۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۶۴۱۸۷۶

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۰ اسفندماه ۹۸| کاهش محسوس قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۰ اسفندماه ۹۸| کاهش محسوس قیمت طلا، دلار و سکه
درحالی قیمت طلا و ارز در هفته قبل رکوردهای نجومی را ثبت کرده بود امروز با کاهش چشمگیر همراه بوده است تا جایی که دلار وارد کانال ۱۴هزار تومان شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه 10 اسفند ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۱۲/۱۰

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید  5 میلیون و 680 هزار تومان و طرح قدیم 5 میلیون و 670 هزار تومان است.

ضمن آنکه قیمت نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 910 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 790 هزار تومان و سکه گرمی 940 هزار تومان تعیین شده و به فروش می رسد.

قیمت طلای 18عیار هم 579 هزار  و 700 تومان، طلای 24 عیار 769 هزار و 500 تومان و هر مثقال طلا 2 میلیون و 500 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1586.1 دلار معامله می‌شود.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت دلار 15 هزار و 270 تومان، درهم امارات 4 هزار و 240 تومان، یورو  16 هزار و 700 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

امروز اما قیمت دلار به کانال 14 هزار تومان بازگشته و قیمت سکه نیز با کاهش چشمگیر علاوه بر بازگشت به کانال 5 میلیون تومان، رکورد 5 میلیون و 400 هزار تومان را ثبت کرده است.

فعالان بازار طلا و ارز علت ثبت رکوردهای نجومی در این بازار طی روزهای اخیر را فضای ملتهب بازارها ناشی از جو روانی می‌دانستند و تأکید داشتند این روال کوتاه‌مدت است و خیلی دوام نخواهد داشت.

یک مقام مسئول در نظام بانکی از جمله دلایل کاهش قیمت ارز و بازگشت به کانال 14 هزار تومان را مدیریت بانک مرکزی بر مبنای 1.5 سال گذشته اعلام کرد و افزود: خرید و فروش ارز در قیمت حاشیه بازار و همچنین عرضه کافی روزانه بیش از 100 میلیون یورو در بازار ثانویه برای تأمین نیاز واردکنندگان در نیما توانست نیاز بازار را تأمین کند.

وی همچنین توضیح داد: تأمین اسکناس لازم صرافی‌های کشور در حد بالا، رفع تدریجی مشکل صادرات به کشورهای همسایه و اعلام کانال خرید بین سوئیس و بانک مرکزی ایران از جمله دلایل کاهش قیمت ارز می‌باشد.

 

شرایط تحویل برخی محصولات ایران خودرو با مدل ۹۹ + جدول

امکان تعویق موعد تحویل به سال 1399 به درخواست مشتری و تحویل خودرو با مدل 99 با حفظ شرایط قرارداد، جهت تعهدات تکمیل وجه شده برخی از خودروها آغاز شد. 

مشتریانی که وجوه مربوط به قرارداد خود را پرداخت نموده اند (قرارداد تکمیل وجه) و تقاضای تحویل خودرو با مدل سال 99 را دارند ، در صورت تمایل می توانند با تکمیل فرم درخواست تعویق موعد تحویل به سال 99 رضایت خود را اعلام تا صدور سند و تحویل خودرو آنها با مدل 99 در سال آتی صورت گیرد.

این بخشنامه صرفا" جهت تعهدات پیش فروش و تکمیل وجه می باشد. سود مشارکت و جرائم تاخیر مطابق قرارداد،تا زمان تحویل محاسبه و پرداخت خواهد شد. علاوه بر این موعد تحویل قرارداد مشتری از لحاظ سیستمی ، به اردیبهشت 99 انتقال خواهد یافت.

 

فروش فوق العاده اصناف از امروز با تخفیف های ٥ تا ۳۰ درصدی

علی عوض پور در خصوص برنامه جدید اصناف برای ایام پایانی سال و خرید اقلام مورد نیاز مردم، اظهار داشت: در حال حاضر بیشترین تلاش اصناف در حوزه تأمین و توزیع مواد شوینده، بهداشتی و ضدعفونی است  تا در این شرایط مردم برای تهیه این کالاها با مشکل روبه رو نباشند. 

وی در خصوص فروش فوق العاده صنوف مختلف در این روزها گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده از امروز تا 30 اسفند ماه صنوف مختلف می توانند توزیع اقلام مورد نیاز مردم در ایام پایانی سال از جمله مواد غذایی، پوشاک، کیف، کفش ، لباس و ... را شروع کنند. 

دبیر کل اتاق اصناف ایران در واکنش به این سوال که مدت این فروش های فوق العاده چقدر است، خاطر نشان کرد: زمان شروع فروش فوق العاده در اختیار اتاق اصناف هر استان بوده و هر استان خودش در این خصوص تصمیم می گیرد و حتی می تواند تا 60 روز نیز این فروش فوق العاده را ادامه دهد که بستگی به نظر اتاق اصناف استانها است. 

عوض پور با تأکید بر اینکه در فروش های فوق العاده محدودیتی در عرضه وجود ندارد ، تصریح کرد: در این طرح اتحادیه مواد غذایی، فروشگاه های زنجیره ای،پوشاک، کیف و کفش و هر اتحادیه دیگری می تواند به فروشندگان زیر مجموعه خود مجوز فروق فوق العاده وحتی حراج پایان فصل را بدهد.

وی در خصوص میزان تخفیف های در نظر گرفته شده نیز گفت: در اقلام مختلف این رقم متفاوت است ولی در مجموع از ٥ تا 30 درصد متغییر است. برای مثال در مواد غذایی این تخفیف ها از ٥درصد شروع می شود، در خصوص پوشاک ممکن است تخفیف ها از ١٥ تا 30 درصد باشد.

دبیر کل اناق اصناف ایران ادامه داد: میزان این تخفیف ها در اختیار اتحادیه ها است ولی به جز مواد غذایی که نرخ مصوب داشته و فروشنده می تواند از درصد فروش خود برای تخفیف استفاده کند، در سایر اقلام تأکید شده که تخفیف ها کمتر از ١٥ درصد نباشد. 

وی در پایان گفت: سالهای گذشته سبد مورد نیاز مردم در روزهای پایانی سال بیشتر پوشاک، کیف و کفش  بوده، ولی امسال به دلیل شرایطی که ایجاد شده، تا حدی سبد خانوارها بیشتر به سمت مواد شوینده و بهداشتی رفته است. بنابراین در این بخش نیز هیچ مشکلی در عرضه اقلام شوینده و بهداشتی وجود ندارد و حتی تخفیف هایی نیز در فروشگاه های زنجیره ای، واحدهای صنفی نیز در نظر گرفته شده است. 

 

واردات ۴ میلیون حلقه لاستیک کامیون با ارز دولتی

رضا گنجی در نشست خبری با بیان اینکه در حال حاضر در پیک تقاضا شب عید در بازار لاستیک هستیم، اظهارداشت: البته این شرایط تنها به خودروهای پراید، سمند و پژو مربوط است که تمام آنها در داخل کشور تولید می‌شود. امسال تولیدکنندگان تایر یک میلیون و 500 هزار حلقه لاستیک نسبت به سال گذشته تولید کرده اند که این رقم کاملاً درخواست داخلی را تأمین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه صنعت تایر کشور 9 کارخانه دارد که بیش از 80 درصد تایر کشور را تامین می‌کنند، افزود: در 10 ماهه امسال این صنف 211 هزار تن تایر تولید کرده است که این میزان نسبت به سال گذشته 4 هزار تن بیشتر است.

گنجی در مورد ممنوعیت واردات تایر نیز افزود: در حال حاضر 80 درصد از نیاز بازار از داخل تامین می‌شود و مابقی 20 درصد باقیمانده، بخش اعظمی مربوط به لاستیک های کامیون است که در حال حاضر این کسری هم برطرف شده است.

وی با گلایه از اینکه حدود 3 ماه هست که بانک مرکزی ارزی به کارخانه‌های تایرسازی اختصاص نداده است، تصریح کرد: حدود 30 درصد از مواد اولیه تایرسازی (مواد شیمیایی تایر) از طریق واردات و 70 درصد باقیمانده نیز از داخل کشور تامین می شود.

رئیس انجمن تولید کنندگان تایر گفت: تولیدکنندگان تنها 30 درصد ارز می‌گیرند اما تاجری که یک تایر کامل وارد می کند، 100 درصد ارز برای واردات دریافت می‌کند. مثلا اگر تایری 20 دلار قیمت داشته باشد، ما فقط 6 دلار ارز می‌گیریم، در صورتی که وارد کننده تایر تمامی 20 دلار را ارز دریافت می‌کند. 

*واردات 4 میلیون حلقه لاستیک کامیون آنهم با ارز دولتی

وی با بیان اینکه ما نیازمند حمایت هستیم اما نیاز مالی نداریم، اضافه کرد: برای ما سوال است وقتی حدود 300 هزار حلقه لاستیک کامیون در کشور کمبود داریم چرا نزدیک به 4 میلیون حلقه لاستیک آنهم با ارز دولتی وارد کشور شده است. 

رئیس انجمن تایرسازان با اشاره به اینکه یک پروژه تایری سازی در کردستان تعریف شده است، گفت:  اگر این کارخانه راه‌اندازی شود، کشور از همه تایرها بی‌نیاز خواهد شد و دیگر نیازی به واردات لاستیک نخواهد داشت. این پروژه مثلاً 150 میلیون ارز نیاز دارد و واردات ماشین‌آلات تایرسازی با ارز آزاد هیچ صرفه‌ای نداره، چون بالاخره بعد از 10 سال استفاده ماشین‌آلات مستهلک می‌شود و این استهلاک قیمت تمام شده را افزایش می دهد.

وی با تأکید بر اینکه باید ارز مناسب‌ در اختیار تولیدکننده قرار گیرد، اظهارداشت: برخی از تایرسازی‌ها با زیان در حال تولید هستند برای رفع این موضوع به سازمان حمایت اعلام کرده‌ایم که لاستیک برای آنها 3.5 میلیون تومان تمام می شود اما قیمت مصوب برای فروش 2 میلیون تومان است! این قیمت ها هر روز زیان تولیدکنندگان را افزایش خواهد داد.

به اعتقاد گنجی، رانت موجود در ارز دولتی در نهایت به توزیع کننده می رسد نه به کارخانه زیرا ما باید با قیمت مصوب بفروشیم. ارز دولتی تماماً رانت است و این ارز نه تنها به تایر، بلکه حتی به دیگر موارد دیگر نیز نباید ارز دولتی اختصاص پیدا کند.

رییس انجمن تولید کنندگان تایر با بیان اینکه اگر تنها 150 میلیون دلار ارز برای این صنف در نظر گرفته شود و یک کارخانه تایرسازی دیگر احداث خواهیم کرد، گفت: برای نوسازی خطوط قدیم نیز تنها 50 میلیون دلار برای تمام تولیدکنندگان تایر کافی است. این در حالی است که برای واردات تایر آن هم تنها تایر کامیون، 400 میلیون دلار ارز اختصاص پیدا کرده است.

 

دستور ترخیص خودروهای لوکس صادر شد

وکیلی در بخشنامه‌ای به گمرکات سراسر کشور مصوبه هیئت دولت در خصوص ترخیص خودروهای لوکس را صادر کرد. بر این اساس مکاتبه دفتر مقررات صادرات و واردات منضم به مصوبه هیئت دولت درخصوص خودروهای سواری موجودذ در گمرکات اجرایی ابلاغ شد.

گفتنی است، حدود 5000 خودروی خارجی در گمرکات دپو شده است که به نظر میرسد با ابلاغ این بخشنامه حداقل 1000 خودرو ترخیص خواهد شد.

 

 
علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات