۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۶۴۱۷۰۰

بیانیه فرهنگستان علوم پزشکی پیرامون بیماری کرونا

بیانیه فرهنگستان علوم پزشکی پیرامون بیماری کرونا
فرهنگستان علوم پزشكي جمهوري اسلامي ايران با صدور بیانیه‌ای درباره همه‌گيري مربوط به بيماري ناشي از نوع جديد ويروس كرونا هشدار داد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، فرهنگستان علوم پزشکی با صدور بیانیه‌ای درباره همه‌گیری مربوط به بيماري ناشي از نوع جديد ويروس كرونا هشدار داد که متن آن به شرح زیر است:

شيوع بيماري ناشي از ويروس كروناي جديد در 31 دسامبر 2019 از ووهان چين شروع كه به بيش از 30 كشور دنيا انتشار يافته و در آخرين آمار ارائه شده تعداد مبتلايان به بيماري در چين تا سوم اسفند ماه 98 از 77816 نفر تجاوز و بيش از 2360 نفر از آنان جان خود را از دست داده‌اند.

با عنايت به اين كه شيوع اين ويروس جديد كرونا در مقايسه با دو همه‌گيري گذشته كه در سال 2003 تحت عنوان سارس "سندرم تنفسي حاد شديد"، در كانادا و در سال 2012 با عنوان "سندرم تنفسي خاورميانه" در عربستان سعودي بروز كرد از درجه كشندگي كمتري برخوردار بوده و با توجه به نوپديد بودن اين نوع ويروس كرونا و سرعت انتشار آن بايستي موضوع خطر همه‌گير شدن را جدي گرفت و براي جلوگيري از انتشار آن از فرد به فرد و گسترش آن اقدامات لازم به عمل آورد و مطلع بود كه سرايت بيماري ناشي از نوع جديد ويروس كرونا همانند سرماخوردگي و انفلوآنزا است و عمدتاً‌ از طريق سرفه و عطسه و ترشحات دستگاه تنفسي فوقاني از مبتلايان به بيماري به ساير افراد صورت مي‌گيرد. به عبارت ديگر تماس نزديك با بيمار مبتلا به ويروس كرونا در انتقال ويروس نقش مهم ايفا مي‌كند. دوره نهفتگي(بدون علامت) بيماري 2 تا 14 روز است و امكان انتقال ويروس در دوره نهفتگي نيز وجود دارد. تماس غير مستقيم از طريق دست زدن به اشياء آلوده، به ترشحات دستگاه تنفسي بيماران از قبيل ملحفه – لباس حتي دستگيره درب ، گوشي تلفن، ميز تحرير و غيره و تماس دست آلوده با چشم، بيني و دهان در صورت عدم شستشوي دست با آّب و صابون امكان پذير است.

مخزن ويروس كرونا در شتر، گربه و خفاش شناخته شده است و راه سرايت اوليه در ووهان چين از حيوان به انسان بوده است

علائم بيماري: شامل تب، سرفه و تنگ نفس و مشكل تنفسي است.

مهمترين راه‌هاي پيشگيري از ابتلا بيماري عبارتند از:

اجتناب از تماس مستقيم با بيماران مشكوك (افرادي كه داراي علائمي شبيه سرماخوردگي و آنفلوآنزا مي‌باشند).

استراحت در منزل براي مدت يك هفته در صورت داشتن علائم تنفسي مثل تب و سرفه

مراجعه به پزشك يا مراكز بهداشتي درماني براي تشخيص قطعي و درمان كمكي در صورت بروز مشكل تنفسي (تنگي‌نفس)

جداسازي بيماران مشكوك

پوشاندن دهان و بيني با دستمال كاغذي تميز در هنگام عطسه و سرفه و دور انداختن آن (انداختن دستمال كاغذي در سطل زباله) همراه با شستن دست‌ها با آب گرم و صابون براي مدت چند ثانيه

اجتناب از دست دادن و روبوسي كردن با افرادي كه داراي علائم عفونت تنفسي مي‌باشند.

شستن مرتب دست‌ها با آب گرم و صابون

خودداري از تماس دست با چشم و بيني و دهان قبل از شست و شوي دست‌ها

چون در حال حاضر واكسن و داروي قطعي (داروي ضد ويروس) براي پيشگيري و مقابله با ويروس كرونا وجود ندارد. بنابر اين بهترين راه پيشگيري رعايت اصول بهداشت فردي است.

از نظر درماني، استراحت در منزل براي يك هفته و مصرف مايعات و غذاهاي گرم و آب ميوه ، آنتي‌بيوتيك‌ها در درمان بيماري ناشي از در ويروس‌ها از جمله ويروس كرونا جايگاهي ندارند و از مصرف بي‌مورد آنها به علت امكان بروز مقاومت دارويي و ساير عوارض حاصله از مصرف آنها بايد اجتناب گردد.

اخيراً سازمان جهاني بهداشت، همه گيري مربوط به بيماري ناشي از نوع جديد ويروس كرونا را يك "فوريت بهداشتي، قابل توجه بين‌المللي" اعلام كرده است. /882/ 101/

منبع: فرهنگستان علوم پزشکی

ارسال نظرات