۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۶۴۱۶۱۹
استاد حوزه علمیه:

زیارت جامعه کبیره، منشور امام شناسی است

زیارت جامعه کبیره، منشور امام شناسی است
حجت الاسلام بهتاش با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره، منشور امام شناسی است، گفت: زیارت جامعه کبیره باید همراه آیات و روایات خوانده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام بهتاش استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مسجدجامع غدیرخم با موضوع حقیقت حضور در پیشگاه پروردگار و اولیای الهی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: حضور فیزیکی و جسمی پایین‌ترین مرحله حضور است.

وی افزود: بنا نیست انسان در ارتباط با خداوند و ولی الهی تنها به حد حضور فیزیکی اکتفا کند بلکه باید به آن مراتب باطنی و حقیقی حضور دست یابد.

حجت الاسلام بهتاش با اشاره به اینکه انسان با حضور حقیقی رفعت پیدا می کند، ابراز کرد: فلسفه غیبت امام زمان(عج) گذر از حضور فیزیکی به حضور حقیقی و باطنی است؛ اعمال و رفتار انسان باید به گونه ای باشد که حضور باطنی امام معصوم(ع) را درک کند.

استاد حوزه علمیه حضور باطنی را سراسر خیر و برکات دانست و اظهار داشت: حجت الهی در حضور باطنی بالغ می شود؛ انبیای الهی انسان ها را از دوره‌ای به دوره دیگر رفعت دادند تا بشر را به عصر غیبت برسانند.

وی با تاکید بر اینکه غیبت لطف و عنایت الهی به بندگان است، ادامه داد: اگر انسان ها از فرصت غیبت به نحو احسن استفاده کنند موجب رفعت آنان می شود؛ در عصر غیبت زمینه برای همگان فراهم است تا به حضور حقیقی ولی برسند.

حجت الاسلام بهتاش مقصود از حضور را آگاهی و کشف بیان کرد و گفت: حضور با آگاهی رقم می خورد، آگاهی نیز در درجه بالاتر به انسان ها اختصاص دارد بر اساس این آگاهی برای رسیدن به حضور باید دو کار اساسی انجام شود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: نخست شناخت و معرفت دقیق و صحیح است؛ انسان اگر نسبت به امامان معصوم شناخت غلطی داشته باشد نمی تواند ادعا کند که نزد آن بزرگواران حاضر است.

وی در ادامه زیارت جامعه کبیره را منشور امام شناسی خواند و اظهار داشت: انسان هنگام قرائت زیارت جامعه کبیره باید به مضامین و مفاهیم آن توجه داشته باشد. زیارت جامعه کبیره در اصل معرفی نامه اهل بیت(ع) است و باید با آیات و روایات خوانده شود.

حجت الاسلام بهتاش در ادامه شبیه شدن و سنخیت پیدا کردن را حقیقت دیگر حضور برشمرد و خاطرنشان کرد: حضور واقعی همان معرفت و عمل کردن و سنخیت یافتن با آن حقیقت است. امام هادی(ع) می فرمایند: ایمان واقعی در اعمال انسان آشکار می شود؛ میزان گذشت و ترحم داشتن به نسبت به دیگران مقدار ایمان افراد را مشخص می کند./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 9
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
جانم به فدای آقا امام هادی علیه السلام
0
0