۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۶۴۱۹۸۶

کرونا و چالش حکمرانی جهانی

کرونا و چالش حکمرانی جهانی
به‌جای اینکه دودستی به سر خود بزنیم و ایران‌کوبی کنیم، اینکه قدرت و ‌انگیزه نظام سلامت و بهداشت را هدف بگیریم و با سوءظن به ماجرا نگاه کنیم، اینکه ما هم بدبینی‌های سیاسی و دلخوری‌های شخصی و ملی را درگیر سلامت و بهداشت جامعه کنیم، نه در ایران و نه در هیچ کشور دیگری پسندیده نیست.

به گزارش خبرگزاري رسا، راستش من با خیلی از محتواها و قیاس‌هایی که این روزها در رسانه‌ها صورت می‌گیرد، موافق نیستم. اینکه مثلا فیلم و تصویر صف‌های کیلومتری برای تهیه ماسک و مواد بهداشتی و... در کشورهای دیگر منتشر می‌کنیم که آهای خلق‌الله ببینید بقیه کشورها هم مشکلاتی شبیه به ما دارند و چه‌بسا از ما بدترند. یا مثلا تصاویری از فلان کشور اروپایی منتشر می‌کنیم که ببینید اینها که دم از مدرنیته و تمدن می‌زنند هم از ما در هجوم به فروشگاه‌ها و تمام‌کردن مایحتاج عمومی جلوترند و حتی بدتر! اینها چه قیاس‌هایی است؟ در هر شرایطی و با هر سطحی از امکانات این نوع واکنش‌ها از سمت‌وسوی مردم پسندیده نیست، حالا اینکه در ایران باشد یا سایر کشورها خیلی تفاوتی نمی‌کند. مسئولان مکلفند امکانات را به هر شکل و طریقی در اختیار مردم قرار دهند و مردم هم موظفند با مسئولان همکاری و به هشدارها و تمهیدات ملی عمل و توجه کنند. از اینکه بگذریم اما یک مساله دیگر هم وجود دارد که انگار خیلی از ما دوست نداریم آن را بپذیریم و با آن منطقی برخورد کنیم. حدود دوماه است که ویروس کرونا از هر منشأیی؛ خفاش، مورچه‌خوار یا هرچیز دیگری از شهر ووهان چین شایع شده و حالا حدود 50 کشور دنیا را درگیر خود کرده است.

کشورهای زیادی از شرقی‌ترین نقطه کره زمین تا غربی‌ترین نقطه درگیر این ویروس شده‌اند و تعداد زیادی از مردم آنها هم مبتلا به آن هستند و هم جان‌شان را از دست داده‌اند. پس اینکه کانال تلگرامی فلان آنلاین و نمی‌دانم چی‌نیوز این مساله جهانی را دستمایه تسویه‌حساب‌های سیاسی و... قرار داده نه کمکی به ما می‌کند و مبتلایان را بهبود می‌بخشد نه مساله مدیریت بحران را تسهیل می‌کند. سرعت انتشار کرونا چه بخواهیم چه نخواهیم بالاست، محدود در مرزهای ایران هم نیست و از چین تا آمریکا و ایتالیا و فرانسه با آن درگیرند و همه دنیا شمشیر را از رو بسته‌اند که شکستش دهند. این هشتگ و هشتگ‌بازی‌های کرونا را شکست می‌دهیم هم محدود به ایران نیست، همان‌طور که چین قوی باش محدود به ایران نبود و نماند. پس به‌جای اینکه دودستی به سر خود بزنیم و ایران‌کوبی کنیم، اینکه قدرت و ‌انگیزه نظام سلامت و بهداشت را هدف بگیریم و با سوءظن به ماجرا نگاه کنیم، اینکه ما هم بدبینی‌های سیاسی و دلخوری‌های شخصی و ملی را درگیر سلامت و بهداشت جامعه کنیم، نه در ایران و نه در هیچ کشور دیگری پسندیده نیست، ما محکومیم برای گذر از این ویروس و این مشکل بزرگ که در توالی سایر مصائب هم رخ نشان داده و دامنگیر شده، در کنار هم بودن را تمرین و تجربه کنیم و یاد بگیریم با دنیا و در کنار دنیا با کرونا بجنگیم و پیروز شویم.

اینها نسخه‌های کلاس‌های ‌انگیزشی نیست، اینها دلخوش‌کنک‌های خفیف و دورهمی نیست، اینها واقعیت‌هایی است که هر روز درباره‌شان هم می‌خوانیم و هم می‌بینیم. پس به‌جای نق‌زدن کمی همکاری، کمی خودمراقبتی و کمی دید باز داشته باشیم.هر چیزی که در ارتباط با کرونا لازم بود گفتیم و شنیدیم. از راه‌های مراقبت و پیشگیری تا درمان. چیز بیشتری هم نمی‌شود گفت، خصوصا وقتی رسانه‌ها بسیج شده‌اند که اطلاع‌رسانی کنند و می‌کنند. اما برای کمک به همان جهان‌بینی و درک درست‌تر مساله، بد نیست دوباره بنویسیم از راه‌هایی که دنیا برای کاهش خطرات و آسیب‌های شیوع کرونا پیش گرفته است؛ از سهم کشورها در انتشار این ویروس تا راهکارهای مقابله‌ای تعطیلی‌ها و... .

آخرین آمار مربوط به کرونا در ایران

کار هر روز و شروع هر گزارشی در ارتباط با کرونا با اعلام آمار مربوط به شیوع، تعداد مبتلایان، جان‌باختگان و بهبودیافتگان است. براساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی، 205 مورد جدید مبتلاشده به این ویروس شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۵۲ نفر در استان تهران، ۲۱ نفر در قم، ۱۷ نفر در گیلان، ۲۲ نفر در گلستان، ۱۲ نفر در اصفهان، ۱۸ نفر در مرکزی، ۱۲ نفر در مازندران،  یک ‌مورد در خراسان‌رضوی، یک مورد در ایلام، 8 مورد در فارس، 6 مورد در آذربایجان‌شرقی، سه مورد در اردبیل، 8 مورد در البرز، 4 مورد در سمنان، 5 مورد در کردستان، 6 مورد در قزوین، 4 مورد در خوزستان، یک مورد در سیستان‌وبلوچستان و 4 مورد در یزد بودند. از این تعداد مبتلایان جدید 9 نفر نیز جان‌شان را از دست داده‌اند. با این حساب جمع مبتلایان به کرونا در کشور 593 نفر مبتلای قطعی و 43 نفر فوت شده است. از ابتدای شیوع کرونا تا به‌امروز نیز 123 نفر از مبتلایان به کرونا بهبود کامل یافته و از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند.

آخرین آمار مربوط به کرونا در جهان

براساس آخرین آمار و اطلاعات موجود بیش از 85 هزار نفر در دنیا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد حدود سه‌هزار نفر جان‌شان را از دست داده و حدود 40 هزار نفر نیز بهبود پیدا کرده‌اند. حدود 80 هزار نفر از مبتلایان چینی هستند و بعد از چین، کره‌جنوبی با بیش از سه‌هزار نفر، ایتالیا با حدود 900 نفر و کشتی دیاموند پرنسس با حدود 700 نفر بیشترین تعداد مبتلایان را دارند (این آمار قطعی نیست و هر لحظه تغییراتی در آن ایجاد می‌شود). در ارتباط با کشورهای انتقال‌دهنده کرونا به سایر نقاط جهان هم براساس اعلام مایک رایان، یکی از مقام‌های سازمان بهداشت جهانی از ۹۷ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا از ایران به ۱۱ کشور دیگر جهان انتقال پیدا کرده و ۲۴ مورد از موارد تازه شناسایی‌شده از ایتالیا به ۱۴ کشور دیگر منتقل شده است. البته این مقام مسئول در سازمان بهداشت جهانی در کنفرانسی خبری در مقر این سازمان در ژنو سوئیس گفت: «خطر شیوع ویروس کرونا در جهان «بسیار زیاد» است.»

تعطیلی اصلی‌ترین راهکار دنیا برای مقابله با کرونا

چند روز پیش در ارتباط با راهکارهای مختلف کشورهای درگیر با ویروس کرونا نوشتیم؛ راهکارهایی که هرکدام از کشورها به فراخور امکانات و البته میزان حساسیت موجود در جهت مقابله با این ویروس خطرناک به کار گرفته‌اند تا تعداد مبتلایان و جانباختگان متاثر از این ویروس را در کشورهای خود کاهش دهند. اهم تصمیمات در ارتباط با ایجاد محدودیت‌ها حول محور قرنطینه یا اعلام تعطیلی‌های طولانی‌مدت برای مدارس، مراکز آموزشی، خدماتی و کسب‌وکارهای اقتصادی بود. اتفاقی که کمابیش در کشور ما نیز در حال انجام است و دنبال می‌شود اما شدت و حدت آن به اندازه سایر کشورها نیست و نبوده و همین مساله نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. برای مثال ژاپن برای تعطیلی مدارس زمان بسیار طولانی را در نظر گرفته یا ایتالیا بیش از 10 شهر خود را قرنطینه کرده است، اما ما در ایران نه‌تنها شاهد قرنطینه جایی نبوده‌ایم، بلکه تعطیلی‌ها هم روزانه و نصفه و نیمه اعلام و انجام می‌شود و همین امر تا حد زیادی بر نگرانی خانواده‌ها نسبت به سلامت اعضایشان افزوده است. با این مقدمه کوتاه بد نیست مروری دوباره و اشاره‌ای به آخرین اقدامات برخی کشورهای درگیر شیوع ویروس کرونا داشته باشیم شاید تغییراتی در رویه پیش گرفته شده در مدیریت بحران کشور ایجاد شود.

بر اساس اطلاعات و آمار موجود، بعد از چین که مبدأ و منشأ انتشار کرونا در جهان بوده است، کره جنوبی با بیش از سه‌هزار مبتلا و 17 جانباخته در رتبه دوم کشورهای دارای بیشتری تعداد مبتلا به کرونا قرار دارد. کره جنوبی پیش از این با اعلام وضعیت قرمز و بالاترین سطح هشدار در این کشور، ضدعفونی اماکن و معابر عمومی، به تعویق انداختن آغاز سال تحصیلی جدید و تعطیلی کامل مراکز آموزشی، ممنوعیت برگزاری تجمعات و گردهمایی‌ها، تعطیلی برخی کلیساها و... با شیوع کرونا در این کشور مواجه شده است. اما مضاف بر این اقدامات و بر اساس آخرین اطلاعات منتشرشده، در ادامه همان مسیر قبلی و به کار بستن راهکارهای گذشته، قرنطینه حدود 10 هزار سرباز این کشور و تعطیلی دوباره و طولانی‌مدت مدارس و مراکز آموزشی، اعلام وضعیت قرمز در برخی شهر‌ها از جمله شهر دائگو، لغو پروازها به این شهر به‌عنوان مرکز اصلی شیوع کرونا، منع استفاده از پول نقد و الزام استفاده از پرداخت‌های الکترونیک و... را در پیش گرفته است. به اذعان رسانه‌های کره‌ای، شیوه مقابله کره جنوبی با انتشار و شیوع کرونا در این کشور از نوع مقابله منطقه‌ای است.

از دیگر کشورهای درگیر با شیوع کرونا در جهان کشور ژاپن است. بر اساس اطلاعات موجود تا به امروز، حدود 250 نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده‌اند و از این تعداد پنج‌نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. البته این آمار بدون احتساب آمار کشتی گردشگری دیاموند پرنسس است که در سواحل ژاپن پهلو گرفته است و اغلب رسانه‌ها آمار بالای مبتلایان به کرونا در این کشتی را با آمار ژاپن یکجا بیان می‌کنند. ژاپن هم چون بسیاری دیگر از کشورها راهکارهای مقابله‌ متعددی را برای مواجهه با کروناویروس در دستورکار خود قرار داده است. چند روز پیش در ارتباط با این راهکار‌ها به انجام اقدامات پیشگیرانه در اماکن عمومی، تعطیلی گردهمایی‌ها و تجمعات عمومی، لغو تمامی جشن‌ها از جمله جشن تولد امپراتور و... اشاره کرده بودیم. اما بر اساس آخرین اطلاعات اعلام شده و تصمیمات جدید ژاپنی‌ها، نخست‌وزیر این کشور از تعطیلی یک‌ماهه تمامی مدارس این کشور خبر داد (ژاپن 13 میلیون دانش‌آموز دارد). به این تصمیم البته می‌توان اعلام وضعیت اضطراری در هوکایدو، دومین جزیره بزرگ ژاپن، برنامه‌ریزی برای ایجاد صندوقی جهت پرداخت یارانه به کارگران و کارمندان این کشور و تعطیلی تمامی سینماها را هم اضافه کرد.

کشور ایتالیا با حدود 900 مبتلا به کرونا و حدود 21 جانباخته بر اثر ابتلا به این ویروس چینی در رتبه سوم کشورهای دارای بیشتری تعداد مبتلا به کروناویروس در جهان قرار دارد. همان‌طور که بالاتر هم گفتیم ایتالیا عامل انتشار این ویروس به 14 کشور دنیا هم بوده و برای همه اینها حتما همچون سایر کشورهای دنیا راهکارهای خاص و ویژه‌ای در جهت کنترل و مقابله با شیوع کرونا در پیش گرفته است. پیش‌تر در ارتباط با راهکارهایی از جمله قرنطینه 10شهر، تعطیلی مراکز آموزشی، لغو جشنواره‌های فرهنگی، لغو فعالیت‌های ورزشی، تعطیلی شرکت‌های تجاری و رستوران‌ها، جلوگیری از برگزاری تجمعات و... که توسط ایتالیایی‌ها اتخاذ شده بود، نوشتیم. اما ایتالیایی‌ها در ادامه راهکارهای مقابله‌ای و در راستای جهش تعداد مبتلایان به کرونا در این کشور و نگرانی همسایگان اروپایی‌شان اقدامات سختگیرانه‌ای را در نواحی شمالی ایتالیا اتخاذ و در اولین گام با درخواست شهروندان این مناطق مبنی‌بر رفع محدودیت‌ها و... مخالفت کرده است. تعطیلی طولانی‌مدت تمامی مدارس، فروشگاه‌ها، قرار دادن ایستگاه‌های بازرسی در مسیرهای منتهی به 11 شهر قرنطینه شده، به تعویق انداختن تعدادی از بازی‌های فوتبال سری A ایتالیا و جلوگیری از برگزاری فستیوال مشهور ونیز اقدامات جدید ایتالیایی‌ها برای مقابله با شیوع کرونا در این کشور بوده است./1360/

ارسال نظرات