۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۶۴۱۹۵۰
یادداشت؛

شاد بودن به علاوه چند نکته غذایی مهم‌ترین گام برای مقابله با کرونا

شاد بودن به علاوه چند نکته غذایی مهم‌ترین گام برای مقابله با کرونا
توصیه می‌شود در این ایامی که ترس و وحشت از کرونا در جامعه موج می‌زند، افراد از پرداختن به امور مفرح و نشاط آور به هیچ عنوان غافل نشوند و به‌جای القای افکار منفی سعی در ایجاد فضایی شاد توأم با آرامش و بدون استرس برای خود و خانواده کنند.
به گزارش خبرگزاري رسا، ارتقا و بهبود کیفیت سیستم ایمنی بدن مهم‌ترین عامل مقابله با ویروس‌هایی نظیر کروناست. در واقع این سیستم ایمنی بدن است که می‌تواند ما را در برابر بیماری‌ها محفوظ بدارد. حتی پژوهشگران احتمال ابتلا به علائم گونه‌های مختلف بیماری و امراض اعم از ویروس‌هایی نظیر HIV، هپاتیت و موارد دیگر را وابسته به عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌دانند و از آن به عنوان یک فاکتور اساسی نام می‌برند که این موهبت الهی به شدت متأثر از شرایط روحی و روانی افراد است؛ به گونه‌ای که اضطراب، نگرانی، ترس و غم می‌تواند به شدت سیستم ایمنی بدن را تضعیف و در مقابل حتی ویروس‌های نه چندان قوی آسیب‌پذیر کند. بنابرین مهم‌ترین گام برای مقابله با کرونا حفظ آرامش و نشاط درونی است.

از این رو توصیه می‌شود در این ایامی که ترس و وحشت از کرونا در جامعه موج می‌زند، افراد از پرداختن به امور مفرح و نشاط آور به هیچ عنوان غافل نشوند و به‌جای القای افکار منفی سعی در ایجاد فضایی شاد توأم با آرامش و بدون استرس برای خود و خانواده کنند. در این خصوص ورزش‌های سبک و تغذیه مناسب می‌تواند در ایجاد نشاط بسیار مؤثر باشد که در این خصوص می‌توان به موارد تغذیه‌ای از جمله اجتناب از خوردن غذا‌های مانده و انواع فست‌فود و همچنین اجتناب از خوردن غذا‌های غلیظ نظیر گوشت گاو، بادمجان، ماکارانی و کله‌پاچه و دوری از استعمال دخانیات نیز اشاره کرد. همچنین توصیه می‌شود از فراورده‌های گیاهی نشاط‌آور نظیر شربت زعفران (جلاب) به‌طور روزانه استفاده کرد چراکه زعفران علاوه بر نشاط آور بودن اثر مثبتی در مقابله با ویروس‌ها دارد.

نکته بعدی توصیه انجام حجامت برای افرادی است که منعی در انجام آن از طرف پزشک متخصص نداشته چراکه این کار می‌تواند در ارتقای سیستم ایمنی بدن به شدت مؤثر واقع شود. طبق مطالعات انجام شده مصرف سیاه‌دانه و شیرین‌بیان هم می‌تواند بیشترین اثر را در مواجهه با ویروس‌ها داشته باشد.

در خصوص سیاه‌دانه می‌توان از روغن سیاه‌دانه به‌صورت یک تا دو قطره در داخل بینی به مدت دو هفته استفاده کرد و همچنین سیاه دانه را به‌طور مجزا روزی دوبار به اندازه چند دانه نیم‌کوب شده استفاده کرد یا اینکه به منظور خوش طعم شدن آن از ترکیب سیاه دانه با عسل یا شیره انگور استفاده کرد و توصیه می‌شود به‌جای معجون دوسین که از ترکیب سیاه دانه و عسل تهیه شده و در عطاری‌ها یافت می‌شود افراد خود اقدام به تهیه روزانه این ترکیب کنند. بدین ترتیب که سیاه دانه را نیم‌کوب کنند چراکه هرچقدر سیاه‌دانه نیم‌کوب شده تازه‌تر باشد اثر بخشی آن بیشتر است.

از شیرین بیان نیز می‌توان در ترکیب یک جوشانده رایج و بسیار عالی استفاده کرد. این جوشانده شامل یک قاشق غذاخوری آویشن نصف قاشق گزنه مقدار کمی شیرین بیان و پنج عدد عناب خراشیده (چنگال خورده) است که می‌توان به مدت دو هفته مصرف کرد. آنچه در خصوص مصرف گیاهان دارویی و انواع دمنوش‌ها بسیار حائز اهمیت است، آن است که نباید به‌صورت مداوم از یک مورد خاص استفاده کرد. بنابراین از دمنوش‌های دیگر نظیر مرزن جوش، بابونه، آویشن هم می‌توان استفاده کرد.

خوردن سوپ با ترکیب گوشت و گزنه نیز می‌تواند غذایی مفید باشد و بهتر است از پیاز و سیر در طبخ غذا استفاده شود و از مصرف آن به صورت خام اجتناب کرد. توجه داشته باشید در این ایام از خوردن شیر به تنهایی و به مقدار زیاد اجتناب کرد. بهتر است شیر را با یک حبه سیر رنده شده جوشانده و میل یا از ترکیب شیر و عسل استفاده کرد. هویج پخته شده را نیز می‌توان با آبلیمو میل کرد.

مصرف سبزیجات تازه نظیر جعفری و شوید مؤثر بوده ولیکن باید از خوراکی‌های نفاخ اجتناب کرد. سعی کنید به صورت روزانه میوه‌هایی نظیر سیب شیرین پرتقال شیرین، انار شیرین و لیموشیرین را مصرف نمایید. مصرف چند عدد بادام درختی خام و پوست‌کنده قبل از غذا به صورت جویدن نیز توصیه می‌شود. ترکیب نخود آب همراه عسل نیز غذای مقوی برای این ایام است. فرآورده‌های مقوی طب سنتی همچون رب‌سیب و رب به نیز در زمره موارد بسیار خوب جهت تقویت سیستم ایمنی بدن می‌باشد. توجه داشته باشید از استحمام طولانی مدت و ورزش‌های سنگین و همچنین زیاده‌روی در روابط زناشویی باید به شدت پرهیز کرد چراکه می‌تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شود.

نوشیدن زیاد آب به خصوص آب سرد نیز می‌تواند بدن را نسبت به این ویروس آسیب پذیر کند. مصرف روزانه عسل طبیعی بسیار مؤثر بوده و ترکیب عسل و آب لیمو بسیار سودمند است. یبوست می‌تواند در این ایام بسیار مضر باشد، بنابراین توصیه می‌شود اگر فردی دچار یبوست هست نسبت به درمان اقدام کند. باید از خوردن چای پررنگ پرهیز و به جای آن از چای کم رنگ ایرانی و چای به استفاده کرد. درخصوص ضدعفونی‌کردن محیط نیز نباید محیط را به‌واسطه دود دادن بسیار خشک کرد چراکه خود می‌تواند بدن را آسیب‌پذیر‌تر کند، بنابراین دود دادن محدود روزانه اسپند، کندر و تخم گشنیز می‌تواند مؤثر باشد. در آخر باید بگویم موارد گفته شده در راستای ارتقای کیفیت سیستم ایمنی بدن است و در کنار این‌ها باید تا می‌توان با رعایت نکات بهداشتی از مواجه شدن با هر ویروسی اجتناب کرد. مصرف چند عدد بادام به‌صورت جویدن قبل از هر وعده غذا در ارتقای سیستم ایمنی بدن بسیار مؤثر است. باید توجه داشت که در این ایام نباید دچار یبوست شد و در صورت بروز آن باید نسبت به درمان آن اقدام کرد.

همچنین استفاده از سیر و پیاز باید به‌صورت پخته شده باشد و از خوردن سبزیجات و غذا‌های نفاخ نیز اجتناب کرد و در عوض می‌توان از سبزیجاتی نظیر جعفری و شوید به‌صورت تازه استفاده کرده و به‌جای خوردن چای پررنگ نیز ترجیحاً از چای به نوشیده شود.

خواب مناسب، استراحت و تحرک کافی بسیار مؤثر است و در خاتمه دودکردن اسپند، کندر و تخم گشنیز نیز به میزان یک‌بار در روز نیز می‌تواند سودمند واقع شود.

*متخصص و دکترای طب سنتی
 
/1360/
ارسال نظرات