۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۶۴۱۷۹۱

پیام تسلیت رییس دانشگاه مذاهب اسلامی درپی درگذشت حجت‌الاسلام خسروشاهی

پیام تسلیت رییس دانشگاه مذاهب اسلامی درپی درگذشت حجت‌الاسلام خسروشاهی
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی در پیامی درگذشت حجت‌الاسلام خسر‌وشاهی مورخ و از فعالان حوزه تقریب را تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌ الاسلام محمدحسین مختاری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی درپیامی درگذشت مجاهد نستوه، شخصیت برجسته و دغدغه‌مند تقریبی جهان اسلام، دانشمند فرزانه، نویسنده و مترجم پرکار و فعال نهضت اسلامی و استاد گرانقدر دانشگاه مذاهب اسلامی «حجت‌الاسلام سیدهادی خسروشاهی» را تسلیت گفت.

متن این پیام تسلیت به شرح زیر است.

بسم الله الرحمن الرحیم 
«انا لله و انا الیه راجعون»

«إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ»

ارتحال مجاهد نستوه، شخصیت برجسته و دغدغه‌مند تقریبی جهان اسلام، پژوهشگر فرزانه، نویسنده و مترجم پرکار و فعال نهضت اسلامی، عضو هسته اولیه تأسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و از اساتید گرانقدر دانشگاه مذاهب اسلامی موجب تألم و تأثر فراوان اینجانب و تمامی فعالان عرصه تقریب و وحدت امت اسلامی گردید.

مرحوم خسروشاهی از فعالان و پژوهشگران نهضت‌های اسلامی معاصر بود که بیش از نیم قرن با ادبیات و آثار فکری گروه‌های مختلف در کشورهای اسلامی از جمله مصر آشنا بود و در تدوین و تنقیح و نشر آثار اساتید و شخصیت‌هایى چون: سید جمال‌الدین اسدآبادی، آیت‌‏اللَه کاشف ‏الغطاء، علامه سید محمدحسین طباطبایى، حاج سراج انصارى، سیدمحمد محیط طباطبایى، سیدغلامرضا سعیدى، محمد نخشب و... کوشا بوده و خدمات ارزنده‏‌اى را در حفظ فرهنگ اسلامى و نشر اندیشه اصیل اسلامى ارائه داده و به همین دلیل است که در میان ارباب فکر و اندیشه به عنوان «فرهنگبان کوشا» لقب یافته است.

استاد خسروشاهی در مسأله تقریب مذاهب اسلامى و وحدت امت اسلامی نیز از نیم قرن پیش به عنوان یکی اعضای مؤثر و اولیه این جریان در تأسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و از پیشگامان این حرکت خدمات فراوانی ارائه داد. بطوریکه مکاتبات ایشان با علامه شیخ محمدتقى قمى (مؤسس دارالتقریب قاهره) گواه این سابقه بلند است.

حضور فعال در کنفرانس‌های تقریبی داخل و خارج از کشور و مراودات و ارتباطات مستمر با شخصیت‌های برجسته تقریبی معاصر از جمله ویژگی‌های آن مرحوم بود.

بدون تردید امروز خلاء و فقدان شخصیتی‌ دلسوز، محقق و دغدغه‌مند تقریبی همچون استاد خسروشاهی در شرایط کنونی جهان اسلام که بشدت نیازمند تعقل و اندیشه‌ورزی و روشنگری در برابر جریان‌های افراطی و تفکرات تکفیری است بیش از پیش احساس خواهد شد.

اینجانب ضایعه اندوهناک درگذشت این عالم محقق و مجاهد تقریبی را به پیشگاه امام عصر(عج) و محضر رهبر معظم انقلاب، حوزه‌های علمیه، شاگردان و ارادتمندان آن مرحوم به ویژه مجموعه‌های فعال در عرصه تقریب مذاهب اسلامی و خانواده‌ مکرم ایشان تسلیت عرض نموده و برای آن فقید سعید، غفران الهی و علو درجات و برای بازماندگان صبر و سلامتی مسئلت می‌نمایم.

محمد حسین مختاری 
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات