۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۶۴۲۱۶۸
یادداشت؛

چالش‌های ویروس کرونا

چالش‌های ویروس کرونا
ورود و گسترش ویروس کرونا در ایران علاوه بر آسیب‌هایی که بر مردم ایران تحمیل کرده به لحاظ جنگ روانی و سوءاستفاده دشمنان از آن و متقابلاً فرصت‌هایی که در بستر آن برای کشور ایجادشده، ضرورت دارد موردتوجه بیشتر قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاري رسا، عباس حاجی نجاری طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت : ورود و گسترش ویروس کرونا در ایران علاوه بر آسیب‌هایی که بر مردم ایران تحمیل کرده (که البته موضوع پردازش این نوشتار نیست و در تخصص عزیزان جامعه پزشکی است که این روز‌ها به‌خوبی وظایف خود را انجام می‌دهند) به لحاظ جنگ روانی و سوءاستفاده دشمنان از آن و متقابلاً فرصت‌هایی که در بستر آن برای کشور ایجادشده، ضرورت دارد موردتوجه بیشتر قرار گیرد.

با ورود پمپئو، وزیر خارجه امریکا به موضوع ویروس کرونا در ایران و ادعای اینکه ایران درباره ویروس کرونا پنهان‌کاری می‌کند، در شرایطی که امریکا بسته‌ترین نظام اطلاع‌رسانی در مورد گسترش این ویروس در امریکا را به اجرا گذاشته و اطلاع‌رسانی در مورد آن را تنها در حیطه اختیار معاون رئیس‌جمهور امریکا قرار داده، تردیدی باقی نمی‌ماند که این موضوع نیز بخشی از جنگ روانی دشمن علیه مردم ایران است که در سال‌های اخیر در اشکال مختلف عملیاتی شده و سلامت روح و روان جامعه ایران را هدف گرفته است.

درحالی‌که ایران در طی روز‌های اخیر شفاف‌ترین نظام اطلاع‌رسانی را در مورد روند ورود و گسترش این ویروس در ایران به اجرا درآورده، اما رسانه‌های وابسته به قدرت‌های استکباری نظیر دویچه وله، رادیو فردا، صدای امریکا، بی‌بی‌سی و... با جایگزین کردن این موج جدید جنگ روانی به‌جای مسئله هسته‌ای و یا نفوذ منطقه‌ای ایران، با دروغ‌پردازی‌های متعدد ایران را عامل انتقال ویروس به دیگر کشور‌های جهان معرفی کرده، پزشکان ایران را در مهار آن ناتوان جلوه داده و مدعی شده‌اند آمار در گذشتگان در ایران در اثر ویروس چند برابر آمار اعلام‌شده توسط مراجع رسمی ایران است. آنچه در پس این آمار سازی‌ها دنبال می‌شود بر هم زدن روابط ایران با دیگر کشور‌ها و قطع روابط تجاری با کشور‌های همسایه از طریق جلوگیری از تردد مسافران و انتقال کالا‌ها و تکمیل حلقه محاصره اقتصادی است که از مدت‌ها قبل برای ایران برنامه‌ریزی کرده‌اند.

این موج جدید جنگ روانی علیه مردم ایران علاوه بر ابعاد اقتصادی و اجتماعی، امنیت روحی و روانی مردم ایران را نیز هدف قرار داده است مثلاً زمانی که بی‌بی‌سی که این روز‌ها یک اسپانسر جدید از سرمایه‌داران آل سعود برای جلوگیری از ورشکستگی به کمکش آمده، به موضوع کرونا در ایران می‌پردازد سعی در ایجاد التهاب و اضطراب در مردم کرده و از کلیدواژه بحران در ایران، استفاده می‌کند، اما زمانی که به همین موضوع در درون جامعه انگلیس می‌پردازد سعی در کوچک نمایی و طبیعی جلوه دادن آن دارد.

یک ارزیابی اجمالی از نوع برنامه‌ها و القائات رسانه‌های وابسته به دشمنان نظام اسلامی نشان می‌دهد که آن‌ها پس از ناکامی در ایجاد بحران داخلی در کشور به‌رغم تشدید تحریم‌ها و فشار‌های اقتصادی و ناتوانی از جلوگیری از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی از طریق پیگیری خط تحریم و اخلال درروند برگزاری انتخابات، اکنون به موضوع ویروس کرونا برای بر هم زدن آرامش اجتماعی در مردم ایران متمسک شده‌اند. که وقوع حوادثی نظیر آتش زدن یک درمانگاه در بندرعباس نشانگر تأثیر این جنگ روانی است.

این واقعیت‌ها نشان می‌دهد که اگر نتوان تولید و انتقال این ویروس را به‌عنوان بخشی از برنامه غرب و صهیونیزم جهانی برای ایجاد بحران در کشور‌هایی نظیر چین و ایران که بزرگ‌ترین تهدید برای امریکا معرفی‌شده‌اند، اثبات کرد، اما این جریان سازی نشان‌دهنده بخشی از برنامه‌های گروه اقدام امریکا علیه ایران مستقر در وزارت امور خارجه امریکا است که با محوریت پمپئو و برایان هوک و به‌کارگیری ده‌ها رسانه فارسی‌زبان و هدایت آن‌ها از یک مرکز در حال اجراست که البته هدف اصلی آن نیز سلب امنیت روانی و اجتماعی از مردم ایران و ناکارآمد نمایی نظام پزشکی ایران در مقابله و مهار این ویروس و به‌تبع آن ناکارآمد نمایی نظام اسلامی است.

اما به‌رغم جنگ روانی دشمن، آنچه این روز‌ها در کشور به لحاظ تبلور همبستگی ملی در مقابله با این ویروس تجلی‌یافته، همکاری گسترده همه نهاد‌ها و مؤسسات برای مقابله با آن است و کشور شاهد احیای روحیه کار جهادی و انقلابی به‌ویژه در بخش جامعه پزشکی، هلال‌احمر و دیگر ارگان‌های خدمت رسان خصوصاً همکاری نیرو‌های مسلح در یک عملیات قرارگاهی است، و این امر از نکات ارزشمندی است که حتی دشمنان نظام نیز وادار به اذعان آن شده‌اند.

فرصت دیگر در این عرصه رشد نوآوری‌های علمی و فنی است که میدان جدیدی را برای پژوهشگران و صنعتگران کشور برای تأمین نیازمندی‌های اساسی کشور در عرصه تأمین ملزومات پزشکی و... ایجاد کرده است.

اما در این میان آنچه فراتر از نقش و برنامه رسانه‌های دشمن که از آن نام‌برده شد قابل‌توجه است، رو شدن نقش مزدوران فارسی‌زبان این شبکه‌هاست که عامل اجرای این جنگ روانی علیه مردم ایران شده و با گزارش‌های کذب در مورد میزان و روند گسترش این ویروس در ایران و... عملاً به مهره حقیر این جنگ روانی علیه مردم ایران تبدیل‌شده‌اند.

اگرچه ممکن است که گفته شود که خیانت این مزدوران به‌عنوان حلقه اصلی جنگ روانی دشمن علیه مردم ایران مسبوق به سابقه است و در ماه‌های اخیر در موضوعات مختلف به‌عنوان عامل و پادوی دشمن در قالب خبرنگاری، گزارش‌نویسی و یا مجری برنامه‌ها عمل کرده‌اند، اما تردیدی نمی‌توان داشت که این جنگ برخلاف موضوعات قبلی که ممکن است مسئولان و یا ساختار‌های نظام و ... را هدف قرار می‌دادند، این بار خود مردم ایران را هدف قرار داده‌اند. این فراریان و مزدوران بیگانه که عمدتاً پس از ماجرای فتنه 88 جلای وطن کرده و به امید رسیدن به نان و نوایی در دامن غرب، لباس خیانت به هم‌وطنان خود را پوشیده و در ماه‌های اخیر با تهیه اخبار و گزارش‌ها و حتی نوشتن توئیت‌های فارسی برای ترامپ، پمپئو و برایان هوک، ابعاد پازل دشمن علیه مردم ایران را تکمیل کرده‌اند، این بار با هراس افکنی به بهانه ویروس کرونا روح و روان مردم را هدف گرفته و آن را بازیچه امیال پست گردانندگان و حامیان این شبکه‌ها کرده‌اند.

از این منظر ویروس کرونا فرصت دیگری را برای مردم ایران ایجاد کرده که تا دوستان و دشمنان خود را به‌درستی بشناسند و هر بار به بهانه‌ای در چنبره جنگ روانی و رسانه‌ای دشمنان گرفتار نشوند./1360/

ارسال نظرات