دقیق موضوعات و پاسخگوی چالش‌ها و مباحث عقیدتی باشد که این تنها در سایه احاطه به مسائل روز محقق می‌شود.

حجت الاسلام علیمردانی با اشاره به اینکه باید نبض تفکر جامعه در دستان روحانیت باشد، تصریح کرد: روحانیت همیشه نقش، تأثیر و جایگاه مهمی در هدایت افکار عمومی بر عهده دارند، پس چنانچه این قشر با مسائل عمومی و کلی جامعه به خوبی آشنا باشند می‌توانند با ارائه مباحث و راهکار‌های به روز جامعه را از گزند آفت‌های مختلف حراست کرده، افکار و اندیشه‌ها را به درستی تقویت و هدایت کنند./۹۴۵۷/ت310/ب1
سجاد محمدی فارسانی
ارسال نظرات