۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۶۴۱۷۶۴
انتشارات سرای کتاب قم منتشر کرد؛

«به دنبال حقیقت»

«به دنبال حقیقت»
کتاب «به دنبال حقیقت؛ سیری در اندیشه سیاسی دکتر محسن کدیور با تأکید بر کتاب "ابتذال مرجعیت شیعه"» نوشته حجت‌الاسلام حسن علیپور وحید است.
به گزارش خبرگزاری رسا، انتشارات سرای کتاب قم کتاب «به دنبال حقیقت» را در بررسی و نقد اندیشه سیاسی محسن کدیور منتشر کرد.

 حجت‌الاسلام علیپور وحید از پژوهشگران متتبع در حوزه اندیشه و گفتمان اسلام ناب و انقلاب اسلامی است که در سالیان اخیر به نقد جریان‌های مدعی نواندیشی دینی می‌پردازد.

محتوای کتاب

کتاب «به دنبال حقیقت» در ۴ فصل تدوین و نوشته شده است: مقدمه، فصل اول: کلیات، فصل دوم: رویکرد‌های کلان ابتذال مرجعیت شیعه، فصل سوم: مهمترین شبهات ابتذال مرجعیت شیعه، فصل چهارم: جمع بندی پژوهش.

نویسنده کتاب در مقدمه به صورت اجمالی از محتوای کتاب الکترونیک «ابتذال مرجعیت شیعه» دکتر محسن کدیور و واکنش عجولانه و بی‌مطالعه وی بر کتاب «ارتقای مرجعیت شیعه» می‌گوید که از اخلاق پژوهش و نگارش به دور است. وی در بخشی از مقدمه می‌نویسد: اسم کتاب یعنی «به دنبال حقیقت» از این عبارت آقای کدیور در ابتذال مرجعیت شیعه اقتباس شده است: نویسنده به دنبال حقیقت است، نه بر کُرسی نشاندن فرضیه خود. نوشتار حاضر کوششی است اندک تا به تصویر کشد که نگاشته جناب کدیور «به دنبال حقیقت» است یا «بر کُرسی نشاندن فرضیه خود»؟ (ص ۱۰ و ۱۱)

علیپور وحید در «فصل اول: کلیات» به موضوعات زیر می‌پردازد: ۱. گزارشی گذرا از کتاب ابتذال مرجعیت شیعه، ۲. نقاط قوت ابتذال مرجعیت شیعه، ۳. کاستی‌های ابتذال مرجعیت شیعه، ۴. پیشینه ابتذال مرجعیت شیعه و ۵. زمینه و زمانه زایشی ابتذال مرجعیت شیعه.

در فصل دوم: رویکرد‌های کلان موارد زیر بررسی می‌شود: ۱. رویکرد اول: سکولاریسم. ۲. رویکرد دوم: توهین و تحقیر، ۳. رویکرد سوم: پافشاری بر انکار ادّله، ایستادگی در برابر اسناد، ۴. رویکرد چهارم: تصغیر شهادت‌های اجتهاد و تحقیر شاهدان، ۵. مغالطه اعتباربخشی به یک شرط نامعتبر در گام اول و اشکال بر عدم احراز آن شرط نامعتبر در گام دوم، ۶. مزدور و مُهره حاکمیت خواندن مراجع مدافع نظام، ۷. تطهیر مطرودان ملت و تقدیس مبغوضان نظام اسلامی، ۸. اتهام تلاش برای مرجعیت و قدرت، ۹. تأثیر بر مرجعیت و جهت دادن آن به سمت و سویی خاص، ۱۰. پارادوکس بر اثر نارسایی در متدولوژی پژوهش.

نویسنده در بخشی از فصل سوم کتاب مهمترین اندیشه‌های متأخر دکتر کدیور را چنین بیان و بررسی می‌کند: ۱. تقدّم قطعی حقوق بشر بر اسلام، ۲. دفاع از همجنس بازان، ۳. نفی عصمت انبیاء و ائمه (ع)، ۴. نفی نصب و نص الهی برای ائمه (ع)، ۵. نفی علم غیبی و الهی از ائمه (ع)، ۶. نفی ولایت باطنی و تکوینی ائمه (ع)، ۷. نظریه علمای ابرار (همسانی امام با مأموم)، ۸. نفی حجاب برای بانوان، ۹. دفاع از بهائیت، ۱۰. اومائیسم، ۱۱. سکولاریسم، ۱۲. فمنیسم و ۱۳. اسلام رحمانی رقیبی برای اسلام وحیانی.

نویسنده در این بخش با ارائه اندیشه‌های متأخر کدیور، آن‌ها را به عنوان هسته مرکزی تفکر ایشان فرا روی خوانندگان قرار می‌دهد و می‌نویسد: «با مطالعه این اندیشه‌ها می‌توان ادعای افضل الجهاد بودن نوشتار‌های ایشان را مستند و مکتوب کاوید و نسبت آن با جهاد و افضلیت را کشف کرد.» (ص ۱۹۹)

برشی از کتاب

نویسنده در بخشی از کتاب در نقد دیدگاه کدیور می‌نویسد: «آقای کدیور برای شکارکردن اذهان ناآگاه، فضاسازی می‌کند که موفقیت در اجتهاد فقط توقف بر کثرت تحصیل و در ازای درسی خارج دارد؛ در حالی که هر عقل سلیم، حتی ناآشنا با عُرف حوزوی می‌فهمد که یگانه عامل مؤثر در کسب تخصص، ظرف زمان و دور و درازای درس‌ها نیست؛ بلکه هوش و استعداد، کوشش و پشتکار، روشمند خواندن و نوشتن و پژوهیدن و درس رفتن، انگیزه‌های نیرومند درونی، استاد و سبک و سیاق تدریسی، هم‌درسی‌ها، توفیقات ماورایی ـ هر چند که در مکتب سکولار‌ها جایگاه و اعتباری ندارد ـ و بسیاری آیتم‌های درونی و بیرونی در فرآیند اجتهاد یا هر تخصصی دیگر سهم دارند. از این رو، منحصر کردن موفقیت به زمان، نوعی مغالطه و تجاهل مولف و تحمیل اطلاعات نادرست به خواننده قلمداد می‌شود.» (ص ۸۷)

مشخصات

چاپ اول کتاب «به دنبال حقیقت» در ۲۲۴ صفحه، قطع رقعی، تیراژ ۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۵۰۰۰ تومان به همت انتشارات سرای کتاب قم منتشر شده است. دفتر نشر معارف تاکنون از این نویسنده و منتقد، کتاب‌های «اسلام رحمانی؛ نگاهی به مبانی و مولفه‌ها» (شایسته تقدیر کتاب سال حوزه)، «قرائت رحمانی؛ اسلام رحمانی از نگاه دکتر محسن کدیور»، «مکتب در فرآیند نواندیشی» (نقد دیدگاه‌های محسن کدیور در حوزه شیعه شناسی)، «ارتقای مرجعیت شیعه» و «حماسه سرخ» را منتشر کرده است. برای تهیه این کتاب و دیگر کتاب‌های استاد علیپور وحید می‌توان از طریق فروشگاه‌های معتبر مانند پاتوق کتاب در سراسر کشور یا انتشارات سرای کتاب قم (۰۹۱۰۷۷۱۷۱۸۷) یا سایت پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir) اقدام کرد.
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
کار خوبی بود نقد کدیور ضرورت بالایی دارد که باید به آن پرداخته شود
2
0
نمحمد مهدی اسلامی (نام مستعار)
Iran, Islamic Republic of
۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۸
آفتاب آمد دلیل آفتاب . گر دلیلت باید از وی رخ متاب .
عظمت مراجع عالیقدر شیعه از وجود مبارک خود آن کریمان که تابنده تر از خورشید عالمتابند دیده میشود. پس این امر بی نیاز از تبیین دکتر محسن کدیور است . مصداق این شعر را در اینجا بوضوح میتوان مشاهده کرد
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷
احسنت به این طبع شاعرانه تان
1
0
نمحمد مهدی اسلامی (نام مستعار)
|
۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱
با سلام و درود بر شما برادر عزیزم از حسن نیت جنابعالی که نسبت به این حقیر دارید سپاسگزارم و سلامتی و موفقیتتان را از درگاه حضرت احدیت خواهانم .